Komiteen viser til at FNs
organisasjon for mat og landbruk, FAO, anslår at matproduksjonen
må øke med rundt 60 pst. innen 2050 for å møte den globale etterspørselsveksten.
Klimaendringer vil også påvirke matproduksjonen både i Norge og
i verden. FNs klimapanel påpeker i sin femte hovedrapport fra 2014
at matproduksjonen, særlig i tropiske land, kan bli kraftig redusert
på grunn av klimaendringer. Komiteen viser også til at
det er betydelig usikkerhet om hvordan vilkårene for handel og sikkerhetssituasjonen
vil utvikle seg fremover.
Komiteen peker på WTO, forhandlinger
med EU etter artikkel 19 i EØS-avtalen, nye frihandelsavtaler, Brexit,
TTIP, klimaendringer og sikkerhetssituasjonen både globalt og i
vårt nærområde som eksempler på forhold som kan påvirke rammevilkårene for
norsk matproduksjon fremover.
Komiteen viser til at om lag 70 pst.
av inntektene i norsk jordbruk kommer fra markedet. Det norske prisnivået
avspeiler produksjonsvilkårene og kostnadsnivået i Norge, og prisene
er høye sammenlignet med andre land. Komiteen understreker at et
velfungerende importvern også framover vil være avgjørende for å
sikre det norske prisnivået.
Komiteen peker på at importvernet
for sentrale jord- og husdyrprodukter begrenser handlingsrommet
for en særnorsk prisutvikling, og at økt konkurransekraft og økt
effektivitet i verdikjeden for mat vil være viktig for å nå målene
om økt matproduksjon og gode inntektsmuligheter.
Komiteen viser
til at utenriks- og forsvarskomiteen i innstillingen til globaliseringsmeldingen (Innst.
101 S (2015–2016)) blant annet skriver:
«Komiteen viser
til at regjeringen vil vektlegge norsk landbruks beskyttelsesbehov
i fremtidige forhandlinger, og at den vil opprettholde et handlingsrom
som kompenserer for naturgitte forutsetninger for norsk produksjon.»
Komiteen støtter dette og
viser til at et velfungerende importvern er en av bærebjelkene i
den norske landbruksmodellen. Komiteen viser for øvrig til
sine partiers respektive merknader i Innst. 101 S (2015–2016). Komiteen merker
seg at meldingen omtaler økt imports betydning for bredere utvalg
i det norske markedet, men vil også understreke importvernets store
betydning for å sikre mangfoldet av norskproduserte matvarer. Komiteen mener
et velfungerende og forutsigbart importvern for landbruksprodukter
er en forutsetning for å kunne opprettholde et landbruk over hele
landet og øke matproduksjonen. Et fortsatt velfungerende og forutsigbart
importvern er viktig for hele verdikjeden for mat.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, peker på at handel i en stadig mer
åpen verden har gitt Norge gode muligheter til å utnytte våre konkurransefortrinn
og vårt ressursgrunnlag til å skape en sterk økonomi med høy velferd.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at usikkerhet rundt utviklingen
innen handel truer fundamentet for vår velferd og kan komme til
å påvirke i hvilken grad vi har evne til å støtte jordbruket i fremtiden.
Derfor har disse
medlemmer et sterkt fokus på konkurransekraft i jordbruket.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen legger opp til at importvernet praktiseres på en
måte som gir mangfold i matvaremarkedet til det beste for forbrukerne,
og støtter dette prinsippet. Disse medlemmer deler også
regjeringens vurdering av at inngåelse av handelsavtaler gir et
bredere utvalg av matvarer i det norske markedet.
Disse medlemmer viser til
at tollvernet legger føringer for hvor høye norske priser kan være
før norske varer møter konkurranse fra import. Disse medlemmer viser imidlertid
til at markedet blir stadig mer globalisert og internasjonalt rettet.
I så henseende kan for høye tollsatser gå ut over forholdet til
våre handelspartnere, i tillegg til at mangfoldet i matvaremarkedet
kan bli svekket. Derfor støtter disse medlemmer regjeringens
vurdering om at handlingsrommet i WTO til å øke tollsatsene ikke bør
benyttes. Disse
medlemmer understreker likevel at noe tollvern er nødvendig
og hensiktsmessig for å opprettholde norsk landbruksproduksjon.
Tollvern er en sentral del av det internasjonale handelsregimet
for jordbruksprodukter, og disse medlemmer understreker
viktigheten av at vesentlige endringer i dette må skje på et internasjonalt
plan. Disse medlemmer viser
for øvrig til at gjeldende tollsatser og priser gir prismessig preferanse
for norsk korn, mel og kraftfôr.
Disse medlemmer viser til
at import av meieriprodukter er økende, og at innføringen av prosenttoll
for flytende melk og noen harde oster har gitt prismessig preferanse
for norske varer. Disse medlemmer viser
til at Norge opplever en stadig økt etterspørsel etter storfekjøtt,
og at norsk produksjon og importkvoter ikke har vært tilstrekkelig
til å møte denne. I så henseende har tollsatsene på storfekjøtt
blitt administrativt nedsatt i perioder. Disse medlemmer ser derfor
behovet for at vi fortsetter å importere dette innenfor tollfrie
kvoter, eller kvoter med sterkt redusert tollsats, med hensyn til
nåværende høye etterspørsel og økende befolkning for øvrig, frem
til norsk produksjon tar seg opp.