1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Frode Jacobsen, Benjamin Jakobsen, May Britt Lagesen, Tellef Inge
Mørland, Mona Nilsen og Solveig Vestenfor, fra Høyre, fung. leder
Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra
Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin
Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, viser til at disse partiene danner flertall
for forslagene i Prop. 78 S (2021–2022).
Komiteen viser til at Russlands
invasjon av Ukraina har endret den sikkerhetspolitiske situasjonen
i Europa og ført til den mest alvorlige humanitære krisen i Europa
siden andre verdenskrig. Det er behov for rask iverksettelse av
tiltak som styrker sivil og militær beredskap og forbereder mottak
av et høyt antall flyktninger. Som følge av endringene i våre sikkerhetspolitiske
omgivelser har det oppstått et behov for raskt å prioritere og styrke
Norges forsvarsevne og militære beredskap.
Komiteen mener at den alvorlige
situasjonen taler for bred enighet blant de politiske partiene,
slik at Stortinget står samlet bak de umiddelbare tiltakene i kjølvannet
av krigen. Komiteen stiller
seg bak den unisone fordømmelsen av Russlands invasjon av Ukraina
og understreker særlig viktigheten av felles støtte til å ta imot
de som flykter, på en god, effektiv og trygg måte.
Komiteen viser til at personer
på flukt fra Ukraina er gitt midlertidig kollektiv beskyttelse,
og norske kommuner er til nå anmodet om å bosette 35 000 flyktninger,
i proposisjonen tas det høyde for at antallet kan bli betydelig
høyere. Komiteen viser
til at regjeringen i denne proposisjonen foreslår til sammen 14,4
mrd. kroner til umiddelbare tiltak for å sikre mottak av flyktninger,
for å styrke norsk beredskaps- og forsvarsevne og for å sikre bosetting
og arbeidsplasser i Øst-Finnmark, som er en strategisk viktig region
for Norge.
Komiteen viser til at norsk
økonomi er preget av lav arbeidsledighet og tiltakende lønns- og
prisvekst. Krigen i Ukraina øker likevel usikkerheten om den økonomiske
utviklingen fremover. Den ekstraordinære situasjonen som følge av
krigen tilsier at det nå bevilges nødvendige midler til umiddelbare
tiltak. Komiteen påpeker
at tiltakene må prioriteres innenfor en ansvarlig økonomisk ramme,
slik at den offentlige pengebruken ikke bidrar til ytterligere press
i økonomien.
Komiteen viser til at kommunesektoren
har en nøkkelrolle i mottaket av flyktninger, og merker seg at kommunene
på kort tid har oppskalert kapasiteten for mottak betydelig. Antallet
flyktninger kan bli langt høyere enn det antallet kommunene til
nå er anmodet om å motta, og komiteen merker seg at regjeringen
arbeider med tilpassinger av regelverket som kan bli nødvendig for
at kommunene skal ha kapasitet til å ta imot flere. Komiteen viser
til at det i proposisjonen blant annet foreslås økt skjønnstilskudd
for fordeling til vertskommuner som har vesentlig økte utgifter
i mottaksfasen som ikke dekkes av vertskommunetilskuddet, samt at
det forslås midler til tiltak for økt psykososial beredskap, slik
at flyktningenes behov for hjelp kan møtes på en god måte. Komiteen understreker
viktigheten av å sørge for trygghet for menneskene som nå ankommer Norge.
Det gjelder også særlig sårbare grupper og andre med behov for særskilt
oppfølging.
Komiteen viser til at det som
følge av endringene i Norges sikkerhetssituasjon er behov for å
styrke militær og sivil beredskap. Komiteen merker seg at de militære
tiltakene regjeringen foreslår, er i tråd med råd fra forsvarssjefen
og kan iverksettes raskt og ha umiddelbar effekt. Videre viser komiteen til
den økte risikoen for digitale angrep og økt etterretnings- og påvirkningsaktivitet
og merker seg at regjeringen foreslår tiltak for å styrke sivil
beredskap.
Komiteen viser til at deler
av næringslivet, spesielt i Øst-Finnmark, påvirkes sterkt av Russlands
krigføring i Ukraina samt av de medfølgende sanksjonene som er innført.
Det er viktig å bidra til nødvendig omstilling av næringslivet i
Norges grenseområde mot Russland for å sikre grunnlaget for bosetting
i denne strategisk viktige regionen for Norge. Det er av nasjonal
interesse at det opprettholdes bosetting i dette området.
Komiteen merker seg også at
flere av tiltakene rettes inn mot bedre kontroll av vareflyt og
reisende til og fra Svalbard.
Komiteen viser til at over
40 pst. av de ukrainske flyktningene som nå kommer til Norge, er
barn. Dette skiller seg fra tidligere ankomster av asylsøkere. Det
vil i tiden fremover være vesentlig å ha nok ansatte med god barnefaglig
kompetanse og et særskilt ansvar for å kartlegge og følge opp barnas
behov og sikre at de får tilgang til skole, barnehage og fritidsaktiviteter.
Dette er spesielt viktig for å skjerme og ivareta barna i en potensielt
kaotisk situasjon når det er mange som kommer til et asylmottak
samtidig eller skal bosettes samtidig.
Komiteen merker seg at frivillighetsaktører
står klare til å benytte seg av støtteordningene som er lagt frem,
og at de understreker at man om nødvendig bør vurdere en utvidelse
av ordningene. Komiteen merker
seg at deler av frivilligheten har vært raske og allerede er godt
i gang med tiltak. Komiteen viser
til at Norges idrettsforbund (NIF) har pekt på at det er nødvendig at
ordningene sikrer en bredde av tiltak og aktiviteter, og at ordningene
ikke blir for avgrensede. Komiteen ber regjeringen utarbeide
forskriftene for ordningene i tett samarbeid med NIF og Frivillighet
Norge.
Komiteen viser til at det er
viktig å kunne tilby aktiviteter i lokalmiljøet. Dette vil ofte
kreve tilgang til sports- og fritidsutstyr. Komiteen peker på at det finnes
en rekke ordninger og utlånssentraler rundt om i landet som sikrer
mulighet til å låne slikt utstyr, for eksempel nettverket BUA.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
mener det er viktig å styrke disse utlånsordningene og å prioritere dette
tiltaket i revidert nasjonalbudsjett (RNB) 2022.
Komiteen påpeker
at det er betydelig usikkerhet knyttet til krigens videre utvikling
og hvilke konsekvenser den vil ha for Norge. Det er viktig at offentlige
instanser gjøres i stand til å håndtere de nye oppgavene som den
ekstraordinære situasjonen medfører, også dersom forutsetningene
for bevilgningene som foreslås, i proposisjonen, endrer seg fremover.
Det legges til grunn at regjeringen følger situasjonen tett og eventuelt
kommer tilbake til Stortinget med ytterligere tiltak dersom situasjonen
tilsier det i lys av ny informasjon. Komiteen viser til at det ikke
fremmes forslag om inndekning for de økte utgiftene nå, og at dette
vil inngå som del av den overordnede vurderingen av den økonomiske
situasjonen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som fremlegges
i mai. Eventuelle konsekvenser for påfølgende budsjettår vil håndteres
i de ordinære budsjettprosessene. Komiteen viser til at det i
forbindelse med store flyktningstrømmer er økt mulighet for kriminelle
til å utnytte mennesker. Komiteen mener derfor det er
nødvendig at regjeringen vurderer og gjennomfører tiltak for å styrke
politiets arbeid mot menneskehandel.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, understreker
viktigheten av å styrke den barnefaglige kompetansen ved asylmottakene
og at regjeringen legger frem forslag om dette i RNB 2022.
Flertallet viser til at det
vil være behov for å oppjustere kapasiteten i krisesentrene i forbindelse med
den økte tilstrømmingen av flyktninger. Flertallet mener det er behov
for å styrke bemanningen ved krisesentrene. Krisesentrene vil være
en viktig del av det sikkerhetsnettet landet kan tilby. Flertallet understreker
betydningen av at regjeringen vurderer hvordan krisesentrene best
mulig kan styrkes, og legger frem konkrete tiltak for dette i RNB
2022.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
legger til grunn at regjeringens vurdering av inndekning også vil
omfatte en vurdering av ODA-andelen av flyktningutgiftene og eventuell
betydning for bistandsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til den stadig økende
fastlegemangelen i Norge, der rundt 150 000 nordmenn er uten fastlege
til tross for at det er en lovfestet rett at alle bosatt i en norsk
kommune skal stå på en fastlegeliste. Disse medlemmer viser samtidig
til at det i proposisjonen ikke er satt av ekstra midler til verken
kommunehelsetjenesten eller fastlegeordningen. Disse medlemmer mener det er
bekymringsfullt at fastlegeordningen og kommunehelsetjenesten vil
settes under ytterligere press som følge av det store inntaket av flyktninger,
uten at det settes av ekstra midler til å styrke kommunehelsetjenesten
eller fastlegeordningen. Konsekvensen er et svekket tilbud til alle
som benytter seg av helse- og omsorgstjenestene i kommunene. Disse medlemmer mener
derfor det er nødvendig å gå i dialog med private aktører for å
se på hvordan kommunehelsetjenesten og fastlegeordningen kan avlastes
i den ekstraordinære situasjonen, slik at tilbudet ikke blir svekket
som følge av å hente ukrainske flyktninger og pasienter.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med private helseaktører for å bistå
og avlaste kommunehelsetjenesten og fastlegeordningen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at det med krig i Europa er
avgjørende at regjeringen holder god kontroll i norsk økonomi. Dersom
regjeringen mister kontrollen og økonomien overopphetes, vil dette
svekke samfunnets evne til å håndtere nye behov og gi folk trygghet.
Med regjeringens forslag er det vedtatt nye bevilgninger som øker
oljepengebruken med 58,7 mrd. kroner fra opprinnelig vedtatt budsjett.
Dette er et svært høyt beløp, som tilsvarer et helt forsvarsbudsjett
i 2018. Finansdepartementet opplyser samtidig at Norge er i høykonjunktur, og
at presset i økonomien nå er betydelig sterkere enn lagt til grunn
i vedtatt budsjett. Det er utsikter til tiltagende lønns- og prisvekst
og renteoppgang.
Disse medlemmer påpeker at
det økte presset i økonomien normalt ville tilsagt at oljepengebruken
ble tatt ned og ikke økt ut over rammene i vedtatt budsjett. Dersom
oljepengebruken ikke reduseres fra det høye nivået den er kommet
opp på nå, vil statsbudsjettet kunne bidra til overoppheting av
økonomien, betydelige renteøkninger og høyere kronekurs. Dette vil
ramme vanlige folks økonomi og næringslivets konkurranseevne.
Disse medlemmer understreker
at de politiske partiene kan ha ulike prioriteringer for hvordan
økte utgifter bør dekkes inn. Regjeringen bør derfor legge til rette
for at Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett får
uttømmende informasjon om hvilke utgiftsbevilgninger det er juridisk
mulig å sette ned, og hvilke inntekter som kan økes. Det er fremover
viktig at Stortinget får grundige faglige vurderinger av hvordan finanspolitikken
bør tilpasses den økonomiske situasjonen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gi Rådgivende utvalg for finanspolitiske analyser
oppdrag om å gi en uavhengig uttalelse om finanspolitikken og regjeringens
forslag i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne mener også bedrifter i områder spesielt
hardt rammet av sanksjonene mot Russland i en midlertidig periode
bør kompenseres for inntektsbortfall, og forventer at regjeringen vurderer
nøye om den foreslåtte tiltakspakken for Øst-Finnmark er tilstrekkelig
treffsikker. Disse
medlemmer foreslår ikke endringer i bevilgningsnivået nå,
men på bakgrunn av mange bekymringsmeldinger fra næringslivet lokalt
oppfordres regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
til å vurdere om støtten er tilstrekkelig, og særlig om ordningene
som velges, er best egnet til å oppnå formålet. Det bør i tillegg
vurderes om man skal øke støtten til mer langsiktige omstillingstiltak, f.eks.
en styrking av utdanningstilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre fordømmer Russlands krig mot Ukraina og uttrykker
sin respekt for motstandskampen. Russlands brutale krigføring og
overgrep mot sivile har gjort krigen i Ukraina til en av de verste
katastrofene i Europa siden andre verdenskrig. Sammen med våre allierte
i NATO og EU er det viktig at Norge fortsetter å styrke forsvar
og beredskap. Norge skal stille opp for Ukraina og hjelpe ukrainere
på flukt fra krigen.
Disse medlemmer legger vekt
på at Stortinget i denne situasjonen står samlet om tiltak for å
håndtere krigsutbruddet, og slutter seg derfor til regjeringens
forslag. Det har ikke vært mulig å ettergå alle tiltak og behov
i detalj. Regjeringen har derfor et tydelig ansvar for å sørge for
at midlene benyttes best mulig.
Disse medlemmer registrerer
at komiteens medlemmer fra regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti
er enige om å be regjeringen fremme forslag om noen ytterligere
utgiftsøkninger til revidert nasjonalbudsjett. Tiltak til revidert
nasjonalbudsjett bør vurderes helhetlig innenfor en ansvarlig ramme,
og disse medlemmer vil
komme tilbake til sine prioriteringer ved behandlingen av revidert
nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer har etterlyst
forslag om inndekning fra regjeringen. Regjeringen Solberg la under flyktningkrisen
frem en samlet pakke, der mesteparten av utgiftene til nye tiltak
var dekket inn gjennom omprioriteringer, jf. Prop. 1 S Tillegg 1
(2015–2016). Regjeringspartiene har ikke ønsket å forhandle om inndekning.
Regjeringen har på sin side lovet at statsbudsjettet skal kunne
holdes innenfor ansvarlige rammer, men har ikke gitt Stortinget
informasjon om hva et sannsynlig nivå på rammen er, hvordan budsjettet
skal holdes innenfor rammen, eller hva som blir konsekvensene når utgifter
må dekkes inn til revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett 2022 fremme forslag
om å finansiere humanitær hjelp til Ukraina, eller mottak av flyktninger
fra Ukraina, på andre måter enn ved reduksjon i øvrig bistand til verdens
fattige.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at krigen i Ukraina kan føre til en global
energikrise. Disse
medlemmer viser til at IEA i denne forbindelse har fremmet
en tipunktsliste for hvordan man kan redusere oljeetterspørselen.
Etter disse medlemmers oppfatning
vil disse tiltakene kunne bidra til å redusere etterspørselen etter
olje og Norge burde derfor også bidra.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere implementering av IEAs tipunktsplan og komme
tilbake til Stortinget i revidert nasjonalbudsjett 2022 med konkrete forslag
til hvordan man kan implementere planen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne peker
på at krigen i Ukraina har økt behovet for humanitær hjelp og bistand
mange steder i verden, blant annet på grunn av økte råvarepriser
og at to av verdens største hveteeksportører er i krig. Dette forverrer
en allerede prekær situasjon med økende ekstremfattigdom i verden.
Det vil være usolidarisk, ufornuftig og uforsvarlig av Norge å redusere
bistanden til øvrige land for å dekke inn kostnadene ved humanitær
hjelp til, og mottak av flyktninger fra, Ukraina. Verdens fattige
skal ikke betale kostnadene av krigen i Ukraina.
Disse medlemmer legger derfor
til grunn at flyktningutgiftene ikke skal dekkes inn gjennom reduksjoner
i det øvrige bistandsbudsjettet. Inndekninger i form av utgiftsreduksjoner
bør ha karakter av å redusere aktivitetspresset i norsk økonomi,
noe som også kan redusere behovet for renteøkninger i en tid med
høye utgifter for norske husholdninger. Utviklingsbistand øker ikke
aktiviteten i norsk økonomi.
Disse medlemmer viser til
at flere talspersoner for regjeringspartiene, herunder statsministeren,
har pekt på behovet for å nedskalere kostbare infrastruktur- og
byggeprosjekter. Denne typen inndekninger kan, i motsetning til
bistandskutt, være hensiktsmessig i en situasjon med høy økonomisk
aktivitet og høyt prispress. Disse medlemmer forventer
derfor at regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
vurderer muligheten for å utsette eller nedskalere store motorveiprosjekter
for å dekke inn uforutsette utgifter forbundet med krigen i Ukraina.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at de betydelige prisøkningene
som vi nå opplever på drivstoff, strøm og mat, innebærer svekket
kjøpekraft for befolkningen og rammer hardest dem som har minst.
Samtidig får staten store uforutsette ekstrainntekter fra olje,
gass og strøm samt merverdiavgift når avgiftsgrunnlaget vokser.
Etter disse medlemmers oppfatning
bør en del av disse ekstrainntektene komme befolkningen til gode
ved at staten reduserer det betydelige avgiftsnivået. Etter disse medlemmers oppfatning
viser regjeringen fullstendig handlingslammelse i møte med de ekstreme
prisøkningene, men disse medlemmer registrerer
at flere representanter fra regjeringspartiene «følger situasjonen
nøye». Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil erstatte passivitet med handlekraft
og gjennomføre betydelige avgiftslettelser for å dempe prisveksten
og sikre folks kjøpekraft. Disse medlemmer vil fjerne
veibruksavgiften og CO2-avgiften på
drivstoff fra 1. mai 2022. Videre forslås det å fjerne grunnavgiften
på mineralolje, også fra 1. mai. For å dempe prisveksten på mat
vil disse medlemmer halvere
merverdiavgiften på mat fra 1. mai.
Disse medlemmer støtter regjeringens
forslag til vedtak i Prop. 78 S (2021–2022), men har i tillegg merknader
og forslag til bevilgningsendringer og avgiftsreduksjoner.
Disse medlemmer viser videre
til forslag og merknader under det enkelte departement, herunder forslag
om å innføre grensekontroll.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen er villig til å dempe prisnivået på strøm, men av
uforståelige grunner ikke på drivstoff og mat. Det er imidlertid
slik at den etablerte strømstøtteordningen ikke er i nærheten av
å kompensere husholdningene for prisveksten på strøm, som er forventet
å fortsette over en lang periode, og den reflekterer heller ikke
de enorme ekstrainntektene. Næringslivet er ikke inkludert i ordningen,
og mange bedrifter opplever nå strømkostnader som svekker driftsgrunnlaget
og rammer arbeidsplasser.
Strømstøtte
Disse medlemmer mener at kompensasjonsgraden
for strømstøtte skal utvides til 100 pst. kompensasjon over en pris
på 50 øre per kWt. Videre skal strømstøtteordningen utvides til
å gjelde også næringsvirksomhet og fritidseiendommer. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til forslag fremmet i forbindelse med behandlingen
av Prop. 77 S (2021–2022), jf. Innst. 251 S (2021–2022) om å utvide
strømstøtteordningen med 5,5 mrd. kroner ut over regjeringens forslag.
Forsvar
Disse medlemmer mener at sikkerhetssituasjonen
i Europa nødvendiggjør at norsk suverenitetshevdelse og mulighet
for forsvar av egne territorier styrkes. Etter disse medlemmers oppfatning
må det gjennomføres en rask oppbygging av Forvaret der det tilføres
materiell, personell og midler til mer aktivitet og investeringer.
Dette innebærer
at Hæren må styrkes, aktiviteten må økes og helikopteranskaffelsen
må fremskyndes for å gi bedre mobilitet og evakueringskapasitet.
Byer og kritisk infrastruktur er sårbare for luftangrep fra både
fly og missiler. Disse
medlemmer vil derfor sikre permanent luftvern av alle større
norske byer samt sentrale forsvarsanlegg.
Videre mener disse medlemmer at
Heimevernet (HV) må rustes opp og antallet mannskaper økes over
tid til minimum 60 000. Det er viktig at antall øvingsdøgn økes,
og for å kunne bedre mannskapssituasjonen i Heimevernet raskt, må
det gjeninnføres egen rekruttutdanning.
Disse medlemmer vil videre
vise til følgende forslag fremmet av representanter fra Fremskrittspartiet
i Dokument 8:221 S (2021–2022):
-
«1. Stortinget
ber regjeringen utrede om det er behov for ytterligere aktivitet
knyttet til Andøya flystasjon sett i lys av den nye sikkerhetspolitiske
situasjonen.
-
2. Stortinget ber
regjeringen øke kampkraft og operativ kapasitet ved å styrke Heimevernet
– med ambisjonen om å øke antall soldater til minimum 60 000.
-
3. Stortinget ber
regjeringen øke antall øvingsdøgn for soldater i Heimevernet, og
øke soldatenes finansielle kompensasjon for å motivere og rekruttere
flere til å delta i Heimevernet.
-
4. Stortinget ber
regjeringen opprette egen rekruttutdanning for Heimevernet.
-
5. Stortinget ber
regjeringen fremskynde anskaffelsen av nye helikopter til Hæren.
-
6. Stortinget ber
regjeringen sikre permanent luftvern av alle større norske byer
samt sentrale forsvarsanlegg og garantere for at Kongsberg Gruppen
kan øke og fremskynde produksjon av Norwegian Advanced Surface to
Air Missile Systems (NASAMS).
-
7. Stortinget ber
regjeringen opprette beredskapssheltere for F-35.
-
8. Stortinget ber
regjeringen redusere ledetiden for NAMMOs produksjon av ammunisjon
samt sikre at NAMMO får den finansielle støtten bedriften trenger
for å øke produksjons- og lagringskapasiteten.
-
9. Stortinget ber
regjeringen øke beredskapskapasitet for lagring av nødvendig beredskapsmateriell, inkludert
etablering av beredskapsavtaler med kommersielle aktører.
-
10. Stortinget
ber regjeringen opprette beredskapslagre for innsatsmateriell.
-
11. Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å øke bevilgningen til Det frivillige
Skyttervesen.»
Disse medlemmer viser til
at norsk forsvarsindustri er leverandør av materiell og systemer
som er avgjørende for nasjonal og alliert beredskap og for å videreutvikle
og styrke kritiske operative kapasiteter i Forsvaret og i en rekke
nære allierte land. I lys av dette forstår disse medlemmer at det at
kapasitetsbegrensninger nå er til hinder for å kunne inngå kontrakter
som kan leveres hurtig, kan få konsekvenser både for fremdriften
i det høyt prioriterte arbeidet med å styrke Forsvaret og for alliert
forsvarsevne og beredskap. Dette kan derfor også få konsekvenser
for Norges forhold til nære allierte. Det er statens oppgave å sikre
at nasjonal beredskap er tilstrekkelig ivaretatt, særlig når det
gjelder å legge til rette for å sikre nødvendige leveranser fra
norsk industri i krise og krig. I den ekstraordinære situasjonen som
har oppstått etter Russlands invasjon av Ukraina, ber derfor disse medlemmer regjeringen
om umiddelbart å iverksette tiltak, inkludert å stille finansiering til
disposisjon, slik at det kan inngås kontrakter som så langt det
er mulig sikrer tilgang på og etablering av beredskapslagre for
kritiske råvarer og komponenter. Dette vil gjøre det mulig å øke
produksjonskapasiteten og styrke leveringssikkerheten til norsk
forsvarsindustri når det gjelder materiell og forsyninger som er
vesentlige for å sikre nasjonal og alliert forsvarsevne og beredskap. Disse medlemmer forventer
at dette gis prioritet, og ber om at regjeringen på egnet måte kommer tilbake
til Stortinget med en orientering om iverksatte og planlagte tiltak
senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2022.
Disse medlemmer er også kjent
med at det er planlagt anskaffelser av materiell som er svært viktig
for Forsvarets operative evne, med forventet oppstart av leveranser
om 2–4 år, som ennå ikke er kontrahert. Disse medlemmer er svært bekymret
for at markedssituasjonen fører til at leveransene blir forsinket
i forhold til planen. Derfor ber disse medlemmer regjeringen om
å forsere arbeidet med å kontrahere prioriterte anskaffelser der
det er risiko for vesentlige forsinkelser som følge av ytterligere
knapphet på innsatsfaktorer. Dette blir viktig når etterspørselen
øker kraftig i et internasjonalt marked der det vil ta flere år
før tilbudet av råvarer og kritiske komponenter er i balanse med
etterspørselen.
Flyktninger
Disse medlemmer viser til
at regjeringen legger opp til et mottak av 30 000 flyktninger som
følge av krigen i Ukraina, og i tillegg tas det høyde for omfordeling av
2 500 på flukt fra Ukraina i nærområdene samt medisinsk evakuering
av inntil 550 pasienter og deres pårørende. Disse medlemmer støtter dette,
men er samtidig positive til å ta imot enda flere enn dette hvis
situasjonen skulle kreve det. Når det nå er mange flyktninger i
våre nærområder, mener disse
medlemmer at hjelpen skal konsentreres i nærområdene, og støtter derfor
ikke regjeringens forslag om mottak av 5 000 flyktninger fra andre
land enn Ukraina. Ifølge svar på spørsmål 31 fra Fremskrittspartiets
stortingsgruppe har det hittil i 2022 kommet 830 flyktninger fra
andre land. Disse
medlemmer mener at i denne krisesituasjonen i Europa bør mottak
av flyktninger fra andre land enn Ukraina stoppes for den resterende
del av 2022.
Styrke matproduksjonen
Disse medlemmer viser til
at krigen i Ukraina rammer verdens matproduksjon. Både Ukraina og
Russland er store produsenter av korn, og denne situasjonen bidrar
til sterkt økende priser på mat og kan øke faren for matvaremangel
i verden. I en slik situasjon er det viktig at Norge bidrar til
å øke produksjonen særlig av korn. Disse medlemmer viser til
at norske bønder er avhengig av forutsigbare rammevilkår for å kunne øke
matproduksjonen, og disse
medlemmer forventer at regjeringen legger opp til ekstraordinære
tiltak for å sikre økt matkornproduksjon i Norge. Disse medlemmer vil i denne
sammenheng vise til representantforslag fra representanter fra Fremskrittspartiet, Dokument
8:132 S (2021–2022), jf. Innst. 235 S (2021–2022), om å styrke matsikkerheten
i Norge gjennom økt matkornproduksjon som følge av krigen i Ukraina:
«1. Stortinget
ber regjeringen raskt gjennomføre ekstraordinære tiltak for å stimulere
til økt matkornproduksjon i Norge, herunder økning i kornpris til
bøndene og kompensasjon for økte gjødsel- og energipriser.
2. Stortinget ber
regjeringen vurdere en risikoavlastningsordning slik at bøndene
sår matkorn og får økonomi i produksjonen selv om avlingene ikke
blir av matkvalitet.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at en stor andel
av de ukrainske flyktningene vil ha forholdsvis snarlig behov for
helsehjelp til oppfølging av kroniske sykdommer, fornyelse av resepter
på faste medisiner, prevensjon og alminnelige helseproblemer i tillegg
til helseproblemer relatert til krig og flukt. Det må også regnes
inn et visst etterslep på grunn av situasjonen i hjemlandet. Disse medlemmer vil
peke på flere utfordringer knyttet til dette. Fram til flyktningene
har fått d-nummer, har de ikke rett på helsehjelp ut over akutt
hjelp. Per nå kan det ta opptil fire uker å få d-nummer. Tilgang
til fastlegeordningen får flyktninger først når de er bosatt i en
kommune. Fram til det må de henvende seg til legevakten som i utgangspunktet
kun skal håndtere akutte tilstander. Disse medlemmer peker på at
med disse pasientene vil legearbeidet ofte være krevende fordi tidligere
resepter og journaler ikke er tilgjengelige, eller om de er tilgjengelige,
er skrevet med kyrillisk alfabet. Å sikre riktig oppfølging av disse
pasientene vil kreve utredning og dokumentasjon ut over hva legevakten
har rammer til å gjennomføre.
Disse medlemmer mener derfor
at det bør opprettes interkommunale samarbeid der allmennlege frikjøpes
én eller flere dager per uke i en overgangsperiode for å ta unna
konsultasjonene for nyankomne flyktninger i kommunene – både dem
som mangler d-nummer, og dem som ennå ikke har fått tilgang til
fastlegeordningen. Klinikkene kan for eksempel lokaliseres på legevaktkontorer.
Mange kommuner har gode erfaringer med opprettelse av ad hoc-klinikker
for luftveisinfeksjoner under koronapandemien som kan være modell
for dette arbeidet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen anmode kommunene om å opprette midlertidige kommunale
eller interkommunale klinikker for å sikre flyktninger tilgang til
helsehjelp fra ankomst til de er bosatt i kommunene og blitt tildelt
fastlege.»
Komiteens medlem
fra Rødt ser et akutt behov for å styrke den norske forsvarsevnen
i møte med Russlands folkerettsstridige og brutale angrepskrig i Ukraina. Dette medlem viser
til at Forsvaret over flere år, blant annet i landmaktutredningen
og Forsvarssjefens fagmilitære råd, har identifisert kritiske svakheter
i Forsvaret, særlig innen bemanning, beredskap og materiell. Dette medlem ønsker
å ruste opp disse områdene ut over det regjeringen legger opp til
i den framlagte proposisjonen, i stedet for å lappe på bristende
forsvarsevne med økt mottak av utenlandske styrker, og viser til
egne merknader under kapittelet for Forsvarsdepartementet under.
Dette medlem viser til at
regjeringen i proposisjonen skriver at økt satsing på forsvar og
beredskap i framtiden vil måtte gå på bekostning av andre poster
på statsbudsjettet. Dette
medlem vil i den forbindelse minne om at de aller rikeste
i Norge har økt formuene sine i rekordfart de siste årene, og mange
store selskaper, blant annet innen dagligvarebransjen, rapporterer om
rekordoverskudd. Det samlede skattenivået har de siste to tiårene
blitt redusert med flere titalls milliarder kroner. Det er dermed
fullt mulig å skape et økonomisk handlingsrom for å styrke forsvar
og sivil beredskap uten å kutte i velferdstjenestene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag som sikrer
at regningen for økte kostnader som følge av krigen i Ukraina dekkes
inn på en rettferdig måte, som gjennom økt skatt på selskapsoverskudd
og aksjeutbytte og mer progressiv beskatning av høye inntekter og
av store formuer.»
Dette medlem viser
til at mye av prisøkningen i Norge skyldes globale forhold på tilbudssiden,
og ikke at det er full kapasitetsutnyttelse i norsk økonomi. Det norske
arbeidsmarkedet har styrket seg etter koronapandemien, men fortsatt
står titusenvis av nordmenn utenfor arbeidsmarkedet. Videre viser dette medlem til
Rødts alternative statsbudsjett for 2022 der det ble foreslått flere
skatteskjerpelser. Dersom det gis signaler om framtidige skatteøkninger,
vil det ha en avkjølende effekt på aktivitet i økonomien, også på
kort sikt.
Dette medlem mener at det
ikke er en motsetning mellom å ta imot flyktninger fra Ukraina på
en god måte og å innføre tiltak som skjermer vanlige husholdninger
mot deler av prisøkningen som følge av krigen i Ukraina. Fellesskapet
har et ansvar for å ta imot dem som flykter fra krig, og for å ruste
opp den sivile og militære beredskapen i urolige tider. Men fellesskapet
har også et ansvar for alle dem som nå opplever at familiebudsjettene
ikke går opp fordi viktige varer og tjenester blir dyrere. Dette medlem foreslår
derfor å utvide krisepakken til å inkludere tiltak som demper prisøkningen
her hjemme. Tiltakene gjelder for mai og juni, og dette medlem har en forventning
om at regjeringen kommer med tiltak mot de økende prisene i revidert
nasjonalbudsjett som skal gjelde fra juli.
Dette medlem viser til at
drivstoffavgiftene har økt kraftig i etterkant av invasjonen av
Ukraina, og at den voldsomme prisveksten rammer husholdninger og næringsliv
hardt. For å kompensere for de høye prisene foreslår dette medlem et
midlertidig kutt i veibruksavgiften på bensin og diesel samt grunnavgiften på
mineralolje.
Dette medlem viser også til
at prisene på matvarer er økende. Prisøkning på nødvendighetsgoder
rammer særlig dem som har minst fra før, og det er fellesskapets
ansvar å bidra til å hjelpe husholdningene som sliter som følge
av prisstigningen. Dette
medlem viser til Senterpartiets budsjetthefte for 2021, der
partiet foreslår reduksjon i matmomsen med begrunnelse i at tiltaket
vil utgjøre en betydelig forskjell i et stramt familiebudsjett i
en tid der mange har fått redusert inntekt. Dette medlem er enig i at
et slikt avgiftskutt vil gi et viktig bidrag til barnefamilier,
og foreslår derfor å halvere matmomsen i mai og juni.
Dette medlem mener at prisstigningen
rammer bredt, og at reduserte kollektivtrafikkpriser vil bidra til
å redusere husholdningenes utgifter. Et slikt tiltak vil også sikre
at det er økonomiske insentiver til å reiser kollektivt for dem
som har mulighet til det. Dette medlem foreslår derfor
å øke bevilgningene til samferdsel og fylkeskommunene slik at billettprisene
i kollektivtrafikken kan halveres.
Dette medlem viser til at
SSB nylig la fram tall som viste at andelen barn under 6 år som
vokser opp i lavinntektsfamilier, har blitt litt redusert, mens
den har økt litt for de eldste barna, noe som henger sammen med
at barnetrygden er vesentlig lavere for de eldste barna. En husholdning
med eldre barn har minst like store utgifter som familier med små
barn, og de økende prisene svekker husholdningenes kjøpekraft. Prisstigningen
kan føre til at flere barn må vokse opp i fattigdom og for eksempel
ikke får mulighet til å delta i fritidsaktiviteter og på kulturtilbud
sammen med sine jevnaldrende. Dette medlem viser til at
departementet i svar på budsjettspørsmål 15 fra Rødts fraksjon opplyser
at det ikke er praktisk gjennomførbart å øke barnetrygden med det
første, noe som er beklagelig. Dette medlem mener derfor
det er behov for økte bevilgninger for å avhjelpe situasjonen for
fattige barnefamilier, og viser til at Røde Kors melder om rekordmange
deltakere på deres ferietilbud i påskeferien og om store behov over
hele landet. Dette
medlem foreslår å øke bevilgningen til organisasjoner som
har ferietilbud, med 50 mill. kroner, slik at man allerede nå kan
planlegge for å oppskalere sommerens tilbud.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
572
|
|
Rammetilskudd
til fylkeskommuner
|
|
|
60
|
Innbyggertilskudd,økes med
|
670 000 000
|
|
|
fra
kr 40 129 892 000 til kr 40 799 892 000
|
|
846
|
|
Familie-
og oppveksttiltak
|
|
|
61
|
Tilskudd
til inkludering av barn og unge, kan nyttes under post 71,økes med
|
50 000 000
|
|
|
fra
kr 657 489 000 til kr 707 489 000
|
|
1352
|
|
Jernbanedirektoratet
|
|
|
70
|
Kjøp
av persontransport med tog, kan overføres, kan nyttes under
post 71,
økes med
|
580 000 000
|
|
|
fra
kr 4 981 300 000 til kr 5 561 300 000»
|
|
Styrke voldsutsattes sikkerhet i
Norge
Dette medlem viser til innspill
fra Krisesentersekretariatet om en ønsket krisepakke for å øke kapasitet og
bemanning på krisesentrene i møte med den ekstraordinære flyktningsituasjonen.
Norske medier melder om at systematisk voldtekt av kvinner blir
brukt som våpen i krigføringen i Ukraina, det er rapportert om at menneskesmuglere
oppsøker kvinner ved asylmottak, og politiet i Norge er bekymret
for at ukrainske kvinner kan bli utnyttet i Norge. Dette medlem er dypt bekymret
for at krisesentrene ikke er rustet til å takle en potensiell økning
av arbeidsoppgaver som følge av flyktningmottaket. Krisesentersekretariatet
har meldt om et behov for 50 mill. kroner for å få krisesentertilbudet
opp på det sekretariatslederen kaller et forsvarlig nivå. Sett i
lys av flere saker de siste årene om at krisesentertilbudet flere
steder står i fare for å bli redusert eller i verste fall avviklet,
mener dette medlem at
dette er en liten pris å betale for å styrke voldsutsattes sikkerhet i
Norge. Dette medlem mener
krisesentrene må anerkjennes som en del av beredskapen i Norge. Dette medlem vil
også understreke viktigheten av utstrakt og oppsøkende informasjonsarbeid
rettet mot ukrainske kvinner i mottak og i private hjem som uttrykt
blant annet av JURK.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
840
|
|
Tiltak
mot vold og overgrep
|
|
|
70
|
Tilskudd
til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under post 21 og
post 61 og kap. 858, post 1, økes med
|
50 000 000
|
|
|
fra
kr 145 912 000 til kr 195 912 000»
|
|
Kompensasjon for kunstgjødselpriser
Dette medlem viser til at
krigen i Ukraina har gjort vinterens priskriser på strøm, drivstoff,
kraftfôr og kunstgjødsel enda verre. Bønder over hele landet sliter med
likviditeten og vurderer å legge ned driften. Rekordmange ber om
takst på gården og melder dyrene til slakt. Skal vi sikre norsk
matsikkerhet, har vi ikke et eneste bruk å miste. Etter at prisen
på kunstgjødsel steg med ca. 35,5 pst. til 5,31 kr/kg, avtalte partene
i jordbruksoppgjøret gjennom tilleggsforhandlinger i oktober en
kompensasjon på 527 mill. kroner. Siden den gang har imidlertid
prisen på kunstgjødsel steget svært mye. Dette medlem viser til tall
fra Nationen som anslår at den årlige gjødselkostnaden i landbruket
trolig har økt fra 1,7 mrd. til 4,5 mrd. kroner per år.
Dette medlem foreslår derfor
at det settes av midler som sikrer at bøndene får kjøpt inn kunstgjødsel til
våronna. Støtten må utbetales så raskt som mulig til trengende bønder,
og det er ikke tid til å vente til jordbruksoppgjøret er ferdig.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
1150
|
|
Til
gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.
|
|
|
74
|
Direkte
tilskudd, kan overføres, økes med
|
100 000 000
|
|
|
fra
kr 10 636 700 000 til kr 10 736 700 000»
|
|
Dette medlem viser til egne
merknader og forslag under de ulike kapitlene under.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at den nye sikkerhetssituasjon i Europa
betyr at Norge må styrke nasjonalt forsvar og beredskap. Men vi
må også bidra med støtte der krigen faktisk foregår, nemlig i Ukraina. Dette medlem mener
det er behov for ekstraordinære midler til Ukraina, slik Norge har
blitt bedt om ved gjentatte anledninger. Dette er heller ikke bevilgninger
som vil påvirke den økende pressituasjonen i norsk økonomi. Dette medlem foreslår
derfor å støtte Ukraina gjennom European Peace Facility (EPF), EUs
initiativ for å bidra med pengestøtte til Ukrainas forsvar.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
1700
|
|
Forsvarsdepartementet
|
|
|
79
|
(NY)
Tilskudd til EUs Peace Facility (EPF) bevilges med
|
1 000 000 000
|
|
|
fra
kr 0 til kr 1 000 000 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett fremme forslag om halvering
av kollektivprisene ut året for å bidra til redusert forbruk av
fossil energi.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fordømmer Russlands invasjon av Ukraina
og understreker at Norge må støtte Ukraina på mange ulike måter,
også når det måtte ha kostnader for oss selv. Dette medlem viser til at
regjeringen har foreslått flere gode tiltak i denne proposjonen
som dette medlem støtter. Dette medlem mener
bl.a. det også er avgjørende å sende et tydelig signal om at Norge umiddelbart
vil legge forhandlingene om en handelsavtale med Kina på is dersom
Kina støtter Russland militært i Ukraina-krigen, jf. Dokument 8:164
S (2021–2022) fremmet av stortingsrepresentantene Olaug Vervik Bollestad,
Dag-Inge Ulstein og Kjell Ingolf Ropstad.
Dette medlem viser til at
det generelt er grunn til å holde igjen på samlet oljepengebruk
for å unngå unødig høy prisvekst og høy rente. Dette medlem understreker
samtidig at effekten av pengebruken på prisveksten avhenger av hva
pengene brukes til.
Dette medlem mener at økte
flyktningutgifter i Norge ikke skal finansieres av kutt i bistanden
til verdens fattige. Mange fattige land står i en svært vanskelig økonomisk
situasjon med økende sosial nød og uro som følge av kraftig økte
priser på mat og energi. Samtidig har Norge fått ekstraordinært
store oljeinntekter i år pga. krigen og de høye olje- og gassprisene. Dette medlem viser
til at standpunktet om ikke å kutte i øvrig bistand for å finansiere
flyktningmottak i Norge ikke vil påvirke prisveksten her hjemme,
fordi disse bistandsmidlene brukes i fattige land og ikke i Norge.
Dette medlem viser til at
et stort antall sårbare kvinner og barn er på flukt i Europa på
grunn av krigen i Ukraina. De står nå i fare for å bli utnyttet
av kriminelle miljøer som driver med menneskehandel. Disse miljøene
opererer også i Norge. Dette
medlem anser at innsatsen for å forhindre at sårbare mennesker
utnyttes i menneskehandel, må forsterkes. Dette medlem viser til at
slike saker ofte er komplekse, og at det er krevende å få kriminelle
dømt for menneskehandel. Derfor er det avgjørende at politiet bygger
opp sterke kompetansemiljøer i alle politidistrikt som skal dedikeres
til arbeid mot menneskehandel. Dette medlem foreslår derfor
at det bevilges 30 mill. kroner til arbeidet med å bygge opp dedikerte
etterforskningsteam mot menneskehandel i alle politidistrikt.
Dette medlem vil også foreslå
å dempe de usosiale utslagene av kraftig økte drivstoffpriser her
i landet, særlig for folk og bedrifter utenfor de store byene som
er avhengig av bil og veitransport. Dette medlem mener at man
gjør klimakampen en bjørnetjeneste om det ikke gjøres noe i en slik
situasjon.
Dette medlem foreslår en midlertidig
fjerning av veibruksavgiften frem til 30. juni, som vil redusere
pumpeprisen med om lag 6 kroner for bensin og 4 kroner for diesel.
Dessuten vil dette
medlem foreslå en midlertidig fjerning av grunnavgiften på
mineralolje, eller såkalt anleggsdiesel, som traktorer og anleggsmaskiner
bruker. Land som Sverige, Frankrike, Italia og Irland har tatt grep mot
de høye drivstoffprisene. Det kan også Norge gjøre.
Dette medlem viser til at
provenytapet som følge av disse avgiftslettelsene på drivstoff er
på om lag 2,5 mrd. kroner. Dette medlem vil dekke inn
dette tapet i revidert nasjonalbudsjett, slik at oljepengebruken
som følge av disse lettelsene ikke øker. Dermed vil heller ikke prisveksten
tilta som følge av dette, snarere tvert imot. Dette medlem vil komme tilbake
i revidert nasjonalbudsjett med forslag om forlengelse av avgiftslettelsen
dersom det er grunnlag for det.