Stortingets forretningsorden er Stortingets
eget prosedyrereglement, som gir regler av helt sentral betydning
blant annet for Stortingets saksbehandling og for virksomheten i
plenum og i komiteene. Formelt vedtas forretningsordenen på nytt
ved starten av hver sesjon med hjemmel i Grunnloven § 66. En forretningsorden
ble vedtatt allerede på det første ordentlige storting i 1815, og
den ble deretter i det vesentlige videreført hver sesjon. Mer gjennomgripende
revisjoner skjedde i 1839, 1871, 1890, 1966 og 2012.
I 2012 ble det gjort en omfattende språklig
og teknisk revisjon av Stortingets forretningsorden for å gjøre
den mer oversiktlig og tilgjengelig for brukerne. I etterkant av dette
ble arbeidet med å utarbeide en ny og oppdatert kommentarutgave
til forretningsordenen påbegynt. I arbeidet er det tatt utgangspunkt
i, og bygget videre på, kommentarene til de enkelte bestemmelser
i forretningsordenen i «Om Stortingets arbeidsordning – Stortingets
forretningsorden med kommentarer» av Guttorm Hansen og Erik Mo, utgitt
i desember 1993.
Hensikten med kommentarutgaven er å samle materiale
som kan klargjøre forståelsen av de ulike bestemmelsene i forretningsordenen.
Dette gjelder i første rekke tolkninger av forretningsordenen slik
de er kommet til uttrykk i brev fra og vedtak i Stortingets presidentskap,
men også beskrivelse av praksis i Stortingets organer samt forutsetninger kommet
til uttrykk i forarbeidene til de ulike bestemmelsene og andre rettskilder.
I tillegg til kommentarer til de enkelte bestemmelser
inneholdt Hansen og Mos kommentarutgave fra 1993 en samling artikler
om særlige temaer og om sider ved Stortingets arbeid som ikke er
regulert i forretningsordenen. Det tas sikte på at også denne kommentarutgaven
etter hvert skal bygges ut med spesialartikler om utvalgte temaer.
Kommentarutgaven er bygget opp slik at det like
etter hver paragraf, i parentes, er tatt inn en oversikt over de
innstillinger til Stortinget som utgjør forarbeidene til den aktuelle
bestemmelsen. I tillegg er det tatt inn henvisning til tidligere
paragrafnummerering. Det siktes her i de fleste tilfeller til forretningsordenen
slik den lød før den tekniske revisjonen i 2012. Kommentarene til
de enkelte bestemmelsene følger deretter. I løpende fotnoter til
kommentarene er det referert til ytterligere relevante forarbeider, som
rapporter fra komiteer eller utvalg nedsatt av Stortinget eller
Stortingets presidentskap til å utrede ulike temaer.
Kommentarutgaven er utarbeidet av medarbeidere
i konstitusjonell avdeling på bakgrunn av hvordan forretningsordenens
regler er tolket av Stortingets administrasjon i lys av tilgjengelig
rettskildemateriale. Alle eventuelle feil og unøyaktigheter står
derfor for vår regning.
Kommentarutgaven vil jevnlig bli oppdatert
når det vedtas endringer i Stortingets forretningsorden. Vi imøteser
i tillegg alle innspill til forbedringer av teksten, for eksempel
dersom det er opplysninger som bør rettes, eller om det skulle være
ønske om omtale av flere problemstillinger.
Innspill til forbedringer kan gis på e-post
til postmottak.lovsekretariatet@stortinget.no.
Oslo, februar 2024
Njål Høstmælingen
avdelingssjef konstitusjonell avdeling