9.11 Investeringer på alle typer bruk
Komiteen har ved flere anledninger
understreket at en skal legge til rette for en variert bruksstruktur
og sikre bærekraftig produksjon på jordbruksarealene i hele landet.
Norsk landbruk skal bestå av både små, mellomstore og store gårder.
Komiteen vil understreke
at næringsutøverne i jordbruket er selvstendig næringsdrivende og
selv må gjøre vurderinger knyttet til investeringer innen egen produksjon.
Det må gjøres ut fra lønnsomhetsvurderinger basert på egenkapital,
vurdering av potensial for fremtidige inntekter og offentlige investeringsvirkemidler.
Dette gjelder uavhengig av brukets størrelse og geografisk beliggenhet.
Gode og stabile rammevilkår vil være viktig for å sikre økte investeringer
i jordbruket.
Komiteen viser til at meldingens
premiss om at «bruk av ny teknologi stiller krav til økte investeringer»
også skal gjelde små og mellomstore bruk, og at denne typen gårder
er særlig viktige for å sikre et landbruk i hele landet.
Komiteen viser til at i innstillingen
til jordbruksoppgjøret 2016 (Innst. 133 S (2015–2016)) står følgende
flertallsmerknad fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti:
«fullgod utnyttelse av det norske jordbrukspotensialet
gjør at man ikke kan drive god jordbrukspolitikk uten å styrke de
mellomstore og små brukene, fordi det er der vi samlet sett har
de store jordarealene.»
Behovet for investeringer i jordbruket er stort både
for driftsbygninger og i andre produksjonsmidler.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, erkjenner
likevel at det for de fleste bruk og bønder ikke er mulig å finansiere
investeringer kun med inntekter fra gården. Det er derfor nødvendig
med offentlige investeringsvirkemidler.
Flertallet vil understreke
at det er behov for investeringer på alle typer bruk. Dette gjelder
også der det ikke er ressursgrunnlag for å utvide produksjonen.
Komiteen viser
til at Stortinget ved behandling av statsbudsjettet 2017 gjorde
følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake
med en plan for langsiktige investeringer i landbruket i revidert
nasjonalbudsjett 2017»,
jf. nr. 57 under vedtak 108 ved
behandlingen av Innst. 2 S (2016–2017). Komiteen imøteser dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil presisere at investeringsvirkemidler
er rettet mot alle typer produksjoner, både innen tradisjonelt landbruk
og andre landbruksbaserte næringer. Dette innebærer at investeringsvirkemidlene
kommer alle typer bruk til gode. Det er stor pågang etter investeringsvirkemidler
i hele landet, og lønnsomhetsvurderinger må ligge til grunn for
tildeling av støtte.
Fra regjeringens
side er investeringsstøtte prioritert høyere i jordbruksoppgjøret
i 2016 enn det som var landbruksorganisasjonenes krav.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser
at investeringspolitikken i jordbruket påvirker jordbruket i en
strukturdrivende retning. Disse medlemmer ser behovet
for investeringsmidler som gjør at det på alle bruksstørrelser kan
være mulig å fornye driftsapparatet uten at det ligger inne krav
om produksjonsøkning. Disse medlemmer merker
seg at dagens tildeling av investeringsvirkemidler til for eksempel
melkesektoren er strukturdrivende i forhold til målet om variert bruksstruktur.
Investeringsmidlene må ut fra dette få klare føringer.
Disse medlemmer viser til
at det trengs mer jordbruksareal og økt planteproduksjon for å utføre jordbrukets
samfunnsoppdrag. Disse
medlemmer vil derfor også prioritere statlig investeringsstøtte
til jord, for eksempel nydyrking, grøfting og opprustning av tidligere
dyrket jord.
Komiteen viser
til at investeringsbehovet er særlig stort knyttet til driftsbygninger
til storfe- og småfehold. Tine SA presenterte under høringen 19. januar
2017 tall som viste at det per 1. september 2016 var 5 300 gårder
som leverer melk fra båsfjøs. Det utgjør 2/3 av antall besetninger
og halvparten av antall kyr i Norge. Kravet om løsdrift inntrer
fra 2034, men det er likevel viktig å understreke at det i årene
fremover vil være et betydelig behov for investeringer på disse
gårdene.
Komiteen viser til store
endringer i melkeproduksjonen de siste ti årene. Utbredelsen av
melkeroboter har medført et skift i foretaksstørrelsen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener
dette er viktig for å gjøre norsk melkeproduksjon mer konkurransedyktig.
Komiteen peker
likevel på at mye av grasområdene har spredte og små arealer, som
ikke egner seg for å drifte 50–60 kyr per fjøs uten at det oppstår nye
avstandsulemper og mye interntransport.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at hovedtyngden av dagens melkefjøs har mellom 15–30 kyr. Flertallet viser
til at for store deler av landet vil fornying av disse brukstypene
være avgjørende for videre melkeproduksjon.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at investeringsvirkemiddel over jordbruksavtalen er viktig for å
stimulere til en positiv utvikling i norsk jordbruk. Etterspørselen
etter investeringsvirkemidlene er stor.
Komiteen mener
det er viktig at offentlige virkemidler utnyttes slik at flest mulig
får mulighet til å investere innenfor en variert og bærekraftig
bruksstruktur med utgangspunkt i arealgrunnlaget. Komiteen mener derfor det
bør legges tydeligere føringer for investeringsvirkemidlene i de
årlige jordbruksoppgjørene. Komiteen mener at innenfor
de investeringsmidlene som går til melkebruk, er det spesielt behov
for å fornye 15–30 kyrfjøs. I tillegg til dette mener komiteen det
innenfor slike tydelige føringer bør være et handlingsrom for det regionale
partnerskapet til å gjøre prioriteringer av investeringsvirkemidler
mellom produksjoner i den enkelte region.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti mener det må etableres en langsiktig investeringspakke
for jordbruket.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
denne må finansieres utenfor rammen av jordbruksoppgjøret.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener
at investeringsstøtten bør ligge innenfor jordbruksavtalens ramme,
slik at det sikres en god helhetlig prioritering av de samlede økonomiske virkemidlene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener en slik
investeringspakke må innrettes slik at den gir investeringer både
i jord og driftsbygninger. Disse medlemmer vil derfor
understreke at en investeringspakke særlig skal rettes mot investeringer
på små og mellomstore bruk for å sikre en best mulig utnyttelse
av det faktiske ressursgrunnlaget på den enkelte gård.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil ta stilling til eventuelle investeringspakker
og innretningen og finansieringen av disse ved behandling av budsjettdokumenter.
Komiteens medlem
fra Venstre ønsker en endring i innretning på investeringsvirkemidlene fra
Innovasjon Norge. Dette
medlem mener at investeringstilskuddet bør differensieres
med trinnvis avtrappende sats ved økende investeringer. Ordningen
kan innrettes slik at bruket forholder seg til samme tilskuddsavtrapping
over en gitt tidsperiode. Etter hvert vil de/det eldste grunnlaget
falle ut. Innretningen skal legge til rette for å foreta en trinnvis
utbygging, og på den måten hindre at investeringsløftet blir for
stort. Dagens system stimulerer for ensidig til store utbygginger.
Ressursgrunnlaget mange steder i Norge er ikke tilpasset dette.
En slik endring vil ikke føre med seg at det vil bli ulønnsomt med
«store» utbygginger, men vil åpne for økonomisk forsvarlige investeringer
på små og mellomstore bruk. Dette medlem ser at jordbruket
står overfor vesentlige behov for fornyelse i årene fremover og
ber regjeringen bidra til et løft i investeringstakten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil framheve betydningen
av de regionale partnerskapene i å fremme Stortingets mål om variert
jordbruk over hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det regionale partnerskapet fortsatt bør ha mulighet til å utforme
regelverk og legge detaljerte føringer for bruken av de bedriftsrettede
midlene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener det
må ses nærmere på hvordan samspillet mellom finansiering i private
banker og offentlige ordninger i regi av Innovasjon Norge, slik
som tilskudd, garantier, risikolån etc., kan forbedres. Flertallet er
opptatt av å forbedre muligheten for å finansiere fornyelser i distrikter
der panteverdier gjennomgående er lave.