8.2 Utvalgets vurdering og forslag
Utvalgets flertall mener at den gjeldende reguleringen
er godt begrunnet, særlig med hensyn til Stortingets kontrollfunksjon.
En stor del av Stortingets virksomhet består i kontroll med forvaltningen,
og en forutsetning for effektiv kontroll er bred tilgang til informasjon.
Forvaltningen sender ofte dokumenter til Stortinget som allerede
er unntatt offentlighet, og som i mange tilfeller er oversendt under
forutsetning om fortsatt unntak. Dersom Stortinget skulle foreta
en selvstendig vurdering av offentlighet for slike dokumenter, kunne
det innebære at Stortinget fungerte som en alternativ klageinstans
for innsynssaker, noe som ville være i strid med systemet i offentleglova.
Videre peker flertallet på at reglene i praksis først og fremst
gjelder dokumenter oversendt som ledd i Stortingets parlamentariske
arbeid. I kontrollsaker kan innsyn i et dokument oversendt fra regjeringen
ha stor partipolitisk betydning, og det ville være uheldig om Stortingets
administrasjon eller presidentskap skulle avgjøre slike spørsmål.
Samtidig understrekes det at reguleringen ikke innebærer økt hemmelighold,
da innsyn alltid kan kreves fra avsenderorganet. For å gjøre dette
tydeligere foreslår flertallet at det i eventuelle avslag etter
disse bestemmelsene skal informeres om at innsyn kan søkes hos avsenderorganet.
Videre foreslås det å samle reglene i én bestemmelse for bedre oversiktlighet.
Når det gjelder innsyn i personopplysninger
i dokumenter som oversendes Stortinget i kontrollsaker, mener flertallet
at krav om innsyn i slike opplysninger bør rettes mot det organet
som opprinnelig behandlet dokumentet. Dette er i tråd med Riksrevisjonsutvalgets forslag
og skal sikre at Stortinget beholder bred tilgang til informasjon.
Etter personvernforordningen artikkel 23 kan retten til innsyn begrenses
for å ivareta allmenne interesser, og flertallet vurderer at tilgang
til informasjon er et legitimt grunnlag for å opprettholde gjeldende
regulering. Flertallet anser det også som hensiktsmessig at reguleringen
samsvarer med sivilombudsloven § 27 andre ledd.
Mindretallet mener at hovedregelen om at innsyn skal
vurderes av det organet som mottar en innsynsbegjæring, bør opprettholdes.
Mindretallet foreslår en mer begrenset unntaksregel, hvor dokumenter
som oversendes Stortinget i forbindelse med kontrollvirksomhet,
fortsatt kan unntas som interne dokumenter, slik at ikke selve oversendelsen
endrer dokumentets status. Videre foreslår mindretallet en snever
unntaksadgang for dokumenter som er oversendt under forutsetning
av fortsatt unntak fra offentlighet, forutsatt at dokumentet allerede
er unntatt etter offentleglova. Mindretallet mener at dette vil
ivareta Stortingets informasjonsbehov i kontrollsaker, samtidig
som det sikrer at dokumentinnsyn på Stortinget i større grad samsvarer
med reglene i forvaltningen.