Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Innhold
Dokumentinnsynsreglene § 3 gir Stortinget mulighet til å unnta dokumenter utvekslet med eksterne organer om intern administrasjon og budsjett. Formålet med disse unntakene er å beskytte dokumenter som omhandler sensitive administrative forhold, spesielt fordi tidligere regler om taushetsplikt ikke ble ansett som tilstrekkelige. Dette har også en parallell til departementenes tilgang til å unnta budsjettdokumenter.
Utvalget mener det er nødvendig med særskilt regulering av forholdet mellom Stortinget og de eksterne organene, ettersom de opererer uavhengig. Dokumenter som omhandler faglige spørsmål, bør ikke unntas offentlighet, med mindre de inneholder taushetsbelagt informasjon. Når det gjelder administrative forhold, ser utvalget behovet for å opprettholde unntaksadgangen som gjelder i forvaltningen, for å sikre at Stortinget kan følge opp de eksterne organene på en forsvarlig måte.
Utvalget mener imidlertid at unntaksadgangen for budsjettdokumenter er for vidtgående. Utvalget viser til vurderinger gjort av Riksrevisjonsutvalget, som foreslår at innsyn i Riksrevisjonens budsjett skal gis etter at budsjettprosessen er avsluttet. Utvalget mener de samme vurderingene gjelder for budsjettene til Stortinget og dets eksterne organer. Derfor foreslås det at budsjettdokumenter kun kan unntas offentlighet frem til Stortinget har fastsatt budsjettet, og at tilsvarende endringer bør gjøres i reglene for innsyn i de eksterne organenes budsjetter.
Presidentskapet er enig med utvalget i at dokumenter om Stortingets interne administrasjon og budsjett fortsatt skal være unntatt fra offentlighet, men at unntaket bør være mindre omfattende for budsjettdokumenter, slik utvalget foreslår, tilsvarende den nye riksrevisjonsloven § 7-4 tredje ledd bokstav d. På bakgrunn av Stortingets vedtak om nye dokumentinnsynsregler vil presidentskapet ta initiativ til å revidere lovgivningen for NIM, Forsvarsombudet og Sivilombudet, for å harmonisere bestemmelsene om innsyn i budsjettdokumenter.