Komiteen legger nullvisjonen
om null drepte og hardt skadde i trafikken til grunn for arbeidet
med transportpolitikken. Komiteen viser til at det
har vært en klar nedadgående trend for antallet drepte og hardt
skadde, og mener at den langsiktige målrettede innsatsen har vært
vellykket. Likevel understreker komiteen at ethvert liv tapt
i trafikken er ett for mye. Komiteen merker seg at etappemålet
for drepte og hardt skadde i trafikken settes til 350 i 2030, noe
som vil være 60 pst. lavere enn gjennomsnittet for årene 2012–2015.
Det er særlig viktig å ha høye ambisjoner og konkrete delmål for
arbeidet med å realisere nullvisjonen. Komiteen merker seg videre
at målet må nås gjennom både fysiske, trafikantrettede og kjøretøyrettede
tiltak, hvorav ikke alle naturlig inngår i NTP. Komiteen ser frem til konkretiseringen
av mål og tiltak i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2018–2021.
Komiteen merker seg at regjeringen
i planperioden vil rette innsatsen særlig mot fem hovedinnsatsområder,
og at disse er sikre veger, risikoatferd i trafikken, spesielt utsatte
grupper i trafikken, teknologi og tunge kjøretøy. Komiteen merker seg at det innenfor
sikre veger rettes særlig oppmerksomhet mot å hindre utforkjøringer
og møteulykker, og at som del av dette skal alle riksveier som tilfredsstiller gitte
krav, ha forsterket midtoppmerking innen 2019, og være sikret mot
utforkjøring innen 2023. Komiteen merker seg videre
at midlene til trafikksikkerhetstiltak langs riksvegnettet, som
tidligere var et eget programområde, nå inngår i samleposten for programområder
for å øke fleksibiliteten og få mer effektiv bruk av den samlede
ressursinnsatsen.
Komiteen støtter visjonen
om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde
i transportsektoren. Komiteen er
enige i målet om å redusere antall drepte og hardt skadde i vegtrafikken til
maksimalt 350 innen 2030. Komiteen viser til at 0-visjon
må være et overordnet mål å styre etter i all trafikksikkerhetsarbeid. Komiteen mener
det er avgjørende å ta i bruk nødvendige virkemidler, atferdstiltak,
kjøretøytiltak og infrastrukturtiltak for å nå målet om 0-visjonen.
Videre mener komiteen at
trafikksikkerhetsarbeidet må gi spesiell oppmerksomhet til forhold
rundt demografiske endringer, trafikkutvikling, trafikantadferd
og teknologisk utvikling de kommende årene.
Komiteen viser til at trafikantrettede
tiltak er særlig viktig i arbeidet med trafikksikkerhet. Dersom alle
trafikanter overholdt fartsgrensen, brukte bilbelte og ikke kjørte
i ruspåvirket tilstand, ville antall dødsulykker være omtrent halvert.
Sammenhengen mellom endring i gjennomsnittsfarten og ulykkesrisiko
er svært godt dokumentert, og viser at fartsnivået er av stor betydning
for antall drepte og hardt skadde. Komiteen mener derfor informasjons-
og holdningskampanjer sammen med kontrollvirksomhet fortsatt vil
være viktige tiltak. Komiteen mener
videre at temaet «distraksjon» må få større oppmerksomhet gjennom
styrket kunnskapsgrunnlag og iverksetting aktuelle tiltak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at streknings-ATK er et lokalt tiltak
mot fartsoverskridelse. Flertallet mener etablering
av streknings-ATK på særlig ulykkesutsatte strekninger og i lengre
tunneler, i tråd med faglige anbefalinger og etablerte retningslinjer,
kan bidra til å redusere trafikkulykker.