Bodø lufthavn
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg at regjeringen prioriterer bygging av ny lufthavn i Bodø
i første periode, og støtter dette. Flertallet mener tiltaket vil
styrke Bodø som by og regionsenter, samt styrke regionen og nasjonen. Flertallet vil
bemerke at det haster å komme i gang med arbeidet, og at det må skje
i nært samarbeid med lokale og regionale myndigheter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet visert til at det er nødvendig
å flytte dagens rullebane i Bodø. Disse medlemmer har merket
seg at i transportetatenes grunnlagsdokument til Nasjonal transportplan
2018–2029 viser Avinor til at det kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt
å flytte dagens lufthavn. En flytting vil kunne frigjøre sentrumsnære
områder til byutvikling. Nytten oppstår i hovedsak gjennom reduserte transportkostnader
for befolkning og næringsliv sammenliknet med et alternativ der
byutviklingen skjer lenger unna sentrum.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen foreslår et tilskudd av statlige midler på 2 400
mill. kroner for å realisere prosjektet. Disse medlemmer støtter dette
forslaget.
Disse medlemmer viser til
at forsvars- og utenrikskomiteen i Innst. 62 S (2016–2017) uttalte:
«Samtidig er det etter komiteens
oppfatning positivt og samfunnsøkonomisk fornuftig at regjeringen
vil legge til rette for at en verdiøkning for arealene som frigjøres
ved en eventuell flytting av lufthavnen, i nødvendig grad skal bidra
til å finansiere en ny sivil lufthavn i Bodø. Dette vil være et
vesentlig bidrag til en fremtidig realisering av planene om «Ny by
– ny flyplass» i Bodø, og vil bidra til å legge til rette for økt
vekst i Bodø-samfunnet og regionen».
Disse medlemmer viser til
at Bodø er en av landets mest trafikkerte flyplasser. Disse medlemmer viser
til at det derfor haster med å komme i gang med planlegging og prosjektering
av ny sivil lufthavn i Bodø. Arbeidet må skje i nært samarbeid med
lokale og regionale myndigheter. Disse medlemmer ber regjeringen
snarest mulig gi Avinor i oppdrag om å igangsette arbeidet.
Disse medlemmer viser til
at prosjektet i Bodø gir en unik mulighet til å utvikle et intermodalt transportknutepunkt
og en ny bydel fra bunnen av. Dette gir muligheten for å teste ut
nye innovative løsninger og ny teknologi. Disse medlemmer mener at
prosjektet i Bodø bør gi grunnlag for en systematisk kunnskapsutvikling
for hvordan ny digital teknologi kan brukes for å skape effektive,
bærekraftige og miljøvennlige bymiljøer, særlig med henblikk på
hvordan digitale løsninger kan nyttiggjøres i utvikling av nye løsninger
for mobilitet. Denne kunnskapen vil kunne ha stor overføringsverdi
til andre utviklingsprosjekter i landet.
Disse medlemmer viser til
at det foregår et betydelig utviklings- og innovasjonsarbeid ved
Bodø lufthavn, bl.a. knyttet til det nasjonale senteret for fjernstyrte
tårn og utprøving av autonome servicekjøretøy. Disse medlemmer mener at
det digitale skiftet og ny teknologi gir store muligheter, som bør
vurderes videreutviklet og brukt i forbindelse med bygging av ny
flyplass i Bodø.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere relevante forskningsprogrammer som følger
utviklingen av en ny flyplass og ny bydel i Bodø, for å sikre at
kunnskapen og erfaringene som bygges opp, kan komme hele landet
til nytte.»
Disse medlemmer viser
til at i Bodø ligger flyplass, havn og jernbane nær hverandre, og
utgjør dermed et viktig intermodalt knutepunkt i nordområdene. For
å styrke koblingen mellom transportformene bør jernbanesporet vurderes
flyttet nærmere den nye flyplassen. Disse medlemmer ønsker derfor at
det som en del av planarbeidet med prosjektet i Bodø blir gjennomført
en KVU som styrker sammenhengen mellom Nordlandsbanen, havnen og
flyplassen.