Dokument 8:7 S (2016-2017) fra
stortingsrepresentantene Frank Bakke Jensen og Oskar J. Grimstad
Det vises til brev
av 20.10.2016 fra Næringskomiteen.
Komiteen ber om
Nærings- og fiskeridepartementets vurdering av det vedlagte representantforslaget,
som lyder;
"Stortinget ber
regjeringen endre vilkårene for å kunne delta i åpen gruppe i kystfartøygruppens fangst
etter kongekrabbe innenfor kvoteregulerte området slik at også fartøy
som er registrert i resten av Finnmark, kan delta på samme vilkår
som fartøy fra Øst-Finnmark. Videre bes regjeringen presentere en
opptrappingsmodell for aktivitetskravet slik at man sikrer at denne
retten tilkommer aktive fiskere. Endringen bør gjøres gjeldende
fra reguleringsåret 2017."
Det er allerede
iverksatt en offentlig høring om begge spørsmål som tas opp i forslaget,
i samsvar med forvaltningslovens krav om høring av forskriftsendringer,
gjennom Fiskeridirektoratets høringsnotat av 11. oktober 2016 om
forslag til regulering av og adgang til å delta i fangst av kongekrabbe
i kvoteregulert område i 2017.
Her er det vist
til at fiskere er plaget av kongekrabben også i Vest-Finnmark samt
at det utøves et intensivt desimeringsfiske i områder i Vest-Finnmark
som periodevis er til fortrengsel for utøvelse av andre tradisjonelle
fiskerier. Direktoratet har på bakgrunn av blant annet dette bedt
om høringsinstansenes syn på om vilkårene for å delta bør endres
slik at fartøy fra Vest-Finnmark også kan delta i fangsten i kvoteregulert
område øst for 26°Ø.
Den modellen for
kvotetildeling som nå gjelder, inneholder et krav om førstehåndsverdi
fra andre fiskerier foregående år på kr 100 000 eller mer for å
få full kvote. I stortingsmeldingen om evaluering av kongekrabbeforvaltningen
(Meld. St. 17 (2014-2015)) ble den nye kvotemodellen begrunnet slik
i kap 5.5.3:
"Dagens modell for
kvotefordeling har kun skilt på manntallstatus for fartøyeier, hvor
fartøy med eier på blad B per 1. januar har fått hel kvote og øvrige fartøy
har fått halv kvote. Ved å erstatte dette med en ny modell for kvotefordeling
basert på fartøyets levering av annen fisk, vil man kunne oppnå
større profesjonalisering av fisket og en regulering som i større grad
bidrar til at denne ressursen forbeholdes de som er mest berørt
av bifangstproblemer med kongekrabbe i andre fiskerier. En slik
kvotefordeling vil kunne bidra til å skape mer aktivitet og lønnsomhet
i regionen, herunder styrke driftsgrunnlaget og lønnsomheten for
de enkelte fartøy, men også styrke grunnlaget for landanlegg og
mottaksstasjoner som også er avhengige av annen fisk. Trinnene i
en slik modell for kvotefordeling, det vil si kravene til førstehåndsverdi
i andre fiskerier, vil måtte vurderes på nytt etter at modellen
har virket en tid."
Kvotestigens formål
er således både å oppnå en større profesjonalisering av fisket og
i større grad å bidra til at inntekten fra kongekrabbefangsten forbeholdes
de som er mest berørt av bifangstproblemer med kongekrabbe i andre
fiskerier, men også å styrke grunnlaget for landanlegg og mottaksstasjoner
som også er avhengig av annen fisk.
Kvotestigen ser
samlet slik ut:
-
Førstehåndsverdi
under kr 25 000: Kvotefaktor 0,1
-
Førstehåndsverdi
kr 25 000 – 49 999: kvotefaktor 0,25
-
Førstehåndsverdi
kr 50 000 – 99 999: kvotefaktor 0,5
-
Førstehåndsverdi
kr 100 000 eller mer: kvotefaktor 1,0
Det kan
tenkes at de ulike målene for kvotestigen som er nevnt ovenfor,
trekker i ulike retninger for så vidt gjelder spørsmålet om inntektskravene
for trinnene i stigen bør heves. Direktoratet har i sitt høringsnotat
vist til ulike innspill, både om høyere inntektskrav og om at kravet
er høyt nok, og bedt om høringsinstansenes syn på dette.
Det er gitt uttrykk
for fra departementets side at vi ser positivt på å åpne for at
fartøy fra Vest-Finnmark kan delta i kvoteregulert område og å vurdere en
opptrapping av inntektskravene i kvotestigen. Begrunnelsen for dette
er i det alt vesentlige i samsvar med det som fremkommer i begrunnelsen
for representantforslaget.
Før vi tar et endelig
standpunkt, er det imidlertid behov for å avvente den pågående høring
og de innspill som måtte komme fra høringsinstansene. Jeg vil også
påpeke at Sametinget har rett til konsultasjoner med departementet
før vi for vår del tar endelig stilling til saken.