Vedlegg 2 - Brev fra Nærings- og fiskeridepartementet v/statsråd Per Sandberg til næringskomiteen, datert 14. desember 2016

Vedlegg 2
Svar på Næringskomiteens anmodning om innspill til behandling av Dokument 8:7 S (2016-2017) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank Bakke-Jensen og Oskar J. Grimstad

Jeg viser til Deres brev av 9. desember 2016.

I forbindelse med Næringskomiteens behandling av Dokument 8:7 S (2016-2017) representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank Bakke-Jensen og Oskar J. Grimstad om å utvide områdeadgangen i det kvoteregulerte området etter kongekrabbe, har saksordfører Ingrid Heggø bedt om å få oversendt en oppsummering av innspillene etter høringen som nylig er gjennomført i forbindelse med kongekrabbe reguleringen for 2017.

Det ble i høringen bedt om innspill på de spørsmål som representantforslaget reiser;

  1. om vilkårene for å delta i åpen gruppe bør endres slik at fartøy fra Vest-Finnmark også kan delta i fangst av kongekrabbe i kvoteregulert område.

  2. hvor høyst omsetningskravet bør være for å oppnå full kvote i kongekrabbefisket.

Næringskomiteen har også bedt om en vurdering av hvilken ordning for regulering av kongekrabbe jeg vil tilrå.

1. Høringsinstansenes innspill – endring av vilkår for deltakelse

Norges Fiskarlag (NF) er prinsipielt imot at man skal legge til grunn fartøy/fisker sin geografiske registreringskommune som grunnlag for å innlemme/utelukke deltakelse i fiskerier. Norges Fiskarlag mener i første omgang fartøy merkeregisteret i Måsøy kommune fra og med 2017 kan inkluderes i kvoteregulert område. Det geografiske området for deltakelse i åpen gruppe kan deretter vurderes utvidet dersom utbredelsen av kongekrabbe øker langs kysten. Dette vil være i tråd med intensjonen om at det er de fartøy som er plaget med kongekrabbe i andre fiskerier som bør gis mulighet for å kunne fangste kongekrabbe innenfor det kvoteregulerte området.

Norges Kystfiskarlag krever at dersom fartøy fra Vest-Finnmark skal få adgang til å delta i det kvoteregulerte området, må områdets geografiske areal utvides og dagens omsetningskrav videreføres.

Sjømat Norge påpeker at en endring i deltakeradgangen som åpner for at fartøy fra Vest-Finnmark kan delta i det kvoteregulerte fisket medfører en betydelig utvanning av det forvaltningsprinsippet som reguleringen av kongekrabbefisket har vært fundert på. For Måsøy, som ligger tett opp til det kvoteregulerte området, er situasjonen vesentlig annerledes enn i mer vestlige områder. Her er påvirkningen fra kongekrabben større, og det intensive frie fisket etter kongekrabbe er i perioder til hinder for andre fiskerier. Prinsipielt mener Sjømat Norge at det vil være betenkelig med tanke på stabilitet og forutsigbarhet å foreta en så omfattende endring i reguleringen som antydet i høringsnotatet. En betydelig økning i antall deltakende fartøy kan gi uheldige utslag, og vil kreve omstilling både hos fiskeflåten og i industrien.

Fiskekjøpernes Forening (FiFor) og Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) mener at alle fartøy i Finnmark som har deltakeradgang i lukket gruppes fiske etter torsk, hyse og sei, bør få tilgang til krabbefisket. Det bør imidlertid settes krav til at alle de som fisker kongekrabbe i Finnmark også må tilfredsstille aktivitetskravet og levere denne fisken i Finnmark.

Finnmark fylkeskommune anser ikke det aktuelle endringene å være tilstrekkelig belyst. Fylkeskommunen mener at det er ulempen av kongekrabben i annet fiskeri som skal ligge til grunn for deltakeradgang i det kvoteregulerte området. Om man velger å fravike dette prinsippet slik at kun bostedsadresse skal kvalifisere til adgang i kongekrabbefiske, vil det kunne åpne for regionale kvoter også i andre fiskerier.

Sør-Varanger kommune, Nesseby kommune, Vadsø kommune, Vardø kommune, Båtsfjord kommune, Berlevåg kommune, Tana kommune, Lebesby kommune og Porsanger kommune siterer fiskeriminister Per Sandberg sitt svar til Stortinget 8. april d.å. (Dokument nr. 15:837 (2015-2016)): «Det vil være i strid med Stortingets beslutning om å videreføre gjeldende vestgrense. Dersom forslaget er å forstå dit hen at fartøy fra Vest-Finnmark må få adgang til å delta i det kvoteregulerte fisket i Øst-Finnmark, uten en flytting av vestgrensen, vil dette også være i strid med Stortingets vedtak.». Kommunene sier seg enig i dette.

Sjøsamisk Fangst- og fiskeriorganisasjon (Bivdi) går inn for at fiskere og fartøy registrert i Vest-Finnmark på lik linje med fiskere og fartøy i Øst-Finnmark gis adgang til å fiske krabbe øst for 26-graden. En slik endring av adgangsbegrensningen vil innebære en likebehandling av alle fiskere i Finnmark.

Miljødirektoratet er bekymret for at en markant økning i antall fartøy som gis adgang til å delta i fisket i neste omgang kan føre til krav om at grensen for det kvoteregulerte området flyttes vestover, og mener derfor at det ikke bør gis adgang til å delta i fiske i kvoteregulert område for fartøy fra Vest-Finnmark.

Fjordfiskenemda mener at hvis det åpnes for utvidelse kan Måsøy kommune inkluderes og det geografiske området utvides tilsvarende. Dette er i tråd med det grunnleggende prinsippet om at det er de som har vært mest plaget med kongekrabbe i sin yrkesutøvelse skal kunne utnytte kongekrabben som ressurs.

Sametinget mener at dersom man legger til grunn hovedprinsippet om at de som er mest plaget med kongekrabbe som bifangst i sitt fiske etter andre arter, har fiskerne i Øst-Finnmark vært betydelig større plaget enn fiskerne i Vest-Finnmark. Sametinget opprettholder sitt standpunkt om at det kun er fiskere som bor i området øst for 26°Ø som skal ha adgang til å delta i åpen gruppe i kongekrabbefangsten.

2. Høringsinstansenes innspill – omsetningskrav kvotemodell

Norges Fiskarlag mener at man for 2017 skal videreføre samme krav til inntektsnivåer fra andre fiskerier som i 2016. Ut i fra en helhetsvurdering foreslår Norges Fiskarlag at nivået fra førstehåndsverdi fra annen fisk fra og med 2018 settes opp, og at 300 000 kr i inntekt fra andre fiskerier skal kvalifisere til full kvote.

Norges Kystfiskarlag er positive til dagens modell og hensikten med å profesjonalisere, samt stimulere til aktivitet i fiskeriene. Dagens modell for kvotetildeling (omsetningskrav) må få virke over lengre tid og evalueres før man vurderer eventuelle endringer i omsetningskravet.

Sjømat Norge vurderer at tidligere justeringer av reguleringene har hatt god effekt, og mener derfor at omsetningskravet ikke bør endres vesentlig. Det kan likevel være fornuftig at omsetningskravet skjerpes noe, spesielt dersom det åpnes for flere deltakere i åpen gruppe. Sjømat Norge foreslår at et nytt krav gjøres gjeldende for reguleringene for 2018, og det settes til kr 250 000 for hel kvotefaktor. Dette vil gi fiskerne tid til å tilpasse seg og kravet vil få god effekt på fisket etter andre arter i 2017.

Finnmark fylkeskommune mener det er urimelig å skulle endre på omsetningskravene og den nye kvotestigen etter bare ett års virkning.

Vest-Finnmark regionråd anbefaler at man skaffer seg kunnskap om virkningen av å endre omsetningskravet, for å fastslå om omsetningskravet bør øke, og i så fall hvor mye økningen bør være.

Finnmark bondelag ber om at omsetningskravet holdes uforandret, men mener at inntekt fra annen primærnæring som reindrift og landbruk skal inkluderes.

Fjordfiskenemda mener at dagens kvotestige bør bli stående.

Tana og Omegn Sjølaksefiskeforening mener at omsetningskravet på 100 000 kr har gjort at mange er utstengt og har fått reduserte kongekrabbekvoter. Slike reguleringer som utestenger folket fra fiskeriene, også sett i et samisk rettighetsperspektiv må ikke skje.

Bivdi mener at dagens omsetningskrav fungerer etter hensikten og fastholder at omsetningskravet opprettholdes og videreføres for 2017.

Sametinget mener i utgangspunktet at 50 000 kr er nok for å kvalifisere seg til full kongekrabbekvote, men kan subsidiert støtte dagens omsetningskrav på 100 000 kr.

På bakgrunn av en helhetsvurdering av den påvirkning kongekrabben har på fiskerinæringen i hele Finnmark fylke, mener jeg at alle fartøy også i Vest-Finnmark bør få delta i det kvoteregulerte området i øst. Fartøy også fra denne delen av Finnmark opplever ulempe med kongekrabben i sine fiskerier, og det er derfor ønskelig at alle fartøy i Finnmark skal få nyte godt av den merverdien kongekrabben bidrar til. Dette vil også stille alle finnmarksfartøyene likt med hensyn til å utnytte de positive bidragene som kongekrabbefisket kan gi til lønnsomheten i fiskeriene.