3.2 Innledende merknad fra Høyre og Kristelig Folkeparti
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til Prop. 1 S (2021–2022), hvor det samlede
budsjettforslaget til Helse- og omsorgsdepartementet er på 241,6
mrd. kroner. Disse medlemmer viser
til at ekstraordinære bevilgninger som følge av covid-19 i saldert
budsjett for 2021 på 4 840 mill. kroner, ikke videreføres for 2022.
Pasientenes helse- og omsorgstjeneste
Disse medlemmer vil skape
pasientens helsetjeneste. Å skape pasientens helsetjeneste betyr
at pasienten skal involveres som partner i utviklingen av tjenestene.
Alle skal ha likeverdig tilgang til helsetjenester av god kvalitet.
Ingen beslutninger om pasienten skal tas uten pasienten, og hver
enkelt pasient skal i møte med helsetjenesten oppleve respekt og
åpenhet, og slippe unødvendig ventetid.
Disse medlemmer mener at
regjeringen Solbergs budsjett for 2022 støtter opp under målene
om å redusere unødvendig og ikke-medisinsk begrunnet venting for
pasienten, fremme kommunenes evne til omstilling og kvalitetsforbedring
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, basert på kvalitetsreformen Leve
hele livet, prioritere psykisk helse- og rusfeltet med satsing på
forebygging, tidlig innsats og bedre behandling, øke tilgjengelighet
og kapasitet samt styrke kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten,
og folkehelse som fremmer gode liv og helse gjennom livsløpet.
Disse medlemmer vil understreke
at redusert planlagt aktivitet i spesialisthelsetjenesten som følge
av håndteringen av koronapandemien har vært nødvendig for å frigjøre
kapasitet, personell og utstyr samt for å ta hensyn til smittevern. Disse medlemmer stiller seg
bak tydelige krav fra regjeringen Solberg til helseregionene om
å ta i bruk digitale løsninger, video og telefon for å øke aktiviteten
uten å øke risiko for smitte. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg gjennom budsjettet for 2021 har lagt til
rette for at ventetidene reduseres, gjennom blant annet 200 mill.
kroner til en intensivordning som skal stimulere til å redusere
ventetidene som følge av covid-19.
Disse medlemmer mener det
er en utfordring at pasienter venter for lenge på nødvendig behandling og
viser til at regjeringen Solberg gjennom konkrete reformer og styrking
av sykehusene har redusert ventetiden og økt pasientbehandlingen.
Ventetidene har gått ned med 14 dager fra 1. tertial 2013 til 1.
tertial 2021.
Disse medlemmer vil legge
til rette for godt samarbeid mellom offentlige, private, ideelle
og frivillige aktører. Det er pasientens behov som skal stå i sentrum. Disse medlemmer mener
det er viktig å slippe alle gode krefter til. Det gir valgfrihet
til innbyggerne, kortere helsekøer og et mer mangfoldig tilbud.
Gjennom ordninger som fritt behandlingsvalg sikrer vi alle mulighet
til å velge det tilbudet som passer best for den enkelte, uavhengig
av størrelsen på lommeboken.
Den kommunale helse- og omsorgstjenesten
Disse medlemmer støtter målet
om å sikre at innbyggerne får et tjenestetilbud som er helhetlig,
sammenhengende og tilpasset den enkelte brukers behov. Disse medlemmer mener
at tjenestene i større grad må legge til rette for at brukere kan
leve aktive liv. Disse
medlemmer understreker at alle skal få god hjelp og omsorg
når de har behov for det.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg har satt i gang reformen Leve hele livet.
Reformen skal bidra til at eldre kan mestre livet lenger, er trygge
på at de får god hjelp når de har behov for det, at pårørende kan
bidra uten at de blir utslitt og at ansatte kan bruke sin kompetanse
i tjenestene. Reformen skal styrke kvaliteten i det som er grunnleggende:
mat og måltider, aktivitet og fellesskap, helsetjenester og sammenheng
i tjenestene. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg i mai 2021 la fram
Nasjonal strategi for godt kosthold og ernæring hos eldre i sykehjem
og som mottar hjemmetjenester. Strategien skal forsterke gjennomføringen
av Leve hele livet. Disse
medlemmer støtter arbeidet med en trygghetsstandard for sykehjem,
for å spre og implementere kvalitetsutvikling i sykehjem. Disse medlemmer viser
til at alle kommuner har hatt en plikt til å ha dagaktivitetstilbud
for hjemmeboende personer med demens fra 1. januar 2020. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg har ønsket at staten skal ta et større
ansvar for utbygging av heldøgnsomsorgsplasser i kommunene, og at
det er lagt til rette for 20 000 heldøgns omsorgsplasser under regjeringen
Solberg. Disse
medlemmer visert til at regjeringen Solberg i sitt forslag
til statsbudsjett for 2022 foreslo at det opprettes en pilotordning
med investeringstilskudd til trygghetsboliger for eldre. Tilskuddet er
rettet mot distriktskommuner i sentralitetsklasse 5 og 6 (SSBs sentralitetsindeks). Disse medlemmer viser
til at den nye regjeringen har kuttet pilotprosjektet i sitt forslag
til Prop. 1 S Tillegg (2021–2022)
Disse medlemmer påpeker at
Norge var et av de første landene i verden som utviklet en nasjonal
demensplan. Selv om planen har gitt positiv utvikling på feltet,
er det fortsatt behov for videre satsing. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg la frem en ny demensplan i desember 2020
– Demensplan 2025.
Disse medlemmer mener mangfold
i det palliative tilbudet bør styrkes og stiller seg bak regjeringen Solbergs
arbeid, herunder Meld. St. 24 (2019–2020) Lindrende behandling og
omsorg, for å styrke innsatsen for personer som trenger lindrende
behandling og omsorg.
Disse medlemmer mener at
pårørende er en viktig ressurs som har behov for støtte og avlastning. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg la frem en egen samlet pårørendestrategi
og handlingsplan i desember 2020. Strategien skal bidra til at pårørende
blir anerkjent som en ressurs og til at de kan leve gode liv.
Disse medlemmer ønsker en
faglig sterk kommunal helse- og omsorgstjeneste med dyktige ansatte som
kan gi god helsehjelp og omsorg. Disse medlemmer støtter derfor
regjeringen Solbergs plan for rekruttering, kompetanse og fagutvikling
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og den fylkeskommunale
tannhelsetjenesten – Kompetanseløft 2025. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg tidligere har satset på å styrke kompetansen
hos ansatte og ledere gjennom Kompetanseløft 2020. Disse medlemmer viser også
til et felles initiativ tatt av regjeringen Solberg i samarbeid
med Norsk Sykepleierforbund i august 2021 om mer heltid og mindre
sykefravær og håper dette initiativet følges opp av den nye regjeringen.
Disse medlemmer vil at brukerstyrt
personlig assistanse skal være et verktøy for å fremme likestilling og
sikre brukerne mulighet for selvstendighet og aktivitet i hverdagen,
uavhengig av funksjonsnivå. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg har satt ned et offentlig utvalg som skal
se på hvordan ordningen kan fungere etter sin hensikt. Utvalget
kommer med sin innstilling i 2021. Disse medlemmer viser til
at fra 1. juli 2020 ble retten til brukerstyrt personlig assistanse
utvidet til også å omfatte personer over 67 år som har fått innvilget
ordningen før fylte 67 år.
Disse medlemmer understreker
at en velfungerende fastlegeordning er en forutsetning for en bærekraftig
helse- og omsorgstjeneste. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg la fram en handlingsplan for allmennlegetjenesten
i mai 2020. Handlingsplanen omfattet flere tiltak for å realisere
mål om en attraktiv og trygg karrierevei for fastlegene, god kvalitet
til alle og en framtid med teambaserte allmennlegetjenester. Disse medlemmer viser
til at helse- og omsorgstjenestene i kommunene må moderniseres og styrkes.
Samarbeidet med spesialisthelsetjenesten må bedres for å sikre sammenhengende,
trygge tjenester som ivaretar den enkeltes behov. Disse medlemmer mener at
for å utvikle en mer teambasert tjeneste er det samtidig viktig
å forsøke nye arbeidsformer og arbeidsdeling som primærhelseteam,
oppfølgingsteam og medisinsk avstandsoppfølging og økt bruk av e-konsultasjoner.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg har løftet rehabiliteringsfeltet i statsbudsjettene
fra 2017 til 2019 med en treårig opptrappingsplan for habilitering
og rehabilitering. Det er totalt bevilget 300 mill. kroner til opptrappingsplanene,
hvorav mesteparten av midlene fra 2021 inngår i kommunerammen.
En folkehelsepolitikk som skaper
gode liv i et trygt samfunn
Disse medlemmer mener det
aller viktigste helsearbeidet er arbeidet for å hindre at folk blir
syke. Disse medlemmer vil
legge prinsippet om å forebygge der man kan og reparere der man
må til grunn i folkehelsearbeidet.
Disse medlemmer mener at
en god og forebyggende folkehelsepolitikk skal legge til rette for
at den enkelte kan ta gode valg for egen helse. God helse og gode
levekår henger sammen, og folkehelsearbeidet må legge til rette
for en bedre helse for alle. Dette vil også bidra til å redusere
sosial ulikhet.
Koronapandemien
Disse medlemmer understreker
at Norge står i den mest alvorlige krisen siden andre verdenskrig.
Som følge av covid-19-pandemien har regjeringen Solberg innført
de mest inngripende tiltakene i fredstid. Smittesituasjonen i landet
er alvorlig, og det er fremdeles nødvendig å vurdere ulike tiltak
for å håndtere pandemien fortløpende. Tiltakene for å slå ned smitten
fører med seg store konsekvenser for alle deler av samfunnet. Den antatte
nytten av slike tiltak må veies opp mot effekten på enkeltpersoner,
samfunnet generelt og helsetjenester spesielt.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg 7. mai 2020 la frem en overordnet langsiktig
strategi og plan for håndtering av koronapandemien og justering
av tiltak. Målet var å holde sykdomsbyrden lav, og at antallet pasienter
skal være håndterbart i helse- og omsorgstjenesten. Disse medlemmer stiller
seg bak dette målet. Regjeringen Solbergs langsiktige strategi for håndtering
av covid-19-pandemien og beredskapsplan for smitteverntiltak under
covid-19-pandemien ble sist oppdatert 5. juli 2021. Plan for gradvis
gjenåpning ble sist oppdatert 2. september 2021.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg i april 2021 la frem en plan for gradvis
gjenåpning av samfunnet, som la opp til en trinnvis nedtrapping
av de nasjonale tiltakene. Planen inneholdt fire steg, som senere
ble nedjustert til tre trinn. Fasen etter trinn tre er kalt «en
normal hverdag med økt beredskap», og med det gikk håndteringen
av pandemien fra en kontrollstrategi til beredskapsstrategi. Disse medlemmer viser
til at smittesituasjonen i landet igjen er alvorlig, og det er fremdeles
nødvendig å vurdere ulike tiltak for å håndtere pandemien fortløpende.
Disse medlemmer viser til
nyttigheten av Nasjonal helseberedskapsplan (fastsatt 1. januar
2019) og Nasjonal beredskapsplan mot utbrudd av alvorlige smittsomme
sykdommer (publisert 2. desember 2019) da Verdens helseorganisasjon
(WHO) definerte utbruddet av covid-19 som en pandemi 11. mars 2020.
Disse medlemmer understreker
at smittevernloven, sammen med helseberedskapsloven og folkehelseloven,
gir rammer til å håndtere pandemien og iverksette nødvendige tiltak
i en usikker situasjon. Disse medlemmer viser til
at fullmakter i smittevernloven ble utløst ved at covid-19 ble definert
som en allmennfaglig smittsom sykdom 31. januar 2020. Siden har
befolkningen stilt opp og innsatsen har gitt resultater. Norge har
så langt, sammenlignet med svært mange andre land, hatt et lavt
antall smittede og dødsfall av covid-19 under pandemien.
Disse medlemmer stiller seg
bak regjeringen Solbergs beslutning om at vaksiner mot covid-19
blir tilbudt befolkningen som et nasjonalt vaksinasjonsprogram og
at vaksinasjonen er gratis for befolkningen, samt at staten dekker
kommunenes og helseforetakenes utgifter til vaksinasjon. Disse medlemmer peker
på at vaksinasjonsoppslutningen i befolkningen er svært høy og at
ambisjonen er å fullvaksinere 90 pst. av befolkningen. Disse medlemmer understreker
at vi fortsatt vil se smitte med covid-19 i lang tid fremover, men
at vaksineringen gjør at det blir færre alvorlige infeksjoner og
dermed færre innleggelser og dødsfall. Disse medlemmer mener at
et lite land som Norge er helt avhengig av å samarbeide med andre
land om vaksineavskaffelser og viser til at Norge samarbeider med
EU-kommisjonen om norsk involvering i felleseuropeiske vaksineanskaffelser.
Disse medlemmer mener god
helseberedskap er avgjørende for å verne befolkningens liv og helse,
og sørge for medisinsk behandling, pleie og omsorg til berørte personer. Disse medlemmer viser
til at det i mars 2020 ble igangsatt arbeid for å anskaffe og beredskapslagre
et større antall legemidler. 15. mars 2020 ble det inngått en beredskapsavtale
mellom Helsedirektoratet og de tre store legemiddelgrossistene,
som innebærer at grossistene kjøpte inn legemidler som er kritisk
viktige til bruk i allmennhelsetjenesten (50-listen). Tilsvarende
arbeid ble igangsatt for legemidler i spesialisthelsetjenesten,
herunder H-reseptlegemidler og legemidler til behandling av covid-19-pasienter.
Videre har de regionale helseforetakene fått i oppdrag å bygge opp
lager av opptil seks måneders forbruk av et utvalg særskilt prioriterte
legemidler i spesialisthelsetjenesten og en noe utvidet 50-liste
for primærhelsetjenesten. Som et ytterligere tiltak ble det kjøpt
inn råstoff for å kunne produsere enkelte forsyningskritiske intensivlegemidler. Disse medlemmer merker
seg at det ikke har vært nødvendig å iverksette slik kriseproduksjon, fordi
andre tiltak har vært tilstrekkelig for å ivareta legemiddeltilgangen.
Utvidede lagre har bidratt til en vesentlig økning av beredskapen
og har gjort helsetjenesten bedre rustet til å møte utfordringene
vi står overfor.
Disse medlemmer viser til
at Norge har vært i stand til å bistå andre land i kritiske mangelsituasjoner, og
at Koronakommisjonen blant annet har funnet at det ikke oppsto reell
mangel på legemidler i løpet av 2020. Disse medlemmer peker på
at regjeringen Solberg igangsatte utredning av organisering og omfang av
fremtidig beredskapslagre for legemidler.
Disse medlemmer viser til
at etter hvert som pandemien har forløpt, har vektleggingen mellom
nasjonale og lokale tiltak endret seg med økende bruk av regionale
og lokale tiltak over tid. Fordi det har vært store forskjeller
mellom geografiske områder i smittespredningen, har det vært behov
for ulike grader av tiltak.
Disse medlemmer mener kommunene
har en helt sentral rolle i pandemibekjempelsen og at koronapandemien
har utfordret den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Kommunene
har hatt ansvar for å tilby innbyggerne vaksinering mot covid-19,
de har hatt behov for beredskapsplanlegging, og for å sikre smittevernkompetanse,
-utstyr og -kapasitet. Samtidig skal kommunene holde mest mulig
normal drift i de andre tjenestene.
Disse medlemmer peker på
at konsekvensene av koronapandemien og smitteverntiltakene for ulike grupper
er kontinuerlig vurdert og fulgt opp gjennom flere kunnskapsinnhentinger. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg i mars 2020 nedsatte en koordineringsgruppe
for å vurdere tjenestetilbudet til barn og unge under pandemien.
I februar 2021 nedsatte regjeringen Solberg en arbeidsgruppe som
så på konsekvensene for personer med funksjonsnedsettelser og dere
pårørende.
I mars 2021 nedsatte
regjeringen Solberg en ekspertgruppe som har sett på konsekvenser
pandemien har hatt for befolkningens psykiske helse, livskvalitet
og rusmiddelbruk. Disse
medlemmer viser til at ekspertgruppen foreslo konkrete tiltak
til hvor innsatsen bør styrkes innenfor psykisk helse- og rusfeltet,
både på kort og lengre sikt. I revidert nasjonalbudsjett for 2021 ble
det bevilget 750 mill. kroner til tiltak på kort sikt.
Disse medlemmer mener koronapandemien har
tydeliggjort at vi trenger mer internasjonal solidaritet og multilateralt
samarbeid, ikke mindre. Ingen land kan løse denne krisen alene.
Som et lite land er Norge spesielt avhengig av å samarbeide med
andre land. Disse
medlemmer stiller seg bak Norges samarbeid med EU-kommisjonen
om norsk involvering i felleseuropeiske vaksineanskaffelser og mener
det er avgjørende for å sikre befolkningen tilgang til vaksine mot
covid-19. Disse
medlemmer understreker at pandemien er langt fra over i resten
av verden, hvor majoriteten av befolkningen fremdeles er uvaksinerte
og hvor smitten fortsatt kan bre seg. Hvor lenge smitteverntiltak
må opprettholdes i Norge og internasjonalt, avhenger av vaksineringen
i verden for øvrig.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at myndighetenes håndtering evalueres, og viser til
at regjeringen Solberg har nedsatt en uavhengig kommisjon som skal
evaluere myndighetenes håndtering av koronapandemien på en grundig
og helhetlig måte. Kommisjonen la frem sin første rapport 14. april
2021. Hovedkonklusjonen er at regjeringen Solberg har gjort en god
jobb med å håndtere pandemien. Likevel peker kommisjonen på flere
forbedringspunkter. Flere av punktene er fulgt opp. Disse medlemmer peker
på viktigheten av at de gjenværende forbedringspunktene også følges
opp. Regjeringen Solberg ba Koronakommisjonen fortsette arbeidet
og komme med en ny rapport når krisehåndteringen er fullført. Disse medlemmer viser
til at alle deler av helsetjenesten på normal måte skal planlegge,
gjennomføre, evaluere og korrigere egen virksomhet slik at tjenesten
er faglig forsvarlig, og mener at en gjennomgang av egen håndtering
av pandemien vil være et naturlig og sentralt tema i en slik evaluering.
Disse medlemmer forventer
at den nye regjeringen følger opp Koronakommisjonen slik regjeringen Solberg
varslet og kommer tilbake til Stortinget med en stortingsmelding
når krisehåndteringen er avsluttet.
Rus, psykisk helse, vold og traumer
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg vil fortsette å styrke innsatsen innenfor
rus- og psykisk helsefeltet. Disse medlemmer viser til
at Opptrappingsplanen for rusfeltet ble overoppfylt med bevilgningen
i budsjettet for 2020 og at antall årsverk innen rus og psykisk
helse har økt med 2 600 siden 2016.
Disse medlemmer mener regjeringen
Solbergs styrking av opptrappingsplan for barn og unges psykiske
helse er en viktig prioritering for å bidra til at unge mestrer
eget liv og at færre lever med psykiske helseplager. Regjeringen
Solbergs opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse inneholder
både helsefremmende, forebyggende og behandlingsrettede tiltak. Disse medlemmer understreker
at innsatsen må rettes inn mot de arenaene hvor barn og unge er. Disse medlemmer peker
på at regjeringen Solberg har styrket helsestasjons- og skolehelsetjenesten,
og at alle kommuner fra og med 1. januar 2020 ble lovpålagt å ha
psykologkompetanse. I 2013 hadde 95 kommuner og bydeler rekruttert
psykolog, ved utgangen av 2019 hadde 384 kommuner og bydeler denne
kompetansen. Antall psykologer økte fra 130 til 617 i løpet av seks
år.
Disse medlemmer viser til
regjeringen Solbergs handlingsplan for forebygging av selvmord hvor
det er innført en nullvisjon for selvmord i Norge.
Disse medlemmer vil føre
en kunnskapsbasert ruspolitikk, med mål om forebygging av rusproblemer, skadereduksjon
og rusfrihet. Å redde liv og sikre verdighet må alltid være grunnlaget
for en human rusomsorg. De tiltakene som har størst effekt skal
prioriteres. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg ville gjennomføre
en rusreform der ansvaret for samfunnets reaksjon på bruk og besittelse
av illegale rusmidler til eget bruk, overføres fra justissektoren
til helsetjenesten. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg høsten 2020 la
frem Prop. 92 L (2020–2021) Endringer i helse- og omsorgstjenesteloven
og straffeloven m.m. (rusreform – opphevelse av straffansvar m.m.).
Forslaget til rusreform fikk ikke flertall i Stortinget, men ifølge lovvedtak
148 (2020–2021) skal kommunene ha en rådgivende enhet for russaker.
Bedre tilbud til kreftpasienter
Disse medlemmer vil at kreftpasienter
skal få trygg behandling av god kvalitet, og oppleve rask oppfølging
i møte med helsetjenesten. Regjeringen Solbergs viktigste grep innen
kreftområdet er tverrfaglige diagnosesentre i alle regioner, standardiserte
pakkeforløp og bedre samarbeid med fastlegene. Siden 2015 er det innført
28 pakkeforløp for kreft, og disse medlemmer viser til
at dette har gitt kortere ventetider samt raskere vei til diagnose
og behandling ved mistanke om kreft. Disse medlemmer ønsker å
gi kreftpasienter mer systematisk og forutsigbar oppfølging etter
endt kreftbehandling og viser til at Helsedirektoratet nå utvikler
pakkeforløp hjem for kreftpasienter og sendte dette på høring i
september 2021.
Pakkeforløp for nye grupper
Disse medlemmer stiller seg
bak regjeringen Solbergs arbeid med å innføre flere standardisere
pasientforløp etter en nasjonal mal, der målet er rask utredning
og behandling. Disse
medlemmer viser til at det er innført pakkeforløp for hjerneslag,
og at det innen psykisk helse og rus gradvis er innført syv pakkeforløp
siden 2019. Videre var regjeringen Solberg i gang med å utvikle
pakkeforløp for smertebehandling, utmattelse og muskel- og skjelettlidelser.
Hjernehelse
Disse medlemmer mener god
hjernehelse handler om å løfte fram det enkelte menneskes mulighet
for å fremme egen helse og mestre livet med nedsatt funksjon pga.
en hjernesykdom. Disse
medlemmer peker på at Norge var det første landet i Europa
som la fram en Nasjonal hjernestrategi og peker på viktigheten av
innføringen av et helhetlig pakkeforløp for hjerneslag som omfatter
både akuttforløp, oppfølging og rehabilitering etter hjerneslag.
Helse som mestring
Disse medlemmer understreker
at god helse ikke er det samme som fravær av sykdom. Nøkkelen til god
helse ligger blant annet i evnen til å mestre. Disse medlemmer peker på
viktigheten av forebygging, rehabilitering og habilitering. I fremtiden
vil flere brukere ha kronisk sykdom, og tjenestene må tilpasse seg
brukeres og pasienters behov, ønsker og forutsetninger.
Disse medlemmer viser til
den treårige opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering,
hvor det totalt er bevilget 300 mill. kroner, hvorav 200 mill. kroner
er i veksten i kommunenes frie inntekter. Disse medlemmer viser til
at hovedtyngden av habiliterings- og rehabiliteringstjenestene skal
skje i kommunen der brukeren bor.
Likeverdsreformen
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg la frem Meld. St. 25 (2020–2021) Likeverdsreformen
for å gjøre det enklere for familier som har barn med behov for
sammensatte tjenester. Disse medlemmer vil sikre
like muligheter til personlig utvikling, deltakelse og livsutfoldelse
for alle. I det norske samfunnet skal vi ha bruk for alle, og utgangspunktet
for reformen er at alle skal kunne leve selvstendige liv og kunne
delta på alle samfunnsområder.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg i Prop. 100 L (2020–2021) foreslo å lovfeste
en rett til barnekoordinator. Lovfesting av barnekoordinator er en
ny oppgave for kommunene, og skal kompenseres i tråd med retningslinjene
for statlig styring av kommunesektoren.
Digitalisering
Disse medlemmer mener at
digitalisering skal være et virkemiddel og en integrert arbeidsform
i helsetjenesten, og at dette er en forutsetning for å gjøre helsetjenesten
sammenhengende og bærekraftig for fremtiden. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg vil innføre pasientenes legemiddelliste,
og at dette arbeidet foreslås styrket i budsjettet for 2022. Pasientenes
legemiddelliste er et viktig tiltak for å bedre pasientsikkerheten
og redusere antall legemiddelfeil. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg vil realisere «Én innbygger – én journal»
og pasientens digitale helsetjeneste. For pasientene skal det i
fremtiden være enkelt og naturlig å ha kontakt med helsetjenesten
på nett. Samtidig er godt personvern og god informasjonssikkerhet
en grunnleggende forutsetning for digitalisering av helsesektoren.
Disse medlemmer vil stimulere
til utvikling av brukervennlig velferdsteknologi. Dette kan bedre
innbyggernes evne til å klare seg lenger i egen bolig, og bidra
til å øke livskvalitet og verdighet for brukeren.
Kunnskapsbaserte tjenester
Disse medlemmer mener at
man er avhengig av å ta i bruk ny kunnskap for å skape gode helse-
og omsorgstjenester. Disse
medlemmer støtter derfor regjeringen Solbergs forslag om å
legge til rette for næringsutvikling gjennom forskning og innovasjon. Disse medlemmer viser
til at det er etablert en indikator for kliniske behandlingsstudier,
som vil bidra til økt synlighet og kunnskap om aktiviteten. Disse medlemmer viser
til at det i 2021 ble bedt om at det opprettes 100 nye utdanningsstillinger
i intensivsykepleie i sykehus, og at det i 2021 ble opprettet 100
nye LIS1-stillinger. I budsjettet for 2022 er det foreslått å opprette
62 nye LIS1-stillinger.
Vaksiner mot covid-19
Disse medlemmer merker seg
at pandemisituasjonen tilsier at befolkningen også i 2022 vil ha
behov for oppfriskningsdoser og/eller vaksiner som beskytter mot
nye virusvarianter. Disse
medlemmer viser til at det i budsjettet for 2022 foreslås
3,2 mrd. kroner knyttet til innkjøp av vaksinasjon mot covid-19.
Aktivitetsvekst i sykehus
Disse medlemmer vil at flere
pasienter skal få behandling, øke kvaliteten på behandlingen og
få ned ventetidene. Disse
medlemmer viser til at Prop. 1 S (2021–2022) legger opp til
en aktivitetsvekst i sykehusene på om lag 1,4 pst. Disse medlemmer påpeker at den
demografiske utviklingen tilsier et behov for aktivitetsvekst i
sykehusene på 1,2 pst. i 2022. Disse medlemmer understreker
at koronapandemien har ført til ekstraordinære kostnader for sykehusene
og viser til at det i saldert budsjett for innværende år ble gitt
4 840 mill. kroner for å dekke kostnader i ekstraordinære bevilgninger
grunnet covid-19. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg etter ni budsjetter
har lagt til rette for en aktivitetsvekst på 19 pst. Det er om lag 8 1 / 2
prosentenheter høyere budsjettert vekst enn etter åtte budsjetter
med de rød-grønne.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg har fjernet aktivitetstaket på sykehusene
og økt den innsatsstyrte finansieringen, noe som gjør at sykehus
har mulighet til å øke aktiviteten også ut over 2,3 pst. Disse medlemmer viser
til at ventetiden er redusert med 14 dager fra 1. tertial 2013 til
1. tertial 2021. Grunnet koronapandemien har det vært nødvendig
å redusere planlagt aktivitet i spesialisthelsetjenesten, noe som
har ført til økte ventetider.
Nasjonalt beredskapslager legemidler
Disse medlemmer viser til
at det foreslås 300 mill. kroner til beredskapslagring av forsyningskritiske legemidler
i primær- og spesialisthelsetjenesten i 2022. Disse medlemmer støtter regjeringen
Solbergs mål om å trygge forsyningen av legemidler i forbindelse
med koronapandemien, og viser til at det i 2020 og 2021, er iverksatt
oppbygging av nasjonale beredskapslagre. Helsedirektoratet og de
regionale helseforetakene vurderer i 2021 fremtidig omfang av lagrene
og organisering.
Lånebevilgning til nye store sykehusprosjekter
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg legger til rette for at Helse Fonna HF kan
gå i gang med byggetrinn 2 ved Haugesund sjukehus i Helse Fonna
HF, med en lånebevilgning i 2022 på 173 mill. kroner. Videre foreslås
det en samlet låneramme på 695 mill. 2022-kroner til nytt bygg for
samling av sykehusbasert psykisk helsevern ved Akershus universitetssykehus
HF, med en lånebevilgning på 35 mill. kroner i 2022. Disse medlemmer viser
til at det også foreslås en samlet låneramme på 928 mill. 2022-kroner
til utbygging ved Sykehuset Telemark HF i Skien, med en lånebevilgning på
66 mill. kroner i 2022.
Opptrappingsplan for allmennlegetjenesten
Disse medlemmer mener det
er viktig å legge til rette for en fremtidsrettet allmennlegetjeneste
som gir en attraktiv og trygg karrierevei for fastlegene, god kvalitet
til alle og en framtid med teambaserte allmennlegetjenester. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg la frem en handlingsplan for allmennlegetjenesten
i mai 2020 og viser til at regjeringen Solberg vil styrke arbeidet
med 300 mill. kroner i 2022
Endring i bioteknologiloven
Disse medlemmer viser til
at det foreslås 225 mill. kroner til helårseffekt av endringer i
bioteknologiloven og oppfølging av anmodningsvedtak. Dette gjelder
tidlig ultralyd, endret aldersgrense for fosterdiagnostikk inklusiv
NIPT og andre kostnader som tilkommer på sykehusene i tilknytning
til å etablere og tilby assistert befruktning med eggdonasjon.
Barn og unges psykiske helse og
forebygging av selvmord
Disse medlemmer mener regjeringen
Solbergs styrking av opptrappingsplan for barn og unges psykiske
helse er en viktig prioritering for å bidra til at unge mestrer
eget liv og at færre lever med psykiske helseplager. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg foreslår 200 mill. kroner i statsbudsjettet
for 2022 til oppfølging av tiltak i opptrappingsplan for barn og unges
psykiske helse, og som oppfølging av tiltak foreslått av ekspertgruppen
ledet av Peder Kjøs. Disse medlemmer støtter
satsingen som omfatter blant annet etablering og evaluering av oppsøkende
og tverrfaglige FACT-Ung-team, utvikling, pilotering og evaluering
av lavterskeltilbud for barn og unge og etablering av et kompetansemiljø
for helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
EU-programmer – deltakelse i helseprogrammet
EU4Health
Disse medlemmer peker på
at EU4Health skal bidra til å beskytte europeiske borgere mot grenseoverskridende
helsetrusler, forberede tilgjengeligheten til medisinsk utstyr,
legemidler og annet kriserelatert utstyr samt bidra til å styrke
de nasjonale helsesystemene. Disse medlemmer stiller seg
bak regjeringen Solbergs forslag om å styrke Norges beredskap gjennom mer
internasjonalt samarbeid ved deltakelse i EUs nye helseprogram (2021–2027)
og viser til at det foreslås 195 mill. kroner til deltakelse i budsjettet
for 2022.
Nasjonalt permanent beredskapslager
for smittevernutstyr
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår 150 mill. kroner til etablering
av et nasjonalt permanent beredskapslager for smittevernutstyr. Disse medlemmer understreker
at lageret vil kunne supplere helsetjenesten med smittevernutstyr
dersom det oppstår behov for dette, men kommer ikke til erstatning
for kommunenes og sykehusenes ansvar for å sørge for tilstrekkelig
smittevernutstyr i egen tjeneste.
Felles kommunal journal
Disse medlemmer støtter regjeringen
Solbergs mål om bedre helse for innbyggere gjennom en kunnskapsbasert
og bærekraftig helse- og omsorgstjeneste som utnytter teknologiske
muligheter for å tilby helhetlige og sikre tjenester av høy kvalitet. Disse medlemmer viser
til at det foreslås å styrke arbeidet med felles kommunal journal
med 113 mill. kroner for å dekke statens bidrag til programaktiviteter
i felles kommunal journal (Akson) for kommunal helse- og omsorgstjeneste
utenfor helseregion Midt-Norge. Dette tilrettelegger for å realisere
målet om én innbygger – én journal.
Etablering av kommunale rådgivende
enheter for russaker
Disse medlemmer viser til
at det foreslås 100 mill. kroner til etablering av kommunale rådgivende enheter
for russaker. Forslaget har sammenheng med Prop. 92 L (2020–2021)
Endringer i helse- og omsorgstjenesteloven og straffeloven m.m.
500 heldøgns omsorgsplasser
Disse medlemmer vil at staten
skal ta et større ansvar for utbygging av flere heldøgnsplasser
i sykehjem og omsorgsboliger i kommunene. Disse medlemmer viser til
at det er lagt til rette for om lag 19 500 heldøgns omsorgsplasser
i perioden 2014–2021, og at det legges til rette for ytterligere
bygging eller rehabilitering av om lag 500 plasser i 2022. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg til sammen har lagt til rette for om
lag 20 000 heldøgns omsorgsplasser med en samlet tilsagnsramme på
om lag 31,8 mrd. kroner i perioden 2014–2022.
LIS1-stillinger
Disse medlemmer mener LIS1-stillinger
er viktige for å sikre tilstrekkelig legedekning der det er store rekrutteringsutfordringer,
spesielt innen fastlegeordningen. For å sikre godt smittevern og
god behandling i helsetjenesten har regjeringen Solberg foreslått
62 nye LIS1-stillinger for leger, med oppstart av 31 stillinger innen
høsten 2022. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg foreslår å binde
stillingene til spesialitetene allmennmedisin og psykiatri, begrunnet
med at det er særlige rekrutteringsutfordringer knyttet til disse spesialitetene.
Disse medlemmer viser til
at når økningen på 100 nye årlige stillinger i 2021 er fullt utbygd
høsten 2022, vil det totale antallet LIS1-leger i tjenestene ha
økt med om lag 15 pst. Disse medlemmer merker seg
at dette medfører at det årlige antallet utlyste stillinger fra 2023
vil være i samsvar med det anslåtte behovet fra Helsedirektoratet
på 200 nye stillinger.
Pasientenes legemiddelliste til
kommunal helse- og omsorgstjeneste
Disse medlemmer støtter regjeringen
Solbergs arbeid med å samle pasientens legemiddelopplysninger i
én felles, nasjonal oversikt, og viser til at regjeringen Solberg
i budsjettet for 2022 foreslår 57,9 mill. kroner til pasientens
legemiddelliste for kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede
Disse medlemmer viser til
at den nasjonale enheten for psykisk utviklingshemmede som dømmes
til særreaksjon etter straffeloven §§ 63 og 64, Sentral fagenhet
for tvungen omsorg, har ansvaret for at alle dømte blir utredet
før de føres tilbake til hjemkommunen for gjennomføring av særreaksjonen.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår ytterligere 45 mill. kroner, slik
at den totale bevilgningen over kap. 734 post 72 i 2021 er på om
lag 160 mill. kroner. Disse
medlemmer viser til at midlene skal dekke økte kostnader knyttet
til gjennomføring av dom til tvungen omsorg.
Nasjonalt smittesporingsteam
Disse medlemmer peker på
viktigheten av å bistå kommunene i å håndtere lokale utbrudd av
covid-19 og viser til regjeringen Solbergs forslag om å videreføre 34
mill. kroner for å sikre det nasjonale smittesporingsarbeidet.
Tarmscreening
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår ytterligere styrking av arbeidet
for å innføre et nasjonalt screeningprogram mot tarmkreft innen 2024.
Norge er et av landene i verden med høyest forekomst av tarmkreft,
og formålet med screeningprogrammet er å redusere forekomst og dødelighet
av tarmkreft ved å oppdage og fjerne kreft eller forstadier av kreft. Disse medlemmer viser
til at det har pågått et pilotprosjekt i to helseforetak i Helse
Sør-Øst, og at erfaringene er brukt i planleggingen av hvordan et
nasjonal screeningprogram kan organiseres.
Heroinassistert behandling
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår ytterligere 21,2 mill. kroner til
videreføring av 5-årig forsøk med heroinassistert behandling.
Livmorhalsscreening – hjemmetester
Disse medlemmer deler regjeringen
Solbergs mål om at deltakelsen i Livmorhalsprogrammet skal øke,
og at færre kvinner på sikt skal utvikle livmorhalskreft. Disse medlemmer støtter
derfor regjeringen Solbergs forslag om å bevilge 20,5 mill. kroner
i 2022 for å dekke oppstarts- og utviklingskostnader ved innføring av
tilbud om hjemmetest til kvinner som har falt ut av Livmorhalsprogrammet.
Tilskudd til Verdens helseorganisasjon
(WHO)
Disse medlemmer mener WHO
er viktig for Norges helseberedskap og viser til at regjeringen
Solberg foreslår å styrke WHO som den ledende og koordinerende globale
helseorganisasjonen med 20 mill. kroner i 2022.
Styrking av fylkeskommunens TOO-tilbud
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår 20 mill. kroner til styrking av
tannhelsetjenestetilbudet rettet mot tortur- og overgrepsofre, og personer
med alvorlig angst for tannbehandling (odontofobi).
Nasjonalt kunnskapsprogram for
covid-19
Disse medlemmer mener sikring
av pålitelig kunnskap for rådgivning, pasientbehandling og sentrale
beslutninger i håndteringen av covid-19 er avgjørende, og viser
til at regjeringen Solberg foreslår 14 mill. kroner til en nasjonalt
kunnskapsprogram for å dekke akutte kunnskapsbehov i forbindelse
med koronapandemien.
Tverrfaglig helsekartlegging i
barnevernet
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår 13,5 mill. kroner til å finansiere
de regionale helseforetakenes utgifter til helsepersonell i kartleggingsteamene.
Pilotprosjekt med anbud på legemidler
under folketrygden
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår 11 mill. kroner for å gjennomføre
en pilot for anbud på folketrygdfinansierte legemidler.
Digital samhandling – utvikling
av nasjonale e-helseløsninger
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår 10 mill. kroner for å styrke arbeidet
med de nasjonale e-helseløsningene, gjennom investeringer i grunndata-
og tillitstjenester, og nasjonal tjeneste for laboratorie- og radiologisvar
i 2022.
Implementering av Trygghetsstandard
som del av Leve hele livet
Disse medlemmer mener det
er for store variasjoner i kvaliteten mellom sykehjem. En trygghetsstandard
kan bidra til at kvalitetsarbeidet ved sykehjem settes i system,
til det beste for pasienten, pårørende og ansatte. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår å videreføre bevilgningen til oppfølging
av Leve hele livet. Innenfor denne bevilgningen foreslås det å styrke
Utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester (USHT). USHT
skal ha en avgjørende rolle i implementeringen av Trygghetsstandard-verktøyet. Verktøyet
skal bidra til å forbedre kvaliteten på tjenestene og redusere uønsket
variasjon i sykehjem.
Vold og overgrep
Disse medlemmer viser til
at forebyggende tiltak er et viktig satsingsområde i opptrappingsplanen
for vold og overgrep. Derfor foreslår regjeringen Solberg å sette
av 8 mill. kroner til å styrke behandlingstilbudet for barn og unge
med problematisk eller skadelig seksuell atferd (SSA). Disse medlemmer peker
på at regjeringen Solberg har styrket forebyggingen for personer som
står i fare for å begå seksuelle overgrep mot barn og unge ved opprettelse
av et anonymt lavterskeltilbud.
Digital sikkerhet i helse- og omsorgssektoren
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår 8,9 mill. kroner for å styrke Norsk
helsenett SFs arbeid med digital sikkerhet i helse- og omsorgssektoren.
Investeringstilskudd til trygghetsboliger
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg i sitt forslag til statsbudsjett for 2022
foreslo at det opprettes en pilotordning med investeringstilskudd
til trygghetsboliger for eldre. Tilskuddet er rettet mot distriktskommuner
i sentralitetsklasse 5 og 6 (SSBs sentralitetsindeks). Formålet
med tilskuddsordningen er å stimulere kommunene og borettslag til
å øke tilbudet av trygghetsboliger til eldre. Målgruppen for boligene
er eldre, og det foreslås en nedre aldersgrense på 65 år. Disse medlemmer mener
at dette kan bidra til at flere kan leve et selvhjulpent liv og
bidra til å utsette behovet for omsorgstjenester.
Fagmyndighet medisinsk utstyr
Disse medlemmer viser til
at nye EU-forordninger for medisinsk utstyr trådte i kraft 26. mai
2017. Disse medlemmer viser
til at rettsaktene vil føre til større arbeidsmengde for Statens
legemiddelverk, og regjeringen Solberg foreslår derfor 5 mill. kroner
til styrking av fagmyndighet på området medisinsk utstyr.
Økt saksbehandlingskapasitet i
Helseklage
Disse medlemmer viser til
at Helseklage behandler klager på vedtak fra tolv instanser og er
sekretariat for Pasientskadenemnda, Statens helsepersonellnemnd,
Klagenemnda for behandling i utlandet og Apotekklagenemnda. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg foreslår 3,5 mill. kroner til økt saksbehandlingskapasitet
i Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten.
Tilskudd til Dødehavstiftelsen
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår 3 mill. kroner til å videreføre
tilskudd til Dødehavstiftelsen i 2022. Ved Stortingets behandling
av revidert nasjonalbudsjett 2021 ble det bevilget 3 mill. kroner
i øremerket tilskudd til Dødehavstiftelsen til pasientopphold i
Israel.
Legemiddelregister
Disse medlemmer mener legemiddelregisteret som
baserer seg på å erstatte dagens reseptregister, er viktig for å
få økt kunnskap om legemidlenes effekt og sikkerhet. Disse medlemmer stiller
seg derfor bak regjeringen Solbergs etablering av dagens pseudonyme reseptregister
som et personidentifiserbart register.
Senter for aldersvennlig Norge
Disse medlemmer viser til
regjeringen Solbergs mål om å fremme aldersvennlig samfunnsutvikling, herunder
å styrke opplæring av de kommunale og fylkeskommunale eldrerådene
og styrke arbeidet til Rådet for et aldersvennlig Norge. Disse medlemmer støtter
regjeringen Solbergs styrking til senteret for et aldersvennlig
Norge for å øke den utadrettede virksomheten.
Etisk kompetanseheving
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår 2 mill. kroner til å styrke satsingen
på etisk kompetanseheving i regi av KS. Tiltaket bidrar til systematisk
kompetanseheving på etisk refleksjon i tjenestene. Gjennom kompetanseheving
bidrar tiltaket til å øke kvaliteten i tjenestene, som er ett av
målene i kvalitetsreformen for eldre, Leve hele livet.
Velferdsteknologi
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår 93 mill. kroner til å videreføre
nasjonalt velferdsteknologiprogram i perioden 2022–2024. Totalt foreslås
en bevilgning på 12 mill. kroner til dette formålet i 2022.
Pasienterfaringsundersøkelse i
psykisk helsevern for barn og unge
Disse medlemmer mener du
som pasient skal bli sett og hørt. Disse medlemmer understreker viktigheten
av at regjeringen Solberg foreslår 1,5 mill. kroner for å gjennomføre
en pasienterfaringsundersøkelse innen psykisk helsevern for barn
og unge ved alle landets poliklinikker i 2022.
Økt saksbehandlingskapasitet ved
Norsk pasientskadeerstatning
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg foreslår å bevilge 1,5 mill. kroner til økt
saksbehandlingskapasitet i 2022.
Eldreombudet
Disse medlemmer vil ha et
mer aldersvennlig Norge, og viser til at regjeringen Solberg foreslår
1 mill. kroner i økt bevilgning til Eldreombudet for 2022. Disse medlemmer viser
til at Eldreombudet er Norges første nasjonale ombud for eldre.
Eldreombudet skal bidra til å fremme eldres interesser og sette
deres sak på dagsordnen. Disse medlemmer mener Eldreombudet
vil bli et viktig talerør for eldre, og ombudet skal engasjere seg
i forhold som berører eldres interesser på alle samfunnsområder.
Menn i helse
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg ønsker å bidra til økt rekruttering av menn
til omsorgssektoren og viser til tiltak i Kompetanseløft for 2025.
Forskning på kvinners helse og
kjønnsperspektivet
Disse medlemmer peker på
regjeringen Solbergs prioritering av kvinnehelse og mener det er
behov for mer kunnskap om eldre kvinners helse, minoritetskvinners,
og unge kvinners psykiske helse og sykdommer som primært rammer
kvinner. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg har nedsatt et
offentlig utvalg som vil legge frem den første offentlige utredningen
om kvinnehelse på over 20 år.