Sammendrag
Anmodningsvedtak nr. 482 (2014–2015)
ble fattet av Stortinget 26. mars 2015 ved behandlingen av et representantforslag,
Dokument 8:93 S (2013–2014), jf. Innst. 148 S (2014–2015). Vedtaket
lyder som følger:
«Stortinget ber regjeringen på egnet
måte legge til rette for at alle selskaper som driver transportvirksomhet
i Norge, svarer merverdiavgift til den norske staten etter norske
regler.»
Finansdepartementet omtalte vedtaket
i Prop. 1 S (2015–2016) Finansdepartementet. Departementet uttalte
at etter sin vurdering er gjeldende merverdiavgiftsregelverk tilpasset
utviklingen i transportbransjen, slik at utfordringene på dette
området først og fremst er knyttet til annet regelverk enn det som
gjelder merverdiavgift. Departementet uttalte at det likevel ville
undersøke nærmere om det kunne finnes andre egnede måter å utvikle
merverdiavgiftsregelverket på, og komme tilbake til saken når dette
var utredet nærmere.
Finanskomiteen viste i sin innstilling
(Innst. 148 S (2014–2015)) til at den er bekymret for utviklingen i
næringen, at omfanget av kabotasje er stigende og til at ulikhet
i lønns- og arbeidsvilkår innebærer en konkurransefordel for utenlandske
aktører. Den la videre vekt på at spørsmålet om merverdiavgiftsplikt også
medfører tap av skatte- og avgiftsinntekter for det norske samfunnet.
Det ble lagt til grunn at utenlandske aktører kan «kamuflere» kabotasje
som internasjonal transport slik at de får refundert inngående merverdiavgift
på innsatsfaktorer.
Etter en ny vurdering finner departementet
at det ikke er grunnlag for å foreslå endringer i merverdiavgiftsregelverket
på området. For å adressere Stortingets bekymring vil departementet
likevel foreslå at avgrensningen og praktiseringen av gjeldende
merverdiavgiftsfritak for direkte transport til og fra landet presiseres
og vurderes nærmere. Det samme gjelder praktiseringen av registreringsgrensen
for utenlandske transportører. Departementet vil også be Skatteetaten
vurdere mer målrettede informasjonstiltak for å gjøre regelverket
bedre tilgjengelig for alle som driver transportvirksomhet i Norge.
Departementet viser også til oppfølgingen av anmodningsvedtak nr.
483 om Skatteetatens kontroll med transportnæringen, jf. Prop. 1
S (2016–2017) Finansdepartementet.
I hvilken grad utenlandske næringsdrivende
kan utføre oppdrag i Norge reguleres av lov 21. juni 2002 nr. 45
om yrkestransport med motorvogn eller fartøy (yrkestransportlova)
og tilhørende forskrift. Regelverket hører inn under Samferdselsdepartementets ansvarsområde.
Gjennom EØS-avtalen er Norge forpliktet til å tillate kabotasje,
det vil si innenlandsk transport av både gods og personer mot vederlag
i et annet land enn der transportøren er hjemmehørende. Adgangen
til kabotasje gjelder bare for transportører som er etablert i et
EØS-land. For godstransport er det et vilkår at det fraktes last
inn til Norge. Transportører kan ta tre oppdrag i Norge innen én
uke etter at den internasjonale lasten er losset. Når det gjelder persontransport,
kan kabotasje utføres «midlertidig» uten at dette er konkretisert
nærmere.
Næringsdrivende skal registrere
seg i Merverdiavgiftsregisteret og beregne utgående merverdiavgift
når avgiftspliktig omsetning og uttak til sammen har oversteget
50 000 kroner over en periode på 12 måneder, jf. merverdiavgiftsloven
§ 2-1 første ledd. Etter gjeldende merverdiavgiftsregler er både innenlandsk
person- og godstransport merverdiavgiftspliktig. Dette gjelder uavhengig
av om virksomheten blir utført av transportører som er etablert
i Norge eller i utlandet. Næringsdrivende som ikke har forretningssted
eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet skal registrere seg ved
representant, jf. merverdiavgiftsloven § 2-1 sjette ledd. Med merverdiavgiftsområdet
menes det norske fastlandet og alt område innenfor territorialgrensen,
men ikke Svalbard, Jan Mayen eller de norske bilandene, jf. merverdiavgiftsloven
§ 1-2. Det er vedtatt en forenkling av dette regelverket, som foreløpig
ikke har trådt i kraft. Endringen omtales nærmere i punkt 25.1.3.
Transporttjenester som finner sted
i merverdiavgiftsområdet er fritatt for merverdiavgift dersom transporten
skal skje direkte til eller fra steder utenfor merverdiavgiftsområdet,
jf. merverdiavgiftsloven § 6-28 første ledd. Fritak for merverdiavgift
innebærer at det ikke skal beregnes utgående merverdiavgift på omsetningen
og at det foreligger fradragsrett for inngående avgift. Vilkåret
om direkte transport anses oppfylt når det er sluttet en avtale
om sammenhengende transport fra et sted i merverdiavgiftsområdet
til et sted utenfor merverdiavgiftsområdet eller omvendt. Utfyllende
bestemmelser til § 6-28 er gitt i merverdiavgiftsforskriften §§ 6-28-1
til 6-28-3. Fritaket gjelder både for norske og utenlandske transportører,
og er utformet etter de samme prinsipper som regelverket hos viktige
handelspartnere i EU.
Innenlandsk person- og godstransport
er som nevnt merverdiavgiftspliktig selv om virksomheten blir utført
av transportører som er etablert i utlandet. Næringsdrivende som
omsetter tjenester i kabotasjevirksomhet har dermed ikke valgfrihet
når det gjelder registrering i Merverdiavgiftsregisteret. Det foreligger
registreringsplikt når omsetningen overstiger 50 000 kroner i en
12 måneders periode. Registrerte virksomheter vil ha fradrag for
inngående merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 8-1.
Departementet vil innledningsvis
knytte noen merknader til betydningen for statens avgiftsinntekter
av manglende etterlevelse av merverdiavgiftsregelverket på dette
området. Innenfor det som er å definere som lovlig kabotasjevirksomhet
kan det være virksomheter som unnlater å registrere seg og beregne
utgående merverdiavgift, selv om de har nådd beløpsgrensen på 50 000
kroner. Det er likevel ikke grunn til å anta at staten taper store
beløp på manglende registrering.
For omsetning av persontransporttjenester
skal det beregnes merverdiavgift med redusert sats på 10 pst. Samtidig
har de avgiftspliktige full fradragsrett for inngående merverdiavgift
med 25 pst. Samlet sett er det dermed grunn til å anta at det skjer
en utbetaling fra staten til de registrerte virksomhetene. En manglende
etterlevelse av avgiftsregelverket hos utenlandske aktører vil derfor
ikke isolert medføre et konkurransefortrinn sammenlignet med innenlandske
aktører. Fordelen utenlandske aktører vil oppnå begrenser seg til
det som kan spares av administrative kostnader. Likevel er det klart
at gjeldende regelverk her skal følges.
Godstransport er merverdiavgiftspliktig
med ordinær sats. Det er grunn til å anta at den største delen av
godstransporten skjer til avgiftspliktig virksomhet, og at det dermed
foreligger fradragsrett for merverdiavgiften. Svart omsetning vil
derfor ikke innebære provenytap for staten, men vil derimot kunne medføre
skjult avgiftsbelastning. For den delen av godstransporten som skjer
til ikke-avgiftspliktige næringsdrivende og private, vil det imidlertid
kunne være en fordel å unngå merverdiavgift på 25 pst. av transporten
samt administrative kostnader ved etterlevelse.
Departementet har likevel foretatt
en gjennomgang av gjeldende merverdiavgiftsregelverk i samarbeid
med Skattedirektoratet for å undersøke om dette i for liten grad
legger til rette for at alle selskaper som driver transportvirksomhet
i Norge svarer merverdiavgift til staten etter norske regler.
Gjennom endringer i representantordningen
for merverdiavgift er det allerede vedtatt en forenkling av gjennomføringen
av merverdiavgiftsplikten for avgiftssubjekter som har avgiftspliktig
omsetning i Norge, men som ikke har forretnings- eller hjemsted her,
jf. Prop. 113 L (2015–2016) Endringer i merverdiavgiftsloven (utvidet
adgang til direkte registrering). Etter gjeldende regelverk må avgiftssubjekt som
ikke er etablert i Norge, registreres med representant i det norske
Merverdiavgiftsregisteret. Endringen innebærer at avgiftssubjekter
som er hjemmehørende i en EØS-stat som etter skatteavtale eller
annen folkerettslig overenskomst med Norge skal utveksle opplysninger
og bistå med innfordring av merverdiavgiftskrav, skal kunne registreres
direkte i Merverdiavgiftsregisteret, uten å måtte bruke representant.
Endringen vil legge bedre til rette for at aktører som ikke har
forretningssted eller hjemsted i Norge, skal kunne drive virksomhet
her på tilsvarende vilkår som norske næringsdrivende. Det framgår av
nevnte proposisjon at lovendringene bør tre i kraft så raskt som
mulig, men at det er behov for forberedende tiltak før omleggingen
av representantordningen kan iverksettes.
Enkeltstående transportoppdrag i
Norge som genererer under 50 000 kroner i omsetning, utløser ikke merverdiavgiftsplikt
etter gjeldende regler. Denne registreringsgrensen gjelder for all
merverdiavgiftspliktig virksomhet i Norge, og gjelder både norske næringsdrivende
og utenlandske virksomheter. Selv om særskilte registreringsgrenser
kompliserer regelverket og praktiseringen av dette, har departementet vurdert
konsekvensene av eventuelt å innføre en registreringsgrense på kroner
null for henholdsvis transportsektoren, transportoppdrag og utenlandske aktører
i transportsektoren. En slik grense ville innebære at det skal beregnes
merverdiavgift fra første krone ved omsetning i næringsvirksomhet
og også omfatte kabotasjevirksomhet.
Innen transportsektoren er transportoppdragene av
ulik art og omfang. Det vil dermed være vanskelig å finne gode kriterier
for en avgrensning av tjenester utført av denne sektoren som sådan.
En særskilt registreringsgrense vil derfor kunne gi ulik merverdiavgiftsbehandling
ut ifra hvilke opplysninger som er registrert og hva slags annen
omsetning virksomheten har.
En særskilt registreringsgrense
kun for transportoppdrag må antas å ha liten betydning for større
aktører, men vil kunne medføre at næringsdrivende med lav omsetning
får registreringsplikt. Dette vil eksempelvis kunne gjelde næringsdrivende
innen landbruket som tar på seg ett enkeltstående transportoppdrag.
Den næringsdrivende vil etter gjeldende regelverk bli registrert
i Merverdiavgiftsregisteret to hele kalenderår før virksomheten
kan bli slettet. Dermed oppnås fradragsrett for inngående merverdiavgift
for hele næringsvirksomheten i denne perioden. Virksomheter med
lav omsetning har dessuten gjennomgående negativt merverdiavgiftsproveny,
mens de legger beslag på en større andel administrative ressurser.
Departementet har også vurdert en
særskilt registreringsgrense for utenlandske aktører i transportsektoren.
En særskilt registreringsgrense for utenlandske aktører i transportsektoren
vil gi næringsdrivende med lav omsetning økte administrative kostnader og
medføre et negativt proveny når det gjelder persontransport. For
godstransport vil provenyet bli positivt for den delen som ytes
til ikke-avgiftspliktig virksomhet. Skatteetaten vil imidlertid
få betydelig merarbeid ved gjennomføring av registrering, behandling
av omsetningsoppgaver og kontrollarbeid.
Departementet antar at flertallet
av utenlandske virksomheter som utfører lovlig kabotasjevirksomhet
i Norge, vil være registreringspliktige etter gjeldende beløpsgrense.
Misbruk av fritaket i merverdiavgiftsloven § 6-28 for direkte transport
kan imidlertid skje ved at utenlandske næringsdrivende som har transportoppdrag
direkte til Norge unnlater å beregne merverdiavgift for transport
innenlands av varer som faktisk er lastet på i Norge. Misbruket
kan fortsette ved at den næringsdrivende likevel søker om refusjon
av inngående avgift. Dette innebærer brudd på både registreringsplikt,
plikt til å beregne merverdiavgift og refusjonsregelverket. En måte
å unngå dette på ville være å fjerne fritaket for direkte transport.
Dette ville imidlertid kreve en større omlegging av gjeldende merverdiavgiftsregelverk
som departementet ikke ser det hensiktsmessig å arbeide med nå.
Uten fritaket for direkte transport vil norske næringsdrivende som
eksempelvis transporterer varer fra Norge og til utlandet kunne
bli avgiftspliktige for den delen av transporten som finner sted
i Norge. Norske transportører nyter dessuten godt av tilsvarende
fritak i andre land.
Departementet ser imidlertid at
det kan være dårlig etterlevelse av merverdiavgiftsregelverket av utenlandske
transportører som tar oppdrag i Norge, og vil derfor foreta en nærmere
vurdering av avgrensingen og praktiseringen av fritaket for direkte
transport med sikte på presiseringer. Det er viktig at fritaket
har klare rammer og at det ikke har større rekkevidde enn det begrunnelsen
tilsier. Som ledd i dette arbeidet vil departementet også be Skatteetaten
om å vurdere praktiseringen av registreringsgrensen for utenlandske
transportører, blant annet hvorvidt omsetningen som gjelder transport
til eller fra utlandet, skal medregnes. Skatteetaten vil dessuten
bli bedt om å vurdere mer målrettede informasjonstiltak for å gjøre
regelverket bedre tilgjengelig for alle som driver transportvirksomhet
i Norge. Departementet viser for øvrig til oppfølgingen av vedtak
nr. 483 om Skatteetatens kontroll med transportnæringen, jf. Prop.
1 S (2016–2017) Finansdepartementet.
Departementet vil også vise til
at det fra 1. juli 2015 er innført minstelønnsbestemmelser for godstransport
på vei, herunder kabotasjekjøring, i Norge. Bestemmelsene framgår
av forskrift 11. mai 2015 nr. 554 om allmenngjøring av tariffavtaler
for godstransport på vei. Fra 1. oktober 2015 ble tilsvarende bestemmelser
også innført for persontransport gjennom forskrift 27. mai 2015
nr. 815. Bakgrunnen for dette er ulike konkurransevilkår for utenlandske
sjåfører og norske sjåfører, i form av lønns- og arbeidsbetingelser.