1.1 Sammendrag
Nasjonal transportplan 2018–2029 er
en plan for hvordan man de neste tolv årene skal arbeide i retning
av det overordnede og langsiktige målet i transportpolitikken, som
er:
«Et transportsystem
som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til
lavutslippssamfunnet.»
Dette
målet peker ut retningen for utviklingen av transportsystemet frem
mot 2050 og gir rammen for innsatsen i denne transportplanen.
Transportsystemet har stor betydning
for både folk og næringsliv. God mobilitet gir mennesker en enklere
hverdag og frihet til å bosette seg der man ønsker, med tilgang
til varer og tjenester, mulighet til ta utdanning, skaffe seg jobb
og delta i fritidsaktiviteter. For næringslivet er transportsystemets
kvalitet avgjørende for konkurransekraften.
Vi lever i, og må planlegge for, en
verden i endring. Befolkningsutvikling, bosettingsmønster, nærings-
og handelsmønstre har alltid vært viktige forutsetninger for utforming
av transportsystemet. Statistisk sentralbyrås fremskrivinger viser
at folketallet i Norge vil øke til seks millioner like etter 2030
og passere sju millioner i 2060. Ifølge fremskrivinger vil veksten
i transportarbeidet for både personer og gods fortsette frem mot
2050, jf. omtale i kapittel 3, men fordeles ulikt på de ulike transportmidlene. Transportmidlene
har forskjellige kvaliteter. Hvordan man best kan utnytte de ulike
transporttilbudenes styrker og svakheter vil følgelig avhenge av
hvor transportbehovet er og hvilke typer reiser og frakt som etterspørres.
Samtidig blir vår hverdag stadig mer
digitalisert. Den teknologiske utviklingen skjer i stor fart, og
nye løsninger vil prege transportsystemet vårt i nær fremtid. Vi
ser også at klimaendringer setter transportinfrastrukturen på større
prøver, og at vi er avhengige av at infrastrukturen blir mer robust.
Transportsystemet er sårbart for et klima i endring.
I arbeidet med transportplanen er
det lagt stor vekt på å analysere hva som kan oppnås med de økonomiske
rammene som er lagt til grunn. Samfunnsøkonomiske analyser gir en
systematisk oversikt over prissatte og ikke prissatte effekter og
utgjør en viktig del av beslutningsgrunnlaget. Analysene gir også
informasjon om kostnadene ved å gjøre andre prioriteringer. De transportpolitiske
målene har vært et viktig grunnlag for regjeringens prioriteringer
i transportplanen.
Regjeringen har lagt vekt på en balansert
måloppnåelse. Dette innebærer å gjøre prioriteringer slik at ressursbruken
bidrar i retning av de tre hovedmålene:
-
Bedre
framkommelighet for personer og gods i hele landet
-
Redusere
transportulykkene i tråd med nullvisjonen
-
Redusere
klimagassutslippene i tråd med en omstilling mot et lavutslippssamfunn
og redusere andre negative miljøkonsekvenser
Denne
regjeringen har gjennom hele perioden prioritert samferdsel høyt,
og det har vært en stor vekst i samferdselsinvesteringene. De store
behov og utfordringer vi står overfor gjør at regjeringen vil styrke
satsingen i sektoren utover det som er bevilget de siste årene.
For å få et mer moderne transportsystem som håndterer fremtidens
transportbehov i lys av de tre hovedmålene legger regjeringen til
grunn en statlig ramme på 933 mrd. kroner for hele perioden. I tillegg
er det lagt til grunn om lag 131 mrd. kroner i bompenger. Samlet
utgjør dette om lag 1 064 mrd. kroner i planperioden. Det gjennomsnittlige
årlige nivået i statlig ramme blir på 77,7 mrd. kroner, som er 37
pst. høyere enn saldert budsjett for 2017, jf. tabell 1.1. Det innebærer
et svært høyt bevilgningsnivå til samferdselssektoren.
De økonomiske rammene regjeringen
legger opp til i denne meldingen ligger på et betydelig høyere nivå
enn inneværende transportplan, jf. kapittel 5. Regjeringen legger
til grunn en økt ramme til veg, bane, sjø og særskilte transporttiltak
med 253 mrd. kroner sammenliknet med en videreføring av nivået i 2017.
Endringer i handlingsrommet, i prosjektenes kostnader eller utgifter
på andre samfunnsområder vil kunne påvirke innfasing og gjennomføring
av planen. Ressursbruken i de enkelte budsjettår vil bli tilpasset
det årlige handlingsrommet i budsjettene.
Regjeringen vil utvikle effektive
transportkorridorer som binder landet sammen. Det legges opp til over
400 mrd. kroner til investeringer på veg, jernbane, kyst og luftfart
i perioden 2018–2029. Investeringene bidrar til å løse dagens utfordringer,
men er også med på å bygge fremtidens transportsystem. I og mellom
de største byene vil det bli store løft i jernbanetilbudet, særlig
i InterCityområdet på Østlandet, men også omkring Bergen, Trondheim
og Stavanger. Indre InterCity omfatter strekningene mellom Oslo og
Hamar, Sarpsborg og Tønsberg, mens ytre InterCity omfatter strekningene
mellom Oslo og Skien, Halden og Lillehammer. Ringeriksbanen inngår
i InterCityområdet. Gjennom godspakken prioriteres det også betydelige
investeringer i infrastruktur for å styrke godstransporten på jernbane.
Framkommeligheten bedres betydelig, og avstanden mellom landsdelene
vil reduseres betraktelig gjennom ferjeavløsningsprosjekter og andre
store vegtiltak som korter ned reisetiden. Det vil gjennomføres
nye store grep for sjøtransport og luftfart. Av de store tiltakene
inngår:
For å
kunne realisere store kollektivtiltak i de fire største byene («50/50-ordningen»),
er det lagt til grunn 24 mrd. kroner som statlige bidrag. Totalt
legger regjeringen til grunn 155,9 mrd. kroner til investeringsprosjekter
i regi av Statens vegvesen. Videre er det forutsatt 61,7 mrd. kroner
til Nye Veier AS i planperioden til utbygging av porteføljen. På
jernbane er det lagt til grunn en økonomisk ramme på 183,2 mrd.
kroner til investeringsprosjekter. Av dette er det lagt opp til
18 mrd. kroner til godstiltak på jernbane. Det legges opp til å
starte 43 store veg- og baneprosjekter med kostnadsramme over 3
mrd. kroner, og det er lagt opp til at 23 av disse prosjektene vil
bli fullfinansiert i perioden.
I tillegg til satsingen på store investeringsprosjekter
er det også en betydelig satsing på programområdetiltak på veg,
knutepunkt- og stasjonstiltak og farledstiltak. På vegbudsjettet
er det lagt til grunn en økning i det årlige rammenivået til programområdetiltak
med 1,5 mrd. kroner, som er nær en dobling sammenliknet med nivået
i 2017. For midler avsatt til bymiljøavtaler legges det opp til
en tidobling i planperioden. Til jernbane er det forutsatt over
1 mrd. kroner årlig til tekniske tiltak, sikkerhet og miljø samt
stasjoner og knutepunkt. Til kystformål er det forutsatt 240 mill.
kroner årlig.
I denne transportplanen inviterer
vi til nytenkning og utprøving. Det handler om å følge utviklingen
nøye og å legge til rette for at vi kan ta de riktige valgene til
riktig tid når store samferdselsinvesteringer fremover skal gjøres
under endrede teknologiske forutsetninger. Å gripe mulighetene som
ligger i ny teknologi er derfor sentralt for å nå målene for transportsektoren.
Regjeringen vil ta et nytt grep og legger til grunn om lag 1 mrd.
kroner til utprøving og uttesting av ny teknologi som skal øke effektiviteten og
redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Videre legger
regjeringen opp til midler til et pilotprogram for alternativt kjernenett
for å sikre robuste elektroniske kommunikasjonstjenester (ekom) i
fremtiden. Ekom er en sentral forutsetning for fremtidens transportsystem.