Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2022 under Klima- og miljødepartementet, Endringar i statsbudsjettet 2022 under Nærings- og fiskeridepartementet, og Endringar i statsbudsjettet 2022 under Olje- og energidepartementet

Til Stortinget

1. Sammendrag

I innstillingen behandles proposisjoner om endringer i statsbudsjettet 2022 fra Olje- og energidepartementet, Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet (kap. 2440 og kap. 5440).

I Prop. 22 S (2022–2023) fremmer Klima- og miljødepartementet en rekke forslag til endringer i statsbudsjettet for 2022 på departementets områder.

I Prop. 26 S (2022–2023) fremmer Nærings- og fiskeridepartementet forslag om endringer i statsbudsjettet for 2022 på en rekke av departementets områder. I denne innstillingen behandles de foreslåtte endringene på kap. 2440 og kap. 5440 Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda.

I Prop. 27 S (2022–2023) kapittel 2 fremmer Olje- og energidepartementet en rekke forslag til endringer i statsbudsjettet for 2022. I proposisjonens kapittel 3 gjør departementet rede for bruk av fullmakt i petroleumsvirksomheten.

For øvrig vises det til proposisjonene.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, lederen Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Michael Tetzschner, fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Kristoffer Robin Haug, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til de tre endringsproposisjonene og behandler disse under ett.

2.1 Komiteens merknader til Prop. 22 S (2022–2023) fra Klima- og miljødepartementet

Komiteen viser til proposisjonen og viser til at det foreslås mindre justeringer på enkelte poster. Komiteen har merket seg at på kap. 1412 Meteorologisk institutt økes bevilgningen med 15,4 mill. kroner, som skyldes manglende betalinger fra Avinor AS for levering av flyværtjenester i 2021 og 2022. Bevilgningen foreslås dekket ved overføring fra Samferdselsdepartementet kap. 1310. Videre foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 1420 post 61 Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning med 56,9 mill. kroner mot tilsvarende økning av tilsagnsfullmakten. Bevilgningsendringen skyldes lavere utbetalinger til tilskuddsordningen Klimasats. Det foreslås å øke bevilgningen over kap. 4481 Salg av klimakvoter. Økningen i anslåtte inntekter fra salg av klimakvoter skyldes oppdaterte ansvar for kvotepris og valutakurs.

Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til de foreslåtte endringene.

2.2 Komiteens merknader til Prop. 26 S (2022–2023) kap. 2440 og 5440 fra Nærings- og fiskeridepartementet

Komiteen viser til proposisjonens kap. 2440 og 5440 Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda, hvor det gjøres endringer. Anslaget for kap. 2440, post 30 Investeringar er økt med 1 000 mill. kroner, til 28 000 mill. kroner. Komiteenhar merket seg at dette i hovedsak kommer av høyere utbyggingsinvesteringer for flere utbygginger som Johan Castberg, Oseberg, Snorre og Gullfaks, samt høyere driftsinvesteringer enn ventet på flere felt og anlegg. Årsaken til økningen er delvis på grunn av lavere produksjonsboring på Draugen, Kvitebjørn, Åsgard og Visund. Bevilgning på kap. 5440, 24.1 Driftsinntekter er foreslått økt med 231 400 mill. kroner, til 662 900 mill. kroner.

Komiteen har merket seg at dette i hovedsak kommer av økte olje- og gasspriser. Prisen på gass er økt fra 7,6 kroner/Sm3 til 13,3 kroner/Sm3 i forhold til tidligere anslag, mens prisen på olje er økt fra 885 NOK/fat til 1 014 NOK/fat. Anslaget for kap. 5440 post 24.2 Driftsutgifter er økt med 32 200 mill. kroner, til 73 100 mill. kroner. Komiteen har merket seg at dette i hovedsak kommer av økte utgifter til kjøp av tredjeparts gass som følge av høyere gasspriser og tredjeparts gassvolum. Produksjonskostnadene økte også som følge av høyere kraftkostnader og økte CO2-kvotepriser. Anslag for kap. 5440 post 24.3 Leite- og feltutviklingsutgifter er økt med 300 mill. kroner, til 2 000 mill. kroner.

Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til de foreslåtte endringene.

2.3 Komiteens merknader til Prop. 27 S (2022–2023) fra Olje- og energidepartementet

Komiteen viser til proposisjonen og viser til at det foreslås mindre justeringer på enkelte poster. Komiteen har merket seg at kap. 1820 post 22 Flaum og skredførebygging reduseres med 100 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at bevilgningene under posten er bundet opp i planlagte og igangsatte prosjekter og inngåtte kontrakter, men store deler av utbetalingene vil forfalle i et senere budsjettår. Komiteen har merket seg at det foreslås å redusere stønad til husholdninger for ekstraordinære strømutgifter, kap. 1820 post 75 med 1,6 mrd. kroner. Med utgangspunkt i gjennomførte utbetalinger så langt i 2022 og priser per medio oktober 20222 er bevilgningsbehovet anslått til 33,2 mrd. kroner i 2022. Anslaget er usikkert. Det blir derfor foreslått å redusere bevilgningen med 1,6 mrd. kroner.

Komiteen slutter seg til de foreslåtte endringene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil påpeke at strømprisene lenge har vært på rekordnivå. For mange er strømregningen nær tålegrensen, både for husholdninger og næringsliv. Disse medlemmer vil vise til Innst. 2 S (2022–2023) fra finanskomiteen, som ble behandlet i Stortinget 1. desember 2022.

Komiteens medlem fra Rødt vil understreke at det er behov for en langt større innsats for flom- og skredforebygging, ikke minst grunnet klimaendringene. Dette medlem mener klimatilpasning har blitt nedprioritert over tid, og frykter konsekvensene av denne nedprioriteringen.

Dette medlem viser til komiteens behandling av Prop. 11 L (2022–2023) Endringer i midlertidig lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (forlenget strømstønad), der en enstemmig komité ber om å få ryddet opp i to av strømstønadslovens hull:

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan husholdninger som får sin oppvarming fra nærvarmeanlegg, kan omfattes av strømstøtteordningen, og melde tilbake til Stortinget snarest mulig om det er mulig med en justering av strømstøtteordningen for å hensynta slike husholdninger innen utgangen av 2022.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan husholdninger som reelt sett har fast bopel i bolig registrert som fritidsbolig – og ikke eier eller disponerer annen bolig – kan omfattes av strømstøtteordningen, og melde tilbake til Stortinget snarest mulig om det er mulig med en justering av strømstøtteordningen for å hensynta slike husholdninger med sikte på utgangen av 2022.»

Dette medlem merker seg at vedtakene kan få budsjettmessige konsekvenser. Videre understreker dette medlem at strømstøtten ikke er Rødts foretrukne løsning for å få bukt med de høye strømprisene. Når det likevel er et stort flertall for denne ordningen, er det viktig å sørge for at støtten gjelder for alle husholdninger i tråd med lovgivernes intensjon. En gruppe som fortsatt ikke er omfattet av denne, er husholdninger tilkoblet mindre, private strømnett, ofte omtalt som «grendenett». På svar på skriftlig spørsmål (5. desember 2022) om regjeringen vurderer å inkludere denne gruppen når det utbetales strømstøtte, konkluderer statsråden med følgende:

«Å inkludere grendenett som ikke er å anse som nettselskaper i strømstønadsordningen slik den er i dag, vurderer jeg på nåværende tidspunkt ikke å være tilstrekkelig formålstjenlig.»

Dette medlem mener dette er et byråkratisk svar på en høyst reell problemstilling som burde løses snarest dersom strømstøtten er den foretrukne, vedvarende løsningen på de høye strømprisene for husholdningene.

3. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet 2022 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

Klima- og miljødepartementet:

1400

Klima- og miljødepartementet

1

Driftsutgifter, reduseres med

3 000 000

fra kr 294 481 000 til kr 291 481 000

21

Spesielle driftsutgifter, økes med

4 600 000

fra kr 81 923 000 til kr 86 523 000

76

Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres, reduseres med

7 000 000

fra kr 142 272 000 til kr 135 272 000

1410

Kunnskap om klima og miljø

70

Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene, økes med

400 000

fra kr 40 756 000 til kr 41 156 000

1412

Meteorologiformål

50

Meteorologisk institutt, økes med

15 400 000

fra kr 359 385 000 til kr 374 785 000

70

Internasjonale samarbeidsprosjekter, reduseres med

7 821 000

fra kr 126 940 000 til kr 119 119 000

1420

Miljødirektoratet

23

Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres, økes med

5 700 000

fra kr 149 508 000 til kr 155 208 000

33

Statlige erverv, nytt landbasert vern, kan overføres, reduseres med

2 481 000

fra kr 6 700 000 til kr 4 219 000

34

Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres, økes med

4 712 000

fra kr 2 256 000 til kr 6 968 000

36

Statlige erverv, marint vern, kan overføres, reduseres med

1 231 000

fra kr 1 231 000 til kr 0

37

Skogplanting, videreføring av pilotprosjekt for stedegne treslag, kan overføres, reduseres med

5 120 000

fra kr 5 120 000 til kr 0

61

Tilskudd til klimatiltak, og klimatilpasning, kan overføres, reduseres med

56 900 000

fra kr 222 838 000 til kr 165 938 000

62

Tilskudd til grønn skipsfart, kan overføres, reduseres med

84 000 000

fra kr 137 157 000 til kr 53 157 000

63

Returordning for kasserte fritidsbåter, reduseres med

600 000

fra kr 700 000 til kr 100 000

69

Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79, reduseres med

43 300 000

fra kr 125 962 000 til kr 82 662 000

75

Utbetaling for vrakpant og tilskudd til kjøretøy og fritidsbåter, overslagsbevilgning, reduseres med

4 500 000

fra kr 528 000 000 til kr 523 500 000

76

Refusjonsordninger, overslagsbevilgning, reduseres med

3 000 000

fra kr 210 500 000 til kr 207 500 000

81

Naturarv og kulturlandskap, kan overføres, reduseres med

1 000 000

fra kr 69 527 000 til kr 68 527 000

1471

Norsk Polarinstitutt

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med

5 000 000

fra kr 116 564 000 til kr 121 564 000

1481

Klimakvoter

1

Driftsutgifter, kan overføres, reduseres med

2 300 000

fra kr 2 611 000 til kr 311 000

Nærings- og fiskeridepartementet:

2440

Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda

30

Investeringar, blir auka med

1 000 000 000

frå kr 27 000 000 000 til kr 28 000 000 000

Olje- og energidepartementet:

1800

Olje- og energidepartementet

1

Driftsutgifter, blir redusert med

5 000 000

frå kr 201 795 000 til kr 196 795 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overførast, kan nyttast under postane 50, 71 og 72, blir auka med

5 000 000

frå kr 38 700 000 til kr 43 700 000

70

Tilskot til internasjonale organisasjonar mv., blir redusert med

700 000

frå kr 7 500 000 til kr 6 800 000

1810

Oljedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overførast, blir redusert med

30 000 000

frå kr 131 500 000 til kr 101 500 000

23

Oppdrags- og samarbeidsverksemd, kan overførast, blir redusert med

12 400 000

frå kr 85 900 000 til kr 73 500 000

1820

Noregs vassdrags- og energidirektorat

22

Flaum- og skredførebygging, kan overførast, kan nyttast under postane 45, 60 og 72, blir redusert med

100 000 000

frå kr 255 300 000 til kr 155 300 000

23

Oppdrags- og samarbeidsverksemd, kan overførast, blir redusert med

15 800 000

frå kr 76 300 000 til kr 60 500 000

25

Krise- og hastetiltak i samband med flaum- og skredhendingar, blir redusert med

25 000 000

frå kr 150 000 000 til kr 125 000 000

26

Reguleringsmyndigheita for energi, blir redusert med

2 000 000

frå kr 70 800 000 til kr 68 800 000

45

Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, kan overførast, kan nyttast under post 22, blir auka med

1 100 000

frå kr 24 500 000 til kr 25 600 000

60

Tilskot til flaum- og skredførebygging, kan overførast, kan nyttast under postane 22 og 72, blir redusert med

100 000 000

frå kr 110 000 000 til kr 10 000 000

75

Stønad til hushald for ekstraordinære straumutgifter, overslagsløyving, blir redusert med

1 600 000 000

frå kr 34 800 000 000 til kr 33 200 000 000

1840

CO2-handtering

72

Langskip – fangst og lagring av CO2, kan overførast, blir redusert med

440 000 000

frå kr 3 840 000 000 til kr 3 400 000 000

Inntekter

Klima- og miljødepartementet:

4420

Miljødirektoratet

06

Gebyrer, statsforvalterembetenes miljøvernavdelinger, økes med

5 700 000

fra kr 37 595 000 til kr 43 295 000

40

Salg av eiendom og festetomter i statlig sikrede friluftsområder, økes med

6 500 000

fra kr 4 500 000 til kr 11 000 000

4481

Salg av klimakvoter

1

Salgsinntekter, økes med

59 789 000

fra kr 2 155 921 000 til kr 2 215 710 000

Nærings- og fiskeridepartementet:

5440

Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

662 900 000 000

Olje- og energidepartementet:

4800

Olje- og energidepartementet

10

Refusjonar, blir redusert med

500 000

frå kr 662 000 til kr 162 000

70

Garantiprovisjon, Gassco, blir auka med

500 000

frå kr 1 500 000 til kr 2 000 000

4810

Oljedirektoratet

1

Gebyrinntekter, blir redusert med

2 700 000

frå kr 28 500 000 til kr 25 800 000

2

Oppdrags- og samarbeidsinntekter, blir redusert med

12 400 000

frå kr 85 900 000 til kr 73 500 000

4820

Noregs vassdrags- og energidirektorat

2

Oppdrags- og samarbeidsinntekter, blir redusert med

15 800 000

frå kr 76 300 000 til kr 60 500 000

3

(NY) Sal av utstyr mv., blir løyvd med

1 100 000

5582

Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet

70

Bidrag til kulturminnevern i regulerte vassdrag, blir auka med

48 000 000

frå kr 30 000 000 til kr 78 000 000

Klima- og miljødepartementet

II
Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan gjøre bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1420

Miljødirektoratet

22

Statlige vannmiljøtiltak

11 mill. kroner

32

Statlige erverv, fylkesvise verneplaner

1 mill. kroner

34

Statlige erverv, nasjonalparker

4,9 mill. kroner

Klima- og miljødepartementet

III
Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1420

Miljødirektoratet

61

Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning

507,4 mill. kroner

62

Tilskudd til grønn skipsfart

201 mill. kroner

Klima- og miljødepartementet

IV
Fullmakt til å inngå forpliktelser

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan pådra forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe inn materiell og til å gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 156,6 mill. kroner.

Nærings- og fiskeridepartementet

V
Tilføying av stikkord

Stortinget samtykkjer i at:

  • 1. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 900 Nærings- og fiskeridepartementet, post 27 Etablering av støtteregister

  • 2. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 919 Ymse fiskeriføremål, post 60 Tilskot til kommunar og fylkeskommunar

  • 3. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 922 Romverksemd, post 71 Internasjonal romverksemd

  • 4. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 940 Internasjonaliseringstiltak, post 70 Eksportfremjetiltak

  • 5. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 2421 Innovasjon Noreg, post 77 Tilskot til verksemder som har hatt inntektsfråfall i samband med krigen i Ukraina

  • 6. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 2460 Eksportfinansiering Noreg, post 25 Forvalting av mellombels lånegarantiordning i samband med krigen i Ukraina

  • 7. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 2460 Eksportfinansiering Noreg, post 26 Forvalting av mellombels lånegarantiordning i samband med høge straumprisar

  • 8. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 2460 Eksportfinansiering Noreg, post 27 Forvalting av luftgarantiordninga

  • 9. stikkordet «kan nyttast under post 21» skal tilføyast kap. 923 Havforskingsinstituttet, post 1 Driftsutgifter

Nærings- og fiskeridepartementet

VI
Tilsegnsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan:

  • 1. gi tilsegn om tilskot ut over gitte løyvingar, men slik at samla ramme for nye tilsegn og gammalt ansvar ikkje overstig følgjande beløp:

    Kap.

    Post

    Nemning

    Samla ramme

    2421

    Innovasjon Noreg

    71

    Innovative næringsmiljø

    75 mill. kroner

    75

    Grøn plattform

    585 mill. kroner

    76

    Miljøteknologi

    1 050 mill. kroner

  • 2. gi tilsegn om tilskot til tapsavsetjing for norsk deltaking i InvestEU med inntil 1 822 mill. kroner under kap. 924 Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogram, post 70 Tilskot, og fråvike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskot før det er behov for å dekkje dei aktuelle utgiftene.

Fullmakter til å pådra forpliktingar ut over gitte løyvingar

Olje- og energidepartementet

VII
Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan pådra staten forpliktingar ut over gitte løyvingar, men slik at den samla ramma for nye forpliktingar og gammalt ansvar ikkje overstig følgande beløp:

Kap.

Post

Nemning

Samla ramme

1810

Oljedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter

125 mill. kroner

1820

Noregs vassdrags- og energidirektorat

22

Flaum- og skredførebygging

250 mill. kroner

Olje- og energidepartementet

VIII
Tilsegnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan gi tilsegn ut over gitte løyvingar, men slik at den samla ramma for nye tilsegner og gammalt ansvar ikkje overstig følgande beløp:

Kap.

Post

Nemning

Samla ramme

1820

Noregs vassdrags- og energidirektorat

60

Tilskot til flaum- og skredførebygging

230 mill. kroner

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 8. desember 2022

Marianne Sivertsen Næss

leder og ordfører