Irene Johansen (A): Autoretur har mottatt skriftlig oppsigelse av avtalen om innkreving av miljøgebyr fra Toll- og avgiftsdirektoratet. Bilrelaterte oppgaver skal nå overføres til Skatteetaten som varsler at de ikke ønsker å fortsette ordningen med innkreving. Dette medfører en svært vanskelig situasjon for å kreve inn gebyret fra bruktbilimportører og parallellimportører.
Vil finansministeren be skatteetaten også overta innkrevingen av miljøgebyret slik at denne ordningen kan fortsette?
Begrunnelse
Alle som importerer bil til Norge har ifølge Avfallsforskriften plikt til å være medlem av en landsdekkende returorganisasjon som ivaretar mottak, sanering og gjenvinning av kasserte kjøretøy. Autoretur er den eneste operative returorganisasjonen som oppfyller disse kravene i dag.
Fra 2007 har bilbransjen hatt ansvaret for bilvrakordningen og bilimportørene opprettet derfor Autoretur for å ta seg av oppgaven.
Autoreturs virksomhet er svært viktig for å få en god håndtering av kasserte kjøretøy og for å oppfylle internasjonale og nasjonale miljøkrav.
Autoretur er en nonprofitt organisasjon. For den praktiske gjennomføringen, har Autoretur avtale med tre hovedoperatører om innsamling og gjenvinning av vrakede kjøretøy. De tre hovedoperatørene har avtaler med et nettverk av biloppsamlere. Autoretur har et ansvar for å dokumentere at gjenvinningskravene oppfylles. Det fremgår av ELV-direktivet og den tilhørende norske avfallsforskriften at kravene fra 01.01.2015 blir 95 % av bilens vekt hvor minst 85 % skal være materialgjenvinning. Kun 10 % kan energigjenvinnes, dvs. brennes for produksjon av energi. Autoretur krever inn miljøgebyr fra medlemmene for å dekke løpende driftskostnader forbundet med returordningen. Pr. i dag er den på 50 kr. pr importerte bil, men beløpet kan bli endret. Dette miljøgebyret innkrever Toll- og avgiftsdirektoratet sammen med de andre avgiftene som de krever inn. Nå blir innkrevingen av særavgiftene overført til Skatteetaten og det vil derfor være naturlig og mest fornuftig at Skatteetaten også overtar innkrevingen av dette miljøgebyret. Det har de sagt nei til.
Om ikke det skjer, vil denne gode returvirksomheten få store utfordringer i forhold til å fortsette virksomheten slik den har fungert til nå.