Irene Johansen (A): Transport utgjør omlag 30 % av klimagassutslippene i Norden. Et felles tiltak de nordiske regjeringer kan iverksette for å få ned utslippene i denne sektoren, kan være å sørge for at bileierne har trygghet for, at det finnes fyllestasjoner for nullutslippsbiler i de nordiske landene, når de vurderer hvilken bil de skal kjøpe. Det er fremmet forslag i Nordisk råd om å be regjeringene bidra til utbygging av tilstrekkelige energistasjoner i Norden.
Vil regjeringen bidra til et slikt felles løft?
Begrunnelse
Transport utgjør omlag 30 % av klimagassutslippene i Norden. En viktig oppfølging av Paris-avtalen fra 2015 er tiltak, som kan redusere utslippene fra denne sektoren. Å fremme produksjon og bruk av nullutslippsbiler er et slikt tiltak, som vi i Norden kan bidra til sammen.
Rammebetingelsene for nullutslippsbiler er forskjellige i de nordiske landene, og det er ikke nødvendigvis et mål for oss å harmonisere disse, men kanskje heller motiveres og lære av hverandre og koordinere felles tiltak. Norge har jo satt et mål om, at innen 2025 skal alle nye personbiler som selges være nullutslippsbiler. Vi har en teknologinøytraltilnærming til nullutslippsbiler. Pr. i dag har vi en avgiftspolitikk, som skal fremme produksjon og kjøp av biler som går på elektrisitet og hydrogen samt plug-in-hybridbiler. Nullutslippsbiler har ingen avgift ved kjøp. Hybridbiler har redusert avgift. Elbilene har i tillegg ingen avgift ved bruk, gratis/billigere parkering, passering i bommer og på ferje, og mulighet for kjøring i kollektivfelt. Elbilene har omlag 17 % av markedet i Norge. Salget har gått noe ned i 2016. Usikkerhet om framtidige rammebetingelser, forventning om bedre batteriteknologi og manglende fyllestasjoner er noen av årsakene.
Sosialdemokratene i Nordisk Råd ønsker å fremme produksjon, kjøp og bruk av nullutslippsbiler i Norden. Vi tror en viktig del av dette er å sørge for at bileierne har trygghet for, at det finnes fyllestasjoner i de nordiske landene. Det vil også fremme utslippsfri persontransport i Norden og dermed bidra positivt til vårt miljø og klima. Vi mener også, at det finnes et viktig og konkret grensehinderaspekt i spørsmålet, fordi mangel på energistasjoner kan bety, at nullutslippsbileierne avholder seg fra å kjøre til andre nordiske land, eller at potensielle kjøpere avholder seg fra å anskaffe seg nullutslippsbil. Det betyr dårlig mobilitet på tvers av grensene.
Forslaget som er fremmet i Nordisk råd går blant annet ut på å be regjeringene i Norden om å ta initiativ til et prosjekt for 2017 og 2018, der hvert land bidrar med midler til utbygging av fyllestasjoner til nullutslippsbiler langs hovedveier i sine land (ladestasjoner/energistasjoner). Tanken er for Norges del i et fortsatt samarbeid mellom Enova og bransjen. I tillegg er det pekt på behovet for å utvikle en felles nordisk modell/standard for elektroniske ladestasjoner for hurtig ladning av ulike transportmidler (skip, ferjer, biler, lastebiler, busser) med sikte på et bredere europeisk samarbeid, slik Nordisk Råds energigruppe foreslår i rapporten ”Grønn energi i Norden”.