14.2 Utvalgets vurdering og forslag
Utvalget foreslår en regulering av journalføringsplikten.
Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt øvrige deler av arkivlova
bør gjelde for Stortinget, viser utvalget til at den gjeldende loven
stammer fra 1992, og at en ny lov er under utarbeidelse. Arkivlovutvalget
overleverte sin utredning, NOU 2019:9 Fra kalveskinn til datasjø,
til Kulturdepartementet i 2019, og et høringsforslag til ny arkivlov
ble sendt ut av Kultur- og likestillingsdepartementet 5. oktober
2021.
Arkivlovutvalget beskrev forholdet mellom Stortinget
og arkivlova i punkt 8.3.5, hvor det ble understreket at Stortingets
virksomhet genererer omfattende dokumentasjon som bør bevares for
ettertiden. Utvalget la til grunn at Stortinget ivaretar dette ansvaret
på en forsvarlig måte. Samtidig ble det påpekt at det ville være
i strid med maktfordelingsprinsippet dersom Stortinget skulle underlegges
styring fra Riksarkivaren eller departementet, som er en del av
den utøvende makt. Regjeringen er dessuten underlagt parlamentarisk
kontroll fra Stortinget. Det er likevel ingenting i veien for at
det kan inngås avtaler om samarbeid dersom det anses ønskelig.
Selv om maktfordelingen tilsier at Stortinget
ikke bør underlegges ekstern styring, påpeker utvalget at det ville
være en fordel om også Stortingets ansvar for å dokumentere sin
virksomhet og gjøre dokumentasjonen tilgjengelig ble reflektert
i arkivlova. Dette ville bidra til å gjøre arkivlova til en lov
som dekker alle statsmaktene. Hvordan dokumentasjon sikres og tilgjengeliggjøres, bør
imidlertid være opp til Stortinget selv å regulere.
Arkivlovutvalget foreslo derfor at ny arkivlov
§ 2 skal fastsette at Stortinget selv vedtar regler for dokumentasjon
av sin virksomhet samt hvordan denne dokumentasjonen skal bevares
og gjøres tilgjengelig for allmennheten. Utvalget anser dette som
en hensiktsmessig løsning og anbefaler at Stortinget, etter vedtakelsen
av ny arkivlov, utformer egne regler for dokumentasjon av sin virksomhet.