Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen foreslår en høy økonomisk ramme på nærmere
933 mrd. kroner over tolv år, og støtter dette. Rammen fordeles
med 536,0 mrd. kroner til vegformål, 318,9 mrd. kroner til jernbaneformål,
31,7 mrd. kroner til kystforvaltningen, 41,3 mrd. kroner til særskilte transporttiltak
mv. og 4,9 mrd. kroner til nye NTP-formål. Flertallet merker seg at
regjeringen med denne rammen legger opp til en fortsatt stor vekst
i samferdselsbudsjettet.
Flertallet merker seg at
vedlikehold og fornying av eksisterende infrastruktur, bidrag til
å løse utfordringene i byområdene og innsats for å løfte gods fra
vei til sjø og bane får særlig oppmerksomhet.
Flertallet viser til Arbeiderpartiets
merknader, hvor de foretar kutt og omprioriteringer for samlet 51,3
mrd. kroner. Flertallet merker
seg at det ikke legges frem en detaljert prioritering av disse midlene,
men at omprioriteringene fremkommer gjennom merknadene. Flertallet vil
påpeke at det overhodet ikke er samsvar mellom de løftene Arbeiderpartiet
gir, og den inndekningen partiet foreslår. Flertallet viser til at Arbeiderpartiet
mangler flere titalls milliarder kroner på å kunne innfri de viktigste løftene. Flertallet vil
derfor understreke at velgerne ikke kan feste lit til noen av prosjektene
Arbeiderpartiet går inn for, ettersom det er uklart hvilke av løftene
partiet ender opp med å finansiere hvis de får regjeringsmakt. Flertallet mener
Arbeiderpartiets tilnærming til Nasjonal transportplan bidrar til
å undergrave velgernes tillit til Nasjonal transportplan som transportpolitisk
verktøy.
Noen eksempler:
-
Arbeiderpartiet
legger til grunn at InterCity skal fullføres i 2030, uten at det
tilkommer tilstrekkelig finansiering for å gjennomføre dette. I
NTP er det et overheng for ytre IC på om lag 27,8 mrd. kroner som
skal finansieres etter 2029, i tråd med ferdigstillelse i 2032/34.
Dersom IC skal ferdigstilles innen 2030, slik Arbeiderpartiet foreslår, må
det bevilges 27,8 mrd. kroner ut over regjeringens forslag innen
2030, hvorav mesteparten innenfor planperioden, inkludert større
beløp til planlegging i første planperiode. Arbeiderpartiet foreslår
å skyve på godspakken for å finansiere ytre IC innen 2030. Flertallet understreker
at Arbeiderpartiet vil måtte skyve hele godspakken til etter 2029,
noe som overhodet ikke samsvarer med partiets øvrige merknader om
godspakken for jernbanen. Dette vil heller ikke gi tilstrekkelig økt
handlingsrom.
-
Arbeiderpartiet
vil holde på ambisjonen om ferjefri E39 innen 20 år fra 2013, altså
ferdigstillelse i 2033. Selv om kostnadene reduseres til 2013-nivå
med 150 mrd. 2013-kroner eks. mva., vil Arbeiderpartiet mangle flere
titalls milliarder kroner for å kunne ha en realistisk finansiering innenfor
planperioden til å fullføre ambisjonen med en opprustet og ferjefri
E39 innen 2033.
-
Arbeiderpartiet
vil benytte 5,1 mrd. kroner til å fremskynde 27 navngitte prosjekter
med en samlet kostnadsramme på over 50 mrd. kroner til første planperiode.
Det kan umulig gå opp.
-
Arbeiderpartiet
vil prioritere å oppfylle tunnelsikkerhetsdirektivet innen 2019,
uten å foreslå ytterligere finansiering til formålet.
Flertallet har
merket seg at Arbeiderpartiet i flere merknader, samt utspill i
media, sår tvil om at regjeringen vil kunne innfri sine økonomiske
løfter. Flertallet viser
til at Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson Eirik Sivertsen
uttalte følgende i TV- og radioprogrammet Dagsnytt 18 i NRK 5. april 2017:
«Jeg er for å fortsette det samferdselsløftet
vi startet i regjering, men det må skje innenfor en troverdig og
realistisk ramme. […] Jeg stiller spørsmålet [om statsråden er for
ambisiøs], for jeg ser ikke hvordan man godtgjør at dette skal være
mulig. Fordi at hvis vi går tilbake til at NTP skal være en ønskeliste
over morsomme prosjekter og ikke en strategisk plan for investeringer,
så havner vi tilbake der vi var før vi [Arbeiderpartiet] havnet
i regjering.»
Flertallet viser til at det
ikke er mulig å karakterisere Arbeiderpartiets mangelfulle finansiering
av egne løfter som «en troverdig og realistisk ramme». I Arbeiderpartiets
merknader til jernbaneambisjonen i kap. 4.4.3 presenteres en liste
over prosjekter som alle er gode hver for seg, men uten finansiering
i Arbeiderpartiets alternativ passer den godt til beskrivelsen «en
ønskeliste over morsomme prosjekter, og ikke en strategisk plan
for investeringer».
Flertallet merker seg videre
at Arbeiderpartiet i kommentarer ved fremleggelsen av NTP, og i
partiets merknader i innstillingen, stiller spørsmål ved om regjeringen
og samarbeidspartienes NTP er for ambisiøs. Flertallet mener at når partiet
selv legger til grunn enda flere prosjekter innenfor en enda høyere økonomisk
ramme, må svaret på det være at den fremlagte NTP ikke er mer ambisiøs
enn handlingsrommet fremover vil tåle.
Flertallet mener endelig
at Arbeiderpartiets merknader til Nasjonal transportplan er underfinansierte,
urealistiske og vil gi en transportsatsing uten forutsigbarhet,
retning eller reell prioritering, ettersom løftene er større enn
finansieringen, noe som betyr at det ikke er mulig å feste lit til
noen av prosjektene i Arbeiderpartiets alternative plan.
Flertallet viser til at Senterpartiets
merknader innebærer store kutt på viktige prosjekter, som E39 Hordfast
og E18 Vestkorridoren, men at den samlede summen av lovnadene i
merknadene er større enn omprioriteringene som foreslås. Flertallet merker seg
at Senterpartiet har en tydeligere klargjøring av hvilke prosjekter
som må kuttes for å få plass til sine prioriteringer enn Arbeiderpartiet.
Likevel merker flertallet seg
at partiet har større lovnader enn de har finansiering til. Blant
annet legges det til grunn byggestart på E16 Skaret–Hønesfoss og
Ringeriksbanen i 2019, uten at tilstrekkelig med midler flyttes frem.
Videre går flere av merknadene lenger enn rammene i det økonomiske
opplegget, blant annet for E6 Sjoa–Otta, Ringebu–Frya og Indre IC
til Hamar sentrum. Flertallet vil
derfor understreke at velgerne ikke kan feste lit til noen av prosjektene
Senterpartiet går inn for, ettersom det er uklart hvilke av løftene
partiet ender opp med å finansiere hvis de får regjeringsmakt.
Flertallet merker seg videre
at Arbeiderpartiet og Senterpartiet kritiserer kostnadsvekst i sektoren og
budsjetter med en generell effektivisering. Flertallet viser til at det
også var stor kostnadsvekst i sektoren under den rød-grønne regjeringen,
og viser blant annet til arbeidsrapporten «Kostnadsutvikling i vegprosjekter»
fra Concept-programmet ved NTNU fra 2014, som dokumenterer en gjennomsnittlig
kostnadsvekst fra Nasjonal transportplan til sluttkostnad for 21
prosjekter på 38 pst. Dette gjelder altså kun prosjekter gjennomført
under Stoltenberg II-regjeringen. Flertallet mener kostnadsbildet
som synliggjøres i NTP 2018–2029, er svært urovekkende, men at det
første steget er å erkjenne og synliggjøre at problemet er der.
Dette ble aldri gjort av den forrige regjeringen. Flertallet mener derfor det
er påfallende at opposisjonen nå tegner et bilde av at dette er
noe nytt under denne regjeringen. Flertallet peker på at regjeringen
og samarbeidspartiene har etablert Nye Veier AS som har mål om å
redusere utbyggingskostnader med 20 pst. Selskapet har allerede
oppnådd store besparelser i de første kontraktene som er inngått.
Bane NOR SF har som uttalt mål å redusere kostnadene med 10–15 pst.
innenfor utbygging og vedlikehold av jernbane. Til sammen vil dette
utgjøre mange titalls milliarder kroner. Flertallet viser videre til
stortingsmeldingens utfyllende beskrivelse av hvordan erfaring skal
deles og nye systemer for å redusere kostnadsvekst skal etableres. Flertallet mener
dette er konkrete grep som vil gi effekt. Flertallet viser til at Arbeiderpartiet
og Senterpartiet har vært imot disse grepene, og at partiene ikke
har lansert alternative modeller der det kan sannsynliggjøres at
man vil spare tilsvarende summer. Flertallet finner derfor
inndekningene som Arbeiderpartiet og Senterpartiet legger til grunn innen
effektivisering, lite troverdige.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil utvide rammen for
NTP og inkludere digital infrastruktur og en betydelig større satsing
på finansiering av kollektivtiltak, og foreslår derfor en ramme
som er om lag 7 mrd. kroner høyere enn regjeringens forslag for
12-årsperioden.