Irene Johansen (A): Etter brannen i Oslofjordtunnelen er denne tunnelen stengt. Trafikken går nå isteden over ferjesambandet Moss - Horten og om Oslo. Sammen med sommerferietrafikken har dette allerede ført til lange køer fra avkjøring fra E6 og gjennom Moss. Smertegrensen er nådd for lengst.
Hva vil samferdselsministeren gjøre for å avhjelpe denne situasjonen i sommer, og hvordan stiller ministeren seg til å lukke ferjesambandet til fordel for en ferjefri forbindelse med bro for vei og jernbane mellom disse landsdelene?
Begrunnelse
Ferjeforbindelsen mellom Moss og Horten er for lengst sprengt og har måttet utvide fra tre til fire ferjer for å avhjelpe trafikken. Nå er det snakk om en femte ferje på sambandet. I tillegg varsler Statens vegvesen at de skal vurdere om tungtransport bør kjøre gjennom Oslofjordtunnelen ifølge media. Moss har ved flere anledninger markert motstand mot å ha denne ferjeforbindelsen med trafikken til og fra ferjeleie i Moss. Dette pga den store trafikken som ferjeforbindelen medfører gjennom byen, på en vei som ikke er dimensjonert for dette. Målinger av støy og støv i sentrum viser for høye verdier. Smertegrensen for trafikken er nådd for lengst. Det er nå behov for å få gjennomført akutte tiltak på kort sikt, som autopass i tillegg til billettskranker, informasjonstavler med løpende informasjon om køtid på E6 i begge retninger, og skilting med alternativ vei for å nevne noe. Slike tiltak har vært foreslått flere ganger overfor Statens vegvesen uten at noe er blitt gjort. I tillegg må de langsiktige planene nå settes ut i livet. Det må settes fortgang i Statens vegvesens langdryge prosess med KVU og planprosesser for å få bygd ut veinettet i Moss.
Mossetunnelen med dobbeltsporet jernbane gjennom Moss må inn i statsbudsjettet som forutsatt i NTP og senest i 2013. Ferjefri forbindelse mellom disse 2 landsdelene har vært foreslått og utredet flere ganger. Samferdselsministeren varslet i 2009 at det skulle gjennomføres en ny utredning av både tunnel og bru med plass til både vei og jernbane. Dette utredningsarbeidet bør være ferdig i god tid før neste NTP legges fram slik at dette prosjektet kan vurderes ifm. denne planen. Utbygging av veinett i byene, dobbeltsporet jernbane gjennom Moss og videre til Halden, og ferjefri forbindelse til Horten er blant sakene som prioriteres høyest å få utbedret i Østfold. Dette vil vi understreke nok en gang i den situasjonen Moss er satt i nå.