Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2022 under Klima- og miljødepartementet, Endringar i statsbudsjettet 2022 under Nærings- og fiskeridepartementet, og Endringar i statsbudsjettet 2022 under Olje- og energidepartementet
Dette dokument
- Innst. 121 S (2022–2023)
- Kildedok: Prop. 22 S (2022–2023), Prop. 26 S (2022–2023), kap. 2440 og 5440 og Prop. 27 S (2022–2023)
- Utgiver: energi- og miljøkomiteen
- Sidetall: 7
Tilhører sak
Alt om
1. Sammendrag
I innstillingen behandles proposisjoner om endringer i statsbudsjettet 2022 fra Olje- og energidepartementet, Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet (kap. 2440 og kap. 5440).
I Prop. 22 S (2022–2023) fremmer Klima- og miljødepartementet en rekke forslag til endringer i statsbudsjettet for 2022 på departementets områder.
I Prop. 26 S (2022–2023) fremmer Nærings- og fiskeridepartementet forslag om endringer i statsbudsjettet for 2022 på en rekke av departementets områder. I denne innstillingen behandles de foreslåtte endringene på kap. 2440 og kap. 5440 Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda.
I Prop. 27 S (2022–2023) kapittel 2 fremmer Olje- og energidepartementet en rekke forslag til endringer i statsbudsjettet for 2022. I proposisjonens kapittel 3 gjør departementet rede for bruk av fullmakt i petroleumsvirksomheten.
For øvrig vises det til proposisjonene.
2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, lederen Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Michael Tetzschner, fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Kristoffer Robin Haug, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til de tre endringsproposisjonene og behandler disse under ett.
2.1 Komiteens merknader til Prop. 22 S (2022–2023) fra Klima- og miljødepartementet
Komiteen viser til proposisjonen og viser til at det foreslås mindre justeringer på enkelte poster. Komiteen har merket seg at på kap. 1412 Meteorologisk institutt økes bevilgningen med 15,4 mill. kroner, som skyldes manglende betalinger fra Avinor AS for levering av flyværtjenester i 2021 og 2022. Bevilgningen foreslås dekket ved overføring fra Samferdselsdepartementet kap. 1310. Videre foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 1420 post 61 Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning med 56,9 mill. kroner mot tilsvarende økning av tilsagnsfullmakten. Bevilgningsendringen skyldes lavere utbetalinger til tilskuddsordningen Klimasats. Det foreslås å øke bevilgningen over kap. 4481 Salg av klimakvoter. Økningen i anslåtte inntekter fra salg av klimakvoter skyldes oppdaterte ansvar for kvotepris og valutakurs.
Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til de foreslåtte endringene.
2.2 Komiteens merknader til Prop. 26 S (2022–2023) kap. 2440 og 5440 fra Nærings- og fiskeridepartementet
Komiteen viser til proposisjonens kap. 2440 og 5440 Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda, hvor det gjøres endringer. Anslaget for kap. 2440, post 30 Investeringar er økt med 1 000 mill. kroner, til 28 000 mill. kroner. Komiteenhar merket seg at dette i hovedsak kommer av høyere utbyggingsinvesteringer for flere utbygginger som Johan Castberg, Oseberg, Snorre og Gullfaks, samt høyere driftsinvesteringer enn ventet på flere felt og anlegg. Årsaken til økningen er delvis på grunn av lavere produksjonsboring på Draugen, Kvitebjørn, Åsgard og Visund. Bevilgning på kap. 5440, 24.1 Driftsinntekter er foreslått økt med 231 400 mill. kroner, til 662 900 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at dette i hovedsak kommer av økte olje- og gasspriser. Prisen på gass er økt fra 7,6 kroner/Sm3 til 13,3 kroner/Sm3 i forhold til tidligere anslag, mens prisen på olje er økt fra 885 NOK/fat til 1 014 NOK/fat. Anslaget for kap. 5440 post 24.2 Driftsutgifter er økt med 32 200 mill. kroner, til 73 100 mill. kroner. Komiteen har merket seg at dette i hovedsak kommer av økte utgifter til kjøp av tredjeparts gass som følge av høyere gasspriser og tredjeparts gassvolum. Produksjonskostnadene økte også som følge av høyere kraftkostnader og økte CO2-kvotepriser. Anslag for kap. 5440 post 24.3 Leite- og feltutviklingsutgifter er økt med 300 mill. kroner, til 2 000 mill. kroner.
Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til de foreslåtte endringene.
2.3 Komiteens merknader til Prop. 27 S (2022–2023) fra Olje- og energidepartementet
Komiteen viser til proposisjonen og viser til at det foreslås mindre justeringer på enkelte poster. Komiteen har merket seg at kap. 1820 post 22 Flaum og skredførebygging reduseres med 100 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at bevilgningene under posten er bundet opp i planlagte og igangsatte prosjekter og inngåtte kontrakter, men store deler av utbetalingene vil forfalle i et senere budsjettår. Komiteen har merket seg at det foreslås å redusere stønad til husholdninger for ekstraordinære strømutgifter, kap. 1820 post 75 med 1,6 mrd. kroner. Med utgangspunkt i gjennomførte utbetalinger så langt i 2022 og priser per medio oktober 20222 er bevilgningsbehovet anslått til 33,2 mrd. kroner i 2022. Anslaget er usikkert. Det blir derfor foreslått å redusere bevilgningen med 1,6 mrd. kroner.
Komiteen slutter seg til de foreslåtte endringene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil påpeke at strømprisene lenge har vært på rekordnivå. For mange er strømregningen nær tålegrensen, både for husholdninger og næringsliv. Disse medlemmer vil vise til Innst. 2 S (2022–2023) fra finanskomiteen, som ble behandlet i Stortinget 1. desember 2022.
Komiteens medlem fra Rødt vil understreke at det er behov for en langt større innsats for flom- og skredforebygging, ikke minst grunnet klimaendringene. Dette medlem mener klimatilpasning har blitt nedprioritert over tid, og frykter konsekvensene av denne nedprioriteringen.
Dette medlem viser til komiteens behandling av Prop. 11 L (2022–2023) Endringer i midlertidig lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (forlenget strømstønad), der en enstemmig komité ber om å få ryddet opp i to av strømstønadslovens hull:
«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan husholdninger som får sin oppvarming fra nærvarmeanlegg, kan omfattes av strømstøtteordningen, og melde tilbake til Stortinget snarest mulig om det er mulig med en justering av strømstøtteordningen for å hensynta slike husholdninger innen utgangen av 2022.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan husholdninger som reelt sett har fast bopel i bolig registrert som fritidsbolig – og ikke eier eller disponerer annen bolig – kan omfattes av strømstøtteordningen, og melde tilbake til Stortinget snarest mulig om det er mulig med en justering av strømstøtteordningen for å hensynta slike husholdninger med sikte på utgangen av 2022.»
Dette medlem merker seg at vedtakene kan få budsjettmessige konsekvenser. Videre understreker dette medlem at strømstøtten ikke er Rødts foretrukne løsning for å få bukt med de høye strømprisene. Når det likevel er et stort flertall for denne ordningen, er det viktig å sørge for at støtten gjelder for alle husholdninger i tråd med lovgivernes intensjon. En gruppe som fortsatt ikke er omfattet av denne, er husholdninger tilkoblet mindre, private strømnett, ofte omtalt som «grendenett». På svar på skriftlig spørsmål (5. desember 2022) om regjeringen vurderer å inkludere denne gruppen når det utbetales strømstøtte, konkluderer statsråden med følgende:
«Å inkludere grendenett som ikke er å anse som nettselskaper i strømstønadsordningen slik den er i dag, vurderer jeg på nåværende tidspunkt ikke å være tilstrekkelig formålstjenlig.»
Dette medlem mener dette er et byråkratisk svar på en høyst reell problemstilling som burde løses snarest dersom strømstøtten er den foretrukne, vedvarende løsningen på de høye strømprisene for husholdningene.
3. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
I statsbudsjettet 2022 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
|
Kroner |
Utgifter |
||||
Klima- og miljødepartementet: |
||||
1400 |
|
Klima- og miljødepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, reduseres med |
|
3 000 000 |
|
|
fra kr 294 481 000 til kr 291 481 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, økes med |
|
4 600 000 |
|
|
fra kr 81 923 000 til kr 86 523 000 |
|
|
|
76 |
Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres, reduseres med |
|
7 000 000 |
|
|
fra kr 142 272 000 til kr 135 272 000 |
|
|
1410 |
|
Kunnskap om klima og miljø |
|
|
|
70 |
Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene, økes med |
|
400 000 |
|
|
fra kr 40 756 000 til kr 41 156 000 |
|
|
1412 |
|
Meteorologiformål |
|
|
|
50 |
Meteorologisk institutt, økes med |
|
15 400 000 |
|
|
fra kr 359 385 000 til kr 374 785 000 |
|
|
|
70 |
Internasjonale samarbeidsprosjekter, reduseres med |
|
7 821 000 |
|
|
fra kr 126 940 000 til kr 119 119 000 |
|
|
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
|
23 |
Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres, økes med |
|
5 700 000 |
|
|
fra kr 149 508 000 til kr 155 208 000 |
|
|
|
33 |
Statlige erverv, nytt landbasert vern, kan overføres, reduseres med |
|
2 481 000 |
|
|
fra kr 6 700 000 til kr 4 219 000 |
|
|
|
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres, økes med |
|
4 712 000 |
|
|
fra kr 2 256 000 til kr 6 968 000 |
|
|
|
36 |
Statlige erverv, marint vern, kan overføres, reduseres med |
|
1 231 000 |
|
|
fra kr 1 231 000 til kr 0 |
|
|
|
37 |
Skogplanting, videreføring av pilotprosjekt for stedegne treslag, kan overføres, reduseres med |
|
5 120 000 |
|
|
fra kr 5 120 000 til kr 0 |
|
|
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak, og klimatilpasning, kan overføres, reduseres med |
|
56 900 000 |
|
|
fra kr 222 838 000 til kr 165 938 000 |
|
|
|
62 |
Tilskudd til grønn skipsfart, kan overføres, reduseres med |
|
84 000 000 |
|
|
fra kr 137 157 000 til kr 53 157 000 |
|
|
|
63 |
Returordning for kasserte fritidsbåter, reduseres med |
|
600 000 |
|
|
fra kr 700 000 til kr 100 000 |
|
|
|
69 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79, reduseres med |
|
43 300 000 |
|
|
fra kr 125 962 000 til kr 82 662 000 |
|
|
|
75 |
Utbetaling for vrakpant og tilskudd til kjøretøy og fritidsbåter, overslagsbevilgning, reduseres med |
|
4 500 000 |
|
|
fra kr 528 000 000 til kr 523 500 000 |
|
|
|
76 |
Refusjonsordninger, overslagsbevilgning, reduseres med |
|
3 000 000 |
|
|
fra kr 210 500 000 til kr 207 500 000 |
|
|
|
81 |
Naturarv og kulturlandskap, kan overføres, reduseres med |
|
1 000 000 |
|
|
fra kr 69 527 000 til kr 68 527 000 |
|
|
1471 |
|
Norsk Polarinstitutt |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med |
|
5 000 000 |
|
|
fra kr 116 564 000 til kr 121 564 000 |
|
|
1481 |
|
Klimakvoter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan overføres, reduseres med |
|
2 300 000 |
|
|
fra kr 2 611 000 til kr 311 000 |
|
|
Nærings- og fiskeridepartementet: |
||||
2440 |
|
Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda |
|
|
|
30 |
Investeringar, blir auka med |
|
1 000 000 000 |
|
|
frå kr 27 000 000 000 til kr 28 000 000 000 |
|
|
Olje- og energidepartementet: |
||||
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, blir redusert med |
|
5 000 000 |
|
|
frå kr 201 795 000 til kr 196 795 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overførast, kan nyttast under postane 50, 71 og 72, blir auka med |
|
5 000 000 |
|
|
frå kr 38 700 000 til kr 43 700 000 |
|
|
|
70 |
Tilskot til internasjonale organisasjonar mv., blir redusert med |
|
700 000 |
|
|
frå kr 7 500 000 til kr 6 800 000 |
|
|
1810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overførast, blir redusert med |
|
30 000 000 |
|
|
frå kr 131 500 000 til kr 101 500 000 |
|
|
|
23 |
Oppdrags- og samarbeidsverksemd, kan overførast, blir redusert med |
|
12 400 000 |
|
|
frå kr 85 900 000 til kr 73 500 000 |
|
|
1820 |
|
Noregs vassdrags- og energidirektorat |
|
|
|
22 |
Flaum- og skredførebygging, kan overførast, kan nyttast under postane 45, 60 og 72, blir redusert med |
|
100 000 000 |
|
|
frå kr 255 300 000 til kr 155 300 000 |
|
|
|
23 |
Oppdrags- og samarbeidsverksemd, kan overførast, blir redusert med |
|
15 800 000 |
|
|
frå kr 76 300 000 til kr 60 500 000 |
|
|
|
25 |
Krise- og hastetiltak i samband med flaum- og skredhendingar, blir redusert med |
|
25 000 000 |
|
|
frå kr 150 000 000 til kr 125 000 000 |
|
|
|
26 |
Reguleringsmyndigheita for energi, blir redusert med |
|
2 000 000 |
|
|
frå kr 70 800 000 til kr 68 800 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, kan overførast, kan nyttast under post 22, blir auka med |
|
1 100 000 |
|
|
frå kr 24 500 000 til kr 25 600 000 |
|
|
|
60 |
Tilskot til flaum- og skredførebygging, kan overførast, kan nyttast under postane 22 og 72, blir redusert med |
|
100 000 000 |
|
|
frå kr 110 000 000 til kr 10 000 000 |
|
|
|
75 |
Stønad til hushald for ekstraordinære straumutgifter, overslagsløyving, blir redusert med |
|
1 600 000 000 |
|
|
frå kr 34 800 000 000 til kr 33 200 000 000 |
|
|
1840 |
|
CO2-handtering |
|
|
|
72 |
Langskip – fangst og lagring av CO2, kan overførast, blir redusert med |
|
440 000 000 |
|
|
frå kr 3 840 000 000 til kr 3 400 000 000 |
|
|
Inntekter |
||||
Klima- og miljødepartementet: |
||||
4420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
|
06 |
Gebyrer, statsforvalterembetenes miljøvernavdelinger, økes med |
|
5 700 000 |
|
|
fra kr 37 595 000 til kr 43 295 000 |
|
|
|
40 |
Salg av eiendom og festetomter i statlig sikrede friluftsområder, økes med |
|
6 500 000 |
|
|
fra kr 4 500 000 til kr 11 000 000 |
|
|
4481 |
|
Salg av klimakvoter |
|
|
|
1 |
Salgsinntekter, økes med |
|
59 789 000 |
|
|
fra kr 2 155 921 000 til kr 2 215 710 000 |
|
|
Nærings- og fiskeridepartementet: |
||||
5440 |
|
Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda |
|
|
|
24 |
Driftsresultat: |
|
|
|
|
1 Driftsinntekter |
662 900 000 000 |
|
Olje- og energidepartementet: |
||||
4800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
|
10 |
Refusjonar, blir redusert med |
|
500 000 |
|
|
frå kr 662 000 til kr 162 000 |
|
|
|
70 |
Garantiprovisjon, Gassco, blir auka med |
|
500 000 |
|
|
frå kr 1 500 000 til kr 2 000 000 |
|
|
4810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
|
1 |
Gebyrinntekter, blir redusert med |
|
2 700 000 |
|
|
frå kr 28 500 000 til kr 25 800 000 |
|
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter, blir redusert med |
|
12 400 000 |
|
|
frå kr 85 900 000 til kr 73 500 000 |
|
|
4820 |
|
Noregs vassdrags- og energidirektorat |
|
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter, blir redusert med |
|
15 800 000 |
|
|
frå kr 76 300 000 til kr 60 500 000 |
|
|
|
3 |
(NY) Sal av utstyr mv., blir løyvd med |
|
1 100 000 |
5582 |
|
Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet |
|
|
|
70 |
Bidrag til kulturminnevern i regulerte vassdrag, blir auka med |
|
48 000 000 |
|
|
frå kr 30 000 000 til kr 78 000 000 |
|
|
Klima- og miljødepartementet
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan gjøre bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
22 |
Statlige vannmiljøtiltak |
11 mill. kroner |
|
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner |
1 mill. kroner |
|
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker |
4,9 mill. kroner |
Klima- og miljødepartementet
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning |
507,4 mill. kroner |
|
62 |
Tilskudd til grønn skipsfart |
201 mill. kroner |
Klima- og miljødepartementet
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan pådra forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe inn materiell og til å gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 156,6 mill. kroner.
Nærings- og fiskeridepartementet
Stortinget samtykkjer i at:
-
1. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 900 Nærings- og fiskeridepartementet, post 27 Etablering av støtteregister
-
2. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 919 Ymse fiskeriføremål, post 60 Tilskot til kommunar og fylkeskommunar
-
3. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 922 Romverksemd, post 71 Internasjonal romverksemd
-
4. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 940 Internasjonaliseringstiltak, post 70 Eksportfremjetiltak
-
5. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 2421 Innovasjon Noreg, post 77 Tilskot til verksemder som har hatt inntektsfråfall i samband med krigen i Ukraina
-
6. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 2460 Eksportfinansiering Noreg, post 25 Forvalting av mellombels lånegarantiordning i samband med krigen i Ukraina
-
7. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 2460 Eksportfinansiering Noreg, post 26 Forvalting av mellombels lånegarantiordning i samband med høge straumprisar
-
8. stikkordet «kan overførast» skal tilføyast kap. 2460 Eksportfinansiering Noreg, post 27 Forvalting av luftgarantiordninga
-
9. stikkordet «kan nyttast under post 21» skal tilføyast kap. 923 Havforskingsinstituttet, post 1 Driftsutgifter
Nærings- og fiskeridepartementet
Stortinget samtykkjer i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan:
-
1. gi tilsegn om tilskot ut over gitte løyvingar, men slik at samla ramme for nye tilsegn og gammalt ansvar ikkje overstig følgjande beløp:
Kap.
Post
Nemning
Samla ramme
2421
Innovasjon Noreg
71
Innovative næringsmiljø
75 mill. kroner
75
Grøn plattform
585 mill. kroner
76
Miljøteknologi
1 050 mill. kroner
-
2. gi tilsegn om tilskot til tapsavsetjing for norsk deltaking i InvestEU med inntil 1 822 mill. kroner under kap. 924 Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogram, post 70 Tilskot, og fråvike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskot før det er behov for å dekkje dei aktuelle utgiftene.
Fullmakter til å pådra forpliktingar ut over gitte løyvingar
Olje- og energidepartementet
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan pådra staten forpliktingar ut over gitte løyvingar, men slik at den samla ramma for nye forpliktingar og gammalt ansvar ikkje overstig følgande beløp:
Kap. |
Post |
Nemning |
Samla ramme |
1810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
125 mill. kroner |
1820 |
|
Noregs vassdrags- og energidirektorat |
|
|
22 |
Flaum- og skredførebygging |
250 mill. kroner |
Olje- og energidepartementet
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan gi tilsegn ut over gitte løyvingar, men slik at den samla ramma for nye tilsegner og gammalt ansvar ikkje overstig følgande beløp:
Kap. |
Post |
Nemning |
Samla ramme |
1820 |
|
Noregs vassdrags- og energidirektorat |
|
|
60 |
Tilskot til flaum- og skredførebygging |
230 mill. kroner |
Marianne Sivertsen Næss |
leder og ordfører |