2.2 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil utvikle et moderne og framtidsrettet
transportsystem som gjør trafikkavviklingen enklere, raskere og
tryggere. Det skal være gode kommunikasjoner og transportmuligheter
over hele landet. Disse
medlemmer viser til at veger, jernbane, havner og lufthavner
bidrar til å binde landet sammen og er avgjørende for næringsutvikling
og for at folk skal kunne bo i hele landet. Både distriktenes og
byenes behov må derfor ivaretas.
Disse medlemmer viser til
at en robust infrastruktur med god standard også vil bedre trafikksikkerheten
og gjøre at transportsystemet i størst mulig grad kan benyttes av
alle. Disse medlemmer viser
til at økt fremkommelighet, bedre sikkerhet og miljøhensyn må ligge
til grunn for samferdselspolitikken. Klimaendringene får konsekvenser
for veier og jernbane, og det må sikres mot flere og hyppigere skred. Disse medlemmer viser
til at det er store behov for skred- og tunnellsikring på både fylkes-
og riksvegnettet.
Disse medlemmer viser til
at meldingen legger opp til fortsatt vekst i årlige bevilgninger
til NTP-formål som regjeringen Stoltenberg II startet og gjennomførte
i perioden 2005–2014, en vekst som regjeringen Solberg har fulgt
opp i perioden 2014–2017 ved å legge til grunn Stoltenberg IIs NTP.
Meldingen viser at det er et stort behov for forbedringer de kommende
årene dersom man skal nå målene i transportpolitikken.
Disse medlemmer viser til
at komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre omtaler Nasjonal transportplan 2018–2029 som et samferdselsløft
uten sammenligning i nyere norsk historie. Disse medlemmer viser til
at rammene i NTP for 2010–2019 ble økt med 45 pst., og 50 pst. i
NTP for 2014–2023. Rammene i NTP 2018–2029 øker ifølge regjeringen med
37 pst. Regjeringen utvider planperioden med to år, og en stor del
av veksten kommer i år 11 og 12. Beregnet på samme måte som for
de to foregående transportplanene, er veksten 32 pst. Dette er derfor
en utflating i veksten til samferdselssektoren. Den årlige veksten
i kroner som regjeringen legger opp til i planperioden, er heller
ikke historisk sammenlignet med NTP 2014–2023.
Meldingen drøfter imidlertid i svært
begrenset grad det økonomiske handlingsrommet i offentlige budsjetter
de kommende årene. Planene legger opp til å bruke 3,4 mrd. kroner
(2017-kroner) mer hvert eneste år fram til 2023, deretter opp 2,7
mrd. kroner hvert eneste år fram til 2029. Disse medlemmer har i arbeidet
med meldingen stilt en rekke spørsmål til departementet for å få
en grundigere vurdering av hvordan regjeringen har vurdert at opptrappingen
er bærekraftig i lys av et mindre handlingsrom i statsbudsjettet
de kommende årene.
I nasjonalbudsjettet for 2017 beregner
regjeringen selv handlingsrommet for nye satsinger fram til 2020
til 6–7 mrd. kroner. Perspektivmeldingen endrer ikke dette bildet
vesentlig på lengre sikt, snarere tvert imot. Bildet forsterkes
i regjeringens framlegg til revidert budsjett. Satsingen på NTP-formål
og opptrappingen i forsvarsforliket vil de kommende årene ta store
deler av det handlingsrommet som er beskrevet i Meld. St. 1 (2016–2017)
Nasjonalbudsjettet 2017. Hvordan regjeringen mener dette er realistisk
uten betydelig økte skatteinntekter eller store omprioriteringer
på andre samfunnsområder, er ikke sannsynliggjort. Det vises i så
måte til at det er stilt en rekke spørsmål til departementet om
denne problemstillingen. Svarene fra departementet har ikke gitt
noen ny informasjon om regjeringens vurderinger av det økonomiske
handlingsrommet ut over de helt overordnede og uforpliktende betraktningene som
framkommer i stortingsmeldingen.
Disse medlemmer vil peke på
at det er store behov i transportsektoren. Dette gjelder vedlikehold, fornyelse
og investeringer både på veg, kyst, jernbane og luftfarten. Videre
er digital infrastruktur naturlig å se i denne sammenheng, da dette
har blitt like grunnleggende infrastruktur for befolkningen og næringslivet
som de fire tradisjonelle transportformene.
Som følge av den opptrappingen og
det samferdselsløftet regjeringen Stoltenberg II satte i gang i 2005,
bevilges det nå svært mye mer til transport enn på begynnelsen av
2000-tallet. Mens bevilgningene nominelt i regjeringen Bondevik
IIs siste budsjettframlegg var på 20,4 mrd. kroner, er tilsvarende
bevilgning i 2017 i overkant av 56 mrd. kroner. Dette bildet nyanseres
noe av generell prisstigning, enkelte endringer i oppgavefordeling
mellom forvaltningsnivåene og tekniske budsjettendringer som momsreformen
innenfor vegsektoren i 2013. Hovedbildet er imidlertid at det i
dag er vesentlig mer midler til rådighet for å løse transportutfordringene.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen ikke har fulgt opp NTP 2014–2023 på flere viktige områder.
Tiltak for trafikksikkerhet, skredsikring, kollektivtransport, universell
utforming, miljø- og servicetiltak og tiltak for gående og syklende
er alle områder der regjeringen ikke oppfyller de forutsetninger
Stortinget la i gjeldende nasjonale transportplan. Videre viser disse medlemmer til
at Kystverket ikke har fått mer enn 86,3 av den forutsatte planrammen
i perioden, til tross for store udekte behov innenfor sektoren.
Den kanskje største hovedutfordringen
er den sterke kostnadsveksten i sektoren. Bare på de fire årene
siden regjeringen Stoltenberg II la fram NTP 2014–2023 har kostnadene
for prosjekter og områder som var prioritert i gjeldende transportplan,
økt med flere titalls milliarder. I tillegg kommer flere titalls milliarder
i kostnadsvekst på øvrige prosjekter. Det er et viktig spørsmål
hva som er årsaken til denne veksten. Effekten er at en plan over
tolv år med bruk av samlet 1 064 mrd. kroner (inkludert bompenger) for
mange oppleves som lite ambisiøs på grunn av få nye prosjekter sammenlignet
med gjeldende transportplan, og en stor skuffelse siden mange prosjekter er
skjøvet ut i tid eller ikke lenger prioritert.
Disse medlemmer vil peke på
at kostnadsanslagene i meldingen viser at regjeringen ikke har evnet
å ta tak i denne problemstillingen. Effekten er særlig tydelig de
første seks årene av planen. De store bindingene av økonomisk, juridisk
og politisk karakter har vokst betydelig de siste fire årene.
Disse medlemmer mener vi må
organisere utbyggingen av infrastruktur på en måte som gir mest mulig
veg for pengene. Disse
medlemmer mener en i større grad må vurdere sammenhengende
utbygginger og utviklingskontrakter for å få mer igjen for de statlige
investeringene som gjøres. Disse medlemmer viser til
at standarder og omfang i prosjektene bidrar til økte kostnader. Disse medlemmer mener
styringen med prosjektene fra konseptvalg til ferdigstillelse må
styrkes.
Disse medlemmer viser til
at vi står overfor betydelige investeringer i transport- og kommunikasjonsinfrastruktur
i de kommende årene. Disse medlemmer viser
til at digitalisering og industrialisering gir betydelige muligheter
for produktivitetsøkning og dermed kostnadsreduksjoner. Disse medlemmer mener
at en forutsetning for å utløse dette potensialet er kompetanseutvikling
i alle ledd, fra fagarbeider via byggherre til departement.
Disse medlemmer viser til
at utviklingen i deler av næringen går i feil retning, med avmekanisering,
svak verdiskaping og sterke innslag av sosial dumping og lavlønnskonkurranse. Disse medlemmer mener
det må føres en aktiv politikk som ser innovasjon, verdiskaping,
kompetanse og bekjempelse av sosial dumping i sammenheng. Disse medlemmer mener
dette må vektlegges i forbindelse med infrastrukturutbyggingene
i de kommende årene.
Til tross for de betydelig økte rammene
som meldingen legger opp til, er det knapt midler til å følge opp
bindingene eller gjennomføre andre nødvendige tiltak. Konsekvensen
er at mange prosjekter som tidligere lå inne i Stoltenberg IIs transportplan
for perioden 2018–2023, nå er skjøvet ut mot slutten av 2020-tallet
eller er ute av planen. Disse medlemmer viser til
at regjeringen nå utsetter tidligere lovte prosjekter, som nå eksempelvis
blir startet opp om 10 år og kanskje ikke er ferdige før om 15–20
år.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen på sine fire år knapt har klart å gjøre vesentlige
reduksjoner i planleggingstiden, til tross for store ambisjoner.
Regjeringen har i et par tilfeller tatt grep. Dette gjelder blant
annet fellesprosjektene på veg og jernbane på strekningene Arna–Stanghelle
og E16 Skaret–Hønefoss/Ringeriksbanen. Ved ikke å gjennomføre kommunedelplanfasen
ble det lagt opp til rask anleggsstart. Det er derfor et paradoks
når regjeringen for disse prosjektene la opp til rask realisering ved
å kutte i planleggingstiden, at det ikke står penger klare til anleggsdrift
når prosjektene er klare. Det viser en sterkt manglende gjennomføringsevne
fra regjeringens side. Planlegging og gjennomføring av prosjektene
må ses i sammenheng. Det er uklart hvordan denne manglende sammenhengen
mellom planlegging og utbygging vil slå ut i ytterligere økte kostnader
for prosjektene.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens manglende kostnadskontroll og evne til å holde kostnadene
nede i sektoren fører til en kostnadsutvikling som er ute av kontroll.
Situasjonen framstår som svært alvorlig. Dersom regjeringen hadde
evnet å ta reelle grep om kostnadene, kunne situasjonen vært helt
annerledes. I stedet synes det som regjeringen og ansvarlig statsråd
har brukt tiden på å gjennomføre store reformer i sektoren, reformer
som har usikre effekter på kostnadsutviklingen på lengre sikt.
Disse medlemmer viser til
at midler til skredsikring i hovedsak ligger i den usikre siste
seksårsperioden. Disse
medlemmer mener at med de store behovene for å satse mer på
skredsikring for å gi befolkningen trygghet i hverdagen, er dette
en nedvurdering av store deler av Distrikts-Norge.
Disse medlemmer visert til
at det har vært en sentral målsetting i de siste nasjonale transportplanene
å styrke vedlikeholdet av infrastrukturen. Disse medlemmer viser til
at det fortsatt er store etterslep på riksveger og jernbane. Disse medlemmer viser
til at etterslepet på fylkesveger er anslått til 62 mrd. kroner. Disse medlemmer viser
videre til at det nå er 50 pst. større risiko for å bli hardt skadd
eller omkomme pr. kjørte kilometer på fylkesvegnettet enn på riksvegnettet. Disse medlemmer mener
det er viktig å styrke fylkeskommunenes mulighet for å redusere
etterslepet på fylkesveinettet.
Disse medlemmer merker seg
at komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at resultatene av de såkalte reformene på veg
og bane skal legges til grunn i NTP 2018–2029. Disse medlemmer viser til
at disse reformene er presset gjennom basert på til dels dårlige
faglige utredninger og uten at det er sannsynliggjort særlige innsparinger
overfor Stortinget. For øvrig viser disse medlemmer til sine respektive merknader
i Innst. 362 S (2014–2015) og Innst. 386 S (2014–2015).
Disse medlemmer viser til
at regjeringen ikke har noen løsning for hvordan det økende forfallet
på fylkesvegnettet skal håndteres. Disse medlemmer viser til
at dette var en av hovedutfordringene som etatene tok opp i sitt
grunnlagsdokument til NTP. Også denne problemstillingen skyver regjeringen
foran seg og overlater til kommende regjeringer å finne løsninger
på.
Disse medlemmer mener vi må
planlegge arbeidsplasser og boligutbygging bedre slik at vi bruker
minst mulig tid og ressurser på å reise. Statlige og kommunale arbeidsplasser
skal lokaliseres slik at de bidrar til å redusere transportbehovet
og fremmer bruken av kollektivtransport. Disse medlemmer mener det
er viktig å utvikle nye og forbedrede modeller for kollektivtilbud
i områder med mer spredt bosetting og sikre en mer effektiv samordning
av ressurser og virkemidler. Disse medlemmer vil vurdere
hvordan belønningsordningen for kollektivtrafikk og bymiljøavtaler
kan utvides til å omfatte flere byområder. Staten og kommunene må
inngå forpliktende avtaler om byutvikling og arealpolitikk som støtter
opp om statlige investeringer i kollektivtransport, slik at investeringene
får større samfunnsnytte og miljøeffekt. En regional plan for areal
og transport må ligge til grunn for avtalene.
Disse medlemmer mener at det
er en overordnet målsetting at klimagassutslippene fra transportsektoren
reduseres. Disse
medlemmer viser til at for å nå våre forpliktelser i henhold
til Paris-avtalen om kutt i ikke-kvotepliktig sektor må vi sannsynligvis
redusere utslippene fra transportsektoren med omlag 50 pst. Disse medlemmer viser
til at planen gjelder for perioden fram til 2030, og at planen derfor
må vise hvordan vi kan innfri våre forpliktelser.
Disse medlemmer viser til
at meldingen inneholder generelt gode forsett og målsettinger, men det
vises i hovedsak til virkemidler og tiltak innenfor andre departementers
ansvarsområder. Inntrykket er at regjeringen i hovedsak mener at
klimautslippene på transportområdet kan løses ved en avventende holdning
til videre teknologisk utvikling. Disse medlemmer understreker
at det vil være avgjørende for videre utvikling av sektoren at det
utvikles ny og mer klimavennlig teknologi. En slik utvikling skjer
ikke i et vakuum. Marked og etterspørsel etter nullutslippsløsninger
må bygges opp. Her har Norge gått foran. Det trengs fortsatt modige
grep, blant annet at staten og det offentlige utnytter sin innkjøpsmakt
for å få produsentene til å utvikle morgendagens løsninger. Et eksempel
på regjeringens manglende evne og vilje til å prioritere konkrete
tiltak er den svake oppfølgingen som gis av Stortingets vedtak om
å opprette CO2-fond for næringslivets
transporter. Den storstilte satsingen som trengs for å elektrifisere
transportsektoren og bygge opp en bærekraftig biodrivstoffindustri,
er ikke synlig i meldingen. Det vil være et svært stort behov for
å bygge ut ladeinfrastruktur for lav- og nullutslippskjøretøy. Disse medlemmer viser
videre til at utbygging av løsninger for landstrøm for skip og utbygging
av infrastruktur for hydrogen som energibærer er viktig for å redusere
utslippene fra sektoren raskere.
Et nytt CO2-fond må innrettes slik at
transportørene kompenseres for eventuelle merkostnader ved kjøp
av nye lastebiler, busser og skip.
Disse medlemmer mener jernbanen
i Norge spiller en viktig rolle for mobiliteten og godstransporten
i landet. Trafikkveksten i og rundt de store byene skal skje gjennom
økt bruk av kollektivtrafikk, sykkel og gange. Jernbanen er avgjørende
for å nå dette målet.
Disse medlemmer ønsker ikke
privatisering av jernbanen og er kritiske til deler av dagens organisering. Disse medlemmer mener
den såkalte jernbanereformen er en avsporing fra hva som er det viktigste
for norsk jernbane. Etter disse medlemmers syn er problemene
for norsk jernbane i all hovedsak forbundet med gammel infrastruktur.
Disse medlemmer er
motstandere av den såkalte jernbanereformen med fragmentering av
ansvar og konkurranseutsetting. Disse medlemmer registrerer
at stortingsflertallet nå legger opp til en modell med en rekke
nye selskaper og enheter, en modell det koster mange hundre millioner
kroner å etablere og drive.
I stedet for å splitte opp og pulverisere
ansvar ønsker disse
medlemmer i større grad å samle jernbanen. Disse medlemmer vil styrke
NSB som et moderne transportselskap i stedet for å svekke det.
Disse medlemmer mener en forsterket
satsing på havområdene vil gi et økt behov for effektiv og miljøvennlig
transport, maritime operasjoner og telekommunikasjon. Disse medlemmer viser
til at Norge har relativt mange havner, og mange av dem brukes lite.
Resultatet er at infrastrukturen og driften blir kostbar og lite
effektiv. Det er derfor nødvendig å vurdere hvordan vi best utnytter
havnekapasiteten.
Disse medlemmer konstaterer
at så godt som all satsing på fiskerihavner og kystinfrastruktur er
skjøvet ut til siste halvdel av 2020-tallet. Havnasjonen Norge legger
med denne meldingen ikke opp til videre investeringer i det som
vil være vår viktigste inntektskilde. Disse medlemmer mener dette er
uheldig, kortsiktig og en nedprioritering av kysten.
Disse medlemmer viser til
at utviklingen av fiskeriflåten stadig stiller nye krav til fiskerihavnene. Disse medlemmer viser
til at dette utløser investeringsbehov som kan være krevende for
den enkelte kommune. Disse
medlemmer viser til at fiskerihavnene har blitt prioritert
på steder hvor utbyggingen har stor betydning for den nasjonale
verdiskapingen i fiskerinæringen og annen industriutvikling, og videre
har midlene blitt brukt på en slik måte at man skal bidra til å
ivareta fiskerihavnebehov i mindre lokalsamfunn. Disse medlemmer mener at ordningen
med statlig finansiering av utbygging av fiskerihavner skal videreføres.
Disse medlemmer visert til
at nordmenn flyr oftere enn før, og at luftfarten blir mer internasjonal. Disse medlemmer mener
det skaper store utfordringer for klimaet og for flyselskaper og
deres ansatte i en bransje med tøff konkurranse. Disse medlemmer vil ha en
luftfartspolitikk som tar vare på arbeidstakernes rettigheter, og
som stimulerer til en rask utvikling av ny teknologi og innføring av
fornybart drivstoff.
Disse medlemmer viser til
at førerløse fremkomstmidler og intelligente transportsystemer allerede
er i ferd med å revolusjonere samferdselssektoren. Disse medlemmer vil legge
til rette for denne utviklingen og ser optimistisk på hvordan digitalisering
kan skape et betydelig tryggere og mer effektivt transportsystem.
Meldingen beskriver delvis utfordringsbildet i sektoren. Disse medlemmer mener
likevel at hvilke konsekvenser og effekter dette vil ha for hvordan
ny teknologi og digitalisering av transportene vil påvirke folk
og næringsliv, hvilken standard som er nødvendig i utbyggingen av nye
infrastrukturprosjekter, og hvilke prioriteringer som må gjøres
som følge av ny teknologi, er tilnærmet fraværende. Dette er særlig
svakt i lys av hvor langt regjeringens prioriteringer i denne meldingen reelt
strekker seg. Ved å legge opp til oppstart av mange store prosjekter
helt mot slutten av planperioden, legges det opp til bindinger for
om lag 200 mrd. kroner. Dette er en investeringsportefølje som først er
ferdig realisert rundt 2035. Disse medlemmer viser til
at det er sterkt økende usikkerhet omkring hvilke mobilitetsløsninger
som er riktige på det tidspunktet.
Disse medlemmer understreker
at god digital infrastruktur er like viktig som veger, jernbane
og annen grunnleggende infrastruktur. Disse medlemmer mener en digital
fremtid må inkludere alle. Innbyggere og næringsliv i hele landet
må ha høykapasitets nettilgang. Det er et statlig ansvar å legge
til rette for dette. Ambisjon er at Norge er ledende i Europa på
dette.
Disse medlemmer mener dagens
takt på utbyggingen av fullgod bredbåndsdekning over hele landet
må intensiveres. Det må lages en digital infrastrukturplan for å
sikre høykapasitets internettilgang der det ikke er grunnlag for
kommersiell utvikling, og for å vurdere hvordan fremtidens teknologiløsninger
kan påvirke behovet for infrastrukturutbygging.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens ensidige markedsbaserte tilnærming, hvor offentlige tilskudd
skal være begrenset, ikke gir en rask nok utbygging av høyhastighets
bredbånd i hele landet.
Disse medlemmer foreslår at
tilskudd til bredbåndsutbygging inngår som en del av Nasjonal transportplan
2018–2029, og disse
medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative prioriteringer, hvor
det settes av 6 mrd. kroner til utbygging av nettkapasitet i planperioden,
gjennomsnittlig 500 mill. kroner i året.
For store deler av landet utgjør
flytilbudet det eneste regionale kollektive transporttilbudet. Disse medlemmer viser
til at Avinor-modellen og statens kjøp av flytjenester bidrar til
å sikre et kollektivtilbud over hele landet. Disse medlemmer ønsker å bevare
og videreutvikle dette tilbudet.
Disse medlemmer viser til
at det i enkelte tilfeller er behov for å gå inn med ekstraordinære statlige
midler til utbygging av særskilte prosjekter, og viser til at det
i planperioden 2018–2029 er lagt inn ekstra statlige midler til
ny lufthavn i Mo i Rana, og til flytting av lufthavnen i Bodø. Disse medlemmer vil
vurdere egenkapitalbehovet til Avinor ved behov.
Disse medlemmer viser til
at Samferdselsdepartementet høsten 2016 har inngått nye kontrakter
for ruteflygning i Nord-Trøndelag og Nord-Norge gjeldende fra 1. januar
2017. Disse medlemmer vil
fremheve viktigheten av at det blir gitt gode tilbud for disse lokalsamfunnene,
da dette for mange er det eneste reelle alternativet for deres reiser
både innad i regionen og til resten av landet.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen ved utlysningen av FOT-ruteanbudet la opp til større fleksibilitet
enn tidligere. Resultatet er at mange nå har fått et dårligere tilbud,
og det er uttrykt stor misnøye med de nye rutetidene. Dette går
både på antall turer og tidspunkt for turene.
Disse medlemmer viser til
at vi har flere viktige grensekryssende transportårer inn i Sverige. Disse medlemmer vil
styrke samarbeidet med svenske myndigheter og prioritere arbeidet
med å utvikle felles prosjekter for å lykkes med de grensekryssende
prosjektene. Disse
medlemmer vil vurdere hvordan fellesnordiske infrastrukturprosjekter
kan løftes, for eksempel gjennom en felles nordisk infrastrukturplan.
Særlig viktig vil det være å fokusere på grensekryssende strekninger
på jernbanen, hvor det fraktes mye gods eller hvor store byer knyttes
sammen.
Disse medlemmer mener blant
annet at Ofotbanen kan løses gjennom et felles prosjekt mellom svenske
og norske myndigheter.