II
Stortingsvedtak om skatt
av inntekt og formue mv. for inntektsåret 2017 (Stortingets skattevedtak)
Kapittel 1 – Generelt
§ 1-1 VEDTAKETS
ANVENDELSESOMRÅDE
Dette vedtaket gjelder utskriving
av skatt på inntekt og formue for inntektsåret 2017. Vedtaket legges også
til grunn for utskriving av forskudd på skatt for inntektsåret 2017,
etter reglene i skattebetalingsloven kapittel 4 til 6.
Sammen med bestemmelsene om forskudd
på skatt i skattebetalingsloven, gjelder dette vedtaket også når
skatteplikt utelukkende følger av lov om skattlegging av undersjøiske
petroleumsforekomster mv., og skattyteren ikke skal svare terminskatt
etter samme lov § 7.
§ 1-2
FORHOLDET TIL SKATTELOVGIVNINGEN
Så langt dette vedtak ikke bestemmer
noe annet, legges lovgivningen om skatt på formue og inntekt til grunn
ved anvendelsen av vedtaket.
Kapittel 2 – Formuesskatt til staten
og kommunene
§ 2-1 FORMUESSKATT
TIL STATEN – PERSONLIG SKATTYTER OG DØDSBO
Personlig skattyter og dødsbo svarer
formuesskatt til staten av den delen av skattyterens samlede antatte
formue som overstiger 1 480 000 kroner. Satsen skal være 0,15 pst.
Ektefeller som lignes under ett
for begges formue, jf. skatteloven § 2-10, svarer formuesskatt til staten
av den delen av ektefellenes samlede antatte formue som overstiger
2 960 000 kroner. Satsen skal være 0,15 pst.
§ 2-2
FORMUESSKATT TIL STATEN – UPERSONLIG SKATTYTER
Selskaper og innretninger som nevnt
i skatteloven § 2-36 annet ledd, og som ikke er fritatt for formuesskatteplikt
etter skatteloven kapittel 2, svarer formuesskatt til staten med
0,15 pst. Formue under 10 000 kroner er skattefri.
§ 2-3
FORMUESSKATT TIL KOMMUNENE
Det svares formuesskatt til kommunen
dersom skattyter ikke er fritatt for slik skatteplikt etter skatteloven
kapittel 2. Skattyter som har krav på personfradrag etter skatteloven
§ 15-4, skal ha et fradrag i formuen på 1 480 000 kroner. For ektefeller
som lignes under ett for begges formue, jf. skatteloven § 2-10,
skal fradraget være 2 960 000 kroner. Når skattyter har formue i
flere kommuner, fordeles fradraget etter reglene i skatteloven § 4-30
første og annet ledd. Satsen for formuesskatt til kommunene må ikke være
høyere enn 0,7 pst. Maksimumssatsen gjelder når ikke lavere sats
er vedtatt av kommunen.
Kapittel 3 – Inntektsskatt til staten,
kommunene og fylkeskommunene
§ 3-1 TRINNSKATT
Personlig skattyter i klasse 0,
1 og 2 skal av personinntekt fastsatt etter skatteloven kapittel
12, svare trinnskatt til staten med
-
– 0,93
pst. for den delen av inntekten som overstiger 164 100 kroner,
-
– 2,41
pst. for den delen av inntekten som overstiger 230 950 kroner,
-
– 11,52
pst. for den delen av inntekten som overstiger 580 650 kroner, og
-
– 14,52
pst. for den delen av inntekten som overstiger 934 050 kroner.
For personlig skattyter i en kommune
i Finnmark, eller i kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen,
Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke, skal satsen etter
første ledd tredje strekpunkt likevel være 9,52 pst.
Dersom skattyter er bosatt i riket
bare en del av året, nedsettes beløpene i første og annet ledd forholdsmessig
under hensyn til det antall hele eller påbegynte måneder av året
han har vært bosatt her. Tilsvarende gjelder for skattyter som ikke
er bosatt i riket, men som plikter å svare skatt etter skatteloven § 2-3
første og annet ledd, eller lov om skattlegging av undersjøiske
petroleumsforekomster mv.
§ 3-2
FELLESSKATT
Enhver som plikter å betale inntektsskatt
til kommunen etter skatteloven, skal betale fellesskatt til staten.
Fellesskatten skal beregnes på samme grunnlag som inntektsskatten
til kommunene.
Satsen for fellesskatt skal være:
-
– For
personlig skattepliktig og dødsbo i Finnmark og kommunene Karlsøy,
Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms
fylke: 6,05 pst.
-
– For
personlig skattepliktig og dødsbo ellers: 9,55 pst.
§ 3-3
SKATT TIL STATEN
Selskaper og innretninger som nevnt
i skatteloven § 2-36 annet ledd, svarer skatt til staten med 24 pst.
av inntekten.
Selskap og innretninger som nevnt
i første ledd og som svarer finansskatt på lønn, jf. folketrygdloven § 23-2
a, svarer skatt til staten med 25 pst. av inntekten.
§ 3-4
SKATT PÅ GRUNNRENTEINNTEKT I KRAFTFORETAK
Av grunnrenteinntekt i vannkraftverk
fastsatt i medhold av skatteloven § 18-3 svares grunnrenteskatt
til staten med 34,3 pst.
§ 3-5
SKATT TIL STATEN FOR PERSON BOSATT OG SELSKAP HJEMMEHØRENDE I UTLANDET
Skattyter som nevnt i skatteloven
§ 2-3 første ledd bokstav h, skal i tillegg til å svare skatt etter
bestemmelsene foran i dette vedtaket, svare skatt til staten med
24 pst. av inntekten.
Person som ikke har bopel i riket,
men som mottar lønn av den norske stat, skal av denne inntekt svare
fellesskatt til staten etter satsen for personlig skattyter og dødsbo
i dette vedtaket § 3-2 annet ledd annet strekpunkt, samt trinnskatt
som nevnt i § 3-1 første ledd. Bestemmelsene i skatteloven § 16-20
til § 16-29 gjelder tilsvarende for skattytere som nevnt i dette ledd.
Av aksjeutbytte som utdeles til
aksjonær som er hjemmehørende i utlandet, svares skatt til staten
med 25 pst. eller i tilfelle den sats som følger av skatteavtale
med fremmed stat. Det samme gjelder renter på grunnfondsbevis som
utdeles til skattyter hjemmehørende i utlandet.
Person som nevnt i skatteloven
§ 2-3 fjerde ledd, skal av personinntekt fastsatt etter skatteloven
kapittel 12 svare skatt til staten med 15 pst. av inntekten. Dersom
vedkommende gis fradrag etter skatteloven § 6-71, svares skatt til
staten etter skattesatsene som følger av §§ 3-1, 3-2 og 3-8.
§ 3-6
SKATT TIL STATEN PÅ HONORAR TIL UTENLANDSKE ARTISTER MV.
Skattepliktig etter lov om skatt
på honorar til utenlandske artister mv., skal svare skatt til staten med
15 pst. av inntekten.
§ 3-7
SKATTESATS FOR UTBETALINGER FRA INDIVIDUELL PENSJONSAVTALE TIL BO
Skattesatsen for utbetaling fra
individuell pensjonsavtale og etter innskuddspensjonsloven til bo, som
omhandlet i skatteloven § 5-40 fjerde ledd, skal være 45 pst.
§ 3-8
INNTEKTSSKATT TIL KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE
Den fylkeskommunale inntektsskattøren
for personlige skattytere og dødsbo skal være maksimum 2,65 pst.
Den kommunale inntektsskattøren for personlige skattytere og dødsbo
skal være maksimum 11,80 pst.
Maksimumssatsene skal gjelde med
mindre fylkestinget eller kommunestyret vedtar lavere satser.
Kapittel 4 – Skatt etter lov om skattlegging
av undersjøiske petroleumsforekomster mv.
§ 4-1 ORDINÆRE
SKATTER
Skattyter som har formue knyttet
til eller inntekt vunnet ved petroleumsutvinning og rørledningstransport,
jf. § 2 annet ledd i lov om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster
mv., skal av slik formue og inntekt, i tillegg til de skatter som
følger av bestemmelsene foran, svare skatt til staten etter reglene
og satsene nedenfor. Det samme gjelder når skatteplikten utelukkende
følger av nevnte lov.
Av formue som tilhører andre skattytere
enn selskaper, svares skatt med 0,7 pst.
Av inntekt svares skatt med 24
pst., med mindre det skal svares skatt på inntekten etter dette
vedtaket § 3-3. Skatten blir å utligne i samsvar med bestemmelsene
i lov om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster mv.
§ 4-2
SÆRSKATT
Av inntekt vunnet ved petroleumsutvinning,
behandling og rørledningstransport som nevnt i lov om skattlegging
av undersjøiske petroleumsforekomster mv. § 5, skal det svares særskatt
med 54 pst.
§ 4-3
TERMINSKATT
Terminskatt for inntektsåret 2017
skrives ut og betales i samsvar med lov om skattlegging av undersjøiske
petroleumsforekomster mv. § 7. Ved utskrivingen av terminskatt benyttes
satsene ovenfor.
§ 4-4
Utbytte utdelt til utenlandsk eierselskap
Det svares ikke skatt av aksjeutbytte
som utdeles fra i riket hjemmehørende aksjeselskap og allmennaksjeselskap
som er skattepliktig etter lov om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster mv.
§ 5, til selskap hjemmehørende i utlandet som direkte eier minst
25 pst. av kapitalen i det utdelende selskap. Dersom det i riket
hjemmehørende selskap også har inntekt som ikke er skattepliktig
etter lov om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster
mv. § 5, svares skatt til staten etter de alminnelige regler for
aksjeutbytte som fordeles til slik inntekt. Aksjeutbytte fordeles
mellom særskattepliktig inntekt og annen inntekt på grunnlag av
alminnelig inntekt fratrukket skatter for henholdsvis særskattepliktig
inntekt og annen inntekt.
Kapittel 5 – Tonnasjeskatt
§ 5-1 TONNASJESKATT
Aksjeselskap, allmennaksjeselskap
og tilsvarende selskap hjemmehørende i annen EØS-stat som nevnt
i skatteloven § 8-10, skal svare tonnasjeskatt, jf. skatteloven
§ 8-16, etter følgende satser:
-
– 0
kroner for de første 1 000 nettotonn, deretter
-
– 18
kroner per dag per 1 000 nettotonn opp til 10 000 nettotonn, deretter
-
– 12
kroner per dag per 1 000 nettotonn opp til 25 000 nettotonn, deretter
-
– 6
kroner per dag per 1 000 nettotonn.
Satsene i første ledd kan reduseres
etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet, jf. skatteloven
§ 8-16 første ledd.
Kapittel 6 – Særlige bestemmelser om
skattegrunnlag, beløpsgrenser og satser mv.
§ 6-1 MINSTEFRADRAG
Minstefradrag i lønnsinntekt mv.
etter skatteloven § 6-32 første ledd bokstav a skal ikke settes
lavere enn 31 800 kroner, og ikke høyere enn 94 750 kroner.
Minstefradrag i pensjonsinntekt
etter skatteloven § 6-32 første ledd bokstav b skal ikke settes
lavere enn 4 000 kroner, og ikke høyere enn 75 000 kroner.
§ 6-2
FORELDREFRADRAG
Fradrag beregnet etter skatteloven
§ 6-48 skal ikke settes høyere enn 25 000 kroner for ett barn. Fradragsgrensen
økes med inntil 15 000 kroner for hvert ytterligere barn.
§ 6-3
PERSONFRADRAG
Fradrag etter skatteloven § 15-4
er 53 150 kroner i klasse 1 og 78 300 kroner i klasse 2.
§ 6-4
SKATTEBEGRENSNING VED LAV ALMINNELIG INNTEKT
Beløpsgrensene som nevnt i skatteloven
§ 17-1 første ledd skal være 143 150 kroner for enslige og 131 600
kroner for hver ektefelle. Beløpsgrensen er 263 200 kroner for ektepar
og samboere som ved skattebegrensningen får inntekten fastsatt under
ett etter skatteloven § 17-2 annet ledd.
§ 6-5
SKATTEFRADRAG FOR PENSJONSINNTEKT
Fradraget som nevnt i skatteloven
§ 16-1 første ledd skal være 29 940 kroner.
Beløpsgrensene som nevnt i skatteloven
§ 16-1 tredje ledd skal være 188 700 kroner i trinn 1 og 284 350
kroner i trinn 2.
§ 6-6
Særfradrag for enslige forsørgere
Fradrag etter skatteloven § 6-80
er 4 317 kroner pr. påbegynt måned.
Kapittel 7 – Forskriftskompetanse mv.
§ 7-1 FORSKRIFTSFULLMAKT
TIL GJENNOMFØRING OG UTFYLLING
Departementet kan gi forskrift
til gjennomføring og utfylling av bestemmelsene i dette vedtak.
§ 7-2
ADGANG TIL Å FRAVIKE REGLENE I VEDTAKET
Reglene i dette vedtaket kan fravikes
på vilkår som nevnt i skattebetalingsloven § 4-8.
IX
Stortingsvedtak om særavgifter
til statskassen for budsjettåret 2017
Om avgift på alkohol (kap. 5526 post
70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende
varer med følgende beløp:
Alkoholholdig drikk
|
Volumprosent
alkohol
|
Kr
|
|
t.o.m. 0,7
|
avgiftslegges etter
reglene for alkoholfrie drikkevarer
|
Brennevinsbasert
|
over 0,7
|
7,46 per volumprosent
og liter
|
Annen
|
over 0,7 t.o.m.
2,7
|
3,34 per liter
|
|
over 2,7 t.o.m.
3,7
|
12,54 per liter
|
|
over 3,7 t.o.m.
4,7
|
21,72 per liter
|
|
over 4,7 t.o.m.
22
|
4,86 per volumprosent
og liter
|
Etanol til teknisk
bruk
|
over 0,7
|
sats som for alkoholholdig
drikk
|
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften. Departementet
kan videre gi forskrift om at det skal betales avgift på alkohol
som er i varer som ikke er avgiftspliktige etter første ledd, samt
om forenklet avgiftsberegning for varer som reisende innfører til
personlig bruk utover avgiftsfri kvote, jf. tolloven § 4-20.
§ 2
Det gis fritak for avgift på alkohol som
-
a) fra
produsents eller importørs lager
-
1. utføres
til utlandet,
-
2. leveres
direkte eller via tollager til proviant etter tolloven § 4-23,
-
3. leveres
til toll- og avgiftsfritt utsalg på lufthavn etter tolloven § 4-30,
-
b) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
c) etter
tolloven § 5-3 fra produsents eller importørs lager leveres til
eller innføres av
-
1. diplomater,
-
2. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
3. Den
nordiske investeringsbank,
-
d) kommer
i retur til produsents eller importørs lager,
-
e) leveres
til teknisk, vitenskapelig eller medisinsk bruk og som er gjort
utjenlig til drikk (denaturert) eller på annen måte finnes garantert
mot å bli brukt til drikk,
-
f) brukes
som råstoff mv. ved framstilling av varer,
-
g) framstilles
ved ikke ervervsmessig produksjon. Fritaket omfatter ikke brennevinsbasert
drikk og gjelder kun framstilling til eget bruk.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om avgift på tobakkvarer mv. (kap. 5531
post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende
varer med følgende beløp:
Produkt
|
Kr
|
|
Sigarer
|
2,55
|
per gram av pakningens
nettovekt
|
Sigaretter
|
2,55
|
per stk.
|
Røyketobakk, karvet
skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning
|
2,55
|
per gram av pakningens
nettovekt
|
Skråtobakk
|
1,03
|
per gram av pakningens
nettovekt
|
Snus
|
1,03
|
per gram av pakningens
nettovekt
|
Sigarettpapir og
sigaretthylser
|
0,0390
|
per stk.
|
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
Departementet kan videre gi forskrift om forenklet avgiftsberegning
for varer som reisende innfører til personlig bruk utover avgiftsfri
kvote, jf. tolloven § 4-20.
§ 2
Departementet kan gi forskrift eller fatte enkeltvedtak om at varer
som er ment eller er egnet som erstatning for varer som nevnt i
§ 1, er avgiftspliktige. Dersom avgiftsplikt blir pålagt, skal det
betales avgift med samme beløp som for tilsvarende tobakkvare.
§ 3
Det gis fritak for avgift på tobakkvarer mv. som
-
a) fra
produsents eller importørs lager
-
1. utføres
til utlandet,
-
2. leveres
direkte eller via tollager til proviant etter tolloven § 4-23,
-
3. leveres
til toll- og avgiftsfritt utsalg på lufthavn etter tolloven § 4-30,
-
b) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
c) etter
tolloven § 5-3 fra produsents eller importørs lager leveres til
eller innføres av
-
1. diplomater,
-
2. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
3. Den
nordiske investeringsbank,
-
d) kommer
i retur til produsents eller importørs lager,
-
e) kvalitetsprøves
og forbrukes på fabrikk eller lager.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 4
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 5
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om avgift på motorvogner mv. (kap. 5536)
A. Engangsavgift (kap. 5536 post 71)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøyer
og båter betales avgift til statskassen ved første gangs registrering
av motorvogner i det sentrale motorvognregisteret. Videre skal det
betales avgift når
-
a) betingelsene
for avgiftsfrihet eller avgiftsnedsettelse ved første gangs registrering
ikke lenger er oppfylt,
-
b) motorvogn
som ikke tidligere er registrert her i landet urettmessig tas i
bruk uten registrering,
-
c) oppbygd
motorvogn tas i bruk før ny registrering.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Avgift skal betales med følgende beløp:
Avgiftsgrupper
|
Egenvekt
(kg)
|
Motoreffekt (kW)
|
NOX-
utlipp
(mg/km)
|
CO2-
utslipp
(g/km)
|
Slagvolum (cm3)
|
Sats
per
enhet
(kr)
|
Vrakpant avgift
(kr)
|
Avgiftsgruppe A
|
|
|
|
|
|
|
2 400
|
Personbiler,
varebiler klasse 1, busser under 6 m med inntil 17
seteplasser
|
0–350
|
|
|
|
|
0
|
|
351–1 200
|
|
|
|
|
26,51
|
|
1 201–1 400
|
|
|
|
|
66,05
|
|
1 401–1 500
|
|
|
|
|
206,41
|
|
over 1 500
|
|
|
|
|
240,06
|
|
|
|
over 0
|
|
|
70,93
|
|
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk
og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
utslipp 75 g/km og over
|
|
|
|
0–75
|
|
0
|
|
|
|
|
76–100
|
|
914,70
|
|
|
|
|
101–130
|
|
995,49
|
|
|
|
|
131–200
|
|
2 685,98
|
|
|
|
|
over 200
|
|
3 449,80
|
|
CO2-utslipp
under 75 g/km t.o.m. 40 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for
den del av utslippet som ligger under 75 g/km t.o.m. 40 g/km
|
|
|
|
|
|
937,20
|
|
CO2-utslipp
under
40 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet
som ligger
under 40 g/km
|
|
|
|
|
|
1 102,65
|
|
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk
og CO2-utslipp
|
|
|
|
|
|
|
|
– Bensindrevne
|
|
|
|
|
0–750
|
15,88
|
|
|
|
|
|
751–1 300
|
62,84
|
|
|
|
|
|
1 301–1 700
|
170,71
|
|
|
|
|
|
over 1 700
|
147,31
|
|
–
ikke bensindrevne
|
|
|
|
|
0–750
|
12,17
|
|
|
|
|
|
751–1 300
|
51,30
|
|
|
|
|
|
1 301–1 700
|
139,34
|
|
|
|
|
|
over 1 700
|
115,96
|
|
Avgiftsgruppe B
|
|
|
|
|
|
|
2 400
|
Varebiler klasse 2, lastebiler
med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg og godsrom med lengde
under
300 cm og bredde
under 190 cm
|
20 pst.
av A
|
|
75 pst. av A
|
|
|
|
|
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk
og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
– utslipp 75 g/km og over
|
|
|
|
0–75
|
|
0
|
|
|
|
|
76–100
|
|
274,41
|
|
|
|
|
101–130
|
|
298,65
|
|
|
|
|
over 130
|
|
671,50
|
|
– CO2-utslipp
under
75 g/km t.o.m.
40 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet
som ligger
under 75 g/km t.o.m.
40 g/km
|
|
|
|
|
|
281,16
|
|
– CO2-utslipp
under
40 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet
som ligger
under 40 g/km
|
|
|
|
|
|
330,80
|
|
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk
og CO2-utslipp
|
|
|
|
|
30 pst.
av A
|
|
|
Avgiftsgruppe C
|
|
|
|
|
|
|
2 400
|
Campingbiler
|
22 pst.
av A
|
|
0 pst.
av A
|
22 pst.
av A
|
22 pst.
av A
|
|
|
Avgiftsgruppe D
(Opphevet)
|
|
|
|
|
|
|
|
Avgiftsgruppe E
|
|
|
|
|
|
|
0
|
Beltebiler
|
|
|
|
|
|
36 pst. av verdiavgifts-grunnlaget
|
|
Avgiftsgruppe F
|
|
|
|
|
|
|
0
|
Motorsykler
|
|
|
|
|
|
8 254
|
|
|
0–11
|
|
|
|
0
|
|
|
over 11
|
|
|
|
261,38
|
|
|
|
|
|
0–125
|
0
|
|
|
|
|
|
126–900
|
33,60
|
|
|
|
|
|
over 900
|
73,68
|
|
Avgiftsgruppe G
|
|
|
|
|
|
|
2 400
|
Beltemotorsykler (snøscootere)
|
0–100
|
|
|
|
|
13,79
|
|
101–200
|
|
|
|
|
27,58
|
|
over 200
|
|
|
|
|
55,14
|
|
|
0–20
|
|
|
|
22,15
|
|
|
21–40
|
|
|
|
44,30
|
|
|
over 40
|
|
|
|
88,58
|
|
|
|
|
|
0–200
|
2,43
|
|
|
|
|
|
201–400
|
4,86
|
|
|
|
|
|
over 400
|
9,69
|
|
Avgiftsgruppe H
|
|
|
|
|
|
|
2 400
|
Motorvogn i avgiftsgruppe A, som
ved første gangs
registrering her i
landet blir registrert på løyveinnehaver
til bruk som ordinær drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje)
eller for
transport av funksjonshemmede
|
40 pst.
av A
|
|
100 pst. av A
|
|
|
|
|
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk
og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
– utslipp 75 g/km og over
|
|
|
|
0–75
|
|
0
|
|
|
|
|
|
76–100
|
|
914,70
|
|
|
|
|
|
over 100
|
|
995,49
|
|
– CO2-utslipp
under
75 g/km t.o.m.
40 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet
som ligger
under 75 g/km t.o.m.
40 g/km
|
|
|
|
|
|
937,20
|
|
– CO2-utslipp
under
40 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet
som ligger
under 40 g/km
|
|
|
|
|
|
1 102,65
|
|
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk
og CO2-utslipp
|
|
|
|
|
100 pst.
av A
|
|
|
Avgiftsgruppe I
|
|
|
|
|
|
|
2 400
|
Avgiftspliktige motorvogner som
er 30 år eller eldre
|
|
|
|
|
|
0
|
|
Avgiftsgruppe J
|
|
|
|
|
|
|
2 400
|
Busser under 6 m med inntil 17
seteplasser, hvorav minst 10 er fastmontert i fartsretningen
|
40 pst.
av A
|
|
0 pst.
av A
|
|
|
|
|
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk
og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
– utslipp 75 g/km og over
|
|
|
|
0–75
|
|
0
|
|
|
|
|
76–100
|
|
365,88
|
|
|
|
|
101–130
|
|
398,20
|
|
|
|
|
over 130
|
|
1 074,39
|
|
– CO2-utslipp
under 75 t.o.m. 40 g/km
gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger
under 75 g/km t.o.m. 40 g/km
|
|
|
|
|
|
374,88
|
|
– CO2-utslipp
under
40 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet
som ligger
under 40 g/km
|
|
|
|
|
|
441,06
|
|
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk
og CO2-utslipp
|
|
|
|
|
40 pst.
av A
|
|
|
Vrakpantavgiften inngår ikke i
beregningsgrunnlaget for merverdiavgiften.
Departementet kan gi forskrift
om refusjon av engangsavgift og vrakpantavgift for motorvogner som
utføres til utlandet. Departementet kan videre gi forskrift om forholdsmessig
betaling av engangsavgift for motorvogn som skal benyttes i Norge
i et avgrenset tidsrom på bakgrunn av en tidsbestemt leie- eller
leasingkontrakt.
Departementet kan gi forskrift
om tilbakebetaling og tilleggsberegning av særavgift og merverdiavgift.
Departementet kan videre gi forskrift om hvilken avgiftsgruppe en
motorvogn skal avgiftsberegnes etter. Oppstår det tvil om hvilken
avgiftsgruppe en motorvogn skal avgiftsberegnes etter, avgjøres dette
av departementet med bindende virkning.
§ 3
Ved beregning av avgift basert på egenvekt, NOX-utslipp, CO2-utslipp, slagvolum og
motoreffekt benyttes de tekniske data som fastsettes i forbindelse
med motorvognens godkjenning etter veimyndighetenes regelverk.
For motorvogner som ikke har fastsatt
verdi for utslipp av NOX etter
første ledd, settes utslippet til den verdi vedkommende motorvogn
maksimalt kan ha etter veimyndighetenes regelverk. Departementet kan
gi forskrift om hvordan NOX-utslipp
skal fastsettes.
Hvilke motorvogner som har plikt
til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, følger av veimyndighetenes
regelverk. Avgiftsberegningen for kjøretøy som ikke omfattes av
veimyndighetenes regelverk om dokumentasjon av drivstofforbruk og CO2-utslipp, skal baseres
på CO2-utslipp når utslippet
på annen måte er dokumentert overfor veimyndighetene og lagt til
grunn ved registreringen.
Ved innenlandsk tilvirkning er
verdiavgiftsgrunnlaget prisen fra produsent. Ved innførsel er verdiavgiftsgrunnlaget
tollverdien.
§ 4
For motorvogner som benytter stempeldrevet forbrenningsmotor i kombinasjon
med elektrisk motor (hybridbiler), inngår verken effekten knyttet til
den elektriske motoren eller vekten av elektromotor og batteripakke
i avgiftsgrunnlaget.
For motorvogner som har vært registrert
i utlandet før registrering her i landet, gjøres bruksfradrag i den
engangsavgift som beregnes etter § 2.
Departementet kan gi forskrift
om beregning av engangsavgiften for motorvogner som nevnt i første og
annet ledd.
§ 5
Det gis fritak for engangsavgift på
-
a) motorvogner
som registreres på kjennemerker med gule tegn på blå reflekterende
bunn,
-
b) motorvogner
registrert på Den nordiske investeringsbank og som er nødvendig
for bankens offisielle virksomhet,
-
c) motorvogner
som registreres på NATO eller NATOs hovedkvarter, styrker eller
personell i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler
Norge er forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår
også styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
d) lett
pansrede motorvogner til offentlig bruk,
-
e) motorvogner
til bruk utelukkende som banekjøretøy og i rally, samt motorsykler
til bruk utelukkende i trial- og endurokonkurransekjøring,
-
f) ambulanser,
-
g) begravelseskjøretøy,
-
h) beltemotorsykler
som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på
humanitær institusjon som skal benytte kjøretøyet i ambulansetjeneste,
-
i) motorvogner
som bare bruker elektrisitet til framdrift, herunder motorvogner
hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke
motorvogner hvor batteri under kjøring kan tilføres strøm ved bruk
av en ekstern forbrenningsmotor,
-
j) busser
som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på
-
1. innehaver
av løyve etter lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn
og fartøy § 6 eller § 9, eller som er utleid på kontrakt med varighet
på ett år eller mer mellom innehaver av slikt løyve og selskap i
samme konsern. Fritaket gjelder også busser som utfører rutetransport
basert på kontrakt med varighet på ett år eller mer inngått med
myndighet eller selskap som har slikt ruteløyve,
-
2. institusjon
eller organisasjon som tilbyr transport av funksjonshemmede mv.,
-
k) motorvogner
som innføres som arvegods etter tolloven § 5-1 første ledd bokstav
e,
-
l) motorvogner
som innføres til midlertidig bruk etter tolloven § 6-1 annet ledd,
-
m) beltevogner
til Forsvaret,
-
n) spesialutrustede
kjøretøy til bruk for brannvesenet,
-
o) motorvogner
som til framdrift benytter stempeldrevet forbrenningsmotor som kun
kan benytte hydrogen som drivstoff. Dette gjelder også kjøretøy
som til framdrift benytter slik motor i kombinasjon med elektrisk
motor (hybridbiler),
-
p) amatørbygde
kjøretøy.
For motorvogner som kan benytte
etanol som drivstoff gjøres fradrag i avgiften etter § 2 på kr 10 000.
Med etanol menes i denne sammenheng konsentrasjoner på minst 85
pst. etanol.
Motorvogner som nevnt i første
ledd bokstav a til c er fritatt for vrakpantavgift.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 6
Departementet kan gi forskrift om betaling av avgifter ved endring
av en motorvogns avgiftsmessige status og om hva som skal anses
som slik endring.
Departementet kan gi forskrift
om betaling av avgift dersom det foretas endringer av en motorvogn som
har betydning for grunnlaget for beregning av avgiften, og om hva
som skal anses som en slik endring.
§ 7
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 8
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning eller også ellers en klart urimelig virkning.
B. Årsavgift (kap. 5536 post 72)
§ 1 For 2017 skal det i henhold
til lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorvogner og båter
betales årsavgift til statskassen for innenlandsregistrerte kjøretøy
med tillatt totalvekt mindre enn 7 500 kg med følgende beløp (kr):
-
a) 2 820
for personbiler, varebiler, campingbiler, busser, kombinerte biler,
lastebiler, samt trekkbiler med tillatt totalvekt fra og med 3 500
kg,
-
b) 3 290
for dieseldrevne motorvogner som nevnt i bokstav a som ikke har
fabrikkmontert partikkelfilter,
-
c) 2 820
for årsprøvekjennemerker for motorvogner,
-
d) 1 960
for motorsykler; trehjuls, lette, mellomtunge og tunge,
-
e) 455
for
-
1. motorvogner
som er registrert på innehaver av løyve etter yrkestransportlova
§ 9 som drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for
transport av funksjonshemmede,
-
2. motorvogner
som er registrert på innehaver av løyve etter yrkestransportlova
§ 6, eller som er utleid på kontrakt med varighet på ett år eller
mer mellom innehaver av slikt løyve og selskap i samme konsern.
Dette gjelder også motorvogn som utfører rutetransport basert på
kontrakt med varighet på ett år eller mer inngått med myndighet
eller selskap som har slikt ruteløyve,
-
3. motorvogner
som er godkjent og registrert som ambulanse eller som er registrert
som begravelseskjøretøy på begravelsesbyrå og lignende,
-
4. motorvogner
som er registrert på kjennemerker med lysegule tegn på sort bunn,
-
5. motorvogner
som bare bruker elektrisitet til framdrift, herunder motorvogner
hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller,
-
6. motorredskap,
-
7. beltekjøretøy,
-
8. trekkbiler
som ikke omfattes av bokstav a eller b,
-
9. mopeder,
-
10. traktorer,
-
11. motorvogner
som er 30 år eller eldre.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Unntatt fra avgiftsplikt er:
-
a) motorvogner
som er registrert på kjennemerker med gule tegn på blå reflekterende
bunn,
-
b) motorvogner
som er registrert på Den nordiske investeringsbank og som er nødvendig
for bankens offisielle virksomhet,
-
c) motorvogner
som er registrert på NATO eller NATOs hovedkvarter, styrker eller
personell i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler
Norge er forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår
også styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
d) motorvogner
registrert til bruk på Svalbard,
-
e) motorvogn
som er stjålet i løpet av året.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Det skal betales full avgift for kjøretøy som er registrert per
1. januar eller som blir registrert i første halvår og for årsprøvekjennemerker
som er tildelt per 1. januar eller som blir tildelt i første halvår.
Det skal ikke betales avgift for
motorvogner som innen avgiftens forfall leveres til godkjent oppsamlingsplass
for bilvrak eller til bilopphuggeri for vraking/hugging.
Det skal betales halv avgift på
kjøretøy som
-
a) leveres
til godkjent oppsamlingsplass for bilvrak eller til bilopphuggeri
for vraking/hugging i første halvår, men etter avgiftens forfall,
-
b) registreres
eller tildeles årsprøvekjennemerker i annet halvår.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for å betale halv avgift.
§ 4
Avgift som ikke er betalt innen forfall, forhøyes med kr 250. For
kjøretøy som nevnt i § 1 bokstav e forhøyes avgiften med kr 50.
Departementet kan gi forskrift
om innkreving av tilleggsavgiften.
§ 5
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 6
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
§ 7
Departementet kan gi forskrift om overgangsordning ved en omlegging
av årsavgift til avgift på forsikringsavtale om lovbestemt trafikktrygd (trafikkforsikringsavgift)
på kjøretøy som er omfattet av dette avgiftsvedtaket.
C. Vektårsavgift (kap. 5536 post 73)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøyer
og båter betales vektgradert årsavgift til statskassen på innenlandsregistrerte
kjøretøy på minst 7 500 kg. For dieseldrevne kjøretøy skal det i
tillegg betales miljødifferensiert årsavgift.
1. Vektgradert
årsavgift
Motorkjøretøy
Avgiftsgruppe (kg)
|
Luftfjæring
(kr)
|
Annet
fjæringssystem (kr)
|
2 eller flere aksler
|
|
|
7 500–11 999
|
457
|
457
|
|
|
|
2 aksler
|
|
|
12 000–12 999
|
457
|
819
|
13 000–13 999
|
819
|
1 463
|
14 000–14 999
|
1 463
|
1 870
|
15 000 og over
|
1 870
|
3 655
|
|
|
|
3 aksler
|
|
|
12 000–14 999
|
457
|
457
|
15 000–16 999
|
819
|
1 087
|
17 000–18 999
|
1 087
|
1 754
|
19 000–20 999
|
1 754
|
2 137
|
21 000–22 999
|
2 137
|
3 046
|
23 000 og over
|
3 046
|
4 482
|
|
|
|
Minst 4 aksler
|
|
|
12 000–24 999
|
2 137
|
2 161
|
25 000–26 999
|
2 161
|
3 117
|
27 000–28 999
|
3 117
|
4 679
|
29 000 og over
|
4 679
|
6 722
|
Kombinasjoner av kjøretøy – vogntog
Avgiftsgruppe (kg)
|
Luftfjæring
(kr)
|
Annet
fjæringssystem (kr)
|
2 + 1 aksler
|
|
|
7 500–13 999
|
457
|
457
|
14 000–15 999
|
457
|
457
|
16 000–17 999
|
457
|
620
|
18 000–19 999
|
620
|
828
|
20 000–21 999
|
828
|
1 331
|
22 000–22 999
|
1 331
|
1 588
|
23 000–24 999
|
1 588
|
2 500
|
25 000–27 999
|
2 500
|
4 034
|
28 000 og over
|
4 034
|
6 741
|
|
|
|
2 + 2 aksler
|
|
|
16 000–24 999
|
807
|
1 271
|
25 000–25 999
|
1 271
|
1 798
|
26 000–27 999
|
1 798
|
2 430
|
28 000–28 999
|
2 430
|
2 839
|
29 000–30 999
|
2 839
|
4 367
|
31 000–32 999
|
4 367
|
5 883
|
33 000 og over
|
5 883
|
8 693
|
|
|
|
2 + minst 3 aksler
|
|
|
16 000–37 999
|
4 773
|
6 467
|
38 000–40 000
|
6 467
|
8 625
|
over 40 000
|
8 625
|
11 550
|
|
|
|
Minst 3 + 1 aksler
|
|
|
16 000–24 999
|
807
|
1 271
|
25 000–25 999
|
1 271
|
1 798
|
26 000–27 999
|
1 798
|
2 430
|
28 000–28 999
|
2 430
|
2 839
|
29 000–30 999
|
2 839
|
4 367
|
31 000–32 999
|
4 367
|
5 883
|
33 000 og over
|
5 883
|
8 693
|
|
|
|
Minst 3 + 2 aksler
|
|
|
16 000–37 999
|
4 273
|
5 756
|
38 000–40 000
|
5 756
|
7 784
|
over 40 000
|
7 784
|
11 294
|
|
|
|
Minst 3 + minst 3 aksler
|
|
|
16 000–37 999
|
2 628
|
3 084
|
38 000–40 000
|
3 084
|
4 377
|
over 40 000
|
4 377
|
6 700
|
2. Miljødifferensiert årsavgift
for dieseldrevne kjøretøy
|
Avgasskravnivå
(EURO)
|
Vektklasser
(kg)
|
Ingen
(kr)
|
I
(kr)
|
II
(kr)
|
III
(kr)
|
IV
(kr)
|
V
(kr)
|
VI
eller strengere (kr)
|
0-utslipp (kr)
|
7 500–11 999
|
5 853
|
3 253
|
2 276
|
1 386
|
729
|
456
|
114
|
0
|
12 000–19 999
|
9 603
|
5 337
|
3 731
|
2 276
|
1 202
|
745
|
187
|
0
|
20 000 og over
|
17 075
|
9 781
|
6 937
|
4 169
|
2 201
|
1 368
|
343
|
0
|
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten.
§ 2
Departementet kan gi forskrift om hvilke fjæringssystemer som kan
likestilles med luftfjæring og om fastsettelse av avgasskravnivå,
herunder krav til dokumentasjon for registreringsår og avgasskravnivå.
Departementet kan gi forskrift
om etterberegning av avgift dersom det viser seg at et kjøretøy
ikke oppfyller de krav til avgassutslipp som lå til grunn ved beregning
av avgiften.
§ 3
Departementet kan gi forskrift om betaling av avgift for utenlandsregistrerte
kjøretøy etter antall døgn de befinner seg i Norge (døgnavgift),
herunder fastsette høyere døgnavgift for kjøretøy som er registrert
i et land som krever høyere bruksavgifter av norske kjøretøy enn
av dette lands kjøretøy, samt treffe gjensidige avtaler med andre
land om fritak for eller nedsettelse av døgnavgiften.
§ 4
Avgiftsgrunnlaget er den vekt som er oppgitt som tillatt totalvekt
i motorvognregisteret. For semitrailere er avgiftsgrunnlaget den
del av totalvekten som faller på semitrailerens aksler. Hvis kjøretøyets totalvekt
ikke går fram av vognkortet, settes totalvekten til summen av kjøretøyets
egenvekt og tillatt (registrert) lasteevne.
Departementet kan gi forskrift
om grunnlaget for avgiften, herunder at avgiftsgrunnlaget skal settes
lavere enn kjøretøyets tillatte totalvekt.
§ 5
Følgende kjøretøy er fritatt for vektgradert og miljødifferensiert
årsavgift:
-
a) traktorer,
-
b) kjøretøy
registrert på kjennemerker med lysegule typer på sort bunn,
-
c) motorredskaper,
-
d) kjøretøy
som er 30 år eller eldre, unntatt tilhengere,
-
e) kjøretøy
som i forbindelse med transport av gods fraktes på jernbane (kombinert
godstransport),
-
f) kjøretøy
som er registrert på NATO eller NATOs hovedkvarter, styrker eller
personell i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge
er forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår også styrker
fra land som deltar i Partnerskap for fred.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 6
Departementet kan gi forskrift om utskriving av avgiften i flere
terminer og om forholdsmessig beregning av avgiften ved avregistrering,
vraking og omregistrering.
Departementet kan gi forskrift
om betaling av avgift basert på en dagsats på to pst. av full vektårsavgift
med et fastsatt minstebeløp.
§ 7
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 8
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
D. Omregistreringsavgift (kap. 5536
post 75)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøyer
og båter betales avgift til statskassen ved omregistrering av nevnte,
tidligere her i landet registrerte motorvogner, og tilhengere med
følgende beløp:
|
|
Registreringsår
|
|
|
2017
til
2014 (kr)
|
2013
til
2006 (kr)
|
2005
og
eldre (kr)
|
a)
|
Mopeder, motorsykler
og beltemotorsykler
|
523
|
523
|
523
|
b)
|
Personbiler
|
|
|
|
|
Egenvekt (typegodkjent):
|
|
|
|
|
1. t.o.m. 1 200
kg
|
3 973
|
2 614
|
1 569
|
|
2. over 1 200 kg
|
6 064
|
3 660
|
1 569
|
c)
|
Lastebiler, trekkbiler,
varebiler, kombinerte biler, campingbiler, beltebiler og busser
med tillatt totalvekt inntil 7 500 kg
|
1 987
|
1 255
|
1 046
|
d)
|
Biltilhengere, herunder
semitrailere og campingtilhengere,
med egenvekt (typegodkjent) over 350 kg
|
523
|
523
|
523
|
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift ved omregistrering av kjøretøy:
-
a) ved
ren navneendring,
-
b) på
ektefelle,
-
c) mellom
foreldre og barn som arv (fullt skifte),
-
d) som
er 30 år eller eldre,
-
e) som
utloddes og som tidligere har vært registrert på utlodderen,
-
f) som
skal registreres på kjennemerker med gule tegn på blå reflekterende
bunn,
-
g) på
NATO eller NATOs hovedkvarter i Norge, styrker eller personell i
den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er
forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår også styrker
fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
h) som
registreres på Den nordiske investeringsbank og som er nødvendig
for bankens offisielle virksomhet,
-
i) som
har vært registrert på samme eier i to måneder eller mindre (samlet
påskiltings-/registreringstid),
-
j) som
tas tilbake av selger som følge av heving eller omlevering etter
kjøpslovens eller forbrukerkjøpslovens bestemmelser,
-
k) ved
omorganiseringer som gjennomføres med lovfestet selskapsrettslig
kontinuitet, samt ved omorganiseringer som kan gjennomføres med skattemessig
kontinuitet etter skatteloven §§ 11-2 til 11-5, § 11-11 og § 11-20
med tilhørende forskrifter. Omorganiseringen og omregistreringen av
kjøretøy må ha funnet sted etter 1. januar 2016,
-
l) ved
sletting av registrert eier eller medeier i motorvognregisteret.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om veibruksavgift på drivstoff (kap.
5538 post 70, 71 og 72)
I
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales veibruksavgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende
drivstoff:
Andel bioetanol innblandet i bensin,
andel biodiesel innblandet i mineralolje, og andel biogass innblandet
i naturgass og LPG, inngår ikke i avgiftsgrunnlaget ved beregningen
av avgiften etter første ledd.
For bioetanol og biodiesel som
omfattes av omsetningskravet i produktforskriften § 3-3, svares
avgift etter satsene som gjelder for henholdsvis bensin og mineralolje
til framdrift av motorvogn etter første ledd.
Avgiften kommer i tillegg til avgift
som skal betales etter Stortingets vedtak om CO2-avgift og svovelavgift
på mineralske produkter.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Olje som er merket i samsvar med forskrift fastsatt av departementet,
skal ikke ilegges avgift etter § 1 første ledd bokstav b.
Departementet kan bestemme at
-
a) fritak
for avgiftsplikten kan skje på annen måte enn ved bruk av merket
olje,
-
b) avgift
skal betales ved bruk av merket olje.
§ 3
På vilkår fastsatt av departementet kan det benyttes merket olje
§ 4
Det gis fritak for avgift på drivstoff som
-
a) utføres
til utlandet,
-
b) legges
inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
-
c) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
d) etter
tolloven § 5-3 leveres til eller innføres av
-
1. diplomater,
-
2. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
3. Den
nordiske investeringsbank,
-
e) kommer
i retur til registrert virksomhets lager.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 5
Det gis fritak eller ytes tilskudd for avgift på bensin som
-
a) brukes
i fly, unntatt Forsvarets fly,
-
b) brukes
til teknisk og medisinsk formål,
-
c) brukes
i anlegg eller innretninger som har tilknytning til utnyttelse av
naturforekomster i havområder utenfor norsk territorialgrense, til
transport mellom land og slike anlegg eller innretninger og for
spesialskip som har oppdrag i slik virksomhet,
-
d) brukes
i båter og snøscootere i veiløse strøk,
-
e) brukes
i motorsager og andre arbeidsredskaper med 2-taktsmotor dersom bensinen
har særlige helse- og miljømessige egenskaper,
-
f) er
gjenvunnet i VRU-anlegg (Vapour Recovery Unit).
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 6
Det gis fritak for avgift på naturgass og LPG
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 7
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 8
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
II
Fra den tid departementet bestemmer
gjøres følgende endringer:
§ 1 første
ledd bokstav c skal lyde:
§ 6 nytt annet
ledd skal lyde:
Det gis fritak for avgift på naturgass
som benyttes for å oppfylle leveringsforpliktelse av biogass når biogass
ikke er tilgjengelig. Fritaket er begrenset til inntil 50 pst. av
den samlede omsetningen av gass per kalenderår.
Någjeldende
§ 6 annet ledd blir nytt tredje ledd.
Om avgift på elektrisk kraft (kap. 5541
post 70)
I
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen med 16,32 øre per kWh på elektrisk kraft som leveres
her i landet.
Det skal betales avgift med 0,48
øre per kWh for kraft som leveres
-
a) til
industri, bergverk, produksjon av fjernvarme og arbeidsmarkedsbedrifter
som utøver industriproduksjon. Den reduserte satsen omfatter elektrisk
kraft som benyttes i forbindelse med selve produksjonsprosessen,
-
b) i
Finnmark og følgende kommuner i Nord-Troms: Karlsøy, Kvænangen,
Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord,
-
c) til
datasentre med uttak over 0,5 MW.
Det skal betales avgift ved uttak
av elektrisk kraft til eget bruk.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på kraft som
-
a) er
produsert ved energigjenvinningsanlegg og leveres direkte til sluttbruker,
-
b) er
produsert i aggregat med generator som har merkeytelse mindre enn
100 kVA og leveres direkte til sluttbruker,
-
c) er
produsert i nødstrømsaggregat når den normale elektrisitetsforsyning
har sviktet,
-
d) er
produsert i mottrykksanlegg,
-
e) leveres
til NATO eller NATOs hovedkvarter, styrker eller personell i den
utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er forpliktet av.
Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår også styrker fra land som
deltar i Partnerskap for fred,
-
f) leveres
til Den nordiske investeringsbanks offisielle virksomhet,
-
g) brukes
til kjemisk reduksjon eller elektrolyse, metallurgiske og mineralogiske
prosesser,
-
h) leveres
til veksthusnæringen,
-
i) leveres
til husholdninger og offentlig forvaltning i Finnmark og følgende
kommuner i Nord-Troms: Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa,
Skjervøy og Storfjord,
-
j) leveres
i direkte sammenheng med produksjon av elektrisk kraft,
-
k) leveres
til bruk til framdrift av tog eller annet skinnegående transportmiddel,
herunder oppvarming av og belysning i transportmiddelet. Fritaket
omfatter også trolleybuss.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
II
Fra den tid departementet bestemmer
gjøres følgende endringer:
§ 1 annet ledd
bokstav c og d skal lyde:
§ 2 første
ledd bokstav h skal lyde:
Bokstav h til
k blir bokstav i til l.
Om grunnavgift på mineralolje mv. (kap.
5542 post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje
med kr 1,603 per liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien
og produsenter av fargestoffer og pigmenter skal det betales avgift
med kr 0,147 per liter.
Avgiftsplikten omfatter ikke
-
a) flyparafin
(jetparafin) som leveres til bruk om bord i fly,
-
b) drivstoff
som pålegges avgift etter Stortingets vedtak om veibruksavgift på
drivstoff.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på mineralolje som
-
a) utføres
til utlandet,
-
b) legges
inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
-
c) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
d) etter
tolloven § 5-3 leveres til eller innføres av
-
1. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
2. Den
nordiske investeringsbank,
-
e) kommer
i retur til registrert virksomhets lager,
-
f) brukes
til skip i utenriks fart,
-
g) brukes
til gods- og passasjertransport i innenriks sjøfart,
-
h) brukes
til fiske og fangst i nære farvann,
-
i) brukes
til fiske og fangst i fjerne farvann,
-
j) brukes
i anlegg eller innretninger som har tilknytning til utnyttelse av
naturforekomster i havområder utenfor norsk territorialgrense, til
transport mellom land og slike anlegg eller innretninger og for
spesialskip som har oppdrag i slik virksomhet,
-
k) brukes
som råstoff i industriell virksomhet dersom mineraloljen i sin helhet
inngår og forblir i det ferdige produkt,
-
l) brukes
i sildemel- og fiskemelindustrien,
-
m) brukes
til framdrift av tog eller annet skinnegående transportmiddel, herunder
oppvarming av og belysning i transportmiddelet,
-
n) brukes
til høsting av tang og tare.
Det gis fritak for avgift for andel
av biodiesel i mineraloljen.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om miljøavgifter på mineralske produkter
mv. A. Avgift på smøreolje mv. (kap. 5542 post 71)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av smøreolje
mv. med kr 2,17 per liter.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på smøreolje mv. som
-
a) utføres
til utlandet,
-
b) legges
inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
-
c) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
d) etter
tolloven § 5-3 leveres til eller innføres av NATO og styrker fra
land som deltar i Partnerskap for fred,
-
e) kommer
i retur til registrert virksomhets lager,
-
f) brukes
i utenriks fart,
-
g) brukes
i fiske og fangst i fjerne farvann,
-
h) brukes
i anlegg eller innretninger som har tilknytning til utnyttelse av
naturforekomster i havområder utenfor norsk territorialgrense, til
transport mellom land og slike anlegg eller innretninger og for
spesialskip som har oppdrag i slik virksomhet,
-
i) brukes
i fly, unntatt olje til Forsvarets fly,
-
j) brukes
som råstoff i industriell virksomhet dersom smøreoljen i sin helhet
inngår og forblir i det ferdige produkt,
-
k) omsettes
i forbrukerpakninger med innhold mindre enn 0,15 liter,
-
l) er
påfylt kjøretøy, maskiner o.l. ved inn- eller utførsel.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
B. CO2-avgift
på mineralske produkter (kap. 5543 post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende mineralske produkter
med følgende beløp:
-
a) mineralolje
(generell sats): kr 1,20 per liter.
-
Mineralolje
-
– til
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 1,10 per liter,
-
– til
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger: kr 1,10
per liter,
-
– til
treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien: kr 0,32
per liter,
-
– til
fiske og fangst i nære farvann: kr 0,29 per liter,
-
– som
ilegges veibruksavgift på drivstoff: kr 1,20 per liter,
-
b) bensin:
kr 1,04 per liter,
-
c) naturgass:
kr 0,90 per Sm3,
-
d) LPG:
kr 1,35 per kg.
Det skal betales avgift med kr 0,057
per Sm3 naturgass og kr 0
per kg LPG for produkter som leveres til
-
a) industri
og bergverk som benyttes i forbindelse med selve produksjonsprosessen,
-
b) bruk
som gir kvotepliktige utslipp etter klimakvoteloven.
Fritaket i § 2 første ledd bokstav
g kommer ikke til anvendelse for naturgass og LPG, samt for mineralolje
og bensin til innenriks kvotepliktig luftfart.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for CO2-avgift
på mineralske produkter som
-
a) utføres
til utlandet,
-
b) legges
inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
-
c) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
d) etter
tolloven § 5-3 leveres til eller innføres av
-
1. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
2. Den
nordiske investeringsbank,
-
e) kommer
i retur til registrert virksomhets lager,
-
f) brukes
som råstoff i industriell virksomhet på en slik måte at det ikke
oppstår utslipp av karbon til luft eller utslippet er vesentlig
lavere enn det mengden råstoff skulle tilsi,
-
g) leveres
til bruk som gir kvotepliktige utslipp etter klimakvoteloven.
§ 3
Det gis fritak for CO2-avgift
på mineralolje til bruk i
-
a) motorvogner
tilhørende diplomater mv.,
-
b) skip
i utenriks fart,
-
c) fiske
og fangst i fjerne farvann,
-
d) fly
i utenriks fart.
Det gis fritak for avgift for andel
biodiesel i mineralolje.
§ 4
Det gis fritak for CO2-avgift
på bensin
-
a) til
bruk i motorvogner tilhørende diplomater mv.,
-
b) til
tekniske og medisinske formål,
-
c) til
bruk i motorsager og andre arbeidsredskaper med 2-taktsmotor dersom
bensinen har særlige helse- og miljømessige egenskaper,
-
d) til
bruk i fly i utenriks fart,
-
e) som
er gjenvunnet i VRU-anlegg (Vapour Recovery Unit).
Det gis fritak for avgift for andel
bioetanol i bensin.
§ 5
Det gis fritak for CO2-avgift
på naturgass og LPG til
-
a) kjemisk
reduksjon eller elektrolyse, metallurgiske og mineralogiske prosesser,
-
b) veksthusnæringen,
-
c) motorvogner
tilhørende diplomater mv.,
-
d) skip
i utenriks fart,
-
e) fly
i utenriks fart,
-
f) fiske
og fangst i fjerne farvann,
-
g) fiske
og fangst i nære farvann,
-
h) gods-
og passasjertransport i innenriks sjøfart,
-
i) offshorefartøy,
-
j) bruk
som gir utslipp som er avgiftspliktig etter Stortingets vedtak om
CO2-avgift i petroleumsvirksomheten
på kontinentalsokkelen.
Det gis fritak for avgift for andel
biogass og hydrogen i naturgass og LPG.
§ 6
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og
vilkår for fritak.
§ 7
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 8
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
C. Svovelavgift (kap. 5543 post 71)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales svovelavgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje
som inneholder over 0,05 pst. vektandel svovel med 13,6 øre per
liter for hver påbegynt 0,25 pst. vektandel svovel.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for svovelavgift på mineralolje som
-
a) utføres
til utlandet,
-
b) legges
inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
-
c) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
d) etter
tolloven § 5-3 leveres til eller innføres av
-
1. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
2. Den
nordiske investeringsbank,
-
e) kommer
i retur til registrert virksomhets lager,
-
f) brukes
i skip i utenriks fart,
-
g) brukes
i fly i utenriks fart,
-
h) brukes
i fiske og fangst i fjerne farvann,
-
i) gir
utslipp av svovel til atmosfæren mindre enn det svovelinnholdet
i mineraloljen skulle tilsi.
Det gis fritak for avgift for andel
av biodiesel i mineralolje.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om avgift på trikloreten (TRI) og tetrakloreten (PER)
(kap. 5547 post 70 og 71)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av trikloreten
(TRI) og tetrakloreten (PER), herunder gjenvunnet TRI og PER.
Avgiftsplikten omfatter TRI og
PER som inngår som bestanddel i andre produkter. Avgift betales
bare dersom andelen TRI er over 1 vektprosent av produktets totale
vekt eller andelen PER er over 0,1 vektprosent av produktets totale
vekt.
Avgift skal betales med følgende
beløp:
Innhold
TRI/PER
|
kr per kg
|
Pst.
|
TRI
|
PER
|
over 0,1 t.o.m.
1
|
|
0,71
|
over 1 t.o.m. 5
|
3,56
|
3,56
|
over 5 t.o.m. 10
|
7,12
|
7,12
|
over 10 t.o.m. 30
|
21,35
|
21,35
|
over 30 t.o.m. 60
|
42,69
|
42,69
|
over 60 t.o.m. 100
|
71,15
|
71,15
|
Ved beregning av avgift benyttes
den høyeste av enten faktisk eller oppgitt andel TRI eller PER.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på varer som
-
a) utføres
til utlandet,
-
b) legges
inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
-
c) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
d) etter
tolloven § 5-3 leveres til eller innføres av NATO og styrker fra
land som deltar i Partnerskap for fred,
-
e) kommer
i retur til produsents eller importørs lager,
-
f) gjenvinnes
til eget bruk.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om avgift på hydrofluorkarboner (HFK)
og perfluorkarboner (PFK) (kap. 5548 post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av hydrofluorkarboner
(HFK) og perfluorkarboner (PFK), herunder gjenvunnet HFK og PFK.
Avgift på HFK og PFK betales med kr 0,450 per kg multiplisert med
den GWP-verdi (global warming potential) den enkelte avgiftspliktige
HFK- og PFK-gassen representerer.
Avgiftsplikten omfatter alle blandinger
av HFK og PFK, både innbyrdes blandinger og blandinger med andre
stoffer, samt HFK og PFK som inngår som bestanddel i andre varer.
Departementet kan gi forskrift
om at for HFK og PFK som inngår som bestanddel i andre varer, skal avgift
fastsettes på annen måte enn etter vekt og at avgiften skal betales
etter sjablongsatser.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften,
samt fastsettelse av GWP-verdi.
§ 2
Det gis fritak for avgift på varer som
-
a) utføres
til utlandet,
-
b) legges
inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
-
c) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
4. til
midlertidig bruk etter tolloven § 6-1 annet ledd,
-
d) etter
tolloven § 5-3 leveres til eller innføres av
-
1. diplomater,
-
2. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
3. Den
nordiske investeringsbank,
-
e) kommer
i retur til registrert virksomhets lager,
-
f) gjenvinnes.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om avgift på utslipp av NOX (kap.
5509 post 70 og kap. 5549 post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen med kr 21,59 per kg utslipp av nitrogenoksider (NOX) ved energiproduksjon
fra følgende kilder:
-
a) framdriftsmaskineri
med samlet installert motoreffekt på mer enn 750 kW,
-
b) motorer,
kjeler og turbiner med samlet installert innfyrt effekt på mer enn
10 MW,
-
c) fakler
på innretninger på norsk kontinentalsokkel og anlegg på land.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på utslipp av NOX fra
-
a) fartøy
som går i fart mellom norsk og utenlandsk havn,
-
b) fartøy
som brukes til fiske og fangst i fjerne farvann,
-
c) luftfartøy
som går i fart mellom norsk og utenlandsk lufthavn,
-
d) enheter
omfattet av miljøavtale med staten om gjennomføring av NOX-reduserende tiltak i samsvar
med et fastsatt miljømål.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Miljøavgift på plantevernmidler (kap.
5550 post 70)
§ 1 For 2017 skal det betales miljøavgift
på plantevernmidler. Avgiften betales til statskassen.
§ 2
Landbruks- og matdepartementet kan fastsette nærmere bestemmelser
om beregning og betaling av avgiften.
Avgifter knyttet til mineralvirksomhet
A. Avgift knyttet til andre undersjøiske naturforekomster enn petroleum
(kap. 5551 post 70)
§ 1 For 2017 kan Nærings- og fiskeridepartementet
ilegge avgift ved tildeling av konsesjoner for utforsking og undersøkelser
etter og utnyttelse av andre undersjøiske naturforekomster enn petroleumsforekomster.
Avgiften betales til statskassen.
§ 2
Nærings- og fiskeridepartementet kan fastsette nærmere bestemmelser
om beregning og betaling av avgiften.
B. Årsavgift knyttet til mineraler (kap.
5551 post 71)
§ 1 For 2017 kan Nærings- og fiskeridepartementet
ilegge årsavgift for undersøkelse og utvinning av landbaserte mineralforekomster
etter mineralloven. Avgiften betales til statskassen.
§ 2
Nærings- og fiskeridepartementet kan fastsette nærmere bestemmelser
om beregning og betaling av avgiften.
Om avgift på sjokolade- og sukkervarer
mv. (kap. 5555 post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av sjokolade-
og sukkervarer mv. med kr 20,19 per kg av varens avgiftspliktige
vekt.
Avgiftsplikten omfatter også sjokolade-
og sukkervarer som ikke er tilsatt sukker eller søtningsmiddel.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på sjokolade- og sukkervarer som
-
a) fra
produsents eller importørs lager
-
1. utføres
til utlandet,
-
2. leveres
direkte eller via tollager til proviant etter tolloven § 4-23,
-
3. leveres
til toll- og avgiftsfritt utsalg på lufthavn etter tolloven § 4-30,
-
b) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
c) etter
tolloven § 5-3 fra produsents eller importørs lager leveres til
eller innføres av
-
1. diplomater,
-
2. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
3. Den
nordiske investeringsbank,
-
d) kommer
i retur til produsents eller importørs lager,
-
e) brukes
som råstoff mv. ved framstilling av varer.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om avgift på alkoholfrie drikkevarer
mv. (kap. 5556 post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende
alkoholfrie varer med følgende beløp per liter:
-
a) Drikkevarer:
-
1. tilsatt
sukker eller kunstig søtstoff: kr 3,34,
-
2. basert
på frukt, bær eller grønnsaker og tilsatt kunstig søtstoff: kr 1,67,
-
b) Sirup:
-
1. tilsatt
sukker eller kunstig søtstoff og som brukes til ervervsmessig framstilling
av alkoholfrie drikkevarer i dispensere, fontener og lignende: kr 20,32,
-
2. basert
på frukt, bær eller grønnsaker og tilsatt kunstig søtstoff og som
brukes til ervervsmessig framstilling av alkoholfrie drikkevarer
i dispensere, fontener og lignende: kr 10,16.
Med alkoholfrie drikkevarer likestilles
drikk med alkoholstyrke til og med 0,7 volumprosent alkohol.
Avgiftsplikten omfatter ikke varer
i pulverform eller melkeprodukter tilsatt til og med 15 gram sukker
per liter.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på drikkevarer som
-
a) fra
produsents og importørs lager
-
1. utføres
til utlandet,
-
2. leveres
direkte eller via tollager til proviant etter tolloven § 4-23,
-
3. leveres
til toll- og avgiftsfritt utsalg på lufthavn etter tolloven § 4-30,
-
b) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
c) etter
tolloven § 5-3 fra produsents eller importørs lager leveres til
eller innføres av
-
1. diplomater,
-
2. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
3. Den
nordiske investeringsbank,
-
d) kommer
i retur til produsents eller importørs lager,
-
e) brukes
til ervervsmessig framstilling av annet enn drikkevarer.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om avgift på sukker mv. (kap. 5557 post
70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen på sukker mv. med kr 7,81 per kg av varens avgiftspliktige
vekt.
Avgiftsplikten omfatter:
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på sukker som
-
a) fra
produsents og importørs lager
-
1. utføres
til utlandet,
-
2. leveres
direkte eller via tollager til proviant etter tolloven § 4-23,
-
3. leveres
til toll- og avgiftsfritt utsalg på lufthavn etter tolloven § 4-30,
-
b) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
c) etter
tolloven § 5-3 fra produsents eller importørs lager leveres til
eller innføres av
-
1. diplomater,
-
2. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
3. Den
nordiske investeringsbank,
-
d) kommer
i retur til produsents eller importørs lager,
-
e) brukes
til ervervsmessig framstilling av varer,
-
f) brukes
til biavl.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Om avgifter på drikkevareemballasje
(kap. 5559 post 70–74)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales miljøavgift
og grunnavgift til statskassen på drikkevareemballasje ved innførsel
og innenlandsk produksjon av drikkevarer.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det skal betales miljøavgift på drikkevareemballasje med følgende
beløp per emballasjeenhet:
-
a) glass
og metall: kr 5,70,
-
b) plast:
kr 3,44,
-
c) kartong
og papp: kr 1,41.
Departementet kan gi forskrift
om fritak for miljøavgift dersom emballasjen inngår i et retursystem, herunder
fastsette vilkår for fritak.
§ 3
Det skal betales grunnavgift på engangsemballasje med kr 1,17 per
emballasjeenhet.
Som engangsemballasje anses emballasje
som ikke kan gjenbrukes i sin opprinnelige form.
§ 4
Emballasje som inneholder følgende drikkevarer er fritatt for grunnavgift:
-
a) melk
og melkeprodukter,
-
b) drikkevarer
framstilt av kakao og sjokolade og konsentrater av dette,
-
c) varer
i pulverform,
-
d) korn-
og soyabaserte melkeerstatningsprodukter,
-
e) morsmelkerstatning.
Drikkevarer som nevnt i første
ledd bokstav c og e er også fritatt for miljøavgift.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 5
Det gis fritak for miljø- og grunnavgift på drikkevareemballasje
som
-
a) fra
registrert virksomhets og importørs lager
-
1. utføres
til utlandet,
-
2. leveres
direkte eller via tollager til proviant etter tolloven § 4-23,
-
3. leveres
til toll- og avgiftsfritt utsalg på lufthavn etter tolloven § 4-30,
-
b) innføres
-
1. som
reisegods etter tolloven § 5-1,
-
2. til
bruk i transportmidler i ervervsmessig virksomhet etter tolloven
§ 5-2,
-
3. etter
tolloven § 5-9, og er av mindre verdi,
-
c) etter
tolloven § 5-3 fra registrert virksomhets eller importørs lager
leveres til eller innføres av
-
1. diplomater,
-
2. NATO
og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
3. Den
nordiske investeringsbank,
-
d) kommer
i retur til produsents eller importørs lager,
-
e) har
rominnhold på minst fire liter.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 6
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 7
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Flypassasjeravgift (kap. 5561 post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift
til statskassen på ervervsmessig flyging fra norske lufthavner med
kr 82 per passasjer.
Departementet kan gi forskrift
om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på flyging av
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
Dokumentavgift (kap. 5565 post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
i henhold til lov 12. desember 1975 nr. 59 om dokumentavgift betales avgift
til statskassen ved tinglysing av dokument som overfører hjemmel
til fast eiendom, herunder bygning på fremmed grunn og tilhørende
festerett til tomta. Avgift skal betales med 2,5 pst. av avgiftsgrunnlaget,
men minst kr 250.
Ved tinglysing av første gangs
overføring av hjemmel til eierseksjon eller til fysisk del av eiendom i
forbindelse med oppløsning av borettslag og boligaksjeselskaper,
betales avgift med kr 1 000 per hjemmelsoverføring.
§ 2
Fritatt for avgift er
-
a) gaveandel
i dokument som inneholder gave og lignende til det offentlige eller
til stiftelser og legater med allmennyttige formål, eller til foreninger
med allmennyttige formål som har styresete her i landet,
-
b) dokument
som overfører rettigheter til fast eiendom til utenlandske diplomatiske
og konsulære misjoner,
-
c) overføring
av hjemmel til fast eiendom til Den nordiske investeringsbank og
som er nødvendig for bankens offisielle virksomhet,
-
d) egen
sameieandel i den enkelte eiendom ved overtagelse av fast eiendom
ved oppløsning av sameie,
-
e) overføring
av hjemmel til fast eiendom mellom ektefeller,
-
f) ideell
arveandel etter loven i den enkelte eiendom ved overtagelse av fast
eiendom på skifte eller fra uskiftet bo. Forskudd på arv regnes
ikke som arveandel og heller ikke testamentsarv i den utstrekning
den overstiger lovens arveandel,
-
g) overføring
av hjemmel til fast eiendom til forrige hjemmelshaver eller dennes
ektefelle, i forbindelse med salg etter reglene om tvangssalg,
-
h) overføring
av hjemmel til fast eiendom til NATO eller NATOs hovedkvarter i
den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er
forpliktet av,
-
i) overføring
av hjemmel til fast eiendom mellom Kongen, Dronningen, den nærmeste
arveberettigede til tronen i hvert etterfølgende slektsledd og disse
personers ektefeller, samt disses felles barn som ikke er fylt 20
år ved utgangen av det år overføringen skjer,
-
j) overføring
av hjemmel til fast eiendom til testamentsarving dersom overføring
av hjemmel til ny erverver tinglyses samme dag,
-
k) overføring
av hjemmel til fast eiendom ved omorganiseringer som kan gjennomføres
med skattemessig kontinuitet etter skatteloven §§ 11-2 til 11-5,
§ 11-11 og § 11-20 med tilhørende forskrifter. Omorganiseringen
og tinglysingen av hjemmelen til fast eiendom må ha funnet sted etter
1. januar 2016.
Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Ved førstegangsoverføring av en selvstendig og i sin helhet nyoppført
bygning som ikke er tatt i bruk, og overføring av bygg under arbeid
betales avgift bare av salgsverdien av tomta dersom det blir tinglyst
hjemmelsoverføring til denne.
§ 4
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
Avgift på frekvenser mv. (kap. 5583
post 70)
§ 1 Fra 1. januar 2017 skal det
betales avgift til statskassen for bruk av frekvenser til drift
av system for mobilkommunikasjon med følgende beløp:
–
|
UMTS
|
kr
1 332 000 per MHz (frekvensdupleks) disponert båndbredde,
|
–
|
GSM 800
|
kr 1 440 000 per
MHz (frekvensdupleks) disponert båndbredde,
|
–
|
GSM 900
|
kr 1 440 000 per
MHz (frekvensdupleks) disponert båndbredde,
|
–
|
GSM 1800
|
kr 1 440 000 per
MHz (frekvensdupleks) disponert båndbredde,
|
–
|
CDMA 450
|
kr 1 263 000 per
MHz (frekvensdupleks) disponert båndbredde.
|
Samferdselsdepartementet kan dersom
det er nødvendig av hensyn til effektiv utnyttelse av frekvensene,
endre avgiftsnivået for tildelte frekvenser.
Samferdselsdepartementet fastsetter
nærmere bestemmelser om betaling av avgiften.
§ 2
For 2017 kan Samferdselsdepartementet selge femsifrede telefonnummer.
Prisene fastsettes av Samferdselsdepartementet. Beløpet betales
til statskassen.
Inntekter ved tildeling av frekvenstillatelser
(kap. 5309 post 29)
§ 1 For 2017 kan Samferdselsdepartementet
innhente inntekter ved tildeling av frekvenstillatelser. Beløpet
betales til statskassen.
§ 2
Samferdselsdepartementet kan gi forskrift om betaling av beløpet.