Sammendrag
Grønn skattekommisjon ble opprettet
ved kongelig resolusjon 15. august 2014. Utvalget vurderte blant
annet hvordan en ved økt bruk av klima- og miljøbegrunnede avgifter,
og reduksjoner i andre skatter og avgifter, kunne oppnå lavere utslipp
av klimagasser, et bedre miljø og en god økonomisk utvikling. Utvalget
la fram sin rapport 9. desember 2015, jf. NOU 2015:15 Sett pris
på miljøet – Rapport fra grønn skattekommisjon.
Ved behandlingen av statsbudsjettet
for 2016 traff Stortinget anmodningsvedtak nr. 70 om oppfølgingen
av grønn skattekommisjon, se Innst. 2 S (2015–2016):
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 fremme forslag om et grønt skatteskifte som en del av oppfølgingen
av innstillingen fra grønn skattekommisjon. Et slikt skifte skal
innebære en økning av avgifter på utslipp av CO2 motsvart av en sektorvis
reduksjon av andre skatter og avgifter. Avgifts- og skatteomleggingen
skal være av en størrelse som forsterker klimaforliket og gir betydelige
reduksjoner i klimautslippene.»
Videre følger det av avtalen mellom
regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti og Venstre om statsbudsjettet
for 2016 at:
«Partiene er enige om et organisert
samarbeid i oppfølgingen av grønn skattekommisjon og om gjennomføringen
av det grønne skatteskiftet. Dette skal skje gjennom en arbeidsgruppe
mellom partiene med representasjon fra Statsministerens kontor og
Finansdepartementet. Resultatet av gruppens arbeid skal forelegges
partilederne. Arbeidet skal starte opp tidlig i 2016 slik at det
kan være premissgivende når regjeringen fatter sine budsjettvedtak.»
Regjeringen fremmer forslag om et
grønt skatteskifte som en del av oppfølgingen av grønn skattekommisjon.
Forslaget innebærer økte avgifter på utslipp av klimagasser og bruk
av drivstoff på nærmere 1,6 mrd. kroner. De viktigste forslagene
er å øke veibruksavgiften på drivstoff med 35 øre for autodiesel og
15 øre for bensin. Dette vil bidra til å jevne ut avgiftsforskjellen
mellom autodiesel og bensin. I tillegg foreslår regjeringen å øke
CO2-avgiften på mineralolje
som ikke er ilagt veibruksavgift. Avgiftsøkningene motsvares av
sektorvis reduksjon av andre skatter og avgifter og kompensasjoner
på utgiftssiden av budsjettet. Bilister og transportører kompenseres
gjennom redusert årsavgift, økt reisefradrag, økt avskrivningssats
for vogntog, lastebiler, busser, varebiler mv. samt gjennom reduserte
bompengetakster utenom storbyområdene. Denne helhetlige avgifts-
og skatteomleggingen bidrar til å forsterke klimaforliket og redusere
klimagassutslippene. Avgiftsbelastningen flyttes fra eie til bruk
av bil, noe som er et godt miljømessig grep for å bidra til reduserte
utslipp fra bilparken. Med dette følger regjeringen opp anmodningsvedtaket
om et grønt skatteskifte fra stortingsbehandlingen av 2016-budsjettet.
I tråd med avtalen om statsbudsjettet
for 2016 har regjeringspartiene hatt et organisert samarbeid med Kristelig
Folkeparti og Venstre om oppfølgingen av grønn skattekommisjon.
På denne bakgrunn har regjeringen lagt til grunn enkelte overordnede
prinsipper for oppfølgingen av grønn skattekommisjon og for regjeringens
budsjettforslag for 2017, se punkt 26.4.1. Det grønne skatteskiftet
må også ses i sammenheng med regjeringens klimapolitikk. En slik framstilling
gis i Meld. St. 1 (2016–2017) Nasjonalbudsjettet 2017, punkt 3.8.
I tråd med avtalen om statsbudsjettet
for 2016 har regjeringspartiene hatt et organisert samarbeid med Kristelig
Folkeparti og Venstre om oppfølgingen av grønn skattekommisjon.
På denne bakgrunn har regjeringen utarbeidet overordnede prinsipper
som ligger til grunn for oppfølgingen av grønn skattekommisjon og
for regjeringens forslag til et grønt skatteskifte i budsjettet
for 2017.
-
Oppfølgingen
skal være et bidrag til at Norge oppfyller sine internasjonale klimaforpliktelser blant
annet i henhold til Paris-avtalen og oppfyllelse av en eventuell
avtale om felles gjennomføring med EU.
-
Virkemidler
bør velges ut fra kriteriet om at forurenser betaler og at miljøskade
prises med utgangspunkt i skadekostnaden.
-
Klimaavgifter
må bidra til at de globale utslippene går ned, og gi et vesentlig
bidrag til at vi når nasjonale og internasjonale forpliktelser.
-
Avgifter
bør rettes mest mulig direkte mot miljøproblemet, det vil si direkte
mot miljøskadelige aktiviteter eller utslipp.
-
Utgangspunktet
for avgifter bør være marginal skadekostnad (teknologinøytralitet),
eventuelt slik at de reflekterer marginal tiltakskostnad ved oppfyllelse
av gitte miljømål.
-
Kostnadseffektivitet:
Virkemidlene bør innrettes slik at et gitt miljømål oppnås til lavest
mulige kostnader.
-
Avgifter
må vurderes opp mot andre virkemidler i miljøpolitikken, slik som
kvoter, subsidier, direkte reguleringer, frivillige avtaler og informasjonskampanjer.
Dobbel (eller multippel) virkemiddelbruk bør unngås, med mindre
det foreligger særskilte grunner.
Regjeringens
forslag til et grønt skatteskifte er en del av det samlede skatte-
og avgiftsopplegget for 2017. Samlet innebærer skatte- og avgiftsopplegget nye,
netto lettelser på om lag 2,8 mrd. kroner påløpt. Forslagene om
det grønne skatteskiftet må også ses i sammenheng endringene i personbeskatningen,
som samlet sett medfører lettelser til brede grupper.
Regjeringen vil komme tilbake til
oppfølging av eventuelle andre forslag fra grønn skattekommisjon
i senere budsjetter.