Søk

Innhold

4. Stortingets regler om dokumentoffentlighet og Stortingets forretningsorden

4.1 Gjeldende rett

I gjeldende Regler om rett til innsyn i Stortingets dokumenter § 2 heter det at reglene ikke gjelder der spørsmålet om innsyn er løst i Stortingets forretningsorden eller ved særskilt stortingsvedtak. Dette har bakgrunn i at regler om offentlighet i Stortinget følger av ulike regelverk, inndelt etter hvilke deler av Stortingets virksomhet de gjelder, og hvem reglene primært retter seg mot.

Stortingets forretningsorden regulerer sentrale spørsmål om møte- og dokumentoffentlighet i Stortingets parlamentariske virksomhet. Det vises til den nærmere redegjørelsen for dette i Dokument 21 (2023–2024) punkt 5.1.2. Forretningsordenen vedtas ved alminnelig stortingsvedtak, med særskilt hjemmel i Grunnloven § 66 siste punktum, der det fremgår at «Etter den der vedtatte orden er enhver pliktig til å rette seg».

4.2 Utvalgets vurdering og forslag

Utvalget viser til at den første forretningsordenen ble vedtatt allerede på det første ordentlige storting i 1815. Grunnloven § 66 er begrunnet i Stortingets behov for å kunne vedta sine egne prosedyreregler.

Videre viser utvalget til at brudd på forretningsordenen, i alle fall de «grove og gjentagne forsætlige brudd», etter omstendighetene kan utgjøre brudd på representantenes konstitusjonelle plikt etter Grunnloven § 66, og en representant som ikke retter seg etter forretningsordenen, kan i så fall bli stilt for riksrett.

Reguleringen i forretningsordenen utgjør Stortingets eget prosedyrereglement og gir regler av sentral betydning for Stortingets saksbehandling og for virksomheten i plenum og i komiteene, inkludert regler om møte- og dokumentoffentlighet, som særskilt gjelder den parlamentariske saksbehandlingen.

På denne bakgrunn mener utvalget at de grunnleggende reglene om møte- og dokumentoffentlighet i Stortingets parlamentariske virksomhet fremdeles bør reguleres i Stortingets forretningsorden.

4.3 Presidentskapets merknader

Presidentskapet er enig med utvalget i at de grunnleggende reglene om møte- og dokumentoffentlighet i Stortingets parlamentariske virksomhet bør reguleres i Stortingets forretningsorden. Presidentskapet foreslår heller ikke endringer i den nåværende fordelingen av ulike innsynsregler mellom Stortingets forretningsorden og Regler om rett til innsyn i Stortingets dokumenter.