Innstilling fra justiskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2023 under Justis- og beredskapsdepartementet

Søk
Til Stortinget

1. Sammendrag

Justis- og beredskapsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om endringer i bevilgningene under diverse kapittel i statsbudsjettet 2023.

Innstillingen inneholder alle kapitlene i proposisjonen unntatt kap. 480, som er behandlet i utenriks- og forsvarskomiteen, og kap. 490, 491 og 3490, som er behandlet i kommunal- og forvaltningskomiteen.

På bakgrunn av regnskapstall og ventet utvikling er flere bevilgninger foreslått endret og justerte. Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av endringene.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Odd Harald Hovland, Hadia Tajik og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser til Prop. 19 S (2023–2024) Endringar i statsbudsjettet 2023 under Justis- og beredskapsdepartementet.

Komiteen viser til at dette er en proposisjon der Justis- og beredskapsdepartementet legger frem forslag til endringer i tildelingene under diverse kapitler i statsbudsjettet for inneværende år, 2023. Endringene er først og fremst en følge av oppdaterte regnskapstall og forventet utvikling.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at den sikkerhetspolitiske situasjonen verden befinner seg i nå har ført til økte utgifter for politiet, blant annet til de nasjonale bistandsressursene og IT-relaterte utgifter til blant annet lisenser for programvare. Det er viktig for regjeringen at politiet har de rammevilkårene som er nødvendige for å løse samfunnsoppdraget, og for at politiet er til stede i lokalsamfunn i hele landet. Flertallet viser til at regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning til politiet på 7,34 mrd. kroner for å kompensere for disse utgiftene. Dette for å sikre at politiets rammer neste år ikke skal påvirkes av denne ekstraordinære utgiften.

Flertallet viser også til at på samme vis har aktivitetsnivået i PST vært ekstraordinært høyt i 2023. Dette har vært nødvendig for at PST skulle kunne håndtere sitt samfunnsoppdrag. Flertallet viser derfor til at regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning på 106 mill. kroner for å kompensere for dette.

Flertallet viser videre til enighet mellom disse partiene om nysalderingen, og til at man er enige om å øke tilskuddet til domstolene. Flertallet foreslår derfor å øke kap. 410 post 1 med 10 mill. kroner. Midlene skal gå til IT-utstyr.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at det i nysalderingen blant annet foreslås 840 mill. kroner ekstra til politiet og PST. Disse medlemmer påpeker at det er en tendens at regjeringen tar stadig større politiske grep i nysalderingen av budsjettet, og at det flyttes større summer i nysalderingen enn tidligere. Disse medlemmer mener dette er en uheldig utvikling, og påpeker at alle justeringene det er mulig å gjøre i revidert statsbudsjett, skal tas i den forbindelse. Disse medlemmer understreker at det er viktig for den politiske prosessen knyttet til budsjettarbeidet at nysalderingen er en nysaldering, og ikke et revidert budsjettforslag.

3. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2023 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

400

Justis- og beredskapsdepartementet

23

Spesielle driftsutgifter, forskning, evaluering og kunnskapsinnhenting, kan overføres,økes med

1 200 000

fra kr 38 948 000 til kr 40 148 000

410

Domstolene

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 61, post 1 og kap. 411, post 1, økes med

35 000 000

fra kr 3 003 525 000 til kr 3 038 525 000

21

Spesielle driftsutgifter, reduseres med

1 700 000

fra kr 105 219 000 til kr 103 519 000

22

Vernesaker/sideutgifter, jordskiftedomstoler, kan overføres,reduseres med

78 000

fra kr 2 911 000 til kr 2 833 000

414

Forliksråd og andre domsutgifter

1

Driftsutgifter, økes med

13 913 000

fra kr 322 734 000 til kr 336 647 000

430

Kriminalomsorgen

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 431, post 1, økes med

18 000 000

fra kr 5 343 822 000 til kr 5 361 822 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres,økes med

10 000 000

fra kr 60 457 000 til kr 70 457 000

432

Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter

1

Driftsutgifter, økes med

3 000 000

fra kr 234 246 000 til kr 237 246 000

440

Politiet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441, post 1 og kap. 443, post 1, økes med

579 198 000

fra kr 20 876 612 000 til kr 21 455 810 000

22

Søk etter antatt omkomne, kan overføres,reduseres med

3 024 000

fra kr 3 359 000 til kr 335 000

23

Sideutgifter i forbindelse med sivile gjøremål, reduseres med

12 060 000

fra kr 35 543 000 til kr 23 483 000

25

Variable utgifter ved ankomst, mottak og retur i politiets utlendingsforvaltning, reduseres med

15 000 000

fra kr 267 528 000 til kr 252 528 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres,reduseres med

27 235 000

fra kr 89 367 000 til kr 62 132 000

73

Internasjonale forpliktelser, mv., kan overføres,reduseres med

334 800 000

fra kr 644 490 000 til kr 309 690 000

74

Midlertidig destruksjonspant for enkelte typer halvautomatiske rifler, reduseres med

1 000 000

fra kr 2 000 000 til kr 1 000 000

441

Politidirektoratet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440, post 1, reduseres med

797 000

fra kr 404 889 000 til kr 404 092 000

443

Påtalemyndigheten i politiet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440, post 1, reduseres med

2 671 000

fra kr 1 488 069 000 til kr 1 485 398 000

444

Politiets sikkerhetstjeneste (PST)

1

Driftsutgifter, økes med

104 900 000

fra kr 1 359 739 000 til kr 1 464 639 000

451

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

1

Driftsutgifter, økes med

25 530 000

fra kr 1 252 588 000 til kr 1 278 118 000

21

Spesielle driftsutgifter, økes med

5 700 000

fra kr 25 473 000 til kr 31 173 000

22

Spesielle driftsutgifter – Nødnett, kan overføres,økes med

30 000 000

fra kr 540 394 000 til kr 570 394 000

454

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter, reduseres med

6 063 000

fra kr 930 255 000 til kr 924 192 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres,reduseres med

354 793 000

fra kr 1 481 998 000 til kr 1 127 205 000

455

Redningstjenesten

21

Spesielle driftsutgifter, økes med

12 000 000

fra kr 30 567 000 til kr 42 567 000

457

Nasjonal sikkerhetsmyndighet

01

Driftsutgifter, økes med

31 000 000

fra kr 446 797 000 til kr 477 797 000

466

Særskilte straffesaksutgifter m.m.

1

Driftsutgifter, økes med

15 000 000

fra kr 1 333 475 000 til kr 1 348 475 000

467

Norsk Lovtidend

1

Driftsutgifter, reduseres med

2 211 000

fra kr 10 066 000 til kr 7 855 000

469

Vergemålsordningen

21

Spesielle driftsutgifter, reduseres med

8 000 000

fra kr 94 209 000 til kr 86 209 000

470

Fri rettshjelp

1

Driftsutgifter, reduseres med

175 312 000

fra kr 815 312 000 til kr 640 000 000

473

Statens sivilrettsforvaltning

70

Erstatning til voldsofre, overslagsbevilgning, økes med

60 199 000

fra kr 439 801 000 til kr 500 000 000

Inntekter

3410

Domstolene

1

Rettsgebyr, reduseres med

35 861 000

fra kr 270 861 000 til kr 235 000 000

2

Saks- og gebyrinntekter jordskiftedomstolene, økes med

1 650 000

fra kr 20 850 000 til kr 22 500 000

4

Vernesaker jordskiftedomstolene, økes med

407 000

fra kr 2 426 000 til kr 2 833 000

3430

Kriminalomsorgen

4

Tilskudd, økes med

18 000 000

fra kr 2 647 000 til kr 20 647 000

3432

Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter

3

Andre inntekter, økes med

3 000 000

fra kr 1 173 000 til kr 4 173 000

3440

Politiet

1

Gebyr – pass og våpen, reduseres med

110 000 000

fra kr 718 795 000 til kr 608 795 000

2

Refusjoner mv., reduseres med

70 000 000

fra kr 222 506 000 til kr 152 506 000

3

Salgsinntekter, reduseres med

10 000 000

fra kr 51 651 000 til kr 41 651 000

4

Gebyr – vaktselskap og etterkontroll av deaktiverte skytevåpen, reduseres med

1 000 000

fra kr 4 828 000 til kr 3 828 000

6

Gebyr – utlendingssaker, reduseres med

106 344 000

fra kr 412 587 000 til kr 306 243 000

7

Gebyr – sivile gjøremål, reduseres med

30 000 000

fra kr 721 078 000 til kr 691 078 000

8

Refusjoner fra EUs grense- og visumfinansieringsordninger, reduseres med

22 867 000

fra kr 102 900 000 til kr 80 033 000

3451

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

1

Gebyr, reduseres med

8 600 000

fra kr 128 403 000 til kr 119 803 000

5

Abonnementsinntekter og refusjoner Nødnett, økes med

30 000 000

fra kr 514 236 000 til kr 544 236 000

6

Refusjoner, økes med

12 000 000

fra kr 7 425 000 til kr 19 425 000

3457

Nasjonal sikkerhetsmyndighet

1

Inntekter, økes med

11 000 000

fra kr 35 338 000 til kr 46 338 000

3490

Utlendingsdirektoratet

1

Assistert retur fra Norge for asylsøkere med avslag, ODA-godkjente utgifter, reduseres med

100 000

fra kr 2 549 000 til kr 2 449 000

3

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, ODA-godkjente utgifter, økes med

33 000

fra kr 53 209 000 til kr 53 242 000

4

Asylmottak, ODA-godkjente utgifter, reduseres med

325 669 000

fra kr 3 947 065 000 til kr 3 621 396 000

5

Refusjonsinntekter, økes med

593 000

fra kr 2 678 000 til kr 3 271 000

6

Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., ODA-godkjente utgifter, reduseres med

865 000

fra kr 19 140 000 til kr 18 275 000

7

Tolk og oversettelse, ODA-godkjente utgifter, reduseres med

2 223 000

fra kr 23 783 000 til kr 21 560 000

8

Internasjonalt migrasjonsarbeid og reintegrering i hjemlandet, ODA-godkjente utgifter, reduseres med

168 000

fra kr 40 284 000 til kr 40 116 000

Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger

II
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser for investeringsprosjekter

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2023 kan starte opp investeringsprosjektet Nye studenthyblar ved brann- og redningsskolen i Tjeldsund innenfor en kostnadsramme på 447 mill. kroner. Kostnadsrammen er oppgitt i 15.9.2023-kroner. Fullmakt til å forplikte staten utover budsjettåret innenfor kostnadsrammen er lagt til Kommunal- og distriktsdepartementet.

III
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser for investeringsprosjekter

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2023 kan starte opp, bestille og forplikte staten utover budsjettåret for brukerutstyrsprosjektet Nye studenthyblar ved brann- og redningsskolen i Tjeldsund innenfor en kostnadsramme på 30 mill. kroner. Fullmakten gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår. Samlede utbetalinger og gjenstående forpliktelser skal til enhver tid holdes innenfor den vedtatte kostnadsrammen. Kostnadsrammen er oppgitt i 15.9.2023-kroner. Justis- og beredskapsdepartementet gis fullmakt til å prisjustere kostnadsrammen i senere år.

IV
Bestillingsfullmakt

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2023 kan pådra staten forpliktelser ut over den gitte bevilgningen til skredsikring av Longyearbyen, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 50 mill. kroner på Justis- og beredskapsdepartementet sitt kap. 480, post 50, jf. Svalbardbudsjettet kap. 0007 Tilfeldige utgifter, post 30 Skred- og boligtiltak.

Oslo, i justiskomiteen, den 12. desember 2023

Per-Willy Amundsen

leder og ordfører