Irene Johansen (A): Hva er begrunnelsen for at prosjektet Sandbukta-Moss-Kleberget ikke har fått avsatt nødvendige planmidler i forslaget til statsbudsjett for 2011, når det hevdes fra ulike fagmiljøer at begrunnelsen om manglende plankompetanse i Jernbaneverket og i markedet for øvrig ikke medfører riktighet; hvorfor er Jernbaneverkets plankompetanse prioritert brukt på andre prosjekter framfor dette, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at nødvendig plankompetanse er på plass slik at prosjektet kan prioriteres for videre planlegging i 2012?
Begrunnelse
I forslag til statsbudsjett for 2011 kap. 1350 Jernbaneverket, framheves at
"endrede planforutsetninger og høyere prioritering av vedlikehold sammen med Jernbaneverkets anstrengte ressurssituasjon innen jernbanefagene og særlig innen signal, medfører at noen av de store investeringsprosjektene får en noe forskjøvet planframdrift. Dette gjelder blant annet Sandbukta. Moss-Kleberget."
Videre står det at:
"Prosjektet er prioritert i Nasjonal transportplan 2010-2019, hvor det i perioden 2010-2013 er planlagt satt av 250 mill kr. hovedplanen er godkjent og neste fase er detaljplanlegging og revisjon av eksisterende reguleringsplan. prosjektet har kostnadsoverslag fra hovedplan på kr 2.907 mill kr. Det er ikke satt av planmidler til prosjektet i 2011 da Jernbaneverket mangler kapasitet til videre planlegging, spesielt innen signal. Detaljplanlegging og prosjektering vil bli gjennomført så snart Jernbaneverket har nødvendig plankompetanse på plass. Samferdselsdepartementet regner med at dette kan skje senest i 2013."
Samtidig kan man lese i media (Teknisk Ukeblad) at det hevdes fra ulike aktuelle miljøer at Jernbaneverket ikke har gjort nødvendige tiltak for å skaffe seg denne kompetansen, og at det er ledig plankompetanse som kan brukes. Jernbaneverket har hatt god tid til å skaffe seg og bygge opp signalkompetanse, og har de siste 5 år hatt forutsigbart høye budsjetter. Likevel har Jernbaneverket ikke fått bygget opp organisasjonen i tide til å gjennomføre den vedtatte transportplanen. Dette lider nå vedtatte investeringsprosjekter av. I tillegg viser det seg at hverken NSB eller Jernbaneverket har planlagt tilstrekkelig for innfasingen av nye togsett og ny ruteplan fr 2012, til tross for at dette har vært planlagt og kjent de siste 4-5 år. Det kan synes som om dagens rekrutteringsstrategi og planstrategi bør revurderes.