3.29 Kap. 770 Tannhelsetjenester
Det foreslås bevilget
342,258 mill. kroner for 2020, jf. Prop. 1 S (2019–2020). Saldert
budsjett for 2019 var på 327,486 mill. kroner.
Komiteen viser
til at tannhelsetjenesten i Norge består av en fylkeskommunal sektor
som yter tannhelsetjenester til deler av befolkningen etter lov
om tannhelsetjenesten, og en privat sektor som i hovedsak tilbyr
tannhelsetjenester til den øvrige befolkningen. Komiteen har merket seg at
det er betydelige geografiske forskjeller i tannlegedekningen. Dette
gjelder også forskjeller mellom antall private og offentlige tannleger.
Oslo har for eksempel tre ganger flere private tannleger per innbygger
sammenliknet med Finnmark. Enkelte steder i landet har kun et offentlig
tannhelsetilbud, og komiteen ser
positivt på at det der legges til rette for at man også kan ta mot
betalende voksne pasienter. Komiteen ser behovet for
å styrke tannhelsen og utjevne forskjeller av geografisk art og
ulike sosiale lag av befolkningen.
Komiteen vil påpeke at den
offentlige tannhelsetjenesten skal organisere forebyggende tiltak
for hele befolkningen. Den skal gi et regelmessig og oppsøkende tilbud
til blant annet grupper av eldre, langtidssyke og uføre i institusjon
og hjemmesykepleie. Komiteen ser derfor
med bekymring på at for 2018 ble kun 21 pst. av hjemmeboende med
hjemmesykepleie undersøkt/behandlet i den fylkeskommunale tannhelsetjenesten. Dette
er en nedgang fra 23 pst. fra foregående år.
Komiteen merker seg at i
forbindelse med regionreformen har fylkeskommunene Aust-Agder, Vest-Agder,
Buskerud, Vestfold og Telemark besluttet å avvikle Tannhelsetjenestens
kompetansesenter Sør (TKS). Komiteen mener i den forbindelse
det er viktig at man i samarbeid med de aktuelle fylkeskommunene
sikrer at de pasientene som har benyttet seg av tjenestene ved kompetansesenteret,
ikke får et dårligere behandlingstilbud.
Komiteen ser positivt på
at tilbudet til tortur- og overgrepsofre, samt personer med alvorlig
angst for tannbehandling, styrkes med 15 mill. kroner, og vil understreke
at det er viktig at denne gruppen gis god oppfølging, uten unødvendig
lang ventetid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til foreslått innstramming i stønad til tannregulering, med
en anslått innsparing på 50,5 mill. kroner i 2020 og en samlet årseffekt
på sikt på 130 mill. kroner.
Flertallet har merket seg
at Helsedirektoratet avga en rapport i november 2019 i samarbeid
med Den norske tannlegeforening og Norsk kjeveortopedisk forening,
og at denne er en oppfølging av Blankholmutvalget. I rapporten foreslås
nye kriterier for stønad til tannregulering, som innebærer en annen
innretning enn regjeringens forslag i statsbudsjettet for 2020.
Under forutsetning av at en kan realisere den forutsatte innsparingen
for folketrygden i 2020 og årseffekt på sikt, er flertallet enig i at de foreslåtte
kriteriene så langt som mulig bør legges til grunn for departementets
omlegging av stønad til tannregulering. Flertallet ber regjeringen
om å følge med på utviklingen i utgifter til stønad til tannregulering,
og foreta nødvendige justeringer i regelverk og takster for å sikre
innsparinger som forutsatt i budsjettforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ser positivt på at regjeringspartiene
likevel sier de vil lytte til faglige råd gitt i Helsedirektoratets
rapport fra november 2019, men merker seg samtidig at de kan bare
lyttes til dersom man sikrer nødvendige innsparinger på tannhelsefeltet som
forutsatt i regjeringens budsjettforslag. Disse medlemmer mener dette
viser at regjeringen har kuttet i støtten til tannhelse og tannregulering
ut fra økonomiske argumenter, ikke faglige.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser
i Prop. 1 S (2019–2020) at folketrygdens utgifter til stønad til
tannbehandling ble redusert med 160 mill. kroner fra 2017–2018,
en nedgang på 6,8 pst. Disse medlemmer merker seg
samtidig at den største nedgangen har skjedd i stønadene til tannbehandling
til personer med sterkt nedsatt evne til egenomsorg som følge av
varig somatisk eller psykisk sykdom, eller varig nedsatt funksjonsevne.
Stønaden for denne gruppen ble redusert med hele 161 mill. kroner,
til 58 mill. kroner i 2018. Disse medlemmer mener reduksjonen
fremstår som svært stor, når man i Prop. 1 S (2017–2018) hadde anslått
konsekvensene av innstrammingene på dette feltet til å bli 30 mill.
kroner, mens resultatet viser en innsparing som er mer enn fem ganger
så stor.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen foreslår å kutte i støtten til tannregulering (kjeveortopedi)
for barn og unge i kategorien klart behov (gruppe c). For 2020 medfører
dette en antatt innsparing på 50,5 mill. kroner, stigende til om
lag 130 mill. kroner i 2024. Kuttet medfører at anslagsvis 10 000
færre barn og unge vil komme inn under støtteordningene for tannregulering. Disse medlemmer skrev
i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2018–2019) følgende:
«Komiteen registrerer
med interesse at Helsedirektoratet har påbegynt et utredningsarbeid
angående sosial ulikhet i tannhelse blant barn og unge.»
Den norske tannlegeforening
skriver i forbindelse med høringen til statsbudsjettet:
«Det er direkte
oppsiktsvekkende at regjeringen foreslår disse kuttene før arbeidsgruppen
med fagfolk, som den selv har satt ned nettopp for å se på prioriteringer
i akkurat denne gruppe (8c), kommer med sin anbefaling. Arbeidsgruppen
leverer sin innstilling i november.»
Disse medlemmer mener det
normalt vil være klokt å avvente resultatet av utredninger regjeringen selv
har satt i gang før man gjør større endringer eller kutt på det
feltet der man har satt i gang et utredningsarbeid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at ifølge SSB har omtrent halvparten av norske barn født
etter år 2000 fått eller får tannregulering, noe som er dobbelt
så høyt som Danmark der 25 pst. av 15-åringer har eller har fått
tannregulering. Flertallet viser
til at i dag kan barn og unge få stønad til tannregulering som er
av kosmetisk art, og som ikke har betydning for tannhelsen. Flertallet mener
det er riktigere å prioritere pasienter med medisinsk behov for
tannhelsetjenester. Flertallet viser
til at på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har derfor
Helsedirektoratet, i samråd med Tannlegeforeningen og Norsk kjeveortopedisk
forening, utarbeidet en rapport med forslag til innstramming i vilkårene
for å få statlig støtte til tannregulering. Arbeidsgruppen la frem
rapporten 4. november 2019, og er enige om kriterier og vilkår for
hvem som bør få støtte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil bemerke
at i Prop. 1 S (2019–2020) legges det opp til at taksten for stønad
til tannbehandling gjennom folketrygden økes generelt med om lag
2,2 pst. neste år. Dette er 1 pst. lavere enn forventet pris- og
kostnadsvekst og innebærer en innsparing for folketrygden på om
lag 22 mill. kroner. Disse
medlemmer ser at dette kan medføre at pasienter vil få økt
egenbetaling ved tannhelsebehandling. Videre er det lagt opp til
nedjustering av enkelttakster tilsvarende 17 mill. kroner i reduserte utgifter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Folketrygdens takster ikke skal virke prisdrivende
i et marked med fri prissetting. Flertallet understreker at
staten ikke bestemmer prisene i tannlegemarkedet, som for fastlegene,
og at det ikke er noen garanti for at ordinær prisjustering av takstene
i sin helhet kommer pasientene til gode. Flertallet velger derfor
å legge til grunn en lavere prisjustering enn forventet pris- og
kostnadsvekst. Det er grunn til å anta at underregulering av takstene
faktisk har bidratt til en begrenset prisvekst på tannbehandling
i privat sektor. I Sverige har de analysert sammenhengen mellom
takstøkninger og prisutvikling for pasientene, og mener det er en
sammenheng. Flertallet viser
til at å ikke prisjustere takstene fullt ut kan dermed, paradoksalt
nok, føre til at pasientene får lavere priser enn de ellers ville
fått.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Helsedirektoratets rapport om stønad til tannregulering, som
er utarbeidet med medvirkning fra fagmiljøene. Disse medlemmer vil understreke
at rapporten er tydelig på at regjeringens forslag til omlegging
av stønad til kjeveortopedisk behandling har gått for langt og at
anbefalingene skiller seg vesentlig fra kuttforslaget i statsbudsjettet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at rapporten ikke omtaler forslaget i statsbudsjettet
eller forslag fra regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at rapporten inneholder forslag til prioritering av tilstandene
som folketrygdens stønad til kjeveortopedisk behandling i gruppe
C. Forslaget innebærer en endring i rekkefølgen på tilstandene som
inngår i gruppe C, og visse tilleggskrav til de eksisterende vilkårene
for stønad. Forslagene i rapporten vil sikre at barn og unge med
et klart behov for behandling fortsatt vil få stønad. Forslaget
går ut på at ingen av gruppene i gruppe 8 C i regelverket fjernes.
Det innføres strengere kriterier innad i de enkelte gruppene, men
pasienter med behov skal fortsatt få behandling. I tillegg åpnes det
for mer individuell vurdering av behov. Forslaget innebærer at mange
færre barn enn foreslått vil miste stønad til behandling, og det
er viktig siden dette er funksjonelle bittavvik – og ikke i nærheten
av kosmetikk. Disse
medlemmer viser til at Helsedirektoratets rapport antyder
at endringene vil føre til 78 mill. kroner mindre i støtte, og ikke
130 mill. kroner slik tilfellet ville blitt med regjeringens forslag.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ved omlegging av støtte til kjeveortopedisk behandling
legge til grunn Helsedirektoratets rapport som er utarbeidet i samarbeid
med fagmiljøene, for slik å sikre at barn som har et klart behov
for behandling, fortsatt vil få stønad.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener sosial ulikhet innenfor tannhelse
er en av våre store velferdsmessige utfordringer. Disse medlemmer viser derfor
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det er lagt inn en
storstilt satsing på dette feltet. Dette gjelder blant annet gratis
tannhelse opp til og med 21 år, og halv pris til 25 år, reversering
av regjeringens forslag til kutt innenfor tannregulering, stønad
til de som har fått utfordringer med tannhelsen som følge av sykdom,
for eksempel kreftoverlevere, samt støtte til nødvendig tannhelsebehandling
for de med dårlig råd.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er svært uheldig at tall fra Helse- og omsorgsdepartementet viser
at det er opptil to års ventetid for tannbehandling for pasienter
med rettigheter innenfor gruppen tortur- og overgrepsofre, og personer
med alvorlig angst for tannbehandling (odontofobi). Disse medlemmer forventer
at regjeringen setter i verk flere tiltak for å forbedre denne situasjonen,
ut over å styrke bevilgningen til feltet i statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen i Granavolden-plattformen
sier den vil: «[v]idereutvikle tannhelsetjenesten, og gradvis utvide
skjermingsordningene».
I statsbudsjettet for 2020 foreslår man imidlertid nye kutt,
i for eksempel stønadsordningene for de med «klart behov» (gruppe
c) for tannregulering og underregulering av stønadssatsene. Når
de nye innstrammingene er fullt ut gjennomført (i 2024), vil disse
kuttene beløpe seg til over 150 mill. kroner årlig. Disse medlemmer mener
derfor statsbudsjettet for 2020 går i motsatt retning av løftene
gitt i Granavolden-plattformen når det gjelder tannhelse.
Disse medlemmer viser for
øvrig til Arbeiderpartiets representantforslag om styrking av norsk
tannhelse (Dokument 8:209 S (2017–2018)), og forventer at regjeringen
innen rimelig tid vil komme tilbake med en oppfølging av vedtaket
som ble fattet av Stortinget i denne saken, der målet er at flere
skal få råd til nødvendig tannhelsebehandling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til innledende merknad og prioriteringer av tannhelsetilbud til
eldre og særlige utsatte grupper. Disse medlemmer mener det
må tas en gjennomgang av prioriteringen av de regionale kompetansesentrene,
særlig i områder der det er universitet/odontologisk fakultet i
umiddelbar nærhet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er underlig at tenner fortsatt ikke sees på som en del av kroppen.
Det skal ikke være mulig å se på smilet til noen hvor mye penger
de har. Disse
medlemmer ser at det er behov for bedre regulering av tannhelsetjenesten,
og sikre at tannleger og kjeveortopeder som mottar støtte fra staten,
har like betingelser som andre legespesialister.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at vi må sette i gang
en tannhelsereform som på sikt sikrer at ingen bruker mer enn 2 500 kroner
i året på tannhelse.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, der det er satt av 780 mill.
kroner til en innfasing av en tannhelsereform. For 2020 vil dette bety
en reversering av regjeringens kutt i støtte til tannregulering,
gjeninnføring av tannhelsesjekk av eldre over 75 år og inkludering
av alle over 30 år i den offentlige tannhelsetjenesten, med gradert
egenandel avhengig av alder.