Nytt logistikknutepunkt i Trondheimsregionen
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at dagens godsterminal i Trondheimsregionen er
lokalisert på Brattøra i Trondheim sentrum, og at det begrenser
kapasiteten til terminalen på lang sikt. Flertallet viser til at lokalisering
av godsterminal i Trondheimsregionen har vært utredet i mange omganger
og gjennom mange tiår, og at det til tross for en KVU gjennomført
for forrige regjering ikke kom noen avklaring den gang. Flertallet er
tilfreds med at valget nå er tatt, og står fast på Torgård som den
endelige løsningen, slik at næringen og Trondheim samt omliggende
kommuner kan planlegge ut fra det. Flertallet viser videre til
at en flytting av godsterminalen sør for byen vil gi nærhet til
de fleste av samlasterne i regionen, og derigjennom være et bidrag
til å flytte mer gods over på jernbane. En godsstrømsanalyse gjennomført
av Logistica for Sør-Trøndelag fylkeskommune antyder at en ny godsterminal
kan bidra til overføring av gods tilsvarende 60 000 trailere i året. Flertallet merker
seg at bygging av trinn 1 av ny godsterminal på Torgård i Trondheim
inngår i Godspakken, som har til formål å flytte mer gods over på
jernbane. Flertallet viser til
at i tillegg til de positive godsoverføringsbidragene, vil flytting
av godsterminalen frigjøre et stort areal i Trondheim sentrum like
ved etablerte kollektivknutepunkt som sentralbanestasjonen, som
vil legge til rette for omfattende og miljøvennlig byutvikling. Flertallet mener
det er viktig at planlegging og gjennomføring av ny godsterminal
trinn 1 gjennomføres raskest mulig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til arbeidet med å etablere et nytt
logistikknutepunkt i Trondheimsområdet. Etableringen av et nytt
logistikknutepunkt vil ha positive effekter både for næringstransporten,
overføringsverdien av gods fra vei til bane, og for byutviklingen
i Trondheim. Disse
medlemmer mener også det på sikt er viktig å etablere terminalen som
en gjennomkjøringsterminal. Disse medlemmer har merket
seg at Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen tidligere har uttalt
seg svært utålmodig om etableringen av en ny terminal, men at de
gjennom fire år i regjering ikke har kommet særlig nærmere en realisering
av prosjektet. Disse
medlemmer viser til at Torgård sør for Trondheim tidligere
er uttalt som ønsket lokasjon for den nye terminalen, uten at dette
har vært endelig stadfestet gjennom noe vedtak. Disse medlemmer mener det
nye logistikkutepunktet i Trondheimsområdet skal ligge på Torgård.
Disse medlemmer har også
merket seg at det allerede har foregått en oppgradering av Heggstadmoen
terminal som skal fungere i påvente av ny godsterminal på Torgård. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at veisystemet inn og ut av den midlertidige terminalen og
over til de store mottagerne av gods som er etablert på begge sider
av Sandmoen kryss, må oppgraderes. Veikrysset på E6 ved Sandmoen
inn mot terminal er kapasitetsmessig sprengt, og er allerede en
stor utfordring for mottakerne av godset. Disse medlemmer mener derfor
det er viktig å jobbe videre med en oppgradering av veisystemene
ved veikrysset på E6 Sandmoen uavhengig av nytt logistikknutepunkt.