Sammendrag fra Prop. 1 LS (2021–2022)
Arbeidsgivere i
både privat og offentlig sektor plikter å betale arbeidsgiveravgift
av lønn mv. Satsen for arbeidsgiveravgift er differensiert hovedsakelig
etter hvor arbeidsgiver er lokalisert. Ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift
(DA-ordningen) innebærer at virksomheter i mindre sentrale strøk
betaler en lavere avgift enn virksomheter i mer sentrale strøk.
Adgangen til å
betale arbeidsgiveravgift med redusert sats eller 0-sats innebærer
statsstøtte. Etter EØS-avtalen kan slik støtte som utgangspunkt
bare tildeles dersom den på forhånd er godkjent av EFTAs overvåkingsorgan
(ESA). Norge er delt inn i syv arbeidsgiveravgiftssoner (sone 1,
1a, 2, 3, 4, 4a og 5). Satsene varierer fra 14,1 pst. i sone 1 til
0 pst. i sone 5. Reduksjonen av avgiften i sone 1a er begrenset
til bagatellmessig støtte, som kan tildeles uten godkjennelse fra
ESA. Det er derfor ordningen i sone 2 til 5 som må godkjennes av
ESA.
Nye EØS-regler
for regional statsstøtte trer i kraft 1. januar 2022. Norge må innen
den tid notifisere og få godkjent en ordning som er i samsvar med
det nye regelverket.
Regjeringen ønsker
å videreføre hovedtrekkene i gjeldende ordning. Ordningen er et
av de viktigste distriktspolitiske virkemidlene i Norge. Ordningen
virker målrettet ved å stimulere sysselsetting i distriktene, noe som
motvirker eller begrenser befolkningsnedgang i områder med særskilte
utfordringer.
Forslaget til DA-ordning
for 2022 innebærer mindre justeringer i satsene for arbeidsgiveravgift
for noen kommuner som følge av at behovet for støtte har endret
seg.
Soneinndelingen
har tidligere som hovedregel fulgt kommunegrenser, slik at det kun
har vært én sats for arbeidsgiveravgift innenfor hver kommune. Dette
har endret seg i forbindelse med kommunesammenslåinger etter 1. juli
2014. For kommuner som er slått sammen etter 1. juli 2014, og som
hadde ulik sats før sammenslåingen, har soneinndelingen frem til
nå bygget på de tidligere kommunegrensene. Det foreslås at det fra
2022 fortsatt skal kunne være flere satser for arbeidsgiveravgift
innenfor enkelte kommuner som er slått sammen etter 1. juli 2014,
men at soneinndelingen i disse kommunene skal følge grunnkretsene.
Videre foreslår
departementet at virkeområdet for reglene for ambulerende virksomhet
utvides, slik at de omfatter alle tilfeller hvor hoveddelen av arbeidet
utføres utenfor den sonen hvor arbeidsgiver skal være registrert
i Enhetsregisteret. Departementet foreslår også endringer i reglene
om hvilken sats som skal brukes for ambulerende virksomhet. Bakgrunnen
for forslagene er å gjøre ordningen mer treffsikker og tilpasse
reglene om ambulerende virksomhet til økt bruk av fjernarbeid. Forslaget
innebærer at arbeidsgiver skal bruke satsen der arbeidet utføres,
hvis arbeidet er stedbundet og utføres innenfor én annen sone enn
registreringssonen. For annen ambulerende virksomhet, altså stedbundet arbeid
i flere andre soner eller fjernarbeid, brukes satsen der den ansatte
er registrert i Folkeregisteret.
I tillegg foreslår
departementet endringer i sektoravgrensningen for finansielle aktiviteter
mv. Det følger av retningslinjene for regionalstøtte at arbeidsgivere med
slike aktiviteter som hovedaktivitet, ikke kan bruke redusert sats
for noen del av virksomheten. Arbeidsgivere som ikke har finansielle
aktiviteter mv. som hovedaktivitet, kan imidlertid bruke redusert
sats også for finansielle aktiviteter mv.
Forslagene anslås
å gi en samlet netto provenyøkning på 95 mill. kroner påløpt og
86 mill. kroner bokført i 2022. Forslagene innebærer noe økte administrative kostnader
for Skatteetaten og for arbeidsgiverne.
Fremleggelsen av
forslaget skjer med utgangspunkt i Europakommisjonens retningslinjer,
da ESA ennå ikke har vedtatt tilsvarende retningslinjer for EØS/EFTA-landene.
Det tas videre forbehold om godkjennelse av ESA. Det kan derfor
bli behov for justeringer av forslaget.
Departementet viser
til forslag til stortingsvedtak om fastsetting av avgifter mv. til
folketrygden for 2022. DA-ordningen er regulert i §§ 1 til 5 i forslaget
til stortingsvedtak.