Irene Johansen (A): Regjeringen har besluttet å overføre ansvaret for særavgiftene og innførselsmerverdiavgiften fra tollvesenet til skatteetaten. Denne beslutningen ble gjort kjent i media og for de ansatte og berørte etater 4.3.14. Vi er gjort kjent med at tillitsvalgte har begjært innsyn i saksdokumenter og forarbeidet som departementet har gjort i saken, men at begjæringene er avvist. Vi er også gjort kjent med at Toll- og avgiftsdirektoratet og fagforbund heller ikke er hørt før regjeringen gjorde sitt vedtak.
Kan finansministeren redegjøre for beslutningsgrunnlaget som ligger til grunn for beslutningen og hvordan ansatte, berørte etater og næringslivet er involvert før beslutningen ble tatt?
Begrunnelse
Regjeringen har besluttet at store deler av tollvesenets oppgaver skal flyttes til skatteetaten, angivelig for å effektivisere og forenkle offentlig sektor gjennom en omorganisering av Toll- og avgiftsetaten og Skatteetaten. «Målet er en mer effektiv og bedre skatte- og avgiftsforvaltning. Skatteetaten får et helhetlig ansvar for skatter og avgifter, mens den nye tolletaten skal styrkes og rendyrkes til å drive grensekontroll og vareførselsadministrasjon.» I følge Norsk Tollerforbund er beslutningen tatt uten forutgående prosess eller medvirkning. Denne beslutningen ble gjort kjent for de ansatte og de berørte etatene den 4. mars i år, samtidig med at beslutningen ble gjort kjent i media. Tillitsvalgte har begjært innsyn i saksdokumenter og det forarbeidet som departementet har gjort i saken, samt begjæring om utvidet begrunnelse etter avslag. Begjæringene er avvist av departementet. Vi er gjort kjent med at Toll- og avgiftsdirektoratet heller ikke er hørt før regjeringen gjorde sitt vedtak. Bakgrunnen for regjeringens beslutning om overføring av oppgaver synes derfor ikke kjent utenfor regjeringen og departementet selv. Det vil derfor være interessant å få informasjon om bakgrunnen for beslutningen og hvordan ansatte og berørte etater har vært involvert forut for beslutningen.
Verdensbanken har nylig kåret det norske tollvesenet til verdens beste tollvesen. Dette ble kunngjort i Dagens Næringsliv 4. april i år. Fra å være på sjetteplass i 2010, har etaten i år rykket opp til å bli best av i alt 160 land. Det er på områdene prosedyrer, logistikk og tollklarering at etaten er best i test. Det er næringslivet selv som har gjort denne vurdering av de ulike lands tollvesen. Ukeavisen ledelse hadde et oppslag 25. april i år, hvor administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport uttrykker undring over hvorfor regjeringen vil gjennomføre de vedtatte endringene, og hvorfor regjeringen vil endre verdens beste tollvesen. Det er derfor også nærliggende å få informasjon om næringslivet er hørt før regjeringen har bestemt seg.