15.5 Andre klimaavgifter
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne viser til at tempoet i oljevirksomheten er skrudd
opp etter tidenes oljeskattegavepakke. Dette i en tid da FNs generalsektretær
og mange med han anmoder land om å stoppe med å lete etter mer fossil
energi. Danmark og Sverige har lyttet – de sier nei til videre oljeleting.
Storbritannia har gått fra å være en supermakt bygd på kull til
å bli verdensledende på offshore havvind. Det har fordret vilje
og prioriteringer. Miljøpartiet De Grønne vil ta regjeringen Støre
på ordet med at vi skal bygge vår grønne og utslippsfrie økonomi
på ryggen til oljesektoren. Dette medlem har derfor foreslått
i Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett å ilegge olje-
og gassproduksjonen en avgift på 43 kroner per fat oljeekvivalent
Denne inntekten brukes til å investere i det nye grønne næringslivet
og til å få fart på omstillingen til en utslippsfri økonomi. Det
vises til nærmere omtale i Miljøpartiet De Grønnes forslag til alternativt
statsbudsjett.
Dette medlem viser til at
det er behov for ytterligere endringer i avgiftssystemet for å sikre
et avgiftssystem som fører til riktige miljø- og klimatilpasninger.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og foreslå innføring av en CO2-avgift på importvarer som
er produsert med høye klimagassutslipp.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede en avgift på godstransport på vei i korridorer
hvor det også er jernbane. Utredningen skal vurdere ulike typer
avgifter, herunder en bomavgift, samt handlingsrommet for dette
innen EØS-avtalen. Utredningen må også vurdere hvilke strekninger
ordningen kan egne seg for.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede avgiftsfritak på hybride og helelektriske
skip etter modell fra elbilordningen.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og utforme lovforslag om direkte utgiftsføring,
alternativt avskrivning over 6 år som for petroleumsinvesteringer,
for investeringer i: havvind, utslippsfrie skip og ferger, utslippsfrie fiskemerder,
å redusere store punktutslipp, elektrifisering av tungtransport,
og biogass.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan dagens merverdiavgiftssystem kan
omgjøres til et miljøverdiavgiftssystem. Utredningen skal vurdere
hvordan dagens merverdiavgiftssats kan differensieres basert på produktenes
miljøbelastning, slik at miljøvennlige produkter får lavere avgift
og miljøbelastende produkter høyere avgift. Slik vil miljøbelastningen
til ethvert produkt gjenspeiles bedre i prisen på produktet, uansett opphavsland.»
«Stortinget
ber regjeringen utforme en modell for avgift på lakselus i oppdrettsnæringen
som gir anslått provenyeffekt på 900 mill. kroner.»
«Stortinget
ber regjeringen innrette produksjonsavgiften på laks, ørret og regnbueørret
på en måte som tilfører vertskommuner som satser på bærekraftig
oppdrett (minimalt med rømming, lus og utslipp til miljøet), en
større del av skatteinntektene enn kommuner som tilrettelegger for
konvensjonelle, åpne anlegg.»