Søk

Innhold

3. Lov eller stortingsvedtak

3.1 Gjeldende rett

Gjeldende regler om dokumentinnsyn for Stortinget er vedtatt ved alminnelig stortingsvedtak. Tilsvarende er Stortingets forretningsorden, som også har bestemmelser om møte- og dokumentoffentlighet i Stortinget, vedtatt ved alminnelig stortingsvedtak. Dette har blitt ansett forenelig med Grunnloven § 100 femte ledd, som sier at begrensninger i retten til innsyn i statens dokumenter må være fastsatt ved lov, jf. Innst. S nr. 166 (2008–2009).

3.2 Utvalgets vurdering og forslag

Når det gjelder valg av reguleringsform, mener utvalgets flertall at Stortingets regler om dokumentoffentlighet bør fastsettes ved formell lov. Flertallet viser blant annet til at Stortingets regler om innsyn i lov vil harmonere bedre med ordlyden i Grunnloven § 100 femte ledd og gi et sikrere grunnlag for utlevering av personopplysninger. Det vises også til at lovfesting kan bidra til å øke tilliten og legitimiteten til innsynsreglene og gjøre loven mer robust mot skiftende politiske regimer. For tilfellet at bestemmelsene lovfestes, mener et samlet utvalg at bestemmelsene bør fastsettes i en egen lov og ikke inkorporeres i offentleglova.

Utvalgets mindretall mener at Stortingets regler om dokumentinnsyn fortsatt bør fastsettes ved alminnelig stortingsvedtak. Mindretallet viser til at Stortingets regler om innsyn fra starten har vært regulert i denne formen, og at dette har vært ansett tilstrekkelig for å oppfylle krav som følger av Grunnloven og Norges folkerettslige forpliktelser. Selv om det kan synes utenkelig at en regjering skal nekte å sanksjonere en lov om offentlighetsbestemmelser i Stortinget, mener mindretallet prinsipielt at Stortinget selv fullt ut bør fastsette og forvalte denne type regler. Også reglene i Stortingets forretningsorden fastsettes ved stortingsvedtak. Disse går ved motstrid foran Stortingets regler om dokumentoffentlighet, slik at rangordning og sammenhengen mellom reglene tilsier bruk av ordinært stortingsvedtak.

For øvrig vises det til utvalgets redegjørelse og drøftelse i Dokument 21 (2023–2024) kapittel 9.2.

3.3 Presidentskapets merknader

Presidentskapet viser til at hovedreglene om offentlighet og innsyn i Stortinget følger av Grunnloven §§ 84 og 100 femte ledd. Etter begge bestemmelsene kan Stortinget vedta begrensninger i offentlighet og innsyn ved alminnelig stortingsvedtak.

Reguleringen av innsyn i Stortingets dokumenter følger ikke bare av Stortingets regler om dokumentinnsyn, men også for en stor del av Stortingets forretningsorden, som er fastsatt ved alminnelig stortingsvedtak i medhold av Grunnloven § 66. Tilsvarende er Reglement for avgradering av dokumenter utstedt i Stortinget av 20. juni 2019 vedtatt ved alminnelig stortingsvedtak.

Presidentskapet mener at det vil være lite hensiktsmessig å fastsette dokumentinnsynsreglene ved lov. Ved motstrid går lov foran alminnelig stortingsvedtak. Dokumentinnsynsreglene skal vike hvis spørsmålet om innsyn er regulert i Stortingets forretningsorden eller i særskilt stortingsvedtak. Dette tilsier at dokumentinnsynsreglene ikke bør være fastsatt i lov, men i samme vedtaksform som andre regler om innsyn og offentlighet i Stortinget. Presidentskapet mener derfor at dokumentinnsynsreglene bør fastsettes ved alminnelig stortingsvedtak.

Presidentskapet vil for øvrig påse at dokumentinnsynsreglene publiseres og tilgjengeliggjøres, slik at de ikke er vanskeligere å finne frem til enn om de hadde vært fastsatt i lov.

Presidentskapet er med dette enig med utvalgets mindretall, og foreslår at nye regler om dokumentinnsyn for Stortinget fastsettes ved alminnelig stortingsvedtak, som i dag.