5.1.3 Bompengereform
Komiteen merker seg at formålet
med regjeringens bompengereform er større brukervennlighet og lavere
kostnader gjennom mer profesjonell bompengeinnkreving, kundebehandling
og finansforvaltning. Komiteen viser
til at det er etablert fem regionale selskap, og at utstederrollen
skal skilles fra selskapene. Komiteen legger til grunn
at dette arbeidet skal gjennomføres i løpet av 2017.
Komiteen viser videre til
at Stortinget sluttet seg til ny og enhetlig takst- og rabattstruktur
i Prop. 1 S Tillegg 2 (2015–2016), og at dette innebærer 20 pst.
rabatt for takstgruppe 1, og ingen rabatt for takstgruppe 2 som
er omfattet av påbud om brikke, samt at forskuddsbetaling skal bortfalle. Komiteen mener
dette vil gi et mer kundevennlig og effektivt innkrevingssystem.
Komiteen viser til at det
er grunn til å anta at markedsrente eller binding av rentenivået
vil gi en lavere faktisk rente enn den beregningstekniske renten som
ligger til grunn i bompengeproposisjoner. Et gunstigere rentenivå
kan i store trekk føre til tre ulike fordeler: lavere bompengetakst
per passering, raskere nedbetaling av bompengegjeld eller ytterligere satsing
på infrastruktur. Komiteen vil
på generelt grunnlag bemerke at det i denne sammenhengen er viktig
å komme fram til løsninger som har god forankring blant dem som
er mest berørt av bompengeprosjektet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, merker seg at tilskuddsordningen
for reduserte bompengetakster utenfor byområdene skal fungere som et
insentiv til å legge eksisterende prosjekter inn i de nye, regionale
bompengeselskapene og legge om til et nytt takst- og rabattsystem. Flertallet viser
til at omlegging til nytt takst- og rabattsystem kan bety lavere
rabatter enn de nåværende for bilistene. Flertallet vil da påpeke
at gjennom tilskuddsordningen og ved å benytte handlingsrommet mellom
beregningsteknisk rente og reell rente på lånet som regjeringen
åpnet for i Prop. 1 S (2016–2017), vil den faktiske taksten bilistene
betaler, kunne bli lik eller lavere til tross for redusert rabatt.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at etter mange år med en kraftig vekst
i bompengebidraget til nye riksveiprosjekter har siden regjeringsskiftet
i 2013 bompengeandelen i nye veiprosjekter blitt redusert.
Dette flertallet viser til
at både bompengereformen og tilskuddsordningen vil bidra til ytterligere
takstreduksjoner i allerede etablerte bomprosjekter, og at bompengeandelen
reduseres videre i nye veiprosjekter i denne planperioden.
Dette flertallet legger til
grunn en målsetting om å jobbe for løsninger som gir lavere bomtakster
innenfor den økonomiske rammen med den forutsatte bompengeandelen
som er satt for prosjektet. Dette flertallet viser til
at det nå er åpnet for å justere den beregningstekniske renten basert
på faktisk oppnådd rente for prosjektet når innkrevingen starter.
Det vil kunne bety lavere takster. Lengre nedbetalingstid vil også
kunne gi lavere takster. På E18 i Vestfold er dette gjort med gode
resultater. Rimeligere bomtakster gjør at flere velger å bruke den
nye veien. Dette har som virkninger at færre bruker omkjøringsveiene
slik at det ikke er aktuelt med bompenger på disse. Samtidig gjør
mer trafikk på den nye veien at nedbetalingen gjøres raskere enn
forutsatt til glede for alle som bruker veien.
Dette flertallet mener at
bom på sidevei som hovedregel skal unngås, med mindre det er nødvendig
for å realisere prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser videre til at det i Nasjonal transportplan
2014–2023 (Meld. St. 26 (2012–2013)) som regjeringen Stoltenberg
II la frem, jf. Innst. 450 S (2012–2013), var en sentral målsetting
å effektivisere og øke brukervennligheten på bompengeinnkreving.
De mest sentrale elementene var:
Disse medlemmer er
glad for at Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen har tatt inn
de viktigste elementene fra Arbeiderpartiets bompengereform i sitt
arbeid med å effektivisere bompengeinnkrevingen, men mener arbeidet
med å etablere de fem nye regionale bompenselskapene har tatt altfor
lang tid, og at det ikke har skjedd vesentlige endringer i løpet av
fireårsperioden. Disse
medlemmer viser videre til at det i Nasjonal transportplan
2014–2023 ble varslet at en skulle arbeide videre med å utrede de økonomiske
og administrative konsekvensene av et brikkepåbud for alle kjøretøy
når ordningen for tunge kjøretøy var behandlet av Stortinget. Disse medlemmer er
kritiske til at regjeringen ikke har fulgt opp dette arbeidet.