3.3 Oppfølging av anmodningsvedtak under rammeområde 13
Når det gjelder
anmodningsvedtak under rammeområde 13 inntatt i Prop. 1 S (2017–2018),
Klima- og miljødepartementet, vil komiteen eventuelt komme tilbake
med nærmere omtale av disse i forbindelse med behandlingen av den
årlige meldingen til Stortinget om anmodnings- og utredningsvedtak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at det flere steder i
budsjettproposisjonen, Prop. 1 S (2017–2018), er referert til Stortingets
anmodningsvedtak. Flertallet vil
understreke at komiteens merknader til disse ikke er å anse som
Stortingets kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og
således ikke kan erstatte den normale årlige behandlingen gjennom
meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen.
Vedtak nr. 108,
punkt 48, 5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen vurdere om Norge skal slutte seg til EUs miljøprogram
LIFE.»
Regjeringen har
ikke funnet det hensiktsmessig å gå inn i programmet nå.
Vedtak nr. 19,
18. oktober 2016
«Stortinget ber
regjeringen foreslå et omsetningskrav for bruk av bærekraftig biodrivstoff
i drivstoffet for skipsfarten.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte når arbeidet er ferdig.
Vedtak nr. 21,
18. oktober 2016
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med virkemidler
som kan stimulere til å øke ordremengden og bidra til utvikling
av flere lav- og nullutslippsløsninger for skip, og om hvordan dette
vil bidra til å nå målsettingen for 2030 om å redusere klimagassutslippene
med minst 40 pst.»
Departementet viser
til at relevante virkemidler vil kunne omfatte blant annet regjeringens
oppfølging av anmodningsvedtak nr. 108 punkt 1 og vedtak nr. 1110, 21. juni
– om etablering av en miljøavtale med tilhørende CO2-fond for næringstransport.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne vil i tillegg minne regjeringen om vedtak 957 fra 15. juni
2017 om å «utarbeide krav i forskrift til lov om offentlige anskaffelser
om at alle nye ferger og rutebåter benytter lav- eller nullutslippsteknologi
når situasjonen tilsier at det er mulig», som vil bidra positivt
til måloppnåelse også på anmodningsvedtak nr. 21 som her omtales,
og imøteser oppfølging.
Vedtak nr. 24,
20. oktober 2016
«Stortinget ber
regjeringen legge fram en handlingsplan med sikte på å styrke det
samlede friluftslivsarbeidet og friluftslivets rolle i folkehelsearbeidet.
Det forutsettes at arbeidet med handlingsplanen skjer i nært samarbeid
med de sentrale friluftsorganisasjonene.»
Regjeringen er
i gang med å utarbeide handlingsplanen og tar sikte på å legge den
fram 1. halvår 2018.
Vedtak nr. 25,
20. oktober 2016
«Stortinget ber
regjeringen legge fram en handlingsplan for økt skjøtsel, kanalisering
og tilrettelegging, for å ta vare på naturverdiene og fremme friluftslivet
i nasjonalparker og andre store verneområder.»
Handlingsplanen
skal ferdigstilles vinteren 2018.
Vedtak nr. 26,
20. oktober 2016
«Stortinget ber
regjeringen arbeide for en utvidelse av Skjærgårdstjenesten der
det er lokale initiativ og en forpliktende lokal medfinansiering.»
Prosessene er ikke
avsluttet, og det er foreløpig ikke etablert nye enheter.
Vedtak nr. 27,
20. oktober 2016
«Stortinget ber
regjeringen vurdere hvordan arbeidet med tiltak mot marin forsøpling
kan styrkes. Det forutsettes at frivillige og lokale initiativ som
Hold Norge Rent og Skjægårdstjenesten tas med i vurderingen.»
Vedtaket anses
som fulgt opp i Meld. St. 45 (2016–2017) Avfall som ressurs – avfallspolitikk
og sirkulær økonomi.
Vedtak nr. 108,
punkt 1, 5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen igangsette en prosess med berørte næringsorganisasjoner
om etablering av en miljøavtale med tilhørende CO2-fond. Det legges til grunn
at fondet sikres tilstrekkelige inntekter gjennom en opptrapping
av CO2-avgiften for berørte
næringer og at finansieringen er på plass innen 2020. Det er et
mål at fondet skal bidra til å kutte klimagassutslippene med 2 millioner
tonn CO2-ekvivalenter årlig
innen 2030. Regjeringen rapporterer om prosess, innretning og mulig tidsløp
for etablering av et slikt fond i revidert nasjonalbudsjett 2017.»
Regjeringen anser
vedtaket som utkvittert.
Vedtak nr. 108,
punkt 5, 5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen trappe opp omsetningskravet for biodrivstoff til veitrafikk
og delkravet om avansert biodrivstoff i årene 2017–2020. Delkravet
om avansert biodrivstoff settes til 2,5 pst. fra 1. oktober 2017, 3,5
pst. i 2018, 4,5 pst. i 2019 og 8 pst. i 2020. Det generelle omsetningskravet
trappes opp i takt med dette til 20 pst. Opptrappingsplanen forskriftsfestes.»
Vedtaket anses
som fulgt opp for den delen som gjelder 1. oktober 2017 og 1. januar
2018. Departementet vil komme tilbake til oppfølgingen av de øvrige.
Vedtak nr. 108,
punkt 6, 5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen følge markedet for avansert biodrivstoff tett, og fremme
forslag om å heve omsetningskravet ytterligere dersom tilgangen
i markedet og kostnadene tilsier det.»
Regjeringen anser
vedtaket som utkvittert.
Vedtak nr. 108,
punkt 7, 5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen utrede klimapotensialet ved CO2-nøytralt syntetisk drivstoff
og vurdere om det er hensiktsmessig med endringer som kan være nødvendig
for å sikre teknologinøytral markeds- og virkemiddelbehandling for
CO2-nøytralt syntetisk drivstoff og
andre klimavennlige alternativer.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 108,
punkt 8, 5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen i løpet av 2018 innføre E10 som en bransjestandard for
bensin. Regjeringen bes komme tilbake i statsbudsjettet for 2018
med en konkret plan for arbeidet.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 108,
punkt 18, 5. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag til en klimalov m.m.»
Regjeringen anser
vedtaket som fulgt opp, og det skal redegjøres hvert år for klimaeffekten
av framlagt budsjett.
Vedtak nr. 309,
17. desember 2016
«Stortinget ber
regjeringen utrede en ordning for å sikre at alle som importerer
biler til landet, omfattes av de lovpålagte returordningene og bidrar
til finansieringen av disse.»
Regjeringen vil
på egnet måte komme tilbake til Stortinget med oppfølging av vedtaket.
Vedtak nr. 421,
10. januar 2017
«Stortinget ber
regjeringen gjennom den planlagte avfallsmeldingen adressere utfordringer
knyttet til matsvinn, herunder hvordan kommuner kan håndtere matavfall
på en beste mulig måte.»
Vedtaket anses
av regjeringen som fulgt opp gjennom bl.a. Meld. St. 45 (2017–2018).
Vedtak nr. 440,
31. januar 2017
«Stortinget ber
regjeringen så snart som mulig, og senest innen 10. mars d.å., fremme
en sak om hvordan forvaltningen av ulv, herunder adgangen til lisensjakt, kan
gjennomføres i samsvar med Stortingets vedtak i Innst. 330 S (2015–2016),
gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner m.m.»
Anmodningsvedtaket
er fulgt opp gjennom Prop. 63 L (2016–2017) Endringer i naturmangfoldloven
(felling av ulv m.m.).
Vedtak nr. 441,
31. januar 2017
«Stortinget ber
regjeringen om å endre Forskrift om forvaltning av rovvilt (FOR-2005-03-18-242)
slik at denne er tilpasset Stortingets vedtak i Innst. 330 S (2015–2016)
m.m.»
Anmodningsvedtaket
er fulgt opp gjennom endringer i rovviltforskriften 9. februar 2017.
Vedtak nr. 529,
28. mars 2017
«Stortinget ber
regjeringen særskilt belyse hvordan gratis levering av marint avfall
bør organiseres, og komme tilbake til dette på egnet måte.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 530,
28. mars 2017
«Stortinget ber
regjeringen fremme en sak om endring av forurensningsloven, slik
at kommunene får hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyrer i forsøplingssaker.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 533,
28. mars 2017
«Stortinget ber
regjeringen i oppfølgingen av den nye avtalen om forvaltning av
fisket i Tanavassdraget i størst mulig grad involvere lokale rettighetshavere
og samer som urfolk.»
Vedtaket anses
av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 589,
25. april 2017
«Stortinget ber
regjeringen endre rovviltforskriften, slik at naturmangfoldloven
§ 18 første ledd bokstav b inngår som del av hjemmelsgrunnlaget
for betinget skadefelling og lisensfelling av ulv, og at naturmangfoldloven
§ 18 første ledd bokstav c inngår som del av hjemmelsgrunnlaget
for lisensfelling av ulv.»
Anmodningsvedtaket
er fulgt opp gjennom vedtatte endringer i rovviltforskriften.
Vedtak nr. 590,
25. april 2017
«Stortinget ber
regjeringen legge flertallsmerknadene i denne innstillingen (Innst.
257 L (2016–2017)) til grunn for videre oppfølging, praktisering
og forvaltning av ulv i Norge.»
Anmodningsvedtaket
er fulgt opp gjennom den videre forvaltningen av ulv i Norge.
Vedtak nr. 591,
25. april 2017
«Stortinget ber
regjeringen foreta en faglig gjennomgang av den norske delbestanden
av ulv.»
Stortinget vil
bli orientert på egnet måte.
Vedtak nr. 748,
2. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen opprette et teknisk beregningsutvalg på klimafeltet.
Arbeidet i det tekniske beregningsutvalget skal ledes av Miljødirektoratet.»
Anmodningsvedtaket
er under behandling i Klima- og miljødepartementet. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 749,
2. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen raskest mulig gjennomføre prosess med ESA for å avklare
om det er rom for Norge til å gjøre gjeldende EUs bærekraftskrav
for alt biodrivstoff som omsettes i Norge, eventuelt endringer som
kan gjøres fra Norges side med sikte på å gjøre EUs bærekraftskrav
gjeldende for alt biodrivstoff som omsettes i Norge så raskt som
mulig.»
Anmodningsvedtaket
er under behandling i Klima- og miljødepartementet. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 750,
2. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen undersøke om de nylige løfter fra bensinbransjen og
positive uttalelser fra de største bensinstasjonskjedene kan videreutvikles
til en bransjeavtale eller liknende, om at all salg av biodrivstoff
skal være palmeoljefritt og ha høyere klimaeffekt enn EUs minstekrav.»
Anmodningsvedtaket
er under behandling i Klima- og miljødepartementet. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget i saken.
Vedtak nr. 751,
2. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen vurdere handlingsrommet for ulike virkemidler, herunder
avgifter og regelverk, for å fremme bruk av avansert bærekraftig
biodrivstoff, og komme tilbake til Stortinget i egnet form.»
Anmodningsvedtaket
er under behandling i Klima- og miljødepartementet. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget i saken.
Vedtak nr. 753,
2. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen gjennom forskrift til lov om offentlige anskaffelser
stille krav om at det ikke skal benyttes biodrivstoffbasert på palmeolje
eller biprodukter av palmeolje. Forskriftsendringen skal tre i kraft så
snart som mulig.»
Anmodningsvedtaket
er under behandling i Klima- og miljødepartementet. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 907,
14. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen om å følge opp arbeidet med en helhetlig nasjonal plan
for marine verneområder og prioritere områdene som er definert som
særlig verdifulle og sårbare (SVO) i dette arbeidet. Stortinget ber
regjeringen legge fram en egen sak om dette senest i 2020.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 908,
14. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen ikke iverksette petroleumsvirksomhet, inkludert leting
og seismikkskyting i Froan/Sularevet og Iverryggen, frem til en
helhetlig marin verneplan for alle norske havområder er lagt frem for
Stortinget.»
Regjeringen vil
følge opp anmodningsvedtaket.
Vedtak nr. 909,
14. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med revideringen av forvaltningsplanen
for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten legge frem en faglig
oppdatert avgrensing av hele iskantsonen inkludert «Vesterisen»,
basert på best tilgjengelig vitenskapelig kunnskap. I påvente av
dette videreføres definisjonen av dette omradet og rammene for aktivitet
som ble fastsatt i den i dag gjeldende forvaltningsplan for Norskehavet (St.meld.
nr. 37 (2008–2009)).»
Anmodningsvedtaket
vil bli fulgt opp ved at arbeidet omfatter hele iskantsonen inkludert
Vesterisen.
Vedtak nr. 910,
14. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen legge til grunn at en eventuell ny definisjon av iskanten
skal skje med utgangspunkt i en helhetlig revidering av forvaltningsplanen
for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten.»
Anmodningsvedtaket
vil følges opp ved neste oppdatering av iskanten i samband med revideringen
av forvaltningsplanen for Barentshavet–Lofoten i 2020.
Vedtak nr. 914,
14. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen gjennomgå anbefalingene fra overvannsutvalget (NOU 2015:16),
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag til tiltak og
virkemidler for overvannsproblematikk, inkludert en vurdering av
en egen sektorlov for vann- og avløp.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 961,
16. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen om at det ved bygging av industrielle anlegg for produksjon
av biogass basert på matavfall også legges til rette for mottak
av husdyrgjødsel.»
Klima- og miljødepartementet
vil i samråd med berørte departementer vurdere hvordan vedtaket
best kan følges opp, og vil komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.
Vedtak nr. 1105,
21. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen utrede hvordan fossilfrie anleggsprosjekter eventuelt
kan gjennomføres og hva konsekvensen av dette vil være.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 1110,
21. juni 2017
«Stortinget ber
regjeringen starte forhandlinger med berørte næringsorganisasjoner
om etablering av en miljøavtale med tilhørende CO2-fond for næringstransport,
med sikte på oppstart i løpet av 2019 m.m.»
Klima- og miljødepartementet
og Finansdepartementet har i samarbeid med aktuelle næringsorganisasjoner
satt i gang utgreiinger som skal avklare spørsmålene.
Vedtak nr. 57,
1. desember 2015
«Stortinget ber
regjeringen legge fram forslag til tiltak for økt bruk av lav- og
nullutslippsteknologi i nærskipsfarten, og komme tilbake til Stortinget
med dette.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte
Vedtak nr. 100,
3. desember 2015
«Stortinget ber
regjeringen sørge for en gjennomgang av Statskog SFs ordinære skogeiendommer
for verneverdig skog, og legge til rette for at verneverdig skog
i deres eie kan vernes etter naturmangfoldloven.»
Regjeringen anser
vedtaket for utkvittert.
Vedtak nr. 406,
18. desember 2015
«Stortinget ber
regjeringen legge fram en stortingsmelding om avfallspolitikk og
den sirkulære økonomien.»
Vedtaket anses
som fulgt opp gjennom Meld. St. 45 (2016–2017).
Vedtak nr. 537,
17. mars 2016
«Stortinget ber
regjeringen drøfte et mål for reduksjon av matavfall og matsvinn
i omsetnings- og forbrukerleddet, og legge dette frem i den bebudede
meldingen om avfall og sirkulær økonomi. Målet må sees i forbindelse
med arbeidet med bransjeavtalen med reduksjonsmål, regelverksutvikling
i EU og helheten i norsk avfallspolitikk.»
Vedtaket er sett
på som fulgt opp ved Meld. St. 45 (2016–2017).
Vedtak nr. 667,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen sette et mål om vern av både offentlig eid skog og frivillig
vern av privateid skog til 10 pst. av skogarealet.»
Regjeringen anser
vedtaket for utkvittert.
Vedtak nr. 668,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen utarbeide en plan for marine verneområder og komme tilbake
til Stortinget med en sak om dette.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 669,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen klargjøre hva som er god tilstand og hvilke arealer
som er å regne som forringede økosystemer, og trappe opp arbeidet
med å bedre tilstanden i økosystemene, med sikte på at 15 pst. av
de forringede økosystemene skal være restaurert innen 2025.»
Stortinget vil
bli orientert på egnet måte.
Vedtak nr. 670,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen vurdere kvalitetsnormer for økosystemer som en del av
utviklingen av nye forvaltningsmål.»
Stortinget vil
bli orientert på egnet måte.
Vedtak nr. 671,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen så raskt som mulig fatte vedtak i sakene om nasjonalparkene
Jomfruland, Raet, vurdere vernevedtaket knyttet til Lofotodden og
varsle Stortinget om dette på egnet måte.»
Regjeringen vil
orientere Stortinget om vernesaken på egnet måte.
Vedtak nr. 672,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen revidere de helhetlige og økosystembaserte forvaltningsplanene
for våre havområder minimum hvert tolvte år, og oppdatere dem hvert
fjerde år.»
Regjeringen vil
legge frem revideringer av de helhetlige og økosystembaserte forvaltningsplanene
for havområdene minimum hvert tolvte år, og oppdatere dem hvert
fjerde år.
Vedtak nr. 673,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en oppdatert forvaltningsplan
for Norskehavet, slik at den kan behandles i inneværende stortingsperiode.»
Regjeringen har
fulgt opp vedtaket ved Meld. St. 35 (2016–2017).
Vedtak nr. 674,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen utarbeide en handlingsplan for å bedre situasjonen for
sjøfugler. I handlingsplanen må det gjøres en vurdering av hvilke
øvrige sjøfugler som bør få status som prioritert art.»
Stortinget vil
bli orientert på egnet måte.
Vedtak nr. 675,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen legge fram kvalitetsnorm for myr.»
Stortinget vil
bli orientert på egnet måte.
Vedtak nr. 676,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen videreutvikle dagens ordning med utvalgte kulturlandskap
med sikte på å øke antall områder frem mot 2020.»
Anmodningsforslaget
anses av regjeringen som fulgt opp.
Vedtak nr. 677,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen utarbeide en kvalitetsnorm for villrein, og vurdere
kvalitetsnorm for flere utvalgte arter.»
Klima- og miljødepartementet
tar sikte på å vedta en miljøkvalitetsnorm for villrein i 2018.
Stortinget vil bli orientert på egnet måte.
Vedtak nr. 678,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen styrke arbeidet med et økologisk grunnkart for Norge
med naturtyper, arter og landskapstyper.»
Regjeringen vil
orientere om status i arbeidet i de årlige budsjettproposisjonene.
Vedtak nr. 679,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at svartelisten over fremmede skadelige organismer
og rødlistene over truede arter og naturtyper oppdateres fortløpende
slik at alle artsgrupper og naturtyper gjennomgås hvert femte år.»
Anmodningsvedtaket
vil bli fulgt opp i løpet av 2017.
Vedtak nr. 681,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen om fremme forslag med sikte på å forby mikroplast i
kroppspleieprodukter.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Vedtak nr. 682,
23. mai 2016
«Stortinget ber
regjeringen fremme en handlingsplan mot mikroplast etter at tiltaksanalysen
er gjennomført.»
Vedtaket anses
som fulgt opp gjennom Meld. St. 45 (2016–2017).
Vedtak nr. 768,
6. juni 2016
«Område 2, 3 og
7 i dagens ulvesone skal tas ut, for øvrig skal ulvesonen videreføres
som i dag.»
Anmodningsvedtaket
er fulgt opp gjennom endringer i rovviltforskriften.
Vedtak nr. 769,
6. juni 2016
«Bestandsmålet
for ulv i Norge skal være 4–6 ynglinger per år, hvorav 3 skal være
helnorske ynglinger, også ynglinger utenfor ulvesonen teller med.
Ynglinger i grenserevir skal telle med på en faktor på 0,5.»
Anmodningsvedtaket
er fulgt opp gjennom endringer i rovviltforskriften.
Vedtak nr. 770,
6. juni 2016
«Stortinget ber
regjeringen utrede mulige økonomiske ordninger for tap av eventuelle
rettigheter eller belastninger innenfor ulvesonen og viser til ulvesoneutvalgets
forslag knyttet til dette spørsmålet.»
Anmodningsvedtaket
er fulgt opp gjennom ny ordning med tilskudd til kommuner med ulverevir
i Hedmark, Akershus og Østfold.
Vedtak nr. 771,
6. juni 2016
«Stortinget ber
regjeringen legge frem en sak hvor man vurderer mulige ordninger
for midler til kommuner med ynglinger innenfor ulvesonen.»
Anmodningsvedtaket
er fulgt opp gjennom ny ordning med tilskudd til kommuner med ulverevir
i Hedmark, Akershus og Østfold.
Vedtak nr. 772,
6. juni 2016
«Stortinget ber
regjeringen vurdere å tillate lik jakttid i og utenfor ulvesonen.»
Stortinget vil
bli orientert på egnet måte.
Vedtak nr. 773,
6. juni 2016
«Stortinget ber
regjeringen bestille en ny uavhengig utredning av den genetiske
opprinnelsen til ulvestammen i Norge.»
Stortinget vil
bli orientert på egnet måte.
Vedtak nr. 43,
1. desember 2014
«Stortinget ber
regjeringen lage en helhetlig plan for utfasing av fossil grunnlast
i alle statlige bygg.»
Regjeringen tar
sikte på å komme tilbake årlig med en oppdatert oversikt over status
og planer fram til utfasingen er fullført.
Vedtak nr. 103
av 3. desember 2015
«Stortinget ber
regjeringen spesielt rette innsats mot karbonrike skogtyper, eksempelvis
innenlands våtmarksskoger, torvmyrsskoger, og mangroveskoger innenfor
en ramme på minst 30 mill. kroner.»
Anmodningsvedtaket
er fulgt opp.
Vedtak nr. 894,
14. juni 2016
«Stortinget ber
regjeringen, før dialogen om økte ambisjoner i 2018, komme til Stortinget
med en sak om Norges forslag til forsterkede mål – som utgangspunkt for
prosessen for å oppnå Parisavtalens formål.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget før dialogen om partenes kollektive
innsats for å redusere utslipp under klimakonferansen i 2018.
Vedtak nr. 895,
14. juni 2016
«Stortinget ber
regjeringen legge frem en sak til Stortinget om Norges endelige
nasjonalt fastsatte bidrag for perioden 2021–2030 så raskt som mulig
etter at forhandlingene med EU om felles oppfyllelse er avsluttet,
og i god tid før fristen for innmelding av slike bidrag i 2020.»
Regjeringen vil
vurdere Norges endelige nasjonalt fastsatte bidrag for perioden
2021–2030 og komme tilbake til Stortinget før fristen for innmelding
av bidrag i 2020.
Vedtak nr. 897,
14. juni 2016
«Stortinget ber
regjeringen legge til grunn at Norge skal sørge for klimareduksjoner
tilsvarende norske utslipp fra og med 1. januar 2030, og at klimanøytralitet kan
oppnås gjennom EUs kvotemarked, internasjonalt samarbeid om utslippsreduksjoner,
kvotehandel og prosjektbasert samarbeid.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget med planene for gjennomføringen på
et egnet tidspunkt etter at regelverket rundt EUs innsatsfordelingsforordning
er klart.