Svar på Næringskomiteens anmodning
om innspill til behandling av Dokument 8:7 S (2016-2017) - representantforslag
fra stortingsrepresentantene Frank Bakke-Jensen og Oskar J. Grimstad
Jeg viser til Deres
brev av 9. desember 2016.
I forbindelse med
Næringskomiteens behandling av Dokument 8:7 S (2016-2017) representantforslag fra
stortingsrepresentantene Frank Bakke-Jensen og Oskar J. Grimstad
om å utvide områdeadgangen i det kvoteregulerte området etter kongekrabbe,
har saksordfører Ingrid Heggø bedt om å få oversendt en oppsummering
av innspillene etter høringen som nylig er gjennomført i forbindelse
med kongekrabbe reguleringen for 2017.
Det ble i høringen
bedt om innspill på de spørsmål som representantforslaget reiser;
-
om vilkårene for
å delta i åpen gruppe bør endres slik at fartøy fra Vest-Finnmark
også kan delta i fangst av kongekrabbe i kvoteregulert område.
-
hvor høyst omsetningskravet
bør være for å oppnå full kvote i kongekrabbefisket.
Næringskomiteen
har også bedt om en vurdering av hvilken ordning for regulering
av kongekrabbe jeg vil tilrå.
1. Høringsinstansenes innspill
– endring av vilkår for deltakelse
Norges Fiskarlag (NF) er prinsipielt
imot at man skal legge til grunn fartøy/fisker sin geografiske registreringskommune
som grunnlag for å innlemme/utelukke deltakelse i fiskerier. Norges
Fiskarlag mener i første omgang fartøy merkeregisteret i Måsøy kommune
fra og med 2017 kan inkluderes i kvoteregulert område. Det geografiske
området for deltakelse i åpen gruppe kan deretter vurderes utvidet
dersom utbredelsen av kongekrabbe øker langs kysten. Dette vil være
i tråd med intensjonen om at det er de fartøy som er plaget med
kongekrabbe i andre fiskerier som bør gis mulighet for å kunne fangste
kongekrabbe innenfor det kvoteregulerte området.
Norges Kystfiskarlag krever
at dersom fartøy fra Vest-Finnmark skal få adgang til å delta i
det kvoteregulerte området, må områdets geografiske areal utvides
og dagens omsetningskrav videreføres.
Sjømat Norge påpeker at en
endring i deltakeradgangen som åpner for at fartøy fra Vest-Finnmark kan
delta i det kvoteregulerte fisket medfører en betydelig utvanning
av det forvaltningsprinsippet som reguleringen av kongekrabbefisket
har vært fundert på. For Måsøy, som ligger tett opp til det kvoteregulerte
området, er situasjonen vesentlig annerledes enn i mer vestlige
områder. Her er påvirkningen fra kongekrabben større, og det intensive
frie fisket etter kongekrabbe er i perioder til hinder for andre
fiskerier. Prinsipielt mener Sjømat Norge at det vil være betenkelig
med tanke på stabilitet og forutsigbarhet å foreta en så omfattende
endring i reguleringen som antydet i høringsnotatet. En betydelig
økning i antall deltakende fartøy kan gi uheldige utslag, og vil
kreve omstilling både hos fiskeflåten og i industrien.
Fiskekjøpernes Forening (FiFor)
og Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) mener at alle
fartøy i Finnmark som har deltakeradgang i lukket gruppes fiske
etter torsk, hyse og sei, bør få tilgang til krabbefisket. Det bør
imidlertid settes krav til at alle de som fisker kongekrabbe i Finnmark
også må tilfredsstille aktivitetskravet og levere denne fisken i Finnmark.
Finnmark fylkeskommune anser
ikke det aktuelle endringene å være tilstrekkelig belyst. Fylkeskommunen
mener at det er ulempen av kongekrabben i annet fiskeri som skal
ligge til grunn for deltakeradgang i det kvoteregulerte området.
Om man velger å fravike dette prinsippet slik at kun bostedsadresse skal
kvalifisere til adgang i kongekrabbefiske, vil det kunne åpne for
regionale kvoter også i andre fiskerier.
Sør-Varanger kommune, Nesseby kommune, Vadsø
kommune, Vardø kommune, Båtsfjord kommune, Berlevåg kommune, Tana
kommune, Lebesby kommune og Porsanger kommune siterer fiskeriminister
Per Sandberg sitt svar til Stortinget 8. april d.å. (Dokument nr.
15:837 (2015-2016)): «Det vil være i strid med Stortingets beslutning
om å videreføre gjeldende vestgrense. Dersom forslaget er å forstå
dit hen at fartøy fra Vest-Finnmark må få adgang til å delta i det
kvoteregulerte fisket i Øst-Finnmark, uten en flytting av vestgrensen,
vil dette også være i strid med Stortingets vedtak.». Kommunene
sier seg enig i dette.
Sjøsamisk Fangst- og fiskeriorganisasjon
(Bivdi) går inn for at fiskere og fartøy registrert i Vest-Finnmark
på lik linje med fiskere og fartøy i Øst-Finnmark gis adgang til
å fiske krabbe øst for 26-graden. En slik endring av adgangsbegrensningen
vil innebære en likebehandling av alle fiskere i Finnmark.
Miljødirektoratet er bekymret
for at en markant økning i antall fartøy som gis adgang til å delta
i fisket i neste omgang kan føre til krav om at grensen for det
kvoteregulerte området flyttes vestover, og mener derfor at det
ikke bør gis adgang til å delta i fiske i kvoteregulert område for
fartøy fra Vest-Finnmark.
Fjordfiskenemda mener at hvis
det åpnes for utvidelse kan Måsøy kommune inkluderes og det geografiske
området utvides tilsvarende. Dette er i tråd med det grunnleggende
prinsippet om at det er de som har vært mest plaget med kongekrabbe
i sin yrkesutøvelse skal kunne utnytte kongekrabben som ressurs.
Sametinget mener at dersom
man legger til grunn hovedprinsippet om at de som er mest plaget
med kongekrabbe som bifangst i sitt fiske etter andre arter, har
fiskerne i Øst-Finnmark vært betydelig større plaget enn fiskerne
i Vest-Finnmark. Sametinget opprettholder sitt standpunkt om at
det kun er fiskere som bor i området øst for 26°Ø som skal ha adgang til
å delta i åpen gruppe i kongekrabbefangsten.
2. Høringsinstansenes innspill
– omsetningskrav kvotemodell
Norges Fiskarlag mener at
man for 2017 skal videreføre samme krav til inntektsnivåer fra andre
fiskerier som i 2016. Ut i fra en helhetsvurdering foreslår Norges
Fiskarlag at nivået fra førstehåndsverdi fra annen fisk fra og med
2018 settes opp, og at 300 000 kr i inntekt fra andre fiskerier
skal kvalifisere til full kvote.
Norges Kystfiskarlag er positive
til dagens modell og hensikten med å profesjonalisere, samt stimulere
til aktivitet i fiskeriene. Dagens modell for kvotetildeling (omsetningskrav)
må få virke over lengre tid og evalueres før man vurderer eventuelle endringer
i omsetningskravet.
Sjømat Norge vurderer at tidligere
justeringer av reguleringene har hatt god effekt, og mener derfor
at omsetningskravet ikke bør endres vesentlig. Det kan likevel være
fornuftig at omsetningskravet skjerpes noe, spesielt dersom det
åpnes for flere deltakere i åpen gruppe. Sjømat Norge foreslår at
et nytt krav gjøres gjeldende for reguleringene for 2018, og det settes
til kr 250 000 for hel kvotefaktor. Dette vil gi fiskerne tid til
å tilpasse seg og kravet vil få god effekt på fisket etter andre
arter i 2017.
Finnmark fylkeskommune mener
det er urimelig å skulle endre på omsetningskravene og den nye kvotestigen
etter bare ett års virkning.
Vest-Finnmark regionråd anbefaler
at man skaffer seg kunnskap om virkningen av å endre omsetningskravet,
for å fastslå om omsetningskravet bør øke, og i så fall hvor mye
økningen bør være.
Finnmark bondelag ber om at
omsetningskravet holdes uforandret, men mener at inntekt fra annen primærnæring
som reindrift og landbruk skal inkluderes.
Fjordfiskenemda mener at dagens
kvotestige bør bli stående.
Tana og Omegn Sjølaksefiskeforening mener
at omsetningskravet på 100 000 kr har gjort at mange er utstengt
og har fått reduserte kongekrabbekvoter. Slike reguleringer som
utestenger folket fra fiskeriene, også sett i et samisk rettighetsperspektiv
må ikke skje.
Bivdi mener at dagens omsetningskrav
fungerer etter hensikten og fastholder at omsetningskravet opprettholdes
og videreføres for 2017.
Sametinget mener i utgangspunktet
at 50 000 kr er nok for å kvalifisere seg til full kongekrabbekvote, men
kan subsidiert støtte dagens omsetningskrav på 100 000 kr.
På bakgrunn av en
helhetsvurdering av den påvirkning kongekrabben har på fiskerinæringen
i hele Finnmark fylke, mener jeg at alle fartøy også i Vest-Finnmark
bør få delta i det kvoteregulerte området i øst. Fartøy også fra
denne delen av Finnmark opplever ulempe med kongekrabben i sine
fiskerier, og det er derfor ønskelig at alle fartøy i Finnmark skal
få nyte godt av den merverdien kongekrabben bidrar til. Dette vil
også stille alle finnmarksfartøyene likt med hensyn til å utnytte
de positive bidragene som kongekrabbefisket kan gi til lønnsomheten
i fiskeriene.