8.1 Lokalmat
Komiteen mener det skjer mye
spennende innen utvikling av lokalmat i Norge.
Vi har gode naturgitte
forutsetninger for å produsere lokalmat av høy kvalitet. Et eksempel
på dette er osten Kraftkar fra Tingvoll, som ble kåret til verdens beste
ost i 2016. Norge har også et aktivt og kompetent kokkemiljø og
mange aktive gründere som vil satse på mat og verdiskaping knyttet
til mat og matkultur. Det ble i 2016 omsatt lokalmat og -drikke
for 4,8 mrd. kroner gjennom varehandelen. Målet er å øke dette til
10 mrd. kroner gjennom alle omsetningskanaler innen år 2025. For
å nå dette målet trengs det et aktivt samarbeid mellom det offentlige og
de private aktørene. Komiteen viser
til at det er en nær sammenheng mellom rammevilkårene for volumproduksjonen
av mat og lokalmatproduksjon. For eksempel vil mange som driver
lokalmatproduksjon, være avhengige av mottaks- og forsyningsplikten
i markedsbalanseringen.
Komiteen viser til Meld. 31
(2014–2015) Garden som ressurs – marknaden som mål og til Stortingets
behandling av denne, jf. Innst. 177 S (2015–2016). Det skal gjennomføres
flere tiltak for å stimulere til vekst og utvikling. Målet er å
medvirke til at landbruksgründere skal kunne utnytte det totale
ressursgrunnlaget på landbrukseiendommen.
Komiteen imøteser regjeringens
videre oppfølging av tiltakene.
Komiteen er fornøyd med at
det nå er en betydelig omsetning av småskala- og lokalmat. Komiteen viser
til at denne økningen har sitt utspring i en bevisst satsing fra
både myndigheter og næringen selv. Det er viktig at denne typen
satsinger følges opp videre, slik at potensialet blir utnyttet og
mer av verdiskapingen skjer lokalt.
Komiteen er opptatt av å tilrettelegge
for ytterligere vekst i lokalmatproduksjon. Gode investeringsordninger,
kompetansetilbud og markedsadgang er avgjørende for å kunne lykkes
som produsent. Komiteen vil
også peke på at det er viktig at samarbeid mellom produsenter om
kompetansebygging, produksjon, markedsføring og salg er målrettet. Gjennom
satsingen på reiseliv, lokalmatproduksjon og gårdsutsalg blir landbruket
også mer tilgjengelig for folk. Det er positivt og gir en større
forståelse for norsk landbruk.
Komiteen har registrert at
flere dagligvarekjeder ønsker å legge til rette for mer salg av
lokalmat. Komiteen vil
understreke at det er viktig at dagligvarekjedene legger til rette
og ikke hindrer den enkelte kjøpmann og butikk i dette.
Komiteen mener det er nødvendig
med virkemidler som vektlegger mangfold, ikke bare volum, dersom
målet om omsetning av lokal mat på 10 mrd. kroner innen 2025 skal
nås.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener det
bør utredes om gårdsbruk som foredler egne råvarer, kan sikres retten
til å benytte jordbruksfradraget på samme nivå som tradisjonelt
jordbruk.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til en betydelig vekst i salg av lokalmat de
senere år. Fortsetter veksten i samme tempo, vil omsetningen nå
10 mrd. kroner i god tid før 2025. Dette viser at regjeringen følger
opp målsettingen som er nedfelt i Meld. St. 31 (2014–2015) Garden
som ressurs – marknaden som mål. Dette flertallet viser til
at regjeringen satser målrettet på vekst i alternativ næringsutvikling, herunder
lokalmat, gjennom utviklingsprogrammet landbruks- og reindriftsbasert
vekst og verdiskaping. Økonomisk har utviklingsprogrammet blitt
styrket betydelig under denne regjeringen, som med det har bidratt
ytterligere til den positive utviklingen for lokal mat og drikke.