5. Oppfølging av anmodningsvedtak
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til at det flere steder i budsjettproposisjon
Prop. 1 S (2017–2018), samt i dette kapittelet, er referert til
Stortingets anmodningsvedtak. Flertallet vil understreke
at komiteens merknader til disse ikke er å anse som Stortingets
kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og således ikke
kan erstatte den normale behandlingen gjennom stortingsmeldingen
om Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen (2016–2017),
som skal fremlegges for Stortinget våren 2018.
Komiteen viser
til at proposisjonen gjør rede for oppfølging av i alt 55 anmodningsvedtak
fra stortingssesjonen 2016–2017 under Helse- og omsorgsdepartementets
ansvarsområde. Når det gjelder de vedtakene som ikke er omtalt nedenfor,
har komiteen ingen merknader
og tar departementets oppfølging til orientering. Komiteen har valgt å kommentere
vedtak der den mener oppfølgingen ikke er sluttført, eller at oppfølgingen
ikke er tilfredsstillende.
Komiteen har merknader til
følgende vedtak:
Vedtak nr. 189 (2007–2008), 3. desember
2007
«Stortinget ber
Regjeringen endre kvalitetsforskriften slik at lokalpolitisk behandling
av kvalitetskravene til omsorgstjenesten sikres.»
Komiteen merker
seg at krav om lokalpolitisk behandling av kvalitetskrav til kommunale
helse- og omsorgstjenester er tatt inn i helse- og omsorgstjenesteloven
§ 4-2. Den videre oppfølging har blitt sett i sammenheng med flere
stortingsmeldinger, blant annet Meld. St. 10 (2012–2013) God kvalitet
– trygge tjenester og Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjeneste
– nærhet og helhet. Kommunelovutvalget foreslo i NOU 2016: 4 Ny
kommunelov å lovfeste en ordning som innebærer at rådmannen/administrasjonssjefen skal
rapportere til kommunestyret om internkontroll, og om resultater
fra statlig tilsyn, minst en gang i året. Komiteen slutter seg til
at en slik ordning langt på vei vil være begrunnet i de samme hensyn
som lå til grunn for anmodningsvedtaket om lokalpolitisk behandling av
kvalitetskrav. Arbeidet med ny kommunelov pågår fortsatt, og komiteen venter
med å utkvittere vedtaket til denne loven er behandlet.
Vedtak nr. 556 (2008–2009), 19. juni
2009
«Stortinget ber
regjeringen legge frem en egen sak om organisering og vilkår for
den fremtidige ordningen med spesialistgodkjenning og utdanning
av spesialister i helsevesenet.»
Komiteen viser
til at anmodningsvedtaket er fulgt opp gjennom at regjeringen la
fram saken om legenes spesialistutdanning og spesialitetsstruktur
i Prop. 1 S (2015–2016) og i Meld. St. 11 (2015–2016) Nasjonal helse-
og sykehusplan (2016–2019). Det er utarbeidet forskrift om ny ordning
for spesialistutdanning og spesialistgodkjenning mv. Denne trådte
i kraft 1. mars 2017, og med oppstart i stillinger for leger i spesialisering,
del 1, i september 2017.
Samtidig
vil komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti rette
oppmerksomheten mot at det ikke ble lagt frem egen sak om spesialistgodkjenning
og utdanning av spesialister i helsevesenet, men at det gjennom
Prop. 81 L (2014–2015) om endringer i helsepersonelloven og helsetilsynsloven
(spesialistutdanningen m.m.) ble gitt lovhjemmel til å regulere innholdsmessige
og organisatoriske spørsmål knyttet til spesialistutdanning av leger
til departementet. Slik ga stortingsflertallet regjeringen fullmakt
til å endre spesialistutdanning før innhold og organisering var gjort
kjent for Stortinget.
Disse medlemmer viser til
Representantforslag om å opprette ein eigen utdanningsspesialitet
i akuttkirurgi (generell kirurgi), og nødvendige tiltak for å styrke rekruttering
av kirurgar til lokalsjukehus, Dokument 8:60 S (2016–2017), Innst.
280 S (2016–2017). I innstillingen ba en enstemmig komite regjeringen
vurdere hvorvidt den nye spesialistutdanningen ivaretar behovet
for generalistkompetanse innenfor kirurgi og indremedisin på en
tilstrekkelig måte.
Komiteen
viser til at Helsedirektoratet har bedt Legeforeningen
om å lage forslag til læringsmål for en kirurgisk spesialitet som
kan ivareta generalistkompetansen ved mindre sykehus, og viser til
merknader om dette under kap. 783 Personell.
Vedtak nr. 26 (2013–2014), 26. november
2013
«Stortinget ber
regjeringen vurdere rammevilkårene for ideelle organisasjoner som
leverer helsetjenester i henhold til avtale med regionale helseforetak,
herunder forhold knyttet til pensjon.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at NOU 2016:2 Ideell opprydning – statlig dekning av ideelle
organisasjoners historiske pensjonskostnader ble levert Kulturdepartementet
15. august 2016. Disse
medlemmer registrerer at NOU 2016:2 ikke er fulgt opp i form
av en stortingsmelding, men at det gjennom Prop. 1 S (2017–2018)
er foreslått opprettet en tilskuddsordning til dekning av ideelle
virksomheters historiske pensjonskostnader knyttet til offentlig
tjenestepensjonsordning. Disse medlemmer er av den
oppfatning at anmodningsvedtaket ikke kan kvitteres ut før regjeringen
har kommet tilbake til Stortinget med egen sak som gir det fulle
bildet av ideelle virksomheters historiske pensjonskostnader.
Vedtak nr. 494 (2014–2015), 9. april
2015
«Stortinget ber
regjeringen fremme forslag til endring av helse- og omsorgstjenesteloven
som fastsetter en plikt for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud
til hjemmeboende personer med demens, gjeldende fra 1. januar 2020.»
Komiteen registrerer
at regjeringen varsler at den skal sende på høring et forslag til
lovendring i løpet av 2018, og vedtaket kan således ikke kvitteres
ut før høringen er avsluttet og forslag er forelagt Stortinget.
Vedtak nr. 437.2 (2015–2016),
12. januar 2016
«Stortinget ber
regjeringen om å legge til rette for at helsepersonell blant beboere
på mottak rekrutteres slik at kommunene kan bruke asylsøkere med
helsefaglig utdanning som norsk helsepersonells medhjelper.»
Komiteen merker
seg at Justis- og beredskapsdepartementet 22. august 2017 sendte
på høring forslag til endringer i forskrift 15. oktober 2009 nr.
1286 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsforskriften). Komiteen viser
til at saken fortsatt er under behandling, og på den bakgrunn ikke
kan kvitteres ut.
Vedtak nr. 521 (2015–2016), 1. mars
2016
«Stortinget ber
regjeringen starte en evaluering senest tre år etter at lovendringen
er trådt i kraft.»
Komiteen viser
til at evalueringen etter planen vil starte i 2018, og vedtaket
kan derfor på nåværende tidspunkt ikke anses som fulgt opp.
Vedtak nr. 522 (2015–2016), 1. mars
2016
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at det føres årlig statistikk over hvor mange
som dømmes til særreaksjon på grunnlag av gjentatte lovbrudd av
samfunnsskadelig eller særlig plagsom art, hvilke tiltak som har
vært prøvd før domfellelse, og over hvilken behandling og oppfølging
disse får.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at vedtaket ikke er fulgt opp, og at det heller ikke
foreligger planer om å iverksette tiltak som vil sørge for dette,
ut over det som allerede er praksis, hva gjelder journalføring i
helsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at den nasjonale
koordineringsenheten bl.a. registrerer ansvarlig regionalt helseforetak,
lokalt helseforetak/sykehus, behandlingsnivå, om pasienten behandles
med eller uten døgnopphold, hoveddiagnose, rusavhengighet og mottatte
opplysninger om rømninger. Statistikk som viser «hvilke tiltak som
har vært prøvd før domfellelse, og over hvilken behandling og oppfølging
disse får» vil ikke kunne innhentes som ordinær statistikk», jf. at
informasjon om behandlingstiltak vil ligge i pasientjournalene.
Denne informasjonen er ikke samlet noe sted i dag. Informasjonen
må i så fall skje gjennom egne evaluerings- og forskningsprosjekter.
På denne bakgrunn anser disse medlemmer vedtaket
som kvittert ut.
Vedtak nr. 545 (2015–2016), 17. mars
2016
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med egen sak om basestrukturen
for luftambulansen i Norge.»
Komiteen merker
seg at de regionale helseforetakenes arbeid med gjennomgang av basestruktur
for luftambulansetjenesten nasjonalt og i Innlandet etter planen
skal være ferdig innen utgangen av 2017, og at regjeringen derfor
tidligst kommer tilbake til Stortinget med sak om basestrukturen
i 2018. Vedtaket kan ikke anses som kvittert ut.
Vedtak nr. 627 (2015–2016), 28. april
2016
«Stortinget ber
regjeringen vurdere å gi alle kvinner med alvorlig rusmiddelavhengighet
tilbud om gratis langtidsvirkende prevensjon.»
Komiteen har
merket seg at regjeringen vil hente inn erfaringer med gratis langtidsvirkende
prevensjonsmidler for denne gruppen, etter at dette nå skal sikres
gjennom oppdragsdokumentene til de regionale helseforetakene for
2017. Komiteen avventer
dette før vedtaket kan kvitteres ut.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre vil understreke at dette vedtaket er ment å sikre
at alle kvinner med alvorlig rusavhengighet skal få gratis
langtidsvirkende prevensjon bl.a. for å forhindre at barn fødes
med FAS (føtalt alkoholsyndrom). Derfor mener disse medlemmer at det blir
grunnleggende viktig med et oppsøkende arbeid ut over den kontakten
spesialisthelsetjenesten har med rusavhengige kvinner, f.eks. gjennom
LAR. Disse medlemmer mener
dette tilbudet må formidles mange steder, ved helsestasjoner, fastleger,
frivillige organisasjoner m.m. Disse medlemmer mener det derfor
er riktig å ikke kvittere ut dette vedtaket, før et reelt og godt
tilbud om gratis langtidsvirkende prevensjon også for alkoholavhengige
kvinner er etablert.
Vedtak nr. 628 (2015–2016), 28. april
2015
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at det stilles krav til at helsetjenesten
skal gi alle kvinner i reproduktiv alder som skal starte opp i LAR,
grundig informasjon om LAR-behandling og graviditet. Kvinner i LAR
som ønsker å få barn, må få tilbud om hjelp til nedtrapping av LAR-medikamenter,
men det understrekes at det må gjøres individuelle vurderinger av
konsekvensene av en eventuell nedtrapping.»
Komiteen viser
til merknader i statsbudsjettet for 2017, der komiteen merket seg:
«at det er faglige
uenigheter knyttet til nedtrapping av LAR-medikamenter under svangerskap,
og at Helsedirektoratet skal samle all tilgjengelig kunnskap og kompetanse
på området i en konsensuskonferanse, for på den måten å tilstrebe
enighet.»
Videre
viste komiteen da
til at det i forbindelse med arbeidet med Opptrappingsplanen for
rusfeltet og Innst. 240 S (2015–2016) av en samlet komité ble tatt opp
bekymring rundt gravide som sliter med avhengighet generelt, men
også særskilt gravide i LAR. Også gratis prevensjon og bedre informasjon
ble adressert av en samlet komité. Komiteen viser derfor til
alle de tiltak som ble foreslått og vedtatt i forbindelse med opptrappingsplanen.
Komiteen har merket seg
at det i oppdragsdokumentet til de regionale helseforetakene for
2017 framgår at de regionale helseforetakene skal sikre at kvinner i
LAR får informasjon om LAR-behandling og graviditet, og tilbud om
nedtrapping av LAR-medikamenter, samt tilgang til gratis langtidsvirkende
prevensjonsmidler i regi av LAR.
Komiteen viser til at de
nye retningslinjene for LAR-behandling ikke er ferdige før i 2018,
og venter derfor med å utkvittere vedtaket til retningslinjene er
på plass.
Vedtak nr. 786 (2015–2016), 7. juni
2016
«Stortinget ber
regjeringen i arbeidet med ungdomshelsestrategien foreslå tiltak
for å motvirke at barn og unge blir utsatt for kroppspress gjennom
reklame generelt, og reklame i offentlige rom spesielt.»
Vedtak nr. 787 (2015–2016), 7. juni
2016
«Stortinget ber
regjeringen i arbeidet med ungdomshelsestrategien foreslå tiltak
for å motvirke at barn og unge blir utsatt for kroppspress gjennom
reklame.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, merker seg at regjeringen
har lagt fram en ungdomshelsestrategi, men at den ikke inneholder
noen eksplisitte tiltak som skal motvirke at barn blir utsatt for
kroppspress gjennom reklame generelt, og reklame i offentlige rom
spesielt. Flertallet registrerer
at regjeringen skal videreutvikle Folkehelseprogrammet for å imøtekomme
vedtaket, men dette arbeidet vurderes ikke som ferdigstilt, og vedtak
nr. 787 (2015–2016) og 786 (2015–2016) kan på denne bakgrunn ikke
kvitteres ut.
Vedtak nr. 840 (2015–2016), 9. juni
2016
«Stortinget ber
regjeringen innen juni 2017 legge frem en helhetlig tverrsektoriell
strategi for barn og unges psykiske helse som omfatter individ og
samfunn, og som inneholder både helsefremmende, sykdomsforebyggende
og kurative initiativ. I utformingen av strategien skal barn og
unges erfaringer og råd inkluderes.»
Komiteen vurderer
anmodningsvedtaket som fulgt opp ved at regjeringen 25. august 2017
la fram en strategi for befolkningens psykiske helse: Mestre hele
livet. Samtidig vil komiteen bemerke
at den anmodede fristen ble oversittet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, mener dette vedtaket ikke
fullt ut ble kvittert ut, fordi det ikke ble fremmet en egen strategi
for barn og unges psykiske helse som vedtatt. En strategi for barn
og unge skiller seg vesentlig fra en generell strategi for psykisk
helse som er rettet mot voksne, ofte med et fokus på behandling.
Vedtak nr. 108.27 (2016–2017),
5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen vurdere tiltak for å stimulere til en raskere oppbygning
av dagtilbudet for demente innen lovkravet trer i kraft fra 2020.»
Komiteen anser
vedtaket som fulgt opp, men merker seg at regjeringens vurdering
tilsier at det ikke er behov for tiltak som stimulerer til raskere
oppbygging av dagtilbudet for personer med demens. Ifølge Prop.
1 S (2017–2018) driftes det i dag om lag 3 450 plasser gjennom tilskuddsordningen.
Det er behov for ytterligere 5 100 aktivitetsplasser for å nå målet
Stortinget har satt, innen 2020. I Prop. 1 S (2017–2018) er det
lagt til rette for 350 nye plasser. Tilskuddssatsen dekker 30 prosent
av kostnadene til en plass, og i 2011 er bevilgningen foreslått
økt med 11 mill. kroner. På denne bakgrunn merker komiteen seg at det er behov
for et betydelig taktskifte i utbyggingen for å nå målet i lovkravet.
Vedtak nr. 108.56 (2016–2017),
5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen om en rask oppfølging av NOU 2016:12 – Ideell opprydding,
slik at behandling kan skje i Stortinget i vårsesjonen 2017.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Stortinget ikke er forelagt oppfølging av NOU 2016:12 Ideell
opprydding som egen sak. Utvalget mener at en pensjonsopprydding
er påkrevet, og at en statlig dekning er mulig innenfor EØS-reglene
om offentlig støtte. Forslaget om en opprydning berører drøyt 100
virksomheter og i underkant av 16 000 ansatte og pensjonister og
har et samlet omfang på 1,7 mrd. kroner. Disse medlemmer er av den
oppfatning at anmodningsvedtaket ikke kan kvitteres ut før regjeringen
har kommet tilbake til Stortinget med en egen sak som gir det fulle
bildet av ideelle virksomheters historiske pensjonskostnader, og
som gir Stortinget anledning til å drøfte saken i sin fulle bredde.
Vedtak nr. 126 (2016–2017), 9. desember
2016
«Stortinget ber
regjeringen fastslå et mål om vekst i andelen av den samlede helse-
og omsorgssektoren som skal være organisert og drevet som ideell
virksomhet, og på egnet måte legge fram for Stortinget en plan med kortsiktige
og langsiktige tiltak for å oppnå dette.»
Komiteen merker
seg at regjeringen har satt i verk flere ulike tiltak for å nå målsettingen
om vekst i andelen av den samlede helse- og omsorgssektoren som
er organisert og drevet av ideell virksomhet.
Samtidig
kan ikke komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, anse vedtaket
som utkvittert, da det ikke foreligger en plan for Stortinget der
kortsiktige og langsiktige tiltak er beskrevet, det fortsatt er
stor usikkerhet knyttet til de ideelles pensjonsforpliktelser og
det fortsatt er utredninger, avklaringer og beregninger som pågår
knyttet til dette målet.
Vedtak nr. 307 (2016–2017), 17. desember
2016
«Stortinget ber
regjeringen legge frem en sak for Stortinget der det vurderes alle
konsekvenser av og nødvendige lovendringer for at Vinmonopolet skal
overta taxfree-salget av alkohol ved norske flyplasser ved utløp av
gjeldende anbudsperioder.»
Komiteen merker
seg at regjeringen vil komme nærmere tilbake til saken i løpet av
stortingsperioden. Da dette foreløpig ikke er gjort, kan ikke vedtaket
anses som fulgt opp.
Vedtak nr. 341 (2016–2017), 19. desember
2016
«Stortinget ber
regjeringen sikre en løsning som bidrar til at norsk helsetjeneste
får en allmenn og nasjonal tilgang til solid, trygg og kvalitetssikret
informasjon om alle legemidler som er i rutinemessig bruk til barn.»
Komiteen merker
seg at kontaktpunktet for tverretatlig legemiddelinformasjon,
bestående av representanter fra Statens legemiddelverk, Helsedirektoratet,
Direktoratet for e-helse og Folkehelseinstituttet, skal komme tilbake
til Helse- og omsorgsdepartementet med et forslag om hvordan dette
kan sikres, i form av en rapport. Komiteen merker seg at rapporten
skal være ferdigstilt 1. desember 2017, og imøteser at departementet
kommer tilbake til Stortinget på egnet måte etter dette.
Vedtak nr. 420 (2016–2017), 10. januar
2017
«Stortinget ber
regjeringen utrede hvordan datostemplingen på matvarer kan forbedres
for å redusere matsvinn.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
ikke kjent med at dette er utredet, og viser til eventuell behandling
i henholdsvis Landbruks- og matdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet,
som i tillegg til Helse- og omsorgsdepartementet forvalter matinformasjonsforskriften. Disse medlemmer har
merket seg at det i statsbudsjettet for 2018 er foreslått å kutte
støtten til Matvett og Matsentralen, organisasjoner som jobber aktivt
for å redusere matsvinn.
Vedtak nr. 600 (2016–2017), 25. april
2017
«Stortinget ber
regjeringen sikre rutiner slik at alle gravide blir spurt om de
blir utsatt for vold, og at vold er tema på kontaktpunktene mellom
nybakte foreldre og helsevesenet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, er kjent med at Helsedirektoratet
i 2014 publiserte Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen
– hvordan avdekke vold, der det anbefales at helsepersonell som
ledd i svangerskapsomsorgen stiller alle gravide spørsmål om vold,
både nåværende og tidligere erfaringer. Hvordan denne retningslinjen
følges opp i praksis, er avgjørende for å lykkes i arbeidet for
å forebygge vold i nære relasjoner. Flertallet registrerer at ikke
alle foreldre får hjemmebesøk eller tilbud om møte med helsetjenesten
etter fødsel, og kan på den bakgrunn ikke kvittere ut vedtaket.
Vedtak nr. 601 (2016–2017), 25. april
2017
«Stortinget ber
regjeringen iverksette tiltak som bidrar til at plikten til å tilby
hjemmebesøk etter fødsel følges opp.»
Komiteen merker
seg at regjeringen anser vedtaket som fulgt opp gjennom Stortingets
bevilgninger til helsestasjons- og skolehelsetjenesten i perioden
2014–2017. I 2017 ble det bevilget 734,4 mill. kroner gjennom kommunenes
frie inntekter. Midlene skal gi kommunene mulighet til å styrke
tjenesten med den kompetansen det er behov for, f.eks. jordmor-
og helsesøsterkompetanse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser i den anledning til
høringsinnspillet fra Den norske jordmorforening (Dnj), som påpeker
at tilbakemeldinger fra jordmødre i kommunehelsetjenesten viser
at bevilgningene ikke har gitt vesentlige endringer i antall økte
stillinger for jordmødre. I Dnjs undersøkelse våren 2016 mente 70
prosent av kommunejordmødrene at de økte ressursene til helsestasjonene
ikke hadde ført til flere jordmorstillinger, og fremdeles nær halvparten
av jordmødre var ansatt i 40-prosentstilling. Selv om satsing på
helsestasjon og skolehelsetjenesten i forrige stortingsperiode har
bidratt til noe flere jordmorstillinger, går det for sakte. Flertallet merker
seg at Dnj viser til at kun én av ti barselkvinner får hjemmebesøk
av jordmor på landsbasis, selv om liggetid på sykehus har gått ned.
Vedtak nr. 615 (2016–2017), 25. april
2017
«Stortinget ber
regjeringen legge til rette for et mer teambasert helsetjenestetilbud
for å sikre tilstrekkelig kompetanse i møte med volds- og overgrepsutsatte.»
Komiteen viser
til at et mer teambasert helsetjenestetilbud krever endring av innretningen
på eksisterende tilbud. Slik regjeringen selv viser til, er det derfor
behov for å utrede hvordan endringen skal realiseres. Komiteen kan
ikke kvittere ut vedtaket før regjeringen kommer tilbake til dette
i arbeidet med oppfølgingen av Prop. 12 S (2016–2017) Opptrappingsplan
mot vold og overgrep (2017–2021).
Vedtak nr. 734 (2016–2017), 1. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen følge nøye med på om de nye nasjonale retningslinjene
for helsestasjoner og skolehelsetjeneste endrer dagens praksis.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at vedtakets form
krever at regjeringen med jevne mellomrom rapporterer, til Stortinget
om hvilken påvirkning de nye retningslinjene har på dagens praksis,
med utgangspunkt i de data, tilsynsrapporter mv. som er tilgjengelige.
Vedtak nr. 770 (2016–2017), 7. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen foreta en vurdering av mulige kompenserende tiltak som
kan bidra til at studenter som har avsluttet profesjonsstudier i
utlandet, men som ikke får autorisasjon i Norge som følge av endret
praksis i Helsedirektoratet etter at de har påbegynt studiet ved
den aktuelle utdanningsinstitusjonen, kan oppnå autorisasjon i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette fremdeles er en pågående sak, og at statsråden ved
gjentatte anledninger har svart Stortinget at Helsedirektoratet
fortsatt jobber med en løsning. Det er per 12. desember 2017 fortsatt
en rekke studenter som er i en uavklart situasjon.
Vedtak nr. 847 (2016–2017), 8. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen legge til rette for en prøveordning som innebærer at
kommuner som ønsker det, etter søknad kan få tillatelse til å overta
ansvaret for tannhelsetjenesten fra 2020.»
Vedtak nr. 849 (2016–2017), 8. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen vurdere behovet for økonomiske incentiver for kommuner
som ønsker å overta tannhelsetjenesten.»
Komiteen viser
til at Helse- og omsorgsdepartementet tar sikte på i løpet av 2018
å gjøre de nødvendige forberedelser som må være på plass, for at
kommuner som ønsker det, etter søknad og etter avklaring med aktuell
fylkeskommune, kan få tillatelse til å overta ansvaret for tannhelsetjenesten
fra 2020. Komiteen merker seg
at departementet vil komme tilbake til Stortinget med en orientering
i statsbudsjettet for 2019, og kan på nåværende tidspunkt ikke kvittere
ut vedtak 847 eller 849.
Vedtak nr. 848 (2016–2017), 8. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at prøveordningen som starter i 2020, i de
kommunene som ønsker å overta tannhelsetjenesten, følgeevalueres
frem til 2023. Basert på erfaringene i prøvetiden og endringer i kommunestruktur
etter 2020, kan en videre utvidelse til flere kommuner tidligst
skje etter 2023.»
Komiteen viser
til at Helse- og omsorgsdepartementet vil etablere en evaluering
som skal følge prøveordningen fram til 2023. Komiteen kan ikke kvittere ut
forslaget før prøveordningen er igangsatt og evalueringen er påbegynt.
Vedtak nr. 850 (2016–2017), 8. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake med egen sak som vurderer overføring av
den samlede tannhelsetjenesten basert på erfaringene fra prøveordningen
som kan gi grunnlag for beslutning om overføring fra 2023.»
Komiteen viser
til at erfaringer fra prøveordningen først vil kunne foreligge ved
utgangen av 2023. Komiteen imøteser
at Helse- og omsorgsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget
med en egen sak når erfaringene fra prøveordningen foreligger, og
avventer til denne saken er lagt frem før vedtaket kan anses som fulgt
opp.
Vedtak nr. 851 (2016–2017), 8. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen starte arbeidet med å bygge opp tannpleierkompetanse
i kommunene. Slik oppbygging av tannpleierkompetanse i kommunene
vil ha økonomiske og administrative konsekvenser som regjeringen
vil måtte komme tilbake til i budsjettsammenheng.»
Komiteen viser
til at Helse- og omsorgsdepartementet vil komme tilbake til oppfølging
av anmodningsvedtaket i senere budsjettframlegg, og anser vedtaket
som under arbeid og kan på den bakgrunn ikke kvittere det ut.
Vedtak nr. 920 (2016–2017), 14. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen snarest sørge for at det etableres overgrepsmottak i
hele landet, som også har kapasitet til å ta imot barn.»
Komiteen viser
til at departementet opplyser at alle regionene enten har overtatt
ansvar for drift av overgrepsmottak eller, med noen få unntak, inngått
avtaler med videreførte kommunale overgrepsmottak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, registrerer at Nasjonalt
kompetansesenter for legevaktmedisin (Nklm) på oppdrag fra Helsedirektoratet
har utarbeidet en rapport over status for overtakelsen. Den konkluderer
med at tilbudet er blitt bedre, og at det går riktig vei, men at
det fortsatt er en del mangler. Bl.a. har ikke alle mottak etablert
beredskapsvakt og baserer seg fortsatt på ringeliste for leger og
sykepleiere. Den rettsmedisinske kompetansen varierer mellom mottakene,
det samme gjelder psykososial oppfølging. Tilbudet følges opp i
styringsdialogen med de regionale helseforetakene og Helsedirektoratet.
På denne bakgrunn venter komiteen med å kvittere
ut forslaget.
Vedtak nr. 934 (2016–2017), 14. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen sikre alle barn som er utsatt for menneskehandel, tilgang
til spesialisthelsetjenesten slik at de raskt kan få hjelp til å
bearbeide traumer.»
Komiteen viser
til at det fortsatt pågår arbeid for å sikre kompetanse blant tjenesteytere,
slik at et godt tilbud kan sikres alle barn som er utsatt for menneskehandel,
og venter på denne bakgrunn med å kvittere ut forslaget.
Vedtak nr. 992 (2016–2017), 19. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen nedsette et bredt sammensatt utvalg som skal foreslå
egnede og konkrete tiltak som styrker autismefeltet. Mandatet til
utvalget må inkludere mål, tiltak, kompetanse, ansvarsforhold, beslektede
diagnoser som Tourettes syndrom mm. Utvalgets arbeid skal resultere
i en NOU.»
Komiteen viser
til at utvalget ikke er nedsatt, og at arbeidet ikke er igangsatt. Komiteen registrerer
at Helse- og omsorgsdepartementet høsten 2017 vil starte arbeidet
med å utarbeide mandat for et offentlig utvalg og vurdere utvalgets
sammensetning. Komiteen venter
på denne bakgrunn med å kvittere ut forslaget.
Vedtak nr. 993 (2016–2017), 19. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at helseforetakene og sykehusene prioriterer
tidlig diagnostisering og oppfølging/veiledning av autismespekterforstyrrelser (ASF),
samt stimulerer til forpliktende samarbeidsavtaler mellom helseforetak/sykehus
og kommuner.»
Komiteen viser
til at helseministeren i debatten 19. juni 2017 knyttet til representantforslaget
om en helhetlig plan for autisme (Innst. 451 S (2016–2017), jf. Dokument
8:90 S (2016–2017)), varslet at prioritering av tidlig diagnostisering
og oppfølging/veiledning av autismespekterforstyrrelser (ASF), samt
å stimulere til forpliktende samarbeidsavtaler mellom helseforetak/sykehus
og kommuner, er naturlig å følge opp i kommende oppdragsdokumenter
til helseregionene. Det har foreløpig ikke blitt gjort, og komiteen er
derfor avventende med å kvittere ut forslaget til etter at Oppdragsdokumentet
for 2018 er ferdigstilt.
Vedtak nr. 1001 (2016–2017), 19. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen fremme en ny handlingsplan for fysisk aktivitet med
konkrete tiltak på flere samfunnsområder og arenaer, som barnehage,
skole, arbeidsplass, eldreomsorg, transport, nærmiljø og fritid. Partene
i arbeidslivet må trekkes aktivt med i arbeidet. Det samme må Norges
idrettsforbund og friluftslivets organisasjoner. Stortinget må på
egnet måte holdes orientert om arbeidet.»
Komiteen viser
til at ny handlingsplan ikke er fremmet, og kan på den bakgrunn
ikke anse vedtaket som fulgt opp. Komiteen viser samtidig
til at regjeringen varsler at den høsten 2017 vil starte arbeidet
med utvikling av handlingsplanen, med sikte på framlegging av en
egen handlingsplan for fysisk aktivitet.
Vedtak nr. 1010 (2016–2017), 20. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen fremme forslag til en norsk modell for et program for
teknologiutvikling i vannbransjen, som et spleiselag mellom staten,
kommunene og leverandørindustrien.»
Komiteen viser
til at en norsk modell for et program for teknologiutvikling i vannbransjen
vil bli utredet i samarbeid med relevante departementer og i dialog
med bransjen og lagt fram for Stortinget på egnet vis. Da Stortinget
etter komiteens erfaring
ikke er forelagt et slikt forslag, kan komiteen ikke kvittere ut vedtaket.
Vedtak 1117 (2016–2017), 21. juni
2017
«Stortinget ber
regjeringen i arbeidet med en ordning for kompensasjon av ideelle
organisasjoners pensjonsforpliktelser vurdere nærmere målgruppe
og virkeperiode.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at NOU 2016:2 Ideell opprydning – statlig dekning av ideelle
organisasjoners historiske pensjonskostnader ble levert Kulturdepartementet
15. august 2016. Disse
medlemmer registrerer at det gjennom Prop. 1 S (2017–2018)
er opprettet en tilskuddsordning til dekning av ideelle virksomheters
historiske pensjonskostnader knyttet til offentlig tjenestepensjonsordning. Flertallet er
av den oppfatning at anmodningsvedtaket ikke kan kvitteres ut, før
regjeringen har kommet tilbake til Stortinget med en egen sak som
gir det fulle bildet av ideelle virksomheters historiske pensjonskostnader.