15.6 § 6 Unntak for korrespondanse med stortingsrepresentantene, partigruppene og gruppesekretariatene
Første ledd fastslår at dokument som utveksles
mellom Stortingets utredningsseksjon og stortingsrepresentantene,
partigruppene og gruppesekretariatene, er unntatt fra innsyn. Det
samme gjelder journalføring av slikt dokument, jf. § 3. Reguleringen
viderefører unntak for slik korrespondanse, som tidligere var regulert
ved at denne var holdt utenfor virkeområdet til Stortingets regler
om dokumentinnsyn. Unntaket har en viss parallell til forvaltningens
adgang til å unnta interne saksforberedende dokumenter og skal bl.a.
ivareta opposisjonens mulighet til å kunne utrede saker de eventuelt
vurderer å foreslå, uten at det skal komme til offentligheten før
representanten selv velger å offentliggjøre det. Reguleringen er
ikke til hinder for at eksempelvis notater som er skrevet av Stortingets
utredningsseksjon på oppdrag fra en representant, offentliggjøres
der oppdragsgiver samtykker til dette. I praksis blir også slike
notater publisert dersom oppdragsgiver har vist til notatet og dets
innhold i en offentlig sammenheng.
Andre ledd gir adgang til å unnta dokument som
utveksles mellom Stortingets administrasjon og stortingsrepresentantene,
partigruppene og gruppesekretariatene når disse innhenter råd eller
vurderinger fra administrasjonen til sin interne forberedelse som
en del av det parlamentariske saksarbeidet. Med dette siktes det til
den faglige rådgivningen og kvalitetssikringen administrasjonen
bistår stortingsrepresentantene, partigruppene og ansatte i gruppesekretariatene
med i forbindelse med produksjon av parlamentariske dokumenter.
Dette kan for eksempel gjelde råd om utforming av forslag som fremsettes
som en del av komitéinnstillinger, representantforslag, grunnlovsforslag eller
«løse forslag». Det kan også gjelde bistand til omformulering av
spørsmål til skriftlig besvarelse eller til ordinær spørretime eller
interpellasjoner. Dette kan dreie seg om lovteknisk bistand, men
også om annen rådgivning for å sikre at forslag, spørsmål o.l. oppfyller formelle
krav og ikke utformes i strid med bestemmelser i Grunnloven, Stortingets
forretningsorden eller andre retningslinjer, som for eksempel retningslinjer om
bruk av personnavn.
Dersom dokumentet derimot bare inneholder generelle
premisser, for eksempel generelle spørsmål eller informasjon om
hvordan Stortingets forretningsorden er å forstå, og uten at rådgivningen
er knyttet direkte opp mot forberedelsen av konkrete politiske initiativer, vil
det som hovedregel ikke være grunnlag for unntak.
Det er ikke bare de opplysningene som det vil
være skadelig om det ble gitt innsyn i, som kan unntas – hele dokumentet
kan unntas.
Tredje ledd gir adgang til å unnta dokument
som utveksles som ledd i konsultasjoner mellom Stortingets presidentskap
og partigruppene. Unntaket er en videreføring av et unntak i de
tidligere reglene, som ble innført i 2018. Foranledningen til at
unntaket ble innført, er at presidentskapets ansvar for administrative
saker ble formalisert i forretningsordenens § 9 a, hvor det også
er angitt at presidentskapet skal drøfte administrative saker av
særlig viktighet med partigruppene. Unntaksadgangen er imidlertid
generelt formulert og gjelder også ved konsultasjoner om parlamentariske
forhold. Unntaksadgangen er særlig begrunnet i at presidentskapet skal
kunne drøfte foreløpige forslag med partigruppene og dermed legge
til rette for forhandlinger, kompromisser og brede løsninger.