Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Menon Business
Economics i august 2015, på oppdrag fra regjeringen, presenterte
en rapport om kapitalbeskatning og investeringer i norsk næringsliv.
Rapporten konkluderer med at kutt i formuesskatten (og utbytteskatten)
hadde svært liten effekt på bedriftenes investeringer, målt opp
mot reduksjon i selskapsskatten. Disse medlemmer vil vise
til at regjeringen i nasjonalbudsjettet 2015 (Meld. St. 1 (2014–2015)), kap.
4.3 skriver at siden «kapitalmarkedene i Norge i det store og hele
fungerer godt, vil formuesskatten antagelig først og fremst påvirke
sparingen».
I en situasjon med økende arbeidsledighet
i deler av landet er det etter disse medlemmers mening ingen
grunn til å skulle prioritere milliarder i skattelette for å bidra
til økt sparing blant dem som har store formuer. Tvert imot bør
det prioriteres økte offentlige investeringer og forbruk i kombinasjon
med skattelettelser for dem med lave og midlere inntekter og redusert
selskapsskatt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at regjeringen ennå ikke har kunnet dokumentere at redusert formuesskatt
har gitt de positive konsekvensene for investeringsnivået i næringslivet
som ble lovet. Derimot har flere rapporter og gjennomganger vist
at kutt i formuesskatt ikke vil ha særlig effekt på investeringsnivået.
Formuesskatten er en av de mest omfordelende skattene vi har, målt
i kroner. Når denne reduseres, er det de med de største formuene
som i størst grad nyter godt av dette. Når dette i tillegg fører
til at det må kuttes i velferd, slik regjeringen gjør, vil dette
øke forskjellene i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett og egen hovedmerknad, hvor det foreslås å sette innslagspunkt
for kommune og stat til 1 450 000 kroner, og sats for stat til 0,5
pst.
Disse medlemmer viser til
egne merknader om verdsettingsrabatt som behandles i Innst. 4 L (2016–2017).
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til hovedmerknaden fra Kristelig
Folkeparti, under punkt 2.3.2.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil videre vise til at Senterpartiet foreslår
å øke bunnfradraget i formuesskatten til 1,7 mill. kroner for å
redusere skattleggingen av sparepengene til folk flest og formuer
som inngår i mindre næringsvirksomhet. I tillegg øker partiet verdsettingsrabatten
for driftsmidler fra 10 til 20 pst. Samtidig økes satsen i formuesskatten
fra 0,85 til 1,1 pst., slik den var til og med inntektsåret 2013. Dette medlem understreker
at Senterpartiet foreslår endringer i formuesskatten som gir netto
ca. 2,2 mrd. kroner bokført i økte inntekter sammenlignet med regjeringens
forslag, samtidig som forslaget medfører en langt større utjevning
og dessuten fritar arbeidende kapital i større grad. Dette medlem fremhever
at med Senterpartiets alternativ vil betydelig færre personer betale
formuesskatt sammenlignet med regjeringens forslag. Senterpartiets
grep gir samlet sett en innretning på formuesskatten som bevarer
og styrker omfordelingsegenskapene ved skatten.
Dette medlem viser for øvrig
til Innst. 273 S (2015–2016) og egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017)
og Innst. 4 L (2016–2017).
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett for
2017 og nærmere omtale av Venstres forslag til endringer innenfor
skatte- og avgiftsopplegget 2017 under punkt 2.3.2.7 i denne innstilling.
Dette medlem viser til at
Venstre bl.a. foreslo å øke ligningsverdien på sekundærbolig i formuesskatten
til 100 pst. og å innføre en tidsbegrenset rabatt i formuesskatten
for gründere ved børsintroduksjon av det respektive selskap når
dette er til gunst for skattyter.
Som følge av at Stortinget 5. desember
2016 fastsatte andre rammer for rammeområde 21 enn det som ligger
til grunn for Venstres alternative budsjett, fremmes ingen alternative
forslag i denne innstilling.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett hvor det foreslås å øke satsen i formuesskatten tilbake
til 1,1 pst. og redusere bunnfradraget til 1 mill. kroner. Videre
foreslås det å innføre en sats på 1,3 pst. på formue over 20 mill. kroner.
Det foreslås også å øke verdsettingen av sekundærbolig og næringseiendom
til 90 pst.