Feil i Meld. St. 33 (2016–2017)
Nasjonal transportplan 2018–2029
Under er en oversikt over feil i
meldingen som Samferdselsdepartementet er kjent med.
Side 12
Det er én feil på side 12, siste
delsetning i første avsnitt: Det skal være 25 (ikke 23) av prosjektene som
vil bli fullfinansiert i perioden.
Side 57
I kapittel 4.1.6 står det: "Det
ble i Meld. St. 22 (2015–2016) Nye folkevalgte regioner – rolle,
struktur og oppgaver foreslått å overføre ansvaret for kjøp av innenlandske
flyruter til de nye folkevalgte regionene".
Riktig setning skal være: "Det ble
i Meld. St. 22 (2015–2016) Nye folkevalgte regioner – rolle, struktur
og oppgaver foreslått å utrede en overføring av ansvaret for kjøp
av innenlandske flyruter til de nye folkevalgte regionene".
Side 67
I kapittel 4.3.4 henvises det til
"Difi-rapport 2016:2, Nytt veg og jernbanedirektorat?"
Riktig henvisning skal være Difi-rapport
2016:3, "Nytt veg- og jernbanedirektorat om driftsoppgaver i veg-
og jernbaneforvaltningen".
Side 82
I siste hele setning i siste avsnitt
i andre spalte skal det stå "… om lag -55 mrd. kr" (ikke mill. kr).
Side 100
I kapittel 5.8.2 står det nå: "Det
vil ikke være til hinder for å inngå en bymiljøavtale eller byvekstavtale
på et senere tidspunkt".
Riktig setning skal være: "Det vil
ikke være til hinder for å inngå byvekstavtale på et senere tidspunkt".
Side 101
Det er feil henvisning til kapittel
mot slutten av kapittel 5.8.4, hvor det står: "Disse tiltakene er
nærmere beskrevet i kapittel 3 (punkt 3.3.3) og kapittel 11 (Alternativt
kjernenett)". Alternativt kjernenett er omtalt i kapittel 12 og
ikke i kapittel 11.
Side: 119
Under overskriften "Veg" står det
nå:
"De neste tolv årene foreslår regjeringen
å sette av en ramme på 2,4 mrd. kr til programområdet kollektivtiltak
og universell utforming på riksvegnettet."
Det skulle stått:
"De neste tolv årene vil regjeringen
sette av midler innenfor programområdepotten til kollektivtiltak og
universell utforming på riksvegnettet."
Side 192
I første avsnitt etter strekpunktene
heter det: "Den konkrete oppfølgingen for hver enkelt transportform
er beskrevet sektorvis i kapittel 8.5".
Korrekt henvisning skal være: "Den
konkrete oppfølgingen for hver enkelt transportform er beskrevet
sektorvis i kapittel 9.5".
Side 260
Figur 13.2 Riksvegprosjekter i Sør-Norge:
Prosjektene E39 Ålesund–Molde (Møreaksen) og
E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast) er markert med oransje farge (2018–2023).
Dette er feil, prosjektene skulle vært markert med lilla (2024–2029).
Side 278
Tabell 13.7 Nøkkeltall og virkningsberegninger for
E18 Retvet–Vinterbro:
Endring i antall drepte og hardt
skadde pr. år skal være - 0,64 personer (og ikke + 0,64 personer).
Side 282
Tabell 13.9 Nøkkeltall og virkningsberegninger for
E18 Lysaker–Strand:
Endring i antall drepte og hardt
skadde pr. år skal være + 0,3 personer (og ikke - 0,3 personer)
Side 292
Planlegging Bringeland–Vassenden,
som står under overskriften E39 Ålesund–Molde er ikke en del av
denne strekningen, og skulle vært oppført under en overskrift med
tittel "Andre tiltak langs E39". Dette gjelder også etterfølgende
setning om at neste fase i ferjefri E39 i Møre og Romsdal er Hafast.
Side 298
Tabell 13.18 Nøkkeltall og virkningsberegninger for
E16 Skaret–Hønefoss:
Endring i antall drepte og hardt
skadde pr. år skal være - 2,1 personer (og ikke + 2,1 personer).
Side 314
Tabell 13.26 Nøkkeltall og virkningsberegninger for
E6 Megården–Mørsviksbotn:
Endring i antall drepte og hardt
skadde pr. år skal være - 0,4 personer (og ikke 0,4 personer).
Side 316
I siste setning under E10 Fiskebøl–Nappstraumen
står det: "Det tas i den videre planleggingen også høyde for at
det over tid skal etableres gul midtlinje på strekningen Svolvær–Kabelvåg–Leknes, men
at det har lavere prioritet enn øvrige tiltak".
Det skal stå: "Det tas i den videre
planleggingen også høyde for at det over tid skal etableres gul
midtlinje på strekningen Fiskebøl–Svolvær–Leknes, men at det har
lavere prioritet enn øvrige tiltak".
Samferdselsdepartementet har i mai
2017 sendt brev til Statens vegvesen om dette.
Side 316
Det er under avsnittet om "Rv 93
Kløfta" falt ut overskrifter for omtalene av avlastingsveg for Alta sentrum
og ny Kirkenes havn med adkomstveg. Disse omtalene hører ikke inn
under rv 93 Kløfta, og skulle begge hatt egne overskrifter.
Side 320–324:
Presisering: Prosjektene som er
listet opp i vedlegg 1 (side 320–324) er ikke justert for kompensasjon
for premiebetaling til Statens pensjonskasse (SPK). Direkte sammenlikning
med tabell 5.5 (side 91) er derfor ikke mulig. Kompensasjonen utgjør 355,2
mill. kr for hver av seksårsperiodene, og totalt 710,4 mill. kr
i hele planperioden.
Side 324
I vedlegg 1 er det feil i summeringen
på side 324. Summen er 670 mill. kr for mye for perioden 2018–2023
og 670 mill. kr for lite for perioden 2024–2029. Sum for perioden
2018–2023 skal være 55 986 mill. kr (og ikke 56 656 mill. kr). Sum
for perioden 2024–2029 skal være 86 895 mill. kr (og ikke 86 225
mill. kr).
Side 325
I vedlegg 1 skal det for rv 13 Melkeråna–Årdal stå
"stor usikkerhet i kostnadsoverslag" i stedet for 820 mill. kr i
kolonnen "kostnadsoverslag/restbehov, statlige midler". I tillegg
skulle det stått "(start)" etter prosjektnavnet.
Side 327
I vedlegg 2 er sluttsummen for "2024–2029"
feil. I denne kolonnen er ikke godstiltakene summert med i sluttsummen,
så den er 12 466 mill. kr for lav. Riktig sum er 103 654 mill. kr
(og ikke 91 188 mill. kr).