Søk

Innhold

5. Bestemmelser i offentleglova som skal gjelde for Stortinget

5.1 Gjeldende rett

Etter dokumentinnsynsreglene § 1 andre punktum gjelder bestemmelsene i offentleglova for Stortinget «så langt de passer, med de presiseringer og unntak som følger av disse regler». Dette innebærer at både de sentrale hovedreglene om innsyn i offentleglova kapittel 2 samt de sentrale unntakene i lovens kapittel 3 i stor grad gjelder for Stortinget, men man må gå til offentleglova for å finne de nærmere bestemmelsene.

Gjennom henvisningen til offentleglova har Stortinget også plikt til å føre journal etter arkivlova. Selv om arkivlova med forskrift ikke er gjort gjeldende for Stortinget, har Stortingets administrasjon fastsatt retningslinjer og rutiner som innebærer at arkivlova og Riksarkivarens forskrift om arkivrutiner følges av stortingsarkivet.

5.2 Utvalgets vurdering og forslag

Utvalget mener at hovedreglene om innsyn i offentleglova kapittel 2 bør gjelde for Stortinget. Ved siden av å gjengi formålet med reglene og hovedregelen om åpenhet ved innsyn i Stortingets regler, bør det i Stortingets regulering tydeligere og mer konkret enn i dag henvises til de aktuelle bestemmelsene i offentleglova. Dette vil bidra til at Stortingets regler blir mer brukervennlige og presist innrettet mot hva som faktisk kan eller skal unntas fra innsyn.

Utvalget foreslår enkelte modifikasjoner i plikten til å føre journal og tilgjengeliggjøre journal på internett. For det første foreslår utvalget at det avgrenses mot dokumenter som inngår i den parlamentariske sakshandlingen, og som publiseres på Stortingets nettsider, for eksempel innstillinger fra en komité til Stortingets plenum og referater fra stortingsforhandlingene. Disse dokumentene journalføres i dag ikke i Stortingets elektroniske journal, men hensynet til innsyn, transparens og rask tilgjengeliggjøring ivaretas gjennom publiseringsløsningen på stortinget.no. Dette er også den primære kanalen for innsyn for både publikum og presse, fremfor innsynsbegjæringer basert på postjournal. For å unngå ineffektiv ressursbruk gjennom doble registreringssystemer foreslås det derfor at plikten til å føre journal etter arkivlovas bestemmelser ikke skal gjelde for dokumenter som inngår i Stortingets parlamentariske saksbehandling. Dette er imidlertid ikke til hinder for at slike dokumenter etter en hensiktsmessighetsvurdering i tillegg kan journalføres og fremgå av Stortingets elektroniske journal.

Utvalget mener videre at de fleste av unntakene i offentleglova kapittel 3 bør gjelde for Stortinget. Blant offentleglovas unntak er det kun enkelte bestemmelser som ikke anses hensiktsmessige, og hvor utvalget foreslår en egen regulering. De områdene hvor utvalget foreslår særreguleringer, er nærmere omtalt under punkt 6 og 7 nedenfor.

De øvrige unntakene i offentleglova kapittel 3 bør gjelde for Stortinget, også her med en tydelig og konkret henvisning i Stortingets regler til de aktuelle bestemmelsene i offentleglova.

Når det gjelder offentleglova kapittel 4 om saksbehandling og klage, foreslår utvalget at det fastsettes en egen regulering av både klageinstans og saksbehandling av klager i Stortingets regler, slik at offentleglovas bestemmelser på dette området ikke skal gjelde for Stortinget.

5.3 Presidentskapets merknader

Presidentskapet viser til utgangspunktet om at det bør gjelde samme regler om dokumentinnsyn for Stortinget som for staten for øvrig, med mindre det er spesielle grunner som tilsier andre løsninger. I likhet med utvalget mener presidentskapet at innsynsreglene bør være tilgjengelige og enkle å anvende for både offentligheten og Stortinget. Klarere henvisninger til relevante bestemmelser i offentleglova, som for eksempel bestemmelsen om merinnsyn, vil bidra til å ivareta dette. Presidentskapet støtter utvalgets øvrige vurderinger og forslag og viser til disse.