Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Johansen, Irene (1 - 20 av 25)
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til finansministeren

    Dokument nr. 15:1291 (2016-2017)

    Innlevert: 14.06.2017

    Sendt: 15.06.2017

    Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren

    Besvart: 26.06.2017 av klima- og miljøminister Vidar Helgesen

    Jeg viser til anmodningsvedtak nr. 309 i statsbudsjettet for 2017, der Stortinget ber regjeringen utrede en ordning for å sikre at alle som importerer biler til landet, også privatimport, omfattes av de lovpålagte returordningene og bidrar til finansieringen av disse. Kan jeg be finansministeren redegjøre for hvordan vedtaket er fulgt opp, når det kan forventes et forslag til en slik ordning, og om endring av forskrift om bruk av kjøretøy § 2-5 som beskrevet i begrunnelsen kan være løsningen?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til justis- og beredskapsministeren

    Dokument nr. 15:856 (2016-2017)

    Innlevert: 17.03.2017

    Sendt: 17.03.2017

    Besvart: 24.03.2017 av justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen

    Jeg viser til regjeringens beslutning om å flytte politihøgskolen ut av Oslo. Som Justisministeren er kjent med foreligger et ferdig forslag til en moderne politihøgskole i Moss med øvingsarena i Rygge, som det er politisk enighet i Østfold om å jobbe for. Politietaten har siden 2006 jobbet med å finne alternativer til dagens lokalisering på Majorstua i Oslo. Det haster med en avgjørelse. Hva er framdriftsplanen og prosessen videre for å flytte politihøgskolen, og vil ministeren sørge for en rask avgjørelse før valget?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til klima- og miljøministeren

    Dokument nr. 15:689 (2016-2017)

    Innlevert: 16.02.2017

    Sendt: 17.02.2017

    Rette vedkommende: Samferdselsministeren

    Besvart: 24.02.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

    Transport utgjør omlag 30 % av klimagassutslippene i Norden. Et felles tiltak de nordiske regjeringer kan iverksette for å få ned utslippene i denne sektoren, kan være å sørge for at bileierne har trygghet for, at det finnes fyllestasjoner for nullutslippsbiler i de nordiske landene, når de vurderer hvilken bil de skal kjøpe. Det er fremmet forslag i Nordisk råd om å be regjeringene bidra til utbygging av tilstrekkelige energistasjoner i Norden. Vil regjeringen bidra til et slikt felles løft?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1359 (2015-2016)

    Innlevert: 23.06.2016

    Sendt: 23.06.2016

    Besvart: 01.07.2016 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

    Hvilke konkrete tiltak vil samferdselsministeren iverksette for å få til fortgang i planleggingen av rv 19 i SVV, slik at det i størst mulig grad sikres samtidig planlegging og utbygging av rv 19 med planlegging og utbygging av dobbeltsporet gjennom Moss i Østfold, jfr. anmodningsvedtak i RNB Innst. 400 S (2015-2016)?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til finansministeren

    Dokument nr. 15:185 (2015-2016)

    Innlevert: 11.11.2015

    Sendt: 11.11.2015

    Besvart: 16.11.2015 av finansminister Siv Jensen

    Hvor mye kan effektkomponenten reduseres i en provenynøytral omlegging hvor CO2-komponenten i avgiftsgruppe a) endres til 0 kr for første 100 g/km, 850 kr for neste 15 g/km, 900 kr for neste 40 g/km, 2 000 kr for neste 70 g/km og 3 200 kr for resten, og hva blir satsene i avgiftsgruppe a med disse endringene?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1355 (2014-2015)

    Innlevert: 25.08.2015

    Sendt: 26.08.2015

    Besvart: 04.09.2015 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

    I Jernbanereformen som ble lagt fram av Regjeringen i vår, foreslo Regjeringen å splitte opp Jernbaneverket og samle myndighetsoppgaver i et eget Jernbanedirektorat, eventuelt også vurdere et sektorovergripende transportdirektorat for vei og jernbane. Flere Østfoldkommuner har tatt initiativ til at et slikt direktorat bør legges til Østfold, deriblant Moss kommune. Vil samferdselsministeren ta initiativ til en dialog med Moss kommune for å vurdere en lokalisering av direktoratet i kommunen?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til finansministeren

    Dokument nr. 15:1354 (2014-2015)

    Innlevert: 25.08.2015

    Sendt: 26.08.2015

    Besvart: 01.09.2015 av finansminister Siv Jensen

    Autoretur har mottatt skriftlig oppsigelse av avtalen om innkreving av miljøgebyr fra Toll- og avgiftsdirektoratet. Bilrelaterte oppgaver skal nå overføres til Skatteetaten som varsler at de ikke ønsker å fortsette ordningen med innkreving. Dette medfører en svært vanskelig situasjon for å kreve inn gebyret fra bruktbilimportører og parallellimportører. Vil finansministeren be skatteetaten også overta innkrevingen av miljøgebyret slik at denne ordningen kan fortsette?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:627 (2014-2015)

    Innlevert: 17.02.2015

    Sendt: 17.02.2015

    Besvart: 24.02.2015 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

    NRK Østfold skriver på nettsiden i dag 17.02.15. at Kystverket i et brev til Samferdselsdepartementet skriver at det er svært lite realistisk å få gjennomført tiltak for å få til en dypere innseiling til Halden. De har derfor ikke satt av ressurser til videre utredning, og at å fjerne Svinesundterskelen heller ikke blir vurdert prioritert i Nasjonal Transportplan for 2018–2027. Hva konkret er blitt gjort med denne saken siden regjeringsskifte, og er dette også samferdselsministerens prioritering nå?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til justis- og beredskapsministeren

    Dokument nr. 15:276 (2014-2015)

    Innlevert: 27.11.2014

    Sendt: 27.11.2014

    Besvart: 05.12.2014 av justis- og beredskapsminister Anders Anundsen

    En politisk flyktning fra Iran, som har fått oppholdstillatelse i Norge, kan ikke få pass fordi ID-papirene fra hjemlandet, er forsvunnet. Vedkommende hevder at ID-kort og fødselsattest ble levert politiet ved ankomst i 2008. Politiet sier dokumentene ikke er registrert hos dem, og utelukker ikke svikt i rutinene. NOAS sier de er kjent med flere slike tilfeller. Vedkommende kan ikke søke pass fra hjemlandet. Hva kan vedkommende gjøre, hva er rutinene for dette, og hvilke endringer i rutinene kan gjøres så slikt ikke skjer igjen?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1128 (2013-2014)

    Innlevert: 21.08.2014

    Sendt: 22.08.2014

    Besvart: 04.09.2014 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

    Statsråden lovet i Fredrikstad Blad i februar behandling av Bypakke Nedre Glomma i Stortinget tidlig i høst, og har i flere møter med fylket og kommunene sagt at den vedtatte Bypakken legges til grunn uten store endringer. I dagens FB sier stortingsrepresentant Wiborg (FrP) at regjeringen jobber med endringer av bypakken og bompengeopplegget, og at det vil medføre forsinkelser. Dette har gitt dyp bekymring lokalt. Kan statsråden bekrefte at Bypakken ikke er forsinket og ikke endres slik Wiborg hevder i dagens FB?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til klima- og miljøministeren

    Dokument nr. 15:875 (2013-2014)

    Innlevert: 28.05.2014

    Sendt: 30.05.2014

    Besvart: 06.06.2014 av klima- og miljøminister Tine Sundtoft

    Som statsråden er kjent med har Norske Skog Saugbrugs klaget til Klima- og miljødepartementet på vedtak i Miljødirektoratet som innebærer at CO2-kompensasjonen til NS Saugbrugs skal avkortes med volumet av den langsiktige kraftkontrakten med Statkraft inngått før 2005 som Norske Skogindustrier ASA eide pr. 14. mai 2012. Den økonomiske effekten av ikke å få full kompensasjon er 20 mill. kroner. Når vil svar på klagesaken foreligge, og vil statsråden gi NS Saugbrugs medhold i klagen slik at de kommer inn under ordningen?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til finansministeren

    Dokument nr. 15:791 (2013-2014)

    Innlevert: 14.05.2014

    Sendt: 14.05.2014

    Besvart: 20.05.2014 av finansminister Siv Jensen

    Regjeringen har besluttet å overføre ansvaret for særavgiftene og innførselsmerverdiavgiften fra tollvesenet til skatteetaten. Denne beslutningen ble gjort kjent i media og for de ansatte og berørte etater 4.3.14. Vi er gjort kjent med at tillitsvalgte har begjært innsyn i saksdokumenter og forarbeidet som departementet har gjort i saken, men at begjæringene er avvist. Vi er også gjort kjent med at Toll- og avgiftsdirektoratet og fagforbund heller ikke er hørt før regjeringen gjorde sitt vedtak. Kan finansministeren redegjøre for beslutningsgrunnlaget som ligger til grunn for beslutningen og hvordan ansatte, berørte etater og næringslivet er involvert før beslutningen ble tatt?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:505 (2013-2014)

    Innlevert: 06.03.2014

    Sendt: 07.03.2014

    Besvart: 18.03.2014 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

    Er samferdselsministeren enig med Frp/Høyre/KrFs komitemerknader til NTP 2014-2023(side 148) at "Dette flertallet understreker at det er en forutsetning at Østfoldbanens østre linje får en planfri påkobling til Follobanen" og at mandatet til Jernbaneverket for "oppstart av KVU Østre linjes forbindelse mot Oslo" jfr. brev av 18.02.14. dermed må gjøres om i tråd med meklingsprotokollen av 27.01.2013, med fokus på planlegging av ny kapasitetssterk forbindelse for at Østre linje kan benytte Follobanen?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til helse- og omsorgsministeren

    Dokument nr. 15:416 (2013-2014)

    Innlevert: 18.02.2014

    Sendt: 18.02.2014

    Besvart: 25.02.2014 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

    Regjeringen har i sin plattform sagt at de vil "legge til rette for at eldre skal kunne stå lenger i arbeidslivet, blant annet ved å gå gjennom alle lovbestemte aldersgrenser i arbeidslivet i samråd med partene." Flere legespesialister har nå søkt om dispensasjon fra aldersgrensen på 70 år i tiltro til at det nå var mulig, deriblant hudlege Bengtsson i Moss. Likevel får de avslag med begrunnelse i at det utredes. Vil ministeren sørge for midlertidig dispensasjon til Bengtsson og søkerne til utredningen er ferdig?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til justis- og beredskapsministeren

    Dokument nr. 15:62 (2013-2014)

    Innlevert: 06.11.2013

    Sendt: 07.11.2013

    Besvart: 15.11.2013 av justis- og beredskapsminister Anders Anundsen

    Som en oppfølging av terrormeldingen og Stoltenberg-regjeringens mål om å videreutvikle samvirket mellom nødetatene, ba Justisdepartementet i brev av 6.9.13. DSB å lage en mulighetsstudie for felles øvings- og kompetansesenter for nødetatene. En av lokaliseringene som ble nevnt som interessant for et slikt senter i brevet, var den militære delen på Rygge flystasjon. Vil justisministeren med bakgrunn i at denne saken nå er blitt ytterligere aktualisert, sette fortgang i utredningen å etablere et slikt senter der?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:315 (2012-2013)

    Innlevert: 22.11.2012

    Sendt: 23.11.2012

    Besvart: 30.11.2012 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Hvordan vil samferdselsministeren følge opp vedtaket i Moss bystyret i oktober i år i forhold til ny konsesjonsrunde for ferjeforbindelsen Moss-Horten, og er det aktuelt å vurdere å stille samme krav om særlig gode miljøegenskaper også i anbudsgrunnlaget på denne ferjeforbindelsen, slik det er gjort på ferjesambandet E39 Lavik-Oppedal?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til landbruks- og matministeren

    Dokument nr. 15:1965 (2011-2012)

    Innlevert: 19.09.2012

    Sendt: 20.09.2012

    Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren

    Besvart: 04.10.2012 av helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre

    For ett år siden henvendte en slakter seg til meg om en sak som gjelder tolkning av det nye matregelverket (hygienepakken) og konsekvenser for små virksomheter som f.eks. slakterbutikker. Spørsmålet var hvorvidt slakterbutikker skal defineres som kjøttvirksomheter og dermed plasseres i samme kategori som kjøttindustrien, eller defineres som detaljist. Saken ble overlevert landbruksministeren i januar 2012, og fulgt opp av NHO 28.06.12. Kan jeg be om en tilbakemelding på saken og problemstillingene som er reist?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1746 (2010-2011)

    Innlevert: 28.06.2011

    Sendt: 30.06.2011

    Besvart: 07.07.2011 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa

    Etter brannen i Oslofjordtunnelen er denne tunnelen stengt. Trafikken går nå isteden over ferjesambandet Moss - Horten og om Oslo. Sammen med sommerferietrafikken har dette allerede ført til lange køer fra avkjøring fra E6 og gjennom Moss. Smertegrensen er nådd for lengst. Hva vil samferdselsministeren gjøre for å avhjelpe denne situasjonen i sommer, og hvordan stiller ministeren seg til å lukke ferjesambandet til fordel for en ferjefri forbindelse med bro for vei og jernbane mellom disse landsdelene?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:330 (2010-2011)

    Innlevert: 18.11.2010

    Sendt: 18.11.2010

    Besvart: 26.11.2010 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa

    Hva er begrunnelsen for at prosjektet Sandbukta-Moss-Kleberget ikke har fått avsatt nødvendige planmidler i forslaget til statsbudsjett for 2011, når det hevdes fra ulike fagmiljøer at begrunnelsen om manglende plankompetanse i Jernbaneverket og i markedet for øvrig ikke medfører riktighet; hvorfor er Jernbaneverkets plankompetanse prioritert brukt på andre prosjekter framfor dette, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at nødvendig plankompetanse er på plass slik at prosjektet kan prioriteres for videre planlegging i 2012?
  • Skriftlig spørsmål fra Irene Johansen (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:521 (2009-2010)

    Innlevert: 21.01.2010

    Sendt: 22.01.2010

    Besvart: 02.02.2010 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa

    Hva vil samferdselsministeren sette inn av tiltak på Østfoldbanens østre og vestre linje for å avhjelpe forsinkelser og innstillinger også her på en av Østlandets mest trafikkerte jernbanestrekninger, og vil ministeren som ett av tiltakene vurdere å pålegge NSB å fortsette muligheten til å kjøpe ett og samme månedskort for buss og tog på østre linje slik det var før?