2.1 Oppnevning og mandat
Stortinget vedtok 15. juni 2023 å oppnevne et
utvalg til å foreta en helhetlig gjennomgang av Stortingets regler
om dokumentinnsyn. Utvalget skulle blant annet vurdere hvordan saksbehandlingen
i innsynssaker bør innrettes, hvilket organ som skal behandle klager
på avslag om innsyn, og om regler om innsyn i Stortingets dokumenter
bør fastsettes i lov.
Oppnevningen av utvalget har bakgrunn i et representantforslag,
Dokument 8:90 S (2021–2022) om uavhengig behandling av søknader
om innsyn i dokumenter fra Stortingets administrasjon og presidentskap.
I behandlingen av representantforslaget uttrykte presidentskapet
at det ville ta initiativ til en helhetlig gjennomgang av Stortingets
dokumentoffentlighetsregler på et senere tidspunkt, først etter
at andre utredningsarbeid, som ville ha betydning for gjennomgangen
av dokumentinnsynsreglene, var sluttført, jf. Innst. 233 S (2021–2022)
og Innst. 476 S (2022–2023).
Utvalgets mandat er gitt i Stortingets vedtak
nr. 486 (2022–2023) av 15. juni 2023 og lyder slik:
«Utvalget skal foreta en helhetlig gjennomgang
av Stortingets regler om dokumentinnsyn. Det skal tas utgangspunkt
i de alminnelige reglene om dokumentoffentlighet i lov om rett til
innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova), men utvalget
skal vurdere behovet for presiseringer og unntak fra bestemmelsene i
loven, særlig i lys av Stortingets konstitusjonelle rolle, virksomhet
og organisering.
Utvalget skal vurdere hvordan saksbehandlingen
i innsynssaker bør innrettes, herunder hvilket organ som skal behandle
klager på avslag på innsyn i Stortingets dokumenter. Dersom det
foreslås opprettet et nytt organ, skal det vurderes hvordan et slikt
organ bør organiseres.
Utvalget kan også vurdere forholdet mellom de alminnelige
reglene om innsyn i Stortingets dokumenter og bestemmelser om innsyn
og offentlighet i Grunnloven, Stortingets forretningsorden og regler
fastsatt ved særskilt vedtak i Stortinget.
Utvalget bes vurdere om regler om innsyn i Stortingets
dokumenter bør fastsettes i lov. I så fall bes utvalget utarbeide
forslag til lovbestemmelser om dette og vurdere om disse bør inkorporeres
i offentleglova eller fremgå av en egen lov om innsyn i Stortingets
dokumenter.
Utvalget gis frist til 1. oktober 2024.»
Utvalget har hatt følgende sammensetning:
-
Svein Roald Hansen,
leder (A)
-
Olve Grotle (H)
-
Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)
-
Solveig Horne (FrP)
-
Akhtar Chaudhry (SV)
-
Kristine Foss, jurist i Norsk Presseforbund
-
Gard Oterholm, journalist i Dagens Næringsliv
-
Øyvind Andersen, spesialrådgiver i Stortingets administrasjon
-
Maria Bakke, avdelingssjef i Sivilombudet
Utvalgets sekretariat har bestått
av spesialrådgiver Haakon Aakre og seksjonsleder Malin Nossum fra
Stortingets administrasjon.