13.3 Presidentskapets merknader
Presidentskapet er
enig i at det er behov for endringer i dagens klageordning for å
styrke uavhengigheten i klagebehandlingen og tilliten til at klagebehandlingen
er objektiv og upartisk. Utvalget har gjort grundige vurderinger
av tre alternative ordninger.
Et samlet presidentskap foreslår
at avgjørelsesmyndigheten i klagesaker legges til Stortingets presidentskap.
Ved saksforberedelsen legges det opp til at administrasjonen må
gjøre en fornyet vurdering av avslaget før klagen legges frem for
presidentskapet. Det foreslås også at administrasjonen helt eller
delvis kan gi medhold i klagen. Dersom administrasjonen mener at avslaget
i sin helhet kan omgjøres, og saken heller ikke reiser prinsipielle
problemstillinger som presidentskapet bør ta stilling til, kan klagesaken
med dette avsluttes uten at presidentskapet involveres.
Presidentskapets
flertall, alle unntatt femte visepresident Ingrid Fiskaa,
ser at et rådgivende utvalg vil kunne gi større grad av uavhengighet
i saksforberedelsen, men at en slik ordning har betydelige ulemper.
Utvalget vil ha begrenset innsikt i den spesifikke konteksten for
de ulike dokumentene og opplysningene det vurderer, samt interne
forhold i Stortinget som kan være avgjørende for vurderingene, særlig
når det gjelder spørsmål om merinnsyn. Trolig vil den også medføre
en betydelig økning i saksbehandlingstiden for klagesaker. Det finnes
ingen tilsvarende ordning i resten av statsforvaltningen.
Flertallet mener
at mindretallets forslag, alternativ 1, vil gi en mer uavhengig
og tillitvekkende saksbehandling sammenlignet med dagens ordning.
Alternativet fremstår som relativt enkelt å gjennomføre og effektivt,
uten at det forventes å medføre økt saksbehandlingstid eller behov
for flere ressurser. Klagebehandlingen vil i større grad ligne på
den som skjer i forvaltningen, med en klarere ansvarslinje for avgjørelser.
I tillegg gir denne modellen bedre forutsetninger for å vurdere
mulige skadevirkninger for Stortinget ved innsyn, noe som er særlig
viktig ved vurderinger av meroffentlighet.
Flertallet foreslår
på denne bakgrunn en klageordning i samsvar med mindretallets forslag,
alternativ 1, som beskrevet ovenfor.
Flertallet viser
ellers til at utvalgets mindretall også foreslår organisatoriske
tiltak for å styrke tilliten til saksbehandlingen, hvor saksforberedelsen
bør legges til en enhet som ikke har vært involvert i den opprinnelige vurderingen
av innsynsbegjæringen. Flertallet forutsetter
at Stortingets direktør organiserer arbeidet slik at klagesaker
som legges frem for presidentskapet, underlegges en ny og uhildet
faglig vurdering av andre fagpersoner enn de som har foretatt den
opprinnelige vurderingen, og at direktøren vurderer hva som vil
være de best egnede organisatoriske tiltakene for å ivareta dette på
en hensiktsmessig måte.
Femte visepresident,
Ingrid Fiskaa, er enig med utvalgets flertall i at et eksternt
innsynsutvalg skal gi råd til presidentskapet i klagesaker. Åpenhet
og offentlighet har stor betydning for tilliten til Stortinget som
institusjon. Uansett hvor uavhengig man forsøker å organisere en
klagesaksforberedelse i Stortinget der klagen avgjøres av presidentskapet,
vil det samlede inntrykket utenfra kunne være at klager over avslag
på innsyn ikke får en reell behandling. Et rådgivende organ vil bidra
til å skape større avstand mellom førsteinstansen og klageinstansen
og styrke tilliten til at prosessen er tilstrekkelig uavhengig og
reell, samtidig som Stortinget ikke fraskriver seg myndighet og
ansvar som er lagt til Stortinget. Innsynsutvalget bør ha tre medlemmer
som oppnevnes av Stortinget etter innstilling fra presidentskapet.
Ett medlem skal ha juridisk kompetanse, ett medlem skal ha god kjennskap
til Stortingets virksomhet, og ett medlem oppnevnes etter forslag
fra pressens organer.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortingets regler om dokumentinnsyn § 14 fjerde
ledd skal lyde:
Før en klage oversendes Stortingets presidentskap for
avgjørelse, skal en rådgivende uttalelse innhentes fra Stortingets
innsynsutvalg, jf. § 15.
Stortingets regler om dokumentinnsyn § 15
skal lyde:
§ 15 Stortingets innsynsutvalg
Stortingets innsynsutvalg avgir rådgivende uttalelser
til Stortingets presidentskap i klagesaker etter disse reglene.
Stortingets innsynsutvalg oppnevnes av Stortinget etter
innstilling fra Stortingets presidentskap for et tidsrom på inntil
fire år. Et medlem kan gjenoppnevnes én gang og maksimalt inneha
vervet i åtte år. Utvalget skal ha en leder og to medlemmer, alle
med personlig oppnevnte varamedlemmer.
Stortingets innsynsutvalg skal ha et sekretariat
som foretar saksforberedelse. Stortingets innsynsutvalg og dets
sekretariat kan ikke instrueres av Stortinget.
Stortingets innsynsutvalg kan bare avgi uttalelser når
alle medlemmene deltar i behandlingen. Rådgivende uttalelser avgis
med alminnelig flertall.
Utvalgets rådgivende uttalelser er offentlige.
Dokumenter innhentet for utvalgets saksbehandling er ikke offentlige
hos utvalget.
Innsynsutvalgets medlemmer har taushetsplikt
om opplysninger omtalt i § 5 første til tredje ledd som er mottatt
i utøvelsen av vervet. Taushetsplikten gjelder også etter fratreden.
Den samme taushetsplikten gjelder for utvalgets sekretariat.
Stortingets presidentskap fastsetter godtgjørelse
for utvalgets medlemmer.
§ 15 i presidentskapets tilråding blir § 16.»