Post 72 Kjøp av infrastrukturtjenester
– planlegging av investeringer
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet registrerer
at det fra flere hold er uttrykt bekymring over manglende midler
til planlegging for å holde framdriften i utbyggingen av dobbeltspor
på de fire InterCity-strekningene på Østlandet.
Disse medlemmer viser til
at det eksempelvis ikke er satt av øremerkede midler til planlegging
av nytt dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik i 2019, noe som bekreftes
i svar på budsjettspørsmål i brev fra samferdselsministeren av 6. november
2018.
Disse medlemmer viser til
Arbeiderpartiets alternative budsjettforslag for 2019, og ønsker
å øke bevilgningene til planlegging av InterCity-utbyggingen, dobbeltspor
på Jærbanen og strekningen Arna–Voss med 50 mill. kroner ut over
regjeringens budsjettforslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker forsert
planlegging av flere jernbanestrekninger for å bøte på flaskehalser,
skape nytt potensial for overføring av gods til bane og for lettere
trafikkavvikling generelt.
For å hindre utsettelser
av indre og ytre Intercity som Tønsberg–Larvik, Åkersvika–Brumunddal,
reguleringsplan Stokke–Sandefjord, økt planlegging Oslo–Hamar, Hamar–Lillehammer
og for å igangsette planlegging på sammenkobling Vestfoldbanen og
Sørlandsbanen, KVU av Tromsbanen, KVU Oslo–Stockholm og Oslo–Gøteborg,
må budsjettet styrkes på disse postene.
Disse medlemmer vil understreke
Randsfjordbanens store potensial for passasjertransport på strekningen
Hønefoss–Hokksund og videre mot Drammen/Oslo. I dag er det ikke
togstopp på de fleste stasjoner, og toget er i praksis null alternativ
for store pendlergrupper mot Drammen. Disse medlemmer er enig med Modum
næringsråd og berørte kommuner som alle understreker betydningen
av en opprusting – av hensyn til både næringsliv, miljø og tettstedsutvikling.
Disse medlemmer vil også
understreke grenbanenes store betydning og behovet for utbedringer
på disse. Planskilt kryssing på Asker stasjon er for eksempel svært
viktig for Spikkestadbanen. Det mangler fullverdig sporforbindelse
mellom Askerbanen og Spikkestadbanen. Lengre kjøretid for linje
L1 langs Drammenbanen fører til at mange reisende til/fra Spikkestad
velger å bytte til raskere tog i Asker, med forsinkelse og irritasjon
for en stor passasjergruppe som resultat. Det er her potensial for
sterk vekst i passasjertrafikken, og Cevitas konkluderte i en utredning
i 2016 med en netto nåverdi på 1,9 mrd. kroner (etter investeringer
på 155 mill. kroner).
Disse medlemmer vil også
understreke behovet for viktige utbedringer og kryssingsspor på
Kongsvingerbanen, og tilsvinger i Elverum og på Kongsvinger. Disse
må stå ferdige til Solørbanen skal fjernstyres i 2024. Disse medlemmer vil
også påpeke at Norsenga tømmerterminal på Kongsvinger representerer
en flaskehals i tømmertransporten, og er langt underdimensjonert
for dagens godsbyrde. En ny terminal bør snarest få topp prioritet,
også i budsjettene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, der det legges inn 1 mrd. kroner ekstra til planlegging
og utbygging av jernbanestrekninger.
Dette medlem vil også peke
på betydningen av at Tinnosbanen settes i stand, ikke bare som en
mus eumsbane og turistbane av stor betydning for turistnæringen
i forbindelse med UNESCO-Verdensarvområdene Notodden og Rjukan,
men også for tømmertransport. Dette medlem viser til alternativt
budsjett for Sosialistisk Venstreparti der det settes av midler.
Dette medlem vil understreke
behovet for universell utforming av flere viktige togstasjoner og
vil peke på Nationaltheatret, Skøyen og Asker stasjon, og setter av
midler til dette i alternativt budsjett.
Dette medlem ønsker å skape
et attraktivt og landsdekkende togtilbud for passasjerer og gods
gjennom moderne høyhastighetsbaner. Nordmenn flyr to ganger mer
innenriks enn ellers i Europa og reiser nest mest med bil per innbygger
i Europa. Tall fra Den internasjonale jernbaneunionen viser at 80
pst. vil velge tog framfor fly når en har reisetider med tog på
to og en halv time eller raskere. Derfor er lyntog et viktig middel
for å få ned klimagassutslipp.
Dette medlem mener lyntog
vil styrke distriktene og gi større bo- og arbeidsmarkedsregioner.
Samtidig vil det på sikt være er et viktig klimatiltak. I motsetning til
fly har tog flere stopp og stasjoner underveis, slik en kan styrke
samfunns- og næringsutvikling i større deler av landet.
Dette medlem vil understreke
at godstrafikken på bane har et skrikende behov for styrket kapasitet, kvalitet
og regularitet, og i samband med persontrafikk danner dette et godt
markedsgrunnlag for konkurransedyktige lyntogbaner i et flerbrukskonsept.
Dette medlem viser også til
at høyhastighetsutredningene fra Jernbaneverket og fra Norsk Bane
med Deutsche Bahn International begge kom til at inntektene fra
lyntog ville dekke både drift og vedlikehold av banen. Med bl.a.
inkludering av godstrafikk, flere stasjoner og mer overført flytrafikk
fant sistnevnte at inntektene også ville dekke nedbetaling av investeringer.
I tillegg til de nærings- og samfunnsmessige virkningene vil i så
fall drift og kanskje også utbygging av høyhastighetsbaner i et
flerbrukskonsept kunne kundefinansieres. Det vil da kunne frigjøre
midler til en raskere og bredere utbygging av jernbane i Norge.
Dette medlem viser til at
i vedtatt NTP 2018–2029 bes det om et
«strategidokument
for den videre utviklingen av jernbanen i Norge hvor alle nye jernbanestrekninger planlegges
slik at de vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mot Bergen, Trondheim,
Gøteborg og videre ut i Europa. For å unngå feilinvesteringer i
det vi bygger må alle strekningsvise utredninger gjøres nå.» (kap.
3.4.3)
Både Norsk Bane
og Oslo-Stockholm 2:55 mener at liknende forhold også kan gjelde
Oslo–Stockholm. En slik kundefinansiering av høyhastighetsbaner
i et flerbrukskonsept vil kunne frigjøre midler til en raskere og bredere
utbygging av jernbanen i Norge.
Dette medlem viser til at
flere regionale sammenslutninger nå samarbeider for realisering
av høyhastighetsbaner. Det gjelder bl.a. bredt sammensatte lyntogforum
i Rogaland, Hordaland, Telemark og Møre og Romsdal, lyntogforum
Gudbrandsdalen/Mjøsa under etablering, Jernbaneforum Sør med Sørvestbanen og
ulike lokale og regionale initiativ for Oslo–Stockholm og Oslo–Gøteborg/København.
Dette medlem mener at den
forrige høyhastighetsutredningen bygde på feil premisser. Dette
gjaldt både antall stopp, utelatelse av gods og vurderinger av kurver/dynamisk
hastighet. En ny lyntogutredning med føringer og forutsetninger
som er bedre enn den gamle må derfor på plass.
Dette medlem mener at dagens
bit-for-bit-planlegging ofte gir dyre og uhensiktsmessige løsninger, med
flaskehalser som blir begrensende for fremtidig kapasitet, konkurransedyktighet
og lønnsomhet. Helhetlig planlegging av hele strekninger for et
kommende høyhastighetsnett vil også gi helt andre muligheter for kostnadskontroll.
Dette medlem vil be om en
umiddelbar oppfølging av vedtak om høyhastighetsbaner i NTP 2018–2019.
En effektiv måte å gjøre dette på kan være gjennom en kvalitetssikring
av foreliggende høyhastighetsutredninger fra Jernbaneverket og Norsk
Bane.
For å få dette
til ønsker dette
medlem å etablere et nytt statlig selskap under navnet «Nye
Baner». Selskapet skal stå for planlegging og gjennomføring av disse langsiktige
utbyggingene. Jernbanen skal ha samme mulighet til langsiktig finansiering
av utbygginger som Avinor og bompengeselskapene, slik at kostnadene
kan fordeles over hele investeringenes levetid.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en sak om opprettelse av et statlig selskap
'Nye Baner', som skal ha ansvar for utredning, planlegging og utbygging
av lyntog mellom de store byene i Norge og til Stockholm og København.»
Dette medlem viser
til sitt alternative statsbudsjett der det er foreslått å øke bevilgningene
til planlegging av jernbanestrekninger, inkludert indre og ytre InterCity
med 600 mill. kroner.