Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Innhold
Etter dokumentinnsynsreglene § 7 er opplysninger som er underlagt taushetsplikt i henhold til instruks for Stortingets administrasjon, unntatt fra innsyn. Dette gjelder i tillegg til lovbestemt taushetsplikt som følger av dokumentinnsynsreglene § 1 og offentleglova § 13. I desember 2018 ble det vedtatt at sikkerhetsloven skulle gjelde for Stortingets administrasjon, med noen unntak, hvilket innebærer at taushetsplikt etter denne loven gjelder for ansatte i administrasjonen.
Instruksen for ansatte omfatter taushetsplikt om personlige forhold, tekniske innretninger, fremgangsmåter, drifts- og forretningsforhold og andre forhold som kan være av konkurransemessig betydning. Videre omfatter taushetsplikten graderte dokumenter etter beskyttelsesinstruksen og forhold underlagt taushetsplikt etter Stortingets forretningsorden, som saker behandlet for lukkede dører.
Utvalget mener at taushetsplikten bør beskrives tydeligere i Stortingets regler om dokumentoffentlighet, og at de relevante delene av instruksen om taushetsplikt bør inntas i lovens unntaksbestemmelse. Det foreslås at unntaket for taushetsplikt skal gjelde opplysninger som omfattes av lov, Stortingets forretningsorden eller særskilte stortingsvedtak. I tillegg bør forvaltningslovens regler om taushetsplikt, som omhandler personlige forhold og forretningshemmeligheter, også gjelde for Stortingets administrasjon.
Videre foreslår utvalget at innholdet i instruksen om gradert informasjon etter beskyttelsesinstruksen videreføres i lovens unntaksbestemmelse. Utvalget mener at det nåværende unntaket om «betydelig skade for offentlige interesser» i instruksen er uklart og bør utelates fra den nye loven. Isteden mener utvalget at de eksisterende unntakene, inkludert de som gjelder gradering av dokumenter etter beskyttelsesinstruksen, vil dekke Stortingets behov for å unnta informasjon i spesifikke tilfeller. Eventuelle behov for ytterligere unntak bør utformes mer presist.
Presidentskapet støtter utvalgets vurdering og forslag. Presidentskapet er enig i at opplysninger som er underlagt lovbestemt taushetsplikt, skal være unntatt fra innsyn, herunder at forvaltningslovens regler om taushetsplikt, som omhandler personlige forhold og forretningshemmeligheter, også skal gjelde for Stortingets administrasjon. I gjeldende forvaltningslov er dette regulert i §§ 13 til 13 f. Det vises til at det er fremmet forslag til ny forvaltningslov i Prop. 79 L (2024–2025). Bestemmelsene i lovforslaget §§ 31 til 35 angir taushetsplikten for henholdsvis personlige forhold og forretningshemmeligheter samt regler om bortfall, unntak og deling av slike opplysninger. For å ta høyde for at ny forvaltningslov vedtas, mener presidentskapet at den konkrete hjemmelshenvisningen til gjeldende forvaltningslov kan sløyfes, og henvisningen i stedet generaliseres, slik at den viser til forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt for personlige forhold og forretningshemmeligheter.