28.10 Merverdiavgift ved netthandel i Norge og utlandet
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen evaluere ordningen med toll- og merverdiavgiftsfritak
på vareforsendelser med verdi under 350 kroner, og vurdere hvilke konsekvenser
det har for norsk handelsnæring og norske statsfinanser.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Senterpartiet
foreslår å fjerne unntaket for betaling av merverdiavgift ved netthandel
fra utlandet for slik å sikre like konkurransevilkår mellom norske
og utenlandske netthandelsbedrifter. Senterpartiets grep vil etter disse medlemmers mening
bidra til å sikre norske arbeidsplasser og fjerne et stadig økende
skattetap for staten. Disse
medlemmer vil vise til at grensen for toll- og avgiftsfrie
vareforsendelser fra utlandet fra 1. januar 2015 ble økt fra 200
kroner til 350 kroner (frakt- og forsikringskostnader er inkludert
i den nye grensen). Disse
medlemmer vil videre vise til at Finansdepartementet på spørsmål
fra Senterpartiet har svart at man ikke er i stand til å gi et tilfredsstillende
anslag på provenyeffekten av å fjerne grensen for avgiftsfrie vareforsendelser,
eller å sette grensen tilbake til 200 kroner, fordi forsendelser
til under 350 kroner ikke registreres.
Et viktig prinsipp ved skatte- og
avgiftssystemet både i Norge og i OECD er brede grunnlag og lave satser,
der unntak og særordninger skal ha en særskilt begrunnelse. Merverdiavgift
er en svært viktig inntektskilde for staten og vil ifølge regjeringens
egne tall i 2017 bidra med større inntekter til staten enn all skatt
på formue og inntekt, jf. Prop. 1 LS (2016–2017), tabell 1.2. Et
unntak for betaling av merverdiavgift ved varekjøp under en viss
verdi fra utlandet bryter etter disse medlemmers mening med
det overordnede prinsippet om brede skattegrunnlag og lave skattesatser,
og gir staten reduserte inntekter, både direkte gjennom lavere innbetaling
av merverdiavgift og indirekte gjennom reduserte skatter og avgifter
som følge av redusert omsetning og sysselsetting fra norske bedrifter.
Det er etter disse medlemmers mening i
seg selv svært bekymringsfullt og kritikkverdig at Finansdepartementet
ikke ser seg i stand til å gi et tilfredsstillende anslag på skattetapet
(skatteutgiften) for Norge ved denne særordningen – som favoriserer utenlandske
bedrifter. I vedlegg 1 til Prop. 1 LS (2016–2017) gjennomgås og
tallfestes skatteutgifter ved en rekke ulike ordninger i inntektsbeskatningen av
lønn og pensjon, geografisk differensiert arbeidsgiveravgift, nærings-
og kapitalbeskatningen, beskatningen av primærnæringene, særavgifter
– og også merverdiavgiftssystemet. Provenyanslag angis på beløp
helt ned til 1 mill. kroner (som er forventet skatteutgift ved det
særskilte fradrag for skiferdrivere i Finnmark og Nord-Troms). Skatteutgiftene
for staten ved at det ikke betales merverdiavgift på netthandelskjøp
fra utlandet med verdi under 350 kroner er imidlertid ikke angitt
i ovennevnte oversikt.
Disse medlemmer vil vise
til at Menon Business Economics på oppdrag fra Virke i september 2014,
bl.a. basert på tilgjengelig e-handelsstatisikk og den internasjonale
«totaleffektsmodellen» (ITEM), presenterte en rapport som beregnet
skatteutgiften ved den daværende grensen på 200 kroner.
Disse medlemmer vil videre
vise til at Menon konkluderte med et mulig tap av 6 000 arbeidsplasser
og fall i verdiskapingen på nærmere 5 mrd. kroner, inkludert et
skatte- og avgiftstap på om lag 2,3 mrd. kroner. Rapporten viser
at merverdiavgiften alene reduseres med ca. 1,3 mrd. kroner (2014-tall).
Virke nedjusterte Menons anslag for tapte «ringvirkningsskatter
og -avgifter» fra 1 mrd. kroner til 0,5 mrd. kroner. Disse medlemmer vil
vise til at provenytapet i 2014 knyttet til utenlandskjøp på nett
under 200 kroner således fra Virke er anslått til 1,8 mrd. kroner,
jf. Virkes innspill til statsbudsjettet for 2016. Disse medlemmer viser til
at det totale skattetapet med dagens ordning, der varer opp til
en verdi på 350 kroner inkludert frakt og forsikringskostnader er
innbefattet, på usikkert grunnlag kan anslås til nærmere 2,9 mrd.
kroner påløpt i 2016.
Disse medlemmer vil vise
til at Senterpartiet foreslår at det bevilges 10 mill. kroner til
etablering av en elektronisk innbetalingsordning for avgift ved
handel i utenlandsk nettbutikk hos Tolletaten (alternativt hos Skatteetaten
dersom et flertall på Stortinget opprettholder regjeringens forslag
om overføring av oppgaveportefølje dit), og at nullgrensen implementeres
fra 1. april 2015. Slike ordninger er etablert eller er under etablering
i våre naboland. Finnland var tidligst ute med en slik elektronisk innbetalingsordning
for avgift ved netthandel fra utlandet. I Norge har Tolletaten allerede
etablert en portal for internettfortolling for varer mellom 350
og 3 000 kroner. Der kan forbrukere selv legge inn informasjon om
sendingen de ønsker å importere og betale mva. for denne fra første
krone.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett og egen hovedmerknad, hvor det foreslås at merverdiavgiftsfritaket
for netthandel oppheves.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser for øvrig til egne merknader i Innst.
2 S (2016–2017).