Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1 Formål og hovedregel
Formålet med reglene er å legge til rette for
åpenhet om Stortingets virksomhet ved at regler i offentleglova også
skal gjelde for Stortinget, og gjennom en særlig regulering av dokumentoffentlighet
og saks- og klagebehandling som er tilpasset Stortingets funksjon
og organisering.
Saksdokumenter, journaler og lignende registre
for Stortinget er åpne for innsyn dersom ikke annet følger av disse
regler eller forskrift med hjemmel i disse regler. Alle kan hos
Stortinget kreve innsyn i saksdokumenter, journaler og lignende
registre.
§ 2 Reglenes virkeområde
Reglene gjelder for følgende, som alle skal
regnes som ulike organer etter disse reglene:
-
a. Stortinget som
kollegialt organ
-
b. stortingskomiteene
-
c. Stortingets presidentskap
-
d. Stortingets internasjonale delegasjoner
-
e. andre kollegiale organer som har sekretariat
i Stortingets administrasjon
-
f. Stortingets administrasjon.
Sekretariatet til et kollegialt organ opplistet
i første ledd skal anses for å være del av organet.
Reglene gjelder ikke for stortingsrepresentantene, partigruppene
og gruppesekretariatene. Reglene vil likevel gjelde for dokumenter
som utveksles mellom disse og et organ opplistet i første ledd.
Krav om innsyn skal i slike tilfeller rettes til Stortingets administrasjon.
Reglene gjelder ikke der spørsmål om offentlighet og
innsyn er løst ved bestemmelse i Stortingets forretningsorden eller
ved særskilt vedtak av Stortinget.
Kapittel 2. Bestemmelser i offentleglova som gjelder
for Stortinget
§ 3 Offentleglovas hovedregler
som gjelder for Stortinget
Følgende hovedregler i offentleglova kapittel
2 gjelder for Stortinget:
-
a. definisjoner i
offentleglova § 4
-
b. utsatt innsyn i offentleglova § 5
-
c. forbud mot forskjellsbehandling i offentleglova
§ 6
-
d. bruk av offentlig informasjon i offentleglova
§ 7
-
e. hovedregel om gratis innsyn i offentleglova
§ 8
-
f. rett til å kreve innsyn i en sammenstilling
fra databaser i offentleglova § 9
-
g. plikten til å føre journal i offentleglova
§ 10
-
h. merinnsyn i offentleglova § 11
-
i. unntak for resten av dokumentet i offentleglova § 12
Stortinget skal føre elektronisk journal og
gjøre denne allment tilgjengelig på internett.
Plikten til å føre journal og tilgjengeliggjøring
av journal etter første ledd bokstav g og andre ledd gjelder ikke
for parlamentariske dokumenter der hensynet til allmennhetens innsyn
er ivaretatt gjennom annen tilgjengeliggjøring av slike dokumenter
på internett. Journalføringsplikten gjelder heller ikke for dokument
utvekslet mellom Stortingets utredningsseksjon og stortingsrepresentantene,
partigruppene og gruppesekretariatene.
§ 4 Offentleglovas unntak
som gjelder for Stortinget
Følgende unntak i offentleglova kapittel 3 gjelder for
Stortinget:
-
a. dokument utarbeidet
for egen saksforberedelse (organinterne dokumenter) i offentleglova
§ 14
-
b. dokument innhentet utenfra for den
interne saksforberedelsen i offentleglova § 15
-
c. unntak for visse dokumenter som gjelder
Det kongelige hoff i offentleglova § 17
-
d. unntak for rettssaksdokumenter i offentleglova
§ 18
-
e. unntak for dokumenter som blir utvekslet
under konsultasjoner med Sametinget m.m. i offentleglova § 19
-
f. unntak av hensyn til Norges utenrikspolitiske
interesser i offentleglova § 20
-
g. unntak av hensyn til nasjonale forsvars-
og sikkerhetsinteresser i offentleglova § 21
-
h. unntak av hensyn til det offentliges
forhandlingsposisjon m.m. i offentleglova § 23
-
i. unntak for kontroll- og reguleringstiltak,
dokumenter om lovbrudd og opplysninger som kan lette gjennomføringen
av lovbrudd m.m. i offentleglova § 24
-
j. unntak for ansettelsessaker, lønnsoppgaver
m.m. i offentleglova § 25
-
k. unntak for eksamensdokumenter, forskningsopplysninger
og fødselsnummer m.m. i offentleglova § 26
Kapittel 3. Andre unntak fra innsynsretten
§ 5 Unntak for opplysninger
som er underlagt taushetsplikt m.m.
Opplysninger som er underlagt taushetsplikt
i eller i medhold av lov, Stortingets forretningsorden eller annet
særskilt stortingsvedtak, er unntatt fra innsyn.
Opplysninger om noens personlige forhold eller forretningshemmeligheter
som omhandlet i forvaltningsloven er unntatt fra innsyn. Reglene
i forvaltningsloven om unntak fra taushetsplikt mv. gjelder tilsvarende.
Unntatt fra innsyn er dokumenter som er gradert
etter beskyttelsesinstruksen.
Henvendelser om kritikkverdige forhold mottatt som
ledd i Stortingets kontrollvirksomhet kan unntas fra offentlighet
når det er nødvendig av hensyn til Stortingets kontrollfunksjon.
§ 6 Unntak for korrespondanse
med stortingsrepresentantene, partigruppene og gruppesekretariatene
Dokument som utveksles mellom Stortingets utredningsseksjon
og stortingsrepresentantene, partigruppene og gruppesekretariatene,
er unntatt fra innsyn.
Dokument som utveksles mellom Stortingets administrasjon
og stortingsrepresentantene, partigruppene og gruppesekretariatene,
kan unntas fra innsyn når disse innhenter råd eller vurderinger
til bruk for sin interne forberedelse av parlamentarisk saksarbeid.
Dokument som utveksles som ledd i konsultasjoner mellom
Stortingets presidentskap og partigruppene, kan unntas fra innsyn.
§ 7 Unntak for korrespondanse
mellom Stortingets organer
Dersom et organ ber et annet organ om uttalelse, kan
både dokumentet der det bes om uttalelse, og uttalelsen unntas fra
innsyn når det er nødvendig av hensyn til en forsvarlig saksbehandling.
Dokument som utveksles mellom Stortingets administrasjon
og Stortingets presidentskap, kan unntas fra innsyn.
§ 8 Unntak for møteprotokoll
for kollegiale organer
Møteprotokoll for kollegiale organer som er
omhandlet i § 2 første ledd bokstav b–e kan unntas fra innsyn.
§ 9 Unntak for dokumenter
som også finnes hos et organ som offentleglova gjelder for
Dokument som i original eller kopi også finnes
hos et organ som offentleglova gjelder for, kan uten videre unntas
fra innsyn. Dette gjelder ikke for brev til eller fra Stortinget.
Har et organ som offentleglova gjelder for, påført et dokument påtegning
om at det er unntatt fra innsyn etter offentleglova, kan det i Stortinget
uten videre unntas fra innsyn. Ved avslag på innsyn etter denne bestemmelse
skal det informeres om at innsynskrav kan rettes til avsenderorganet.
Krav på kopi av personopplysninger i dokument som
uten videre kan unntas fra innsyn etter første ledd jf. personvernforordningen
artikkel 15 nr. 3, rettes mot vedkommende forvaltningsorgan.
§ 10 Unntak for dokumenter
om budsjett mv.
Dokumenter som utveksles mellom Stortinget og Stortingets
eksterne organer, og som gjelder et av de eksterne organers budsjett
eller interne administrasjon, kan unntas fra innsyn. Stortingets
eksterne organer er i denne sammenheng Riksrevisjonen, Sivilombudet, Stortingets
ombudsnemnd for Forsvaret, Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste, Norges institusjon for menneskerettigheter
og stortingsoppnevnte granskingskommisjoner og utredningsutvalg.
Dokumenter som utveksles mellom Stortinget og
et forvaltningsorgan, og som gjelder budsjettet for Stortinget eller
et av de andre organene som er nevnt i første ledd, kan også unntas
fra innsyn.
Unntaksadgangen for dokumenter om budsjett etter
denne bestemmelse gjelder bare frem til Stortinget har fastsatt
budsjettet.
§ 11 Offentleglovas forskrifters
anvendelse for Stortinget
Forskrift gitt med hjemmel i offentleglova gjelder for
Stortinget med de unntak og presiseringer som følger av denne lov.
Stortingets presidentskap kan ved behov gjøre unntak fra forskrift
til offentleglova og også gi nærmere bestemmelser for Stortinget.
Kapittel 4. Saksbehandling og klage
§ 12 Innsynskravet og behandling
av dette
Innsyn kan kreves skriftlig eller muntlig.
Innsynskravet må gjelde en bestemt sak eller
i rimelig utstrekning saker av en bestemt art. Dette gjelder ikke
når det blir krevd innsyn i en journal eller lignende register.
Krav om innsyn skal rettes til og avgjøres av
Stortingets administrasjon. Kravet skal avgjøres uten ugrunnet opphold.
§ 13 Avslag og begrunnelse
Avslag på innsynskrav skal være skriftlig. Avslaget skal
alltid vise til den bestemmelse som gir grunnlag for avslaget, og
til hvilket ledd, bokstav eller nummer i bestemmelsen som er brukt.
Avslaget skal også opplyse om adgangen til å klage og om klagefristen.
Den som har fått avslag, kan innen tre uker
fra avslaget ble mottatt, kreve en nærmere begrunnelse for avslaget
der hovedhensynene som har vært avgjørende for avslaget, skal nevnes.
Begrunnelsen skal gis skriftlig, så snart som mulig og senest innen
ti arbeidsdager etter at kravet ble mottatt.
§ 14 Klage
Avgjørelser etter denne lov kan påklages til
Stortingets presidentskap. Avgjørelser om å gi innsyn kan likevel
ikke påklages.
Fristen for å klage er tre uker fra det tidspunkt
avslaget ble mottatt. Klagen skal fremsettes for Stortingets administrasjon,
som forbereder klagesaken. Klagen skal forberedes og avgjøres uten
ugrunnet opphold.
Stortingets administrasjon kan helt eller delvis
gi innsyn hvis den finner klagen begrunnet.
§ 15 Ikrafttredelse og overgangsregler
Disse reglene trer i kraft 1. oktober 2025.
Fra det tidspunkt reglene trer i kraft, oppheves
Regler om rett til innsyn i Stortingets dokumenter, vedtatt av Stortinget
16. mars 2009.