Korrigering av feil/unøyaktigheter
i Prop. 1 LS (2016-2017) Skatter, avgifter og toll 2017
Prop. 1 LS (2016-2017) inneholder
dessverre noen feil/unøyaktigheter som det bes tatt hensyn til i arbeidet
med finanskomiteens innstilling.
Omtalen under punkt 1.1 (side
17, annen kolonne)
I annet strekpunkt første setning
står det:
«Formuesskatten er redusert med
om lag 4,8 mrd. 2016-kroner.»
Det skal stå: «Formuesskatten er
redusert med om lag 4,9 mrd.
2016-kroner.»
Omtalen under punkt 2.1 (side
41)
I punkt 2.1 fjerde avsnitt annen
setning står det:
«De direkte skattene utgjør i 2016
69 pst. av de samlede skatte- og avgiftsinntektene. Av dette er
58 pst. inntektsskatt for personer, inkludert trygdeavgift og toppskatt,
og 14 pst. inntektsskatt for bedrifter, inkludert petroleumsvirksomhet.»
Istedenfor «toppskatt» skal det
stå «trinnskatt».
Omtalen under punkt 4.1.1
(side 69, første kolonne)
I annet avsnitt første setning
står det:
«Regjeringen har siden 2013 redusert
formuesskatten med om lag 4,8 mrd. 2016-kroner netto.»
Det skal stå: «Regjeringen har
siden 2013 redusert formuesskatten med om lag 4,9 mrd. 2016-kroner netto.»
Tabell 5.1 Trinnskatt på personinntekt
og netto marginalskatt (side 85)
I tabellens andre kolonne over
personinntekt mangler det en bindestrek mellom beløpene angitt for
trinn 1-3.
For trinn 1 skal det stå «164 100
- 230 950»
For trinn 2 skal det stå «230 950
- 580 650»
For trinn 3 skal det stå «580 650
- 934 050»
Omtalen under punkt 8.3.1
(side 112)
I første hele avsnitt på side 112,
annen setning står det: «Forslaget øker provenyet med 8 mill. kroner
påløpt og bokført i 2017.» I stedet for 8 mill. kroner skal det
stå 12 mill. kroner.
(Dette er riktig angitt under punkt
8.3.4 Økonomiske og adninistrative konsekvenser og i tabell 1.1., hvor
beløpet er splittet opp i 8 mill. kroner og 4 mill. kroner.)
Omtalen under punkt 27.3.2
(side 249)
I annet avsnitt annen setning i
venstre kolonne står det:
«Kryssubsidieringen omfatter Avinors
42 små og mellomstore (regionale) lufthavner…» Det korrekte skal
være at kryssubsidieringen omfatter 39 av Avinors små og mellomstore
(regionale) lufthavner.
Feil i forslag til lov om
endringer i skatteloven (side 262 til 265)
Ved en inkurie er gjengivelsen
av skatteloven § 8-1 femte ledd første punktum blitt ufullstendig, ved
at teksten «herunder
biinntekt fra slik virksomhet» er falt ut. Dette punktum er
ikke foreslått endret i proposisjonen, og er tatt med i lovteksten
kun for helheten. Dette punktumet skal lyde: «Ved fastsettelsen
av årets positive, alminnelige inntekt fra jord- og hagebruk, herunder
biinntekt fra slik virksomhet, gis produsenten et jordbruksfradrag
på inntil 63.500 kroner per driftsenhet per år.»
Som følge av ny skatteforvaltningslov,
som trer i kraft 1. januar 2017, bør forslag til endringer i skatteloven
under romertall II endres. I skatteloven § 8-1 femte ledd sjuende
punktum bør det, som følge av at begrepet «ligning» erstattes av
begrepet «fastsetting» i skatteforvaltningsloven, i stedet for «lignes
atskilt» stå «fastsetter inntekten hver for seg».
Feil i forslag til stortingsvedtak
om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2017 (side 285)
Ved en inkurie er det blitt to
feil i § 1 fjerde ledd i forslaget til stortingsvedtak om avgifter
mv. til folketrygden for 2017.
Den ene feilen gjelder særreglene
om avgiftssats for ambulerende virksomhet i ordningen med differensiert
arbeidsgiveravgift i forslaget til vedtak § 1 fjerde ledd første
punktum. Særreglene slik de står i forslaget i Prop. 1 LS (2016-2017)
innebærer at foretak med ambulerende virksomhet, på nærmere vilkår, kan
benytte satsen i den sonen det ambulerende arbeidet utføres, enten
satsen er lavere eller høyere enn i registreringssonen.
ESA åpnet i desember 2015 formell
undersøkelse av den delen av særreglene for ambulerende virksomhet
som åpner for at foretak med ambulerende virksomhet i soner med lavere avgiftssats
enn der foretaket er registrert kan benytte denne lavere satsen.
Disse særreglene ble derfor suspendert med virkning fra og med 1.
januar 2016 i påvente av ESAs konklusjon etter den formelle undersøkelsen.
Se nærmere om bakgrunnen for dette og den regeltekniske gjennomføringen
i Prop. 1 S Tillegg nr. 1 (2015–2016) punkt 3.5.
ESAs undersøkelser varer normalt
12-18 måneder, og er ennå ikke avsluttet. Vi har ikke fått signaler som
tilsier at det vil foreligge en avgjørelse før Stortinget må fatte
vedtak om avgifter til folketrygden for 2017. Suspensjonen av disse
reglene må derfor opprettholdes inntil videre. I 2017 skal særreglene
derfor – som i 2016 – bare gjelde for foretak med ambulerende virksomhet
i soner med høyere avgiftssats.
Ettersom dette innebærer en ren videreføring fra 2016, ble dette
ikke omtalt særskilt i Prop. 1 LS for 2017-budsjettet.
Den andre feilen er av rent teknisk
art, ved at forslaget til stortingsvedtak inneholder en setning
som anses å være uten selvstendig rettslig innhold. Dette gjelder
forslaget til § 1 fjerde ledd annet punktum om arbeidsutleie. Denne
setningen har vært en del av stortingsvedtakene om avgifter til
folketrygden i flere år, og var også med i det opprinnelige forslaget
til vedtak for 2016 i Prop. 1 LS (2015-2016). Setningen ble imidlertid
foreslått fjernet i Prop. 1 S Tillegg nr. 1 (2015–2016) punkt 3.5,
og dette ble vedtatt av Stortinget. Denne setningen bør ikke tas
inn igjen i vedtaket for 2017.
I samsvar med det ovenstående,
skal forslaget til stortingsvedtak om fastsetting av avgifter mv.
til folketrygden for 2017 § 1 fjerde ledd lyde:
«4) Utføres hoveddelen
av arbeidstakerens arbeid i en annen sone med høyere sats enn der
virksomheten drives, jf. annet ledd, og enhetsregisterreglene på grunn
av virksomhetens art ikke påbyr at underenhet registreres i sonen
hvor arbeidet utføres (ambulerende virksomhet), benyttes likevel
satsen i denne andre sonen hvor arbeidet utføres på den del av lønn
mv. som knytter seg til dette arbeidet. Med hoveddelen av arbeidet
menes her mer enn halvparten av antall arbeidsdager arbeidstakeren
har gjennomført for arbeidsgiveren i løpet av kalendermåneden. Arbeidsgiveravgift
av etterbetaling av lønn mv. beregnes forholdsmessig med de satsene
som skal benyttes på lønn mv. til den enkelte arbeidstaker for arbeid
utført i inneværende kalendermåned.»