Vedlegg 4 - Brev fra Nærings- og fiskeridepartementet v/statsråd Per Sandberg til næringskomiteen, datert 22. desember 2016

Vedlegg 4
Svar på næringskomiteens anmodning om innspill til representantforslag Dokument 8:7 S (2016-2017)

Jeg viser til Deres brev av 20. desember 2016.

I forbindelse med næringskomiteens behandling av Dokument 8:7 S (2016-2017) representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank Bakke-Jensen og Oskar J. Grimstad om å utvide områdeadgangen i det kvoteregulerte området etter kongekrabbe, har saksordfører Ingrid Heggø følgende spørsmål:

"Hva antas å bli konsekvensene av å utvide deltakeradgangen til hele Finnmark? Hvor mange båter er det som i dag deltar i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe? Hvor mange nye båter forventes å komme inn dersom man åpner fisket for hele Finnmark? Hvor mange av disse båter er på blad B, både i dagens og en eventuell ny, utvidet ordning?

I representantforslaget (Dok 8:7 S) foreslås det at regjeringen skal presentere en opptrappingsmodell for aktivitetskravet. Dersom man for eksempel legger opp til at det i løpet av en treårsperiode settes et tak på 300 000 kroner, hvilke konsekvenser forventes det å få for de fartøy som i dag deltar i det kvoteregulerte fisket?

I statsrådens brev av 16.12.16 til komiteen fremgår det at det har vært gjennomført konsultasjoner med Sametinget, men at det ikke har vært mulig å komme til enighet om saken. Kan statsråden orientere nærmere om hva uenigheten går ut på?"

Hvis deltakeradgangen i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe utvides slik at alle merkeregistrerte fartøy i Finnmark mellom 6-15 meter får adgang til å fiske kongekrabbe i det kvoteregulerte fisket i øst, viser tabellen under hvilken konsekvens det vil ha for fartøykvotene.

Førstehåndsverdi (kr) 2016

Kvotefaktor

Fartøykvoter (tonn) dagens antall deltakere

Fartøykvoter (tonn) - inkludert deltakere fra Vest-Finnmark

Antall fartøy som deltar idag

(pr.12.12.2016)

0 - 24 999

0,1

0,3

0,21

97

25 000 - 49 999

0,25

0,74

0,54

28

50 000 - 99 999

0,5

1,48

1,07

48

100 000 ?

1

2,95

2,15

430

Basert på gjennomsnittsprisen oppnådd for kongekrabbe i 2016 (148 kr pr. kg), kan det anslås en omtrentlig brutto fangstverdi som i tabellen under (tallene kan kun brukes som et estimat da dette er beregnet utfra et gjennomsnitt):

Kvotefaktor

Dagens deltakere

Inkludert Vest-Finnmark

0,1

44 295 kr

31 007 kr

0,25

109 261 kr

79 731 kr

0,5

218 522 kr

157 986 kr

1

435 568 kr

317 448 kr

Tabellene viser at en inkludering av fartøy fra hele Finnmark i kvoteregulert område vil gi en omtrentlig reduksjon i fartøykvote på ca. 30 %. Verdiene som estimeres i tabellen er beregnet utfra dagens totalkvote som er 2000 tonn hannkrabber og 150 tonn hunnkrabber (beregningen er gjort med fratrekk av 10 % av totalkvoten til kvotefleksordningen og 10 % for å ta høyde for at fartøy fortsatt i 2016 kvalifiserer seg til forhøyet kvote i 2017).

I dag er det 603 fartøy som har deltakeradgang i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe.

Dersom man åpner fisket for hele Finnmark vil det med dagens deltakervilkår komme inn ytterligere 248 fartøy som kan kvalifisere seg til å delta.

Av de fartøy som potensielt kan komme inn i det kvoteregulerte området viser manntallsregisteret at 189 fiskere er registrert på blad B.

Av de fartøy som har adgang til å fiske i det kvoteregulerte området i dag viser manntallsregisteret at 507 fiskere er registrert på blad B.

Dersom det legges opp til at det settes et tak på 300 000 kroner som inntektskrav for å kvalifisere til maksimalt forhøyet kvote (kvotefaktor 1), så vil det med dagens deltakelse få følgende konsekvenser på fartøykvoter og potensiell inntjening:

Førstehåndsverdi (kr) 2016

Kvotefaktor

Fartøykvoter (tonn) dagens antall deltakere

Fangstverdi (kroner) – dagens antall deltakere

Antall fartøy som deltar idag

(pr.12.12.2016)

0 – 24 999

0,1

0,35

51 678 kr

95

25 000- 49 000

0,25

0,88

129 932 kr

26

50 000- 299 999

0,5

1,75

258 388 kr

203

300 000 ?

1

3,51

518 252 kr

279

I dag er det aktivitet fra annet fiskeri som følger av kvotemodellen som avgjør hvor høy kvotefaktor man kan oppnå i fisket etter kongekrabbe. Før kvotemodellen ble innført (fra reguleringsåret 2016) fikk fartøy som deltok i åpen gruppe, hvor fartøyeier var registrert på blad A i fiskermanntallet tildelt 0,5 kvotefaktor og fartøy hvor fartøyeier var registrert på blad B i fiskermanntallet tildelt 1,0 kvotefaktor.

Uenigheten med Sametinget går ut på at Sametinget mener det er viktig å tilby næringen forutsigbarhet i forvaltningen, og ønsker erfaring med dagens reguleringsregime over flere sesonger før man gjør endringer i dagens vilkår for deltakelse. Sametinget mener videre at prinsippet om at de som har problemer med krabbe i andre fiskerier også skal ha rettighetene til krabbefisket, og at dette ikke gjenspeiles i en modell som stiller høye krav til aktivitet i annet fiskeri for å oppnå krabbekvoter (kvalifiserings-/omsetningskrav for forhøyet kvote). I sum ønsker Sametinget å videreføre adgangskriteriene og den samme reguleringen som i 2016 også i 2017, og evaluere reglene slik Meld.St.17 (2014-2015) la opp til.