Komiteens merknader
Komiteen viser til at regjeringen
har satt ned en arbeidsgruppe som ledes av professor Erling Hjelmeng
og består av jurister og økonomer i tillegg til representanter fra
KS, LO, NHO og Spekter, som blant annet skal vurdere hvordan offentlige
og private finansinstitusjoner i større grad kan likestilles når det
gjelder skattespørsmål. Arbeidsgruppen skal ferdigstille sitt arbeid
innen 1. januar 2018. Komiteen mener
at det skal tas en ny vurdering av innretningen på finansskatten
i lys av konklusjonene til Hjelmengutvalget med tanke på om den
relative fordelingen mellom lønn og overskudd i finansskatten er
optimal. Komiteen mener
at økt finansskatt basert på overskudd på bekostning av lønnsdelen
vil være en ønskelig retning. Videre skal det også vurderes om regelverket
for å forhindre kunstig overskuddsflytting er sterkt nok. Det må
også vurderes hvordan man kan rette opp eksisterende svakheter i regelverket
som gjør at skattegrunnlaget i finansnæringen er mindre enn det
hadde vært i et nøytralt skattesystem.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
slutter seg til regjeringens forslag til stortingsvedtak om fastsetting
av finansskatt på lønn for 2017 og Stortingets skattevedtak for
inntektsåret 2017 § 3-3 annet ledd.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest fremme forslag om at finansskatten for 2017
(utover ordinær selskapsskatt) utformes som en terminskatt på alminnelig
inntekt i finanssektoren, hvor innbetalingen delvis skjer i inntektsåret.
En slik modell erstatter regjeringens forslag om at det innføres
en skatt på lønnsgrunnlaget i finanssektoren.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at finanssektoren i dag
har unntak for merverdiavgift for de fleste finansielle tjenester. Dette medlem mener
at finansiell sektor bør beskattes som andre næringer. Unntaket
for merverdiavgift for finansielle tjenester bidrar til en uheldig vridning
av produksjon og forbruk mot disse tjenestene og bort fra andre,
relativt sett dyrere, avgiftsbelagte varer og tjenester.
Dette medlem peker imidlertid
på at det å innføre merverdiavgift for finansielle tjenester er komplisert,
og at regjeringen inntil videre har foreslått en ekstra skatt på
arbeidsgiveravgift og overskudd. Førstnevnte kan gi uheldige utslag
for sysselsettingen i banksektoren, kanskje særlig for sparebanker
rundt om i landet.
Dette medlem vil foreslå
at regjeringen legger til rette for at hele finansskatten ilegges
overskudd, utformet som en terminskatt der innbetaling skjer i inntektsåret.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative
statsbudsjett foreslår ikke å innføre økt arbeidsgiveravgift for
finanssektoren, men i stedet å hente inn et omtrent like stort proveny
gjennom å øke overskuddsbeskatningen i sektoren noe utover regjeringens
forslag. Dette
medlem viser til at en samlet finansbransje har uttrykt dyp
skepsis overfor regjeringens innretning av finansskatten, og at
det er bred enighet fra faglig hold om at en særskatt på overskudd
vil ha mindre negative konsekvenser enn en særskatt på arbeidskraft.
Særlig vil dette
medlem fremheve at regjeringens forslag er uklokt med tanke
på behovet for å skape nye arbeidsplasser og sørge for aktivitet
i hele Norge. Med opplegget Senterpartiet legger til grunn, vil
gründere og småbedrifter i hele Norge fortsatt få tilgang til lån
og finansiell rådgivning i sine nærmiljø fra kvalifiserte bankmedarbeidere.
Dette vil ruste landet bedre for fremtiden jevnført med regjeringens
opplegg, som kan innebære oppsigelser og massiv nedleggelse av bankfilialer
i hele landet. Samtidig presiserer dette medlem at Senterpartiets
opplegg vil gi et noe større proveny til staten, som i partiets
alternative statsbudsjett blant annet omdisponeres til tiltak for
å øke sysselsetting og sikre innovasjon og omstilling i norsk næringsliv. Dette medlem viser
for øvrig til Innst. 273 S (2015–2016) og egne merknader i Innst.
2 S (2016–2017) og Innst. 4 L (2016–2017). Dette medlem vil på denne
bakgrunn stemme mot regjeringens forslag om at det innføres en skatt
på lønnsgrunnlaget i finanssektoren.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Venstre hele tiden har vært skeptiske
til innføring av en egen finansskatt. Dette medlem viser til at regjeringens
forslag om å innføre en ekstra arbeidsgiveravgift på næringen nettopp
understreker de motforestillinger Venstre hele tiden har hatt. Regjeringens
forslag vil gi uheldige utslag for sysselsettingen i banksektoren,
spesielt for sparebanker rundt om i landet. Dette medlem viser til at
næringen selv har foreslått at finansskatten heller bør utformes som
en terminskatt beregnet ut fra alminnelige inntekter. Finansskatten
innbetales delvis i inntektsåret og avregnes endelig etter avlagt
årsregnskap. Det forutsettes at forslaget skal gi samme påløpte
og bokførte proveny som regjeringens forslag. Det forutsettes videre
at finansskatten i sin helhet skal utskrives på alminnelig inntekt
i virksomhetene, uten at forslaget om økt arbeidsgiveravgift gjennomføres.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett. Dette
medlem mener at regjeringens modell for finansskatten ikke
i tilstrekkelig grad ivaretar de positive egenskapene ved merverdiavgiften,
og foreslår derfor at regjeringen utarbeider regelverket med sikte
på innføring i september 2017. Dette medlem viser til omtale
av finansskatten og forslag i hovedmerknaden i punkt 2.3.2.