Irene Johansen (A): Hvordan vil samferdselsministeren følge opp vedtaket i Moss bystyret i oktober i år i forhold til ny konsesjonsrunde for ferjeforbindelsen Moss-Horten, og er det aktuelt å vurdere å stille samme krav om særlig gode miljøegenskaper også i anbudsgrunnlaget på denne ferjeforbindelsen, slik det er gjort på ferjesambandet E39 Lavik-Oppedal?
Begrunnelse
Bystyret vedtok enstemmig på møte i oktober i høst, innspill til ny konsesjonsrunde for ferjeforbindelsen Moss-Horten, der det blant annet ble forutsatt at staten sørger for en omlegging av adkomstveien rv 19 fra E6 til havna og at dette tidfestes i forbindelse med konsesjonsbehandlingen, at dagens åpningstider opprettholdes til omlegging av rv 19 er gjennomført, at Autopass innføres, ferjeforbindelsen trafikkeres med støysvake ferjer med lave utslipp både mht. klimagasser og utslipp av komponenter som kan medføre luftforurensning, at konsesjonshaver skal ha beredskap som ivaretar behovsendringer, at ferjene ikke må bruke maskoner eller propell for å holde båtene i ro ved av- og påkjøring, bruk av landstrøm ved kai, kvartalsvise rapporter og halvårlige møter med Statens vegvesen konsesjonshaver og kommunen, krav om tilpasset ombordstigning og oppstillingsplass for sykler.
Det er viktig for kommunens innbyggere og for regionen at ministeren imøtekommer kravene som er stilt i vedtaket, slik at ulempene ferjetrafikken påfører Moss blir minst mulig i perioden fram til en ferjefri forbindelse står klar med bru for bil og tog over Oslofjorden mellom Østfold og Vestfold. Ferjeforbindelsen mellom Moss og Horten er en av de mest trafikkerte ferjeforbindelsene i Norge. Antall biler og lastebiler har vært sterkt økende de siste årene, og spesielt da Oslofjortunnelen ble stengt for tunge lastebiler. Dette har medført en sterk trafikkbelastning på rv 19 gjennom Moss, noe innbyggerne naturlig nok er svært negative til. Primært ønsker Moss en ferjefri forbindelse over fjorden mellom Østfold og Vestfold. Til det kommer har altså Moss bystyret krevd tiltak for å begrense ulempene.
Jeg leser på Samferdselsdepartementets nettside at departementet inviterte til pressetreff fredag 9. november i forbindelse med undertegning av kontrakt for drift av riksvegferjesambandet E39 (Kyststamvegen) Lavik - Oppedal i Sogn og Fjordane. Her står det at:
"Norled AS får kontrakt for drift av sambandet, som skal trafikkeres med tre større ferjer. Tildeling av kontrakt skjer etter anbudskonkurranse, der det ble satt som krav at en av ferjene skal ha særlig gode miljøegenskaper. dette har nå ført til at sambandet vil få verdens første batteridrevne større bilferje."
Dette kan også være en aktuell oppfølging av vedtaket i Moss bystyret. Mitt spørsmål til Samferdselsministeren er: Hvordan vil samferdselsministeren følge opp vedtaket i Moss bystyret i forhold til ny konsesjonsrunde for ferjeforbindelsen Moss - Horten, og er det aktuelt å vurdere å stille samme krav om særlig gode miljøegenskaper også i anbudsgrunnlaget på denne ferjeforbindelsen, slik det er gjort på ferjesambandet E39 Lavik-Oppedal.